Jag vill tro att 450 watt räcker, har jag fel?

Permalänk

Jag vill tro att 450 watt räcker, har jag fel?

Jag håller på att bygga om min dator, och ska köpa ett nytt nätaggregat när jag ändå håller på. Jag har bestämt mig för att köpa ett i storleken SFX, då jag i framtiden kanske vill bygga en riktigt liten dator. Jag har kommit fram till att det blir ett nätaggregat från Corsair, antingen SF450 eller SF600. Dessa är såklart på 450 watt, respektive 600 watt. EDIT: SFX ger mig också större friheter i hur jag monterar datorn i nästa chassi, som är ett Powermac G5.

Det som ska in i datorn är följande:

4670k
HD7870
Två st. SSD
En HDD
Bluray-brännare

Som systemet ser ut idag är jag bekväm med att köra på 450 watt, men jag är lite orolig för vad som kan hända när jag köper ett annat grafikkort. För att vara tydlig så kommer jag fortsätta köra 1080p, det är alltså inte aktuellt för mig att köpa ett värstingkort i klassen 1080 eller 390x.

Jag tycker att jag borde klara mig väl på ett nätaggregat på 450 watt, om man kollar på Sweclockers index för effekt på grafikkort är det bara ett kort (390x) som knäcker gränsen på 450 watt, och det är dessutom mätt vid väggen med en mycket kraftigare processor än den jag har.

Problemet är, som ofta med dessa byggen, framtiden. Om utvecklingen på både CPU- och GPU-fronten fortsätter i riktningen som varit de senaste åren kommer effektbehovet att sjunka, men det går såklart aldrig att vara säker. Å ena sidan är det onödigt att slänga 300 kronor i sjön, å andra sidan är det dumsnålt i längden att behöva köpa en ny nätdel för att jag sparade 300 kronor för några år sedan.

Jag känner att jag behöver input i frågan, jag har inte bestämt mig och känner att jag behöver lite kritiska frågor ställda.

Permalänk
Sötast

Det finns absolut ingen anledning att dumsnåla på detta.
Gör dig en tjänst, ät ---->3<---- pizzor mindre 2017 och lägg de pengarna på något som håller 5+ år istället för att sitta i matkoma 3 gånger och ångra att agget inte klarar [x uppgradering]

Däremot hade jag skippat ett sådant midsize nätagg då jag inte vet riktigt vad man skall med det till.
Vanligt nätagg är halva priset och jag vet inte riktigt vilket chassi ett sådant "litet" skall passa i.

När du säger att du vill bygga "riktigt litet" så ser jag inget annat alternativ än pico-psu

Dold text
Permalänk
Medlem

Vill du bygga så litet så att det kräver SFX nätagg vill du nog inte stoppa in komponenter som drar 600W iaf. Det är min tanke.

Edit: nätagget på 450W är passivt upp till 90W medans 600 agget är passivt upp till 120w, kan ju vara värt att tänka på ett tyst nättagg är guld värt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag håller på att bygga om min dator, och ska köpa ett nytt nätaggregat när jag ändå håller på. Jag har bestämt mig för att köpa ett i storleken SFX, då jag i framtiden kanske vill bygga en riktigt liten dator. Jag har kommit fram till att det blir ett nätaggregat från Corsair, antingen SF450 eller SF600. Dessa är såklart på 450 watt, respektive 600 watt.

Det som ska in i datorn är följande:

4670k
HD7870
Två st. SSD
En HDD
Bluray-brännare

Som systemet ser ut idag är jag bekväm med att köra på 450 watt, men jag är lite orolig för vad som kan hända när jag köper ett annat grafikkort. För att vara tydlig så kommer jag fortsätta köra 1080p, det är alltså inte aktuellt för mig att köpa ett värstingkort i klassen 1080 eller 390x.

Jag tycker att jag borde klara mig väl på ett nätaggregat på 450 watt, om man kollar på Sweclockers index för effekt på grafikkort är det bara ett kort (390x) som knäcker gränsen på 450 watt, och det är dessutom mätt vid väggen med en mycket kraftigare processor än den jag har.

Problemet är, som ofta med dessa byggen, framtiden. Om utvecklingen på både CPU- och GPU-fronten fortsätter i riktningen som varit de senaste åren kommer effektbehovet att sjunka, men det går såklart aldrig att vara säker. Å ena sidan är det onödigt att slänga 300 kronor i sjön, å andra sidan är det dumsnålt i längden att behöva köpa en ny nätdel för att jag sparade 300 kronor för några år sedan.

Jag känner att jag behöver input i frågan, jag har inte bestämt mig och känner att jag behöver lite kritiska frågor ställda.

Det är bättre att skaffa ett nytt nätagget när du byter till SFX istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på 450w modellen, du behöver inte mer när du bygger i små chassin eftersom du inte vill ha effekthungriga komponenter då i vilket fall. Dessutom har jag för mig 450w modellen fick bättre betyg när sweclockers testade dom.
Kör själv ett Node 202 med ett 450w nätaggregat (det som följde med) och det klarade utan problem ett R9 fury som jag dock fick byta pga det var för tjockt för att få plats med chassifläktar.
Men har du ett fungerande nätaggregat idag kan du ju vänta tills du köper nästa chassi har du tur har det kommit lite alternativ till dess.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Beror vad du ska ha den till. Bara att räkna ihop effekterna.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det finns absolut ingen anledning att dumsnåla på detta.
Gör dig en tjänst, ät ---->3<---- pizzor mindre 2017 och lägg de pengarna på något som håller 5+ år istället för att sitta i matkoma 3 gånger och ångra att agget inte klarar [x uppgradering]

Däremot hade jag skippat ett sådant midsize nätagg då jag inte vet riktigt vad man skall med det till.
Vanligt nätagg är halva priset och jag vet inte riktigt vilket chassi ett sådant "litet" skall passa i.

När du säger att du vill bygga "riktigt litet" så ser jag inget annat alternativ än pico-psu

Dold text

Ett väldigt starkt argument att köpa det kraftigare agget. Det kommer användas i många år, och det blir inte många kronor mer utslaget över tid.

Skrivet av Chibariku:

Vill du bygga så litet så att det kräver SFX nätagg vill du nog inte stoppa in komponenter som drar 600W iaf. Det är min tanke.

Edit: nätagget på 450W är passivt upp till 90W medans 600 agget är passivt upp till 120w, kan ju vara värt att tänka på ett tyst nättagg är guld värt

Värme blir såklart problematiskt i små system, men det finns chassin som verkar lösa problemet rätt okej, och förhoppningsvis kommer det fler ju längre tiden går. Jag misstänker att passiv-läget inte spelar så stor roll, men om tröskelvärdet för tystnad höjs är det såklart värt något!

Skrivet av anon99339:

Det är bättre att skaffa ett nytt nätagget när du byter till SFX istället

Skickades från m.sweclockers.com

Det byggen som är på gång är i ett Powermac G5-chassi, och SFX ger mig mer friheter i var jag ska sätta nätaggregatet. Ska förtydliga detta i trådstarten.