Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Skrivet av asabla:

De listor jag använder idag är:

  1. Blockering mot malware

  2. Blockering mot phising

  3. Blockering mot reklam på youtube (fungerar rätt så dåligt, vissa dagar betydligt mindre dock)

  4. En stor och generell lista mot reklam och annat/

  5. Lista som specifikt är riktad till oss svenskar, vet inte hur pass bra den fungerar dock

  6. En privat lista som blockerar många porrsidor + reklam som är relaterat till detta. Denna lista genereras från ett skript på någon server här hemma

Alla dessa ger sammanlagt ~3,3 till 3,4miljoner domäner som blockeras. Mängden trafik som faktiskt blockeras varierar kraftigt vecka till vecka, samt om man har haft besök från vänner och familj.

https://i.imgur.com/Wk8ADeG.png

Hur lägger man till dessa listor i pihole ?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@forcevision: Sedan dom gjorde om i gränssnittet så finns de nu under "Group management -> AdList"

Permalänk
Skrivet av asabla:

@forcevision: Sedan dom gjorde om i gränssnittet så finns de nu under "Group management -> AdList"

https://i.imgur.com/dI4wSXy.png

Okej, och då måste man ha en adress till en .txt fil där adresser pihole skall blockera ?

Permalänk
Medlem

@forcevision: Jag installerade piHole idag, sen kopierade jag bara länkadressen från länkarna som postades här ovanför och lade in dom under Group Management -> Adlists

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Skrivet av JoL_:

@forcevision: Jag installerade piHole idag, sen kopierade jag bara länkadressen från länkarna som postades här ovanför och lade in dom under Group Management -> Adlists

Ok en och en då ?
* ledsen såg nu att det stod mellanslag om man har flera url:s 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Ok en och en då ?
* ledsen såg nu att det stod mellanslag om man har flera url:s 🙂

Ah det kanske man kan göra, jag körde en och en 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk

Kan man inte lägga till url:s direkt i pihole:s adlist på servern ?

Permalänk
Medlem

@forcevision: ?

Förstår inte riktigt vad du menar här. Med tanke på att du la till adresser i ett tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista än som blockar Youtube ads eller det bara att ge upp?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Def_Dog:

Finns det någon lista än som blockar Youtube ads eller det bara att ge upp?

Det ända som fungerar för mig är plugin direkt i browsern på desk

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@flashen: Vilket plugin använder du då?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det ända som fungerar för mig är plugin direkt i browsern på desk

Jag hittade någon dns för något år sedan som gjorde att reklamen inte laddades, det blev bara svart istället. Var iaf behagligare så men kan inte hitta den igen :/

Permalänk
Medlem

Jag tänkte prova piehole och även samtidigt testa kodi på en rpi4 (har inte använt något av dessa tidigare). Det verkar ju som att det ska fungera bra, men jag passar på att höra om tips här. Det finns ju en del guider och liknande, men mycket är ganska gammalt.
En metod jag hittade var att lägga in rasbpian och därefter lägga till kodi och piehole. Verkar det rimligt eller finns det bättre sätt att göra det på? Containers dyker också upp ibland, är det något man bör använda? Jag har inte använt Linux mer än lite Ubuntu för länge sedan så är ingen expert där, så behöver nog en hyfsat bra guide om det ska gå smidigt Någon som har tips på något som fortfarande är aktuellt?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag tänkte prova piehole och även samtidigt testa kodi på en rpi4 (har inte använt något av dessa tidigare). Det verkar ju som att det ska fungera bra, men jag passar på att höra om tips här. Det finns ju en del guider och liknande, men mycket är ganska gammalt.
En metod jag hittade var att lägga in rasbpian och därefter lägga till kodi och piehole. Verkar det rimligt eller finns det bättre sätt att göra det på? Containers dyker också upp ibland, är det något man bör använda? Jag har inte använt Linux mer än lite Ubuntu för länge sedan så är ingen expert där, så behöver nog en hyfsat bra guide om det ska gå smidigt Någon som har tips på något som fortfarande är aktuellt?

En variant för bara dessa två program är att installera LibreELEC som OS och pihole via Docker.
Köra hela raspbian och kodi inuti känns lite onödigt, och köra kodi som grafisk gränssnitt kan ju vara meck att få till. Och finns det ingen bra guide, så är det mer jobbigt för en nybörjare.

LibreELEC är busenkelt. pihole finns i kodi att installera via docker, har inte provat dock.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

En variant för bara dessa två program är att installera LibreELEC som OS och pihole via Docker.
Köra hela raspbian och kodi inuti känns lite onödigt, och köra kodi som grafisk gränssnitt kan ju vara meck att få till. Och finns det ingen bra guide, så är det mer jobbigt för en nybörjare.

LibreELEC är busenkelt. pihole finns i kodi att installera via docker, har inte provat dock.

Tack för tips! Det var lite svalt på svarssidan så jag har trixat lite själv och har nu lagt in raspbian och efter det installerat pie-hole och kodi. Än så länge verkar ju den varianten fungera i alla fall - det jag har kvar nu är dels att verifiera att pie-hole fungerar som det ska och sedan sätta mig in lite i rekommenderade listor (där såg jag det fanns en del i tråden så ska börja där!).

Det kanske är "överkurs" att köra hela raspbian, men det var då inga problem att få till på det sättet i alla fall tyckte jag. Kodi verkar fungera fint i det grafiska gränssnittet i alla fall även om musen laggade extremt först, men det var tydligen fixat genom att lägga till en liten snutt om "mouse polling" i en uppstartsfil... Jag får återkoppla när (om haha) jag fått fart på pie-hole som jag vill :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Den var bra

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Skrivet av 100mbit:

Den var bra

Funkar den inte till chrome till mobilen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Funkar den inte till chrome till mobilen ?

Har inte provat men jag tror inte det..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Skrivet av 100mbit:

Har inte provat men jag tror inte det..

Ok

Permalänk
Medlem

Kör några olika blocklist's tillsammans med regex och cloudfire DNS 1.1.1.2 nu är reklamen på viafree och Tv4 play borta 😄

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Kör några olika blocklist's tillsammans med regex och cloudfire DNS 1.1.1.2 nu är reklamen på viafree och Tv4 play borta 😄

Dela med dig vetja

Permalänk
Medlem

Nu har man sugnat till på en Pi-hole. När jag uppgraderade "stora" servern så fick även min Pi 3B ett nytt syfte, nämligen dns och nextcloud funktion. Kör dessa i containers som jag administrerar via portainer. Mycket trevligt!

Nu blev jag sugen på att addera Pi-hole i mixen MEN ser då att Pi-hole vill ha tillgång till port 443 vilket mitt nextcloud redan använder. Ett tag körde jag nextcloud på 444 (443:444) men det ställde bara till det då jag var tvungen att addera :444 till alla addresser och appen i telefonen kom aldrig längre än att jag skulle logga in på mitt konto då den verkade försöka logga in via port 443.. Så jag jag återgick till 443:433 inställning för containern.

Vad skulle ni rekommendera för att få dessa att fungera ihop? Jag misstänker att jag kanske fått det om bakfoten hur man låter en container lyssna efter andra portar osv.

Så, hur skulle ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Nu har man sugnat till på en Pi-hole. När jag uppgraderade "stora" servern så fick även min Pi 3B ett nytt syfte, nämligen dns och nextcloud funktion. Kör dessa i containers som jag administrerar via portainer. Mycket trevligt!

Nu blev jag sugen på att addera Pi-hole i mixen MEN ser då att Pi-hole vill ha tillgång till port 443 vilket mitt nextcloud redan använder. Ett tag körde jag nextcloud på 444 (443:444) men det ställde bara till det då jag var tvungen att addera :444 till alla addresser och appen i telefonen kom aldrig längre än att jag skulle logga in på mitt konto då den verkade försöka logga in via port 443.. Så jag jag återgick till 443:433 inställning för containern.

Vad skulle ni rekommendera för att få dessa att fungera ihop? Jag misstänker att jag kanske fått det om bakfoten hur man låter en container lyssna efter andra portar osv.

Så, hur skulle ni gjort?

Beror väl lite på vad du tänker använda i just pi-hole.
Men rent generellt så löser du detta enklast med en reverse-proxy. Där det nu också finns en hel uppsjö av alternativ (allt från traefik, nginx-autogen etc etc).

Jag själv kör en nginx instans i docker, där jag pekar sedan vidare till andra servrar eller containrar.
Exempel: plex.local pekar egentligen på => IP:32400

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Beror väl lite på vad du tänker använda i just pi-hole.
Men rent generellt så löser du detta enklast med en reverse-proxy. Där det nu också finns en hel uppsjö av alternativ (allt från traefik, nginx-autogen etc etc).

Jag själv kör en nginx instans i docker, där jag pekar sedan vidare till andra servrar eller containrar.
Exempel: plex.local pekar egentligen på => IP:32400

Efter lite lätt efterforskning verkar jag ändå kunna använda PI-hole för att undkomma oönskad reklam och diverse annat genom att bara använda port 53 och sedan mappa om 8080 till webgränssnittet.

Kan bli en testinstallation imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Efter lite lätt efterforskning verkar jag ändå kunna använda PI-hole för att undkomma oönskad reklam och diverse annat genom att bara använda port 53 och sedan mappa om 8080 till webgränssnittet.

Kan bli en testinstallation imorgon

En bisak bara: Det är kutym att använda 8080 som ersättare till port 80 och 8443 som ersättare till 443. D.v.s 8443 -> 443 och inte 8080 -> 443.
I praktiken? ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

En bisak bara: Det är kutym att använda 8080 som ersättare till port 80 och 8443 som ersättare till 443. D.v.s 8443 -> 443 och inte 8080 -> 443.
I praktiken? ingen skillnad.

jo men det har jag förstått. menade inte att ändra 443 till 8080 utan att inte mappa den alöls till pihole dockern. Eller måste den ha tillgång till 443? Det är väl bara DNS uppslag på port 53 den ska hantera i stort?

En annan fråga.. Den kommer inte ge mina datorer kopplade till nätverket andra lokala ip:n utan port forward och liknande kommer skötas på routern som vanligt? Ser videos där någon pratar om nya ip:n för datorerna etc.

EDIT: Man kan ju skita i att använda den som DHCP insåg jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ndr:

Dela med dig vetja

prenumerera.dn.se$

^(.+[-_.])??adse?rv(er?|ice)?s?[0-9]*[-.]

^(.+[-_.])??m?ad[sxv]?[0-9]*[-_.]

^adim(age|g)s?[0-9]*[-_.]

^adtrack(er|ing)?[0-9]*[-.]

^advert(s|is(ing|ements?))?[0-9]*[-_.]

^aff(iliat(es?|ion))?[-.]

^analytics?[-.]

^banners?[-.]

^beacons?[0-9]*[-.]
^count(ers?)?[0-9]*[-.]

^pixels?[-.]

^stat(s|istics)?[0-9]*[-.]

^telemetry[-.]

^track(ers?|ing)?[0-9]*[-.]

^traff(ic)?[-.]

^trk91

^onstunky
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/ho...

https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains

https://raw.githubusercontent.com/chadmayfield/my-pihole-bloc...

https://raw.githubusercontent.com/chadmayfield/my-pihole-bloc...

https://raw.githubusercontent.com/Perflyst/PiHoleBlocklist/ma...

https://raw.githubusercontent.com/Spam404/lists/master/main-b...

https://raw.githubusercontent.com/mitchellkrogza/The-Big-List...

https://raw.githubusercontent.com/lassekongo83/Frellwits-filt...

https://raw.githubusercontent.com/lassekongo83/Frellwits-filt...

https://phishing.army/download/phishing_army_blocklist_extend...

Plus dns 1.1.1.2 och 1.1.1.3