Hur kinkig är minneskompatibiliteten?

Permalänk
Medlem

Hur kinkig är minneskompatibiliteten?

Tog på mig att bygga ihop en dator åt min systers pojkvän och däribland vart det ett "ASUS H110M-A", relativt billigt moderkort och minnena "HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB".

Såklart så får jag ingen bild på helvetet. Tog en titt på minneskompatibiliteten för moderkortet och där står exempelvis "HX421C14FB2/8" och minnena jag köpte heter "HX421C14FB2K2/16" (2x8GB). Tycker något så snarligt borde passa också, men hur kinkigt är det med detta egentligen?

Har varken delar att felsöka med, tid eller ork för detta så det är skapligt kul....

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ultima: Kan inte tänka mig att det är minnena som är felet.

Kör du rätt port för video ut? På grafikkortet och inte moderkortet?
Har du högtalare så du kan lyssna på beep-codes?

*Har även flyttat tråden till mer lämpad forumdel.*

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Tog på mig att bygga ihop en dator åt min systers pojkvän och däribland vart det ett "ASUS H110M-A", relativt billigt moderkort och minnena "HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB".

Såklart så får jag ingen bild på helvetet. Tog en titt på minneskompatibiliteten för moderkortet och där står exempelvis "HX421C14FB2/8" och minnena jag köpte heter "HX421C14FB2K2/16" (2x8GB). Tycker något så snarligt borde passa också, men hur kinkigt är det med detta egentligen?

I beprövade kort, med DDR3 eller äldre... enkelt och bra. Det fungerar nästan med vilka moduler som helst, på vilket kort som helst, även i kombinationer som inte borde fungera.

Skylake + nya DDR4 dock... är en mardröm i värsta fall. Den är ökänd för problem och även moduler som borde fungera, kan bråka. Även om du får liv i det, så finns det många som har instabila system.

I ditt fall ovan så ser man att modellbeteckningarna borde matcha bra nog. Båda är samma gen, och typ, samt Cas 14. K2/16 är Kingstons sätt att skriva kit med 2, 16GB. Testa sätt i en enda modul, och får du bild med den, uppdatera BIOSet.
Där är nämligen 6st nya versioner av BIOS på detta 1 år gammal kort... Många med stabilitet fix. Med lite tur så räcker det för att få modulerna att fungera korrekt.

Kolla även så du satt som ovan säger, i rätt port och rätt sätt. Ta ut extern GPU och testa med interna först är också värt att prova.

I annat fall får du nog kontakta ÅF och se om du kan få hjälp, byta minnen eller hur de kan lösa det.

Skrivet av ultima:

Har varken delar att felsöka med, tid eller ork för detta så det är skapligt kul....

Låter som perfekta tillfället för Murphys Law att slå till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skylake + nya DDR4 dock... är en mardröm i värsta fall. Den är ökänd för problem och även moduler som borde fungera, kan bråka. Även om du får liv i det, så finns det många som har instabila system.

Klart man lyckas bygga ett sånt system då...

Kan ju tillägga att jag testat alla video-portar, även internt utan grafikkort i, en minnesmodul o.s.v.
Vet hur man felsöker, har pysslat en hel del med sådant, men tyvärr har jag inga andra delar att testa med och vad jag vet känner jag ingen med relativt ny dator att låna från...

Uppdatera BIOS låter väl som bästa vägen, OM jag nu kunde få bild d.v.s..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Tror inte det är minnena. Normalt får man random krasher när minnet bråkar. Ifs så kan der vara att de är stendöda men att båda är så känns galet osannolikt.

Jag skulle säga det är moderkortet eller psu som är boven. Du har inte missat cpu strömkabeln?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått ett liknande problem med mitt bygge med samma typ av minne (Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC17000/2133MHz CL14 16GB) och även ett moderkort från ASUS. Kopplade in en högtalare till moderkortet och hörde lång, kort, kort vilket betyder att den inte hittar något minne. Ska höra av mig till kundsupport och se om man kan reklamera

Edit: Jag hittade löningen på mitt problem, det visade sig att jag endast behövde återställa moderkortet med "jumpern" på moderkortet

Permalänk
Medlem

Kan låta larvigt men du har dubbel och trippelkollat alla elsladdar?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Klart man lyckas bygga ett sånt system då...

Kan ju tillägga att jag testat alla video-portar, även internt utan grafikkort i, en minnesmodul o.s.v.
Vet hur man felsöker, har pysslat en hel del med sådant, men tyvärr har jag inga andra delar att testa med och vad jag vet känner jag ingen med relativt ny dator att låna från...

Uppdatera BIOS låter väl som bästa vägen, OM jag nu kunde få bild d.v.s..

Testa förslaget som @iMaXi ger, det kan ev hjälpa dig.

ASUS ska ha ett sätt att uppdatera BIOS utan verken skärm eller CPU vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

ASUS ska ha ett sätt att uppdatera BIOS utan verken skärm eller CPU vill jag minnas.

Asus bios flashback

Permalänk
Medlem

Det är lite gamble, har man tur funkar det, otur inte.