Hur lär jag mig ta bättre bilder?

Permalänk
Medlem

Hur lär jag mig ta bättre bilder?

Tips här:
http://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solu...

Själv tycker jag det viktigaste är att hitta och studera motivet, därefter perspektiv, vinkel, ljus, bakgrund. Jag går först på känsla därefter teknik. Självkritik är för mig den bästa läraren.

Det finns inga regler avseende konstnärligt skapande, bilden talar sitt eget språk oavsett den bakomliggande tekniken. Det är fotografen som är "chefen" - tekniken är "slaven", typ...

Synpunkter och egna erfarenheter hur du kan ta bättre bilder?

Permalänk
Medlem

En annan sak kan vara att spana in andras bilder, som man gillar. Fundera på hur de fotograferna har tagit bilden, från vilken vinkel, hur de belyst osv..

Då kan man låta sig inspireras, men sen gäller det att hitta sitt eget bildseende och vara kreativ och framför allt våga testa.

Själv är jag också min egen största kritiker, som hela tiden ser vad jag kunde gjort bättre. Sen om andra säger att bilderna är jättesnygga, perfekta eller något annat, har jag faktiskt svårt att ta till mig, om jag själv inte är nöjd. För om jag ska nöja mig vid vad andra tycker, kan jag aldrig gå framåt i mitt bildseende eller bildskapande.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Erfarenhet gör att man tar bättre bilder. Stor sannolikhet att de första bilderna man tar inte är speciellt intressant. Efter ngr tusen bilder börjar man förmodligen inse vad som gör en intressant bild (ljusets inverkan, kamera inställningar, timing, komposition, osv...). Säkert bra att titta på vad andra fotografer åstadkommit. Konstformer som tex målningar kan ge inblick i hur färg och form fungerar. Förmodligen även bra att vara observant på sin omgivning för att utveckla sin förmåga att "se".

Permalänk
Medlem

Mycket står ju i länken i första inlägget och det allra viktigaste är nog första punkten: Fotografera mycket.

Annars:

* Tvinga dig utanför bekvämlighetszoonen. Det är lätt att köra på i gamla bekväma spår. Ett sätt att bryta det är att tvinga sig att göra saker som man normalt inte skulle ha gjort. Det kan man exempelvis göra genom att begeränsa sin utrustning. Lämna favvoobjektivet hemma och ge dig iväg med bara det du brukar använda minst. Lämna systemkameran hemma och gräv fram den gamla "värdelösa" kompakten från hedenhös. Ett annat sätt är att besöka en miljö som man aldrig skulle besöka annars.

* Sänk nivån/ambitionen. Det kan låta konstigt men periodvis kan det vara kämpigt om man inte kommer hem med "tiopoängare" på minneskortet varje gång. Ibland måste man kunna sänka kraven på sig själv så att det fortfarande är roligt att fota. Blir det roligt att fota så kommer de bra bilderna ofta av sig själva.

* Planera fotograferandet eller att ha en plan/mål. Detta går ju inte att applicera på alla typer av foto, men i många sammanhang kan man planera sitt fotograferande. För landskap som jag fotar en del är det viktigt att veta var solen (eller ibland månen) går upp/ner och man söker ju väder som ger en intressant himmel osv. Om det ser ut att spricka upp lagom till solnedgånger är det dags att ge sig ut till detdär stället man tänkt på länge...

* Återkom till samma ställe flera gånger. Ett ställe ser helt olika ut i olika ljus. Återkom till samma ställe många gånger för att utforska vilket/vilka ljus som gör den platsen intressant. Det kan vara att kaskaderna av vågorna vid dendär klippan blir som störst/häftigast när det blåser från sydväst eller vad det nu kan vara.

* Titta alltid efter bilder. Oavsett om du har kameran med eller inte så öva dig alltid att "se bilden". Titta hur ljusetr faller. Titta efter detaljer som andra missar. Hur ser dendär grejen/byggnaden ut från "dendär" vinkeln osv.

* Stå inte bara rakt upp och ner och ta bilden. Det perspektivet har alla som tittar på samma grej/vy. Ner på marken och kräla, eller klättra upp i ett träd eller... Ja.

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovanstående inlägg!

* Ett motiv förändras av ljuset. En lärorik övning kan vara att återbesöka samma motiv vid olika: årstider, väder, tid på dygnet etc..

* Försök hitta en ide' eller mening med bilden. Ta bilder som berättar något.

* Våga vara originell, tänk utanför "boxen". Besöker man en ny miljö tex. en stad så finns vykort som visar hur man INTE tar originella bilder. Tänk om, tänk nytt. Studera motivet från olika vinklar och perspektiv samt ljus. Återkom en annan tidpunkt så kan mycket hunnit förändrats. Laborera med olika för- och bakgrunder.

* Släpa inte med dig mer prylar än du behöver. Lär känna den utrustning du har. Det går ofta att zooma med fötterna. Fotar du människor som fåglar, dvs. med tele, så kan en kortare brännvidd göra ett bättre jobb om du går närmare och skapar kontakt med motivet.

* Våga fota "manuellt". Det är du, inte kamerans automatik, som vet bäst vilken avsikt du har med en bild. Att själv bemästra tid, bländare, fokus och ISO gör skillnad.

* Beskär dina bilder. Kanske du inte hann zooma med fötterna. Att beskära (zooma) i efterhand kan rädda bilden.