Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Den där sidan nämner en del saker som inte ens finns att välja i menyn på kodi, kan kanske vara utdaterad...
8:e sept förra året borde inte vara utdaterad men har fortfarande inte möjlighet att välja dessa tre:

Dolby Digital Plus (E-AC) capable receiver = on
TrueHD capable receiver = on
DTS-HD capable receiver = on

Receivern klarar alla tre, är en Marantz SR7009

Detta alternativet finns inte heller att välja:

Passthrough output device = Android, RAW Passthrough

Finns bara denna:

Audio output device = Android, RAW Passthrough (fast utan "RAW Passthrough")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Den där sidan nämner en del saker som inte ens finns att välja i menyn på kodi, kan kanske vara utdaterad...
8:e sept förra året borde inte vara utdaterad men har fortfarande inte möjlighet att välja dessa tre:

Dolby Digital Plus (E-AC) capable receiver = on
TrueHD capable receiver = on
DTS-HD capable receiver = on

Receivern klarar alla tre, är en Marantz SR7009

Detta alternativet finns inte heller att välja:

Passthrough output device = Android, RAW Passthrough

Finns bara denna:

Audio output device = Android, RAW Passthrough (fast utan "RAW Passthrough")

Sidan du läser på är GitHubrepo till SPMC, som är en fork till Kodi, speciellt framtagen för Android TV, och Nvidia Shield. Testa installera SPMC, som finns i Play Store

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Den där sidan nämner en del saker som inte ens finns att välja i menyn på kodi, kan kanske vara utdaterad...
8:e sept förra året borde inte vara utdaterad men har fortfarande inte möjlighet att välja dessa tre:

Dolby Digital Plus (E-AC) capable receiver = on
TrueHD capable receiver = on
DTS-HD capable receiver = on

Receivern klarar alla tre, är en Marantz SR7009

Detta alternativet finns inte heller att välja:

Passthrough output device = Android, RAW Passthrough

Finns bara denna:

Audio output device = Android, RAW Passthrough (fast utan "RAW Passthrough")

Du vet att du har olika lägen i menyn också såsom standard advanced m.m. och beroende på vad du väljer ser du mer eller mindre alternativ.

Nyaste kodi stöder också hd passtrough men du måste välja beta versionen ...

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Du vet att du har olika lägen i menyn också såsom standard advanced m.m. och beroende på vad du väljer ser du mer eller mindre alternativ.

Nyaste kodi stöder också hd passtrough men du måste välja beta versionen ...

Jo var ju tvungen att hoppa till advanced för att passthrough ens skulle dyka upp.

OK, måste ha nyare Kodi för HD-passthrough alltså, det måste vara det som är mitt bekymmer alltså.

Egentligen ville jag mest använda Kodi som ett "skal" för retroarch, med/genom Hyperspin.

Men så tänkte jag att eftersom jag ändå använder Kodi till det kan man ju använda det till mediaspelare oxå (fast det saknar en del funktioner som jag tycker är användbara och finns i den mediaspelare jag har i HTPC:n)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jo var ju tvungen att hoppa till advanced för att passthrough ens skulle dyka upp.

OK, måste ha nyare Kodi för HD-passthrough alltså, det måste vara det som är mitt bekymmer alltså.

Egentligen ville jag mest använda Kodi som ett "skal" för retroarch, med/genom Hyperspin.

Men så tänkte jag att eftersom jag ändå använder Kodi till det kan man ju använda det till mediaspelare oxå (fast det saknar en del funktioner som jag tycker är användbara och finns i den mediaspelare jag har i HTPC:n)

Du går verkligen all-in, hyperspin är inte roligt att sätta upp det hade varit en dröm om launchbox hade kommit till android i stället.

Själv kör jag rom collectector i kodi men har installerat hyperspin på datorn men brukar bli att man pillar mer med hur det skall se ut än man spelar.

Antingen går du in på kodis hemsida och hämtar senaste betan eller så anmäler du dig som beta testare för kodi i playstore

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Du går verkligen all-in, hyperspin är inte roligt att sätta upp det hade varit en dröm om launchbox hade kommit till android i stället.

Själv kör jag rom collectector i kodi men har installerat hyperspin på datorn men brukar bli att man pillar mer med hur det skall se ut än man spelar.

Antingen går du in på kodis hemsida och hämtar senaste betan eller så anmäler du dig som beta testare för kodi i playstore

Kikade på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=2cfcZ5m79vc

Om det stämmer som han visar där så verker det inte allt för svårt att få till Hyperspin.

Nu nämner ju han "root" några tillfällen så det kanske behövs rootas och då är det inte något för mig.

EDIT:

Om man nu vill hoppa på en Kodi beta, finns det någon anledning att välja 64bit version över 32bit, Shielden har väl ändå bara 2GB minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Kikade på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=2cfcZ5m79vc

Om det stämmer som han visar där så verker det inte allt för svårt att få till Hyperspin.

Nu nämner ju han "root" några tillfällen så det kanske behövs rootas och då är det inte något för mig.

EDIT:

Om man nu vill hoppa på en Kodi beta, finns det någon anledning att välja 64bit version över 32bit, Shielden har väl ändå bara 2GB minne?

3gb tror jag

Nej det är väl snarare all nedladdning av media som är det jobbiga och trixande med all ini filer som är jobbigt med hyperspin..

Permalänk
Skrivet av jimjans:

3gb tror jag

Nej det är väl snarare all nedladdning av media som är det jobbiga och trixande med all ini filer som är jobbigt med hyperspin..

3GB verkar det visst vara ja, men det har väl ingen betydelse här, det är väl inte förrän man kommer upp i 4GB som 64bit gör någon skillnad, eller finns det andra optimeringar som man kan dra nytta av, för processorn i Shielden är ju ändå 64bit kompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

3GB verkar det visst vara ja, men det har väl ingen betydelse här, det är väl inte förrän man kommer upp i 4GB som 64bit gör någon skillnad, eller finns det andra optimeringar som man kan dra nytta av, för processorn i Shielden är ju ändå 64bit kompatibel.

Gissar att det är vissa saker för tex dolphin wii emulatorn fungerar ju bara med arm8

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Gissar att det är vissa saker för tex dolphin wii emulatorn fungerar ju bara med arm8

Så kan det nog vara, hur som helst installerade jag 32bit betan, men det blev lite muppigt med kontrollen efter det, saknar "stoppknapp" nu, vilket "B" var tidigare.

Å vad är det där lilla runda på högerkanten som "flyter" över allt annat, irriterande minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Så kan det nog vara, hur som helst installerade jag 32bit betan, men det blev lite muppigt med kontrollen efter det, saknar "stoppknapp" nu, vilket "B" var tidigare.

Å vad är det där lilla runda på högerkanten som "flyter" över allt annat, irriterande minst sagt.

Använder du inte es filhanteraren den gör precis det du beskriver..
gissar att det ser ut såhär http://stackoverflow.com/questions/41108135/how-to-get-rid-of...

Där får du en instruktion om hur du tar bort den använder själv inte es filhanteraren längre den har så mycket fuffens för sig.

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Använder du inte es filhanteraren den gör precis det du beskriver..
gissar att det ser ut såhär http://stackoverflow.com/questions/41108135/how-to-get-rid-of...

Där får du en instruktion om hur du tar bort den använder själv inte es filhanteraren längre den har så mycket fuffens för sig.

Precis den är det, tackar!

Jo jag installerade ES Explorer, den var "the shit" när jag höll på och pillade med telefoner för några år sen 😁
Vad använder man idag?

Bra program har en tendens att bli bloated efter ett tag, se bara på Nero eller uTorrent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Precis den är det, tackar!

Jo jag installerade ES Explorer, den var "the shit" när jag höll på och pillade med telefoner för några år sen 😁
Vad använder man idag?

Bra program har en tendens att bli bloated efter ett tag, se bara på Nero eller uTorrent...

använder X-plore

Permalänk

Någon annan som inte får Viaplays app att fungera på denna maskinen?

Kan installera den men den dyker inte upp bland apparna och söker man efter den så finns den men går inte att öppna, händer absolut ingeting när man klickar på "öppna" (förutom det lilla systemljudet som uppstår vid klick)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Någon annan som inte får Viaplays app att fungera på denna maskinen?

Kan installera den men den dyker inte upp bland apparna och söker man efter den så finns den men går inte att öppna, händer absolut ingeting när man klickar på "öppna" (förutom det lilla systemljudet som uppstår vid klick)

Det verkar bara vara den vanliga mobil appen som installeras går att starta den via sideload launcher men den är inte anpassad för android TV..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Någon annan som inte får Viaplays app att fungera på denna maskinen?

Kan installera den men den dyker inte upp bland apparna och söker man efter den så finns den men går inte att öppna, händer absolut ingeting när man klickar på "öppna" (förutom det lilla systemljudet som uppstår vid klick)

Skrivet av jimjans:

Det verkar bara vara den vanliga mobil appen som installeras går att starta den via sideload launcher men den är inte anpassad för android TV..

Jag frågade dom på Twitter för typ ett halvår sedan om dom skulle fixa ett AndroidTV gränssnitt till sin app, och då sa dom att det fanns planer på det men att dom inte kunde säga när den skulle vara klar. Ser ganska lite på Viaplay men man kan ju alltid casta som vanligt med telefonen till sin shield. Eller så använder man handkontrollen och håller ner en av L1 eller R1 tror jag det var, då blir spakarna muspekare istället som du kan swoosha runt över skärmen med. Inte så användarvänligt dock.

En annan sak är att ComHemPlay använder något DRM-jox som inte finns med i just den mjukvaruversion som Shielden använder, finns en tråd om det. Lite synd men CHP funkar iaf på Chromecast enheter men du kommer inte längre än till splashscreen med CHP appen.

Och jag har också haft min Shield jättelänge, byggde alltid HTPCs med Linux i botten tidigare och före det så var det en XBOX (gamla) som var mediaspelare. Känns otroligt skönt att inte behöva böka med sånt där faktiskt, för även om det är kul på sitt sätt så är det också ett frustrationsmoment när något inte funkar just precis när det är filmdags eller så. Skulle rekomendera alla att köpa en shield till tv-rummet och så kan man ha Chromecasts i stugan, pojk/flickrummet osv.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Tja.

Har varit inne lite på att köpa en mediaspelare och det har lutat lite mot en shield men jag sprang in i en lite oroväckande kommentar på en sida där det stod att man inte får 4K genom Netflix om inte skärmen faktiskt är 4K, vilket jag tycker låter skumt för jag borde ändå få betydligt bättre bild på min 1440p skärm med 4K film än 1080p. Hur som helst så ville jag dubbellkolla med er; är det någon som kan bekräfta om man faktiskt skulle få ut 4K bild på en 1440p datorskärm på Netflix? Är det några som helst krångel för att det skall funka?

Tack på förhand.
Niklas

Skrivet av Nebudchanezzer:

Har den skärmen stöd för HDCP 2.2?
Annars blir det inget NetFlix i 4k.

Jag fick hem min Shield igår och jag var ganska inställd på att man inte enkelt skulle kunna streama i hög bitrate/upplösning och sen skala ned det i shielden innan man skickar ut det till sin TV.

Men det vore ju trevligt om man kunde komma runt det.

Finns det inte möjlighet att med mjukvara låta Shielden strömma 4K och skala ned?
Eller om man köper en HDMI converter som tar emot 4K HDMI 2 och skickar vidare 1080p som funkar på HDMI 1.4?

Eller är det omöjligt pga kopieringsskydd osv?

Mkt av menyer osv känns lite onödigt suddigt som det är nu och framförallt vore det ju trevligt med högre bitrate när man tittar på youtube t ex som är helt bedrövligt i 1080p. :/

Eftersom tjänster envisas med att ha lägre bitrate i 1080p så kommer jag vara lockad av att använda datorn ibland när jag ska titta på saker även fast jag nu köpt en Shield.. känns rätt dumt att det ska behöva vara så, men just med youtube på datorn så funkar det ju att se 4K till 1080p TVn så där borde det kanske gå att lösa det på Shielden också?

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Jag fick hem min Shield igår och jag var ganska inställd på att man inte enkelt skulle kunna streama i hög bitrate/upplösning och sen skala ned det i shielden innan man skickar ut det till sin TV.

Men det vore ju trevligt om man kunde komma runt det.

Finns det inte möjlighet att med mjukvara låta Shielden strömma 4K och skala ned?
Eller om man köper en HDMI converter som tar emot 4K HDMI 2 och skickar vidare 1080p som funkar på HDMI 1.4?

Eller är det omöjligt pga kopieringsskydd osv?

Mkt av menyer osv känns lite onödigt suddigt som det är nu och framförallt vore det ju trevligt med högre bitrate när man tittar på youtube t ex som är helt bedrövligt i 1080p. :/

Eftersom tjänster envisas med att ha lägre bitrate i 1080p så kommer jag vara lockad av att använda datorn ibland när jag ska titta på saker även fast jag nu köpt en Shield.. känns rätt dumt att det ska behöva vara så, men just med youtube på datorn så funkar det ju att se 4K till 1080p TVn så där borde det kanske gå att lösa det på Shielden också?

Såg nån tråd på Kodis forum om nånting man kunde koppla i mellan som strippar HDCP och skall kunna klara nerskalning också.
Den kostar ju dock ungefär lika mycket som du betalade för Shield en...

Permalänk
Medlem

@Squallie:
Tror att det rätt kört med att försöka manipulera detta.
För att Netflix 4K skall funka måste man dels ha HDCP 2.2 i bägge ändar och rätt DRM stack måste finnas i spelaren.
Shielden tillhör ju det fåtal mediespelare som har allt som behövs för Netflix 4K.

Möjligt att det kanske skulle gå att köra lägre än 4K om har HDCP 2.2, men är nog inte så många icke 4K TV som har detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Den kostar ju dock ungefär lika mycket som du betalade för Shield en...

Jo misstänkte att en sån pryl skulle vara väldigt dyr. Och frågan är ju om det är värt det då.. är nog för snål för 2,5k men för en tusenlapp skulle jag överväga det.

Skrivet av Prelatur:

@Squallie:
Möjligt att det kanske skulle gå att köra lägre än 4K om har HDCP 2.2, men är nog inte så många icke 4K TV som har detta.

Netflix är ju ganska bra i 1080p så det är väl Youtube jag är i mest behov av att kunna strömma 4K egentligen.
Där kanske man kan använda en webbläsare eller någon annan mjukvara för att fixa det?

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Jo misstänkte att en sån pryl skulle vara väldigt dyr. Och frågan är ju om det är värt det då.. är nog för snål för 2,5k men för en tusenlapp skulle jag överväga det.

Netflix är ju ganska bra i 1080p så det är väl Youtube jag är i mest behov av att kunna strömma 4K egentligen.
Där kanske man kan använda en webbläsare eller någon annan mjukvara för att fixa det?

Då är det väl inga problem, än så länge är det ju bara NetFlix som har krav på HDCP 2.2 för sitt 4k material.

4k funkar ju på HDMI 1.4 också, men bara 30fps.
De flesta filmer är ju ändå bara 24 eller 25fps.

Shielden har ju även möjligheten att köra med chroma-subsampling 4:2:2 vet dock inte om det är tillräckligt nerskalat för att att få 4k i 60fps, men det kanske duger till 50fps...?

Finns en bra artikel av vad som kräver vad när det gäller HDMI här på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer: Alltså jag vill ju bara skicka FullHD till TVn. Det är bara det som TVn kan ta emot, och då är ju 60Hz inga problem. Det jag vill är att strömma Youtube i 4K ned till Shielden, och sen låta den skala ner det till FullHD och skicka det till min TV. Datorn gör ju exakt detta när jag kör via webbläsaren där, vore kul om man kunde göra liknande på Shield.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

@Nebudchanezzer: Alltså jag vill ju bara skicka FullHD till TVn. Det är bara det som TVn kan ta emot, och då är ju 60Hz inga problem. Det jag vill är att strömma Youtube i 4K ned till Shielden, och sen låta den skala ner det till FullHD och skicka det till min TV. Datorn gör ju exakt detta när jag kör via webbläsaren där, vore kul om man kunde göra liknande på Shield.

Fast om du bara har HDMI 1.4 på TV så får du inte 4k via webbläsaren heller:
"*För att streama i 4K krävs en anslutning som är kompatibel med HDCP 2.2 och en skärm som kan visa innehåll i 4K, en 7:e generationens Intel Core-processor och de senaste uppdateringarna för Windows. Kontakta systemets tillverkare för att verifiera specifikationerna."
Källa: https://help.netflix.com/sv/node/55763

Det betyder att hela kedjan måste vara HDCP 2.2-kompatibel, både grafikkort och TV (även receiver om du har sådan) för att du ska kunna få 4k från NetFlix.

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer: Ah, men jag pratade nu om Youtube!

Permalänk
Skrivet av Squallie:

@Nebudchanezzer: Ah, men jag pratade nu om Youtube!

Missade det.

Men då antar jag inte det skall vara några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

@Nebudchanezzer: Alltså jag vill ju bara skicka FullHD till TVn. Det är bara det som TVn kan ta emot, och då är ju 60Hz inga problem. Det jag vill är att strömma Youtube i 4K ned till Shielden, och sen låta den skala ner det till FullHD och skicka det till min TV. Datorn gör ju exakt detta när jag kör via webbläsaren där, vore kul om man kunde göra liknande på Shield.

Provat det du vill göra och nej det går inte.

Väljer du 1080p i shielden kan du bara välja 1080p strömmar du måste välja att den skall mata ut 4k till skärmen för att du skall kunna välja de strömmarna i tex youtube.

Permalänk
Medlem

@jimjans: Jo tyvärr är det ju så. Det jag letar efter är ett sätt att ta sig runt det.

Permalänk
Medlem

Finns det begränsningar på hur stor en film fil får vara för att spela upp via ett usb minne?
Går det också att koppla in en mus och tangentbord till den utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeflo:

Finns det begränsningar på hur stor en film fil får vara för att spela upp via ett usb minne?
Går det också att koppla in en mus och tangentbord till den utan problem?

Jag har spelat upp filmfiler på ca 60Gb från usb, så det finns nog inga direkta begränsningar.
Mus och tangentbord har jag också använt mig av, men föredrar fjärrkontroll eller handkontrollen.