Likör 47 by Felion (Kompakt tangentbord från "Scratch"; handvirat.)

Permalänk
Inaktiv

@dorf_se:
Förutom att det är gulmetall så kommer jag osökt att tänka på @Laine : är det inte väldigt likt JaZid tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@dorf_se:
Förutom att det är gulmetall så kommer jag osökt att tänka på @JaZid : är det inte väldigt likt JaZid tangentbord?

Han har väl tom sagt att han fått inspiration från datamancer:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

tycker Sideprinted Vortex

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Röstar helt klart på royal navy, mässing teak känns ju lite nautiskt tema.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@dorf_se:
Förutom att det är gulmetall så kommer jag osökt att tänka på @JaZid : är det inte väldigt likt JaZid tangentbord?

Aeronaut är väl aluminium? Men visst det var Steampunkinspirerat det också.

Skrivet av Heinel:

Han har väl tom sagt att han fått inspiration från datamancer:)

Skickades från m.sweclockers.com

Tror mig ha sett detta också.

Skrivet av Mr_Lazy:

tycker Sideprinted Vortex

Nej

Skrivet av Heinel:

Röstar helt klart på royal navy, mässing teak känns ju lite nautiskt tema.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir det inte lite för mycket Hamptons?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på gmk-kitten, även om dsa profil kanske vore lämpligare på en såpass liten bräda grymt bygge so far, bara lite kvar nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Aeronaut är väl aluminium? Men visst det var Steampunkinspirerat det också.

Tror mig ha sett detta också.

Nej

Blir det inte lite för mycket Hamptons?

Mjo, bäst att skippa ankar-mods isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Aeronaut är väl aluminium? Men visst det var Steampunkinspirerat det också.

Tror mig ha sett detta också.

Nej

Blir det inte lite för mycket Hamptons?

Vad då nej, det tycker jag visst

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Liten statusuppdatering:

Jag har som sagt fått beställt beslag (bilder nedan), beräknad leverans är mitten/slutet på februari (nedrans nyårsfirande!).

Egentligen ville jag beställt ett hänglåsbeslag (så att jag kan felanmäla till IT-supporten och ge arga kommentarer om att "mitt tangentbord har låst sig" och även upprört sucka och stöna direkt till mina kollegor om dito Jag vet: jag är lättroad!) men jag hittade inga hänglåsbeslag i mässing som var lämpliga (för långa).

Det blev/blir de här beslagen istället:

Förhoppningsvis stämmer färgerna bättre i verkligheten (alla är "brass").
Snäppbeslagen på kortsidorna, Nyckelhålet (25*55mm) i mitten på ovansidan av handledsstödet/locket (försänkt) och handtaget på långsida bak. Förhoppningsvis kommer det se ut som en liten "portfölj".

Jag är barnsligt nöjd med nyckelhålet och alla ordvitsar jag kan få ut av det ("Missing keys...", "Do I need caps for my key", "Locked keyboard..."; oändliga möjligheter att roa mig själv )

Ett bättre projektnamn (med dessa beslagen) hade ju varit "Key+Board" *thihi* (i.e. det kommer ju se ut som en bräda ("Plank(a)") med ett nyckelhål på).

Min gamla gubb-guild heter ju f.ö. Zeven, så "Key+Board 4 Zeven" hade ju funkat internt eller Key-bård... nåja: graveringen sitter ju redan på, så inte mycket att göra åt det.

Jag har även insett att jag ju inte kommer limma (eller på annat sätt försöka permanent montera) capsen, så jag kommer slänga på den av DSA-profilerna som råkar vara närmast, och blir det inte bra så är det ju inte alls svårt att ändra sig. Tack för er input i frågan f.ö. det uteslöt ett par kandidater.

Permalänk
Inaktiv

Statusuppdatering Igen!

"Färdig":
Tangentbordet färdigt, och skrivs på i detta nu!

Har ju fortfarande kvar att vänta in leverans av beslagen på locket. Men lite bilder på det som är klart är ju alltid trevligt:

Och massa andra bilder finns ju i Imgur-byggloggen.

Todo (i tur och ordning):

  1. Få beslag levererade

  2. Montera (försänka/fälla in) nyckelhål och övriga beslag.

  3. Puts, putsa och putsa

  4. Ta lite riktiga bilder

  5. Tweaka ena stabben (H-shift behöver lite mer smörja känner jag nu)

  6. Slänga upp galleri

Edit: Och innan någon säger det: tangenten under "Rekt" (tab) är redan utbytt mot en textmodifier istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Miniuppdatering:

Fått hem "nyckelhålet" (Såg inte riktigt ut som på produktbilderna, men det får nog duga. Edit: Och nu blev den ´gratis´ efter tvist, så prisvärt ändå ), nu funderar jag på om jag ska försänka och/eller ta upp ett hål i locket så att man kan skymta taNgenterna (keys) genom nyckelhålet (key-hole)...eller inte (key-board -thihi-).

Formen på brickan:

Och så här skulle man nog skymta tangenterna om jag gör hål tvärs igenom locket:

f.ö. kört tangentbordet på jobbet hela veckan och jag trivs riktigt bra med layouten: Mindre omställning med denna än med en icke programmerbar 60%!

Gillar även ljudet, inte alls som ett plastchassi (mycket tystare), och inte heller som mina alu-chassin. Frånvaron av PCB, gummifötter och extremt liten "resonanslåda" gör att ljudet inte fortplantar sig på samma sätt; Jag gillar! Sen att jag är inne i en linjär fas och får trycka på vintage svarta Cherry skadar ju inte heller omdömet!

Permalänk
Inaktiv

Så....; Hål eller inte hål: det är frågan?

Någon som har lite moraliskt stöd att ge i frågan?

Permalänk
Medlem

Hål! Ser lite konstigt ut med nyckelhål men med trä bakom så att det liksom "inte går att använda".

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Är helt på hags linje, ska du ha låsbrickan/beslaget så ska du göra hål.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Så....; Hål eller inte hål: det är frågan?

Någon som har lite moraliskt stöd att ge i frågan?

Klart du ska ha ett hål!

Permalänk
Medlem

Har missat det här bordet! Snyggt som fan! Bra gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Så....; Hål eller inte hål: det är frågan?

Någon som har lite moraliskt stöd att ge i frågan?

Generellt sett kan man ju tacka hål för några av livets mest positiva saker...

Permalänk
Inaktiv

Mikrouppdatering:
Fick hem de sista mässingsbeslagen till handledsstödet idag, så nu händer det nog något till helgen, om inte förr.

Permalänk
Inaktiv

Statusuppdatering:

Sådär, helt färdigt (till slut).

Det blev inget handtag: Skruvarna hade kommit mitt i "insertsen" (de gängade insatserna) i Tangentbordet. Tror det blir bättre utan faktiskt

Slutvikten hamnade på 1081g (utan sladd, med locket på). Gediget! (870g Utan lock)

Några snabba potatisbilder:

Imgur-Bygglogg i bilder

Todo:

  • Ta riktiga foton

  • Lägga upp i/Skapa Galleriet

  • Njuta Linjärt!

  • Putsa-Putsa-Putsa!

Permalänk
Inaktiv

Statusuppdatering:

Galleriet publicerat:Likör 47 (eller "Hjälp mitt tangentbord har låst sig!)

Slut kom!

Dags att börja på nästa projekt