Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Snyggt! Vad har du för belåningsgrad/storlek på lån?

3.3mkr ~61%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Grundregeln är väl att det aldrig är lönt att lösa ut huslån under 50% eller CSN-lån för den sakens skull. Bättre att investera pengarna istället.

Egentligen inte, men jag sänker risken för familjen. Man kan säga att jag plockar hem vinsten jag gjort under lågräntetiderna. CSN-lån kan vänta i och med att det bara är 1,25% ränta. Bolånet ligger på 4,69% innan ränteavdraget. Om man vänder på steken. Skulle du utöka ditt bolån när räntan är på över 4% för att ta de pengarna och investera i börsen.

Dave Ramsey:s filosofi be ttag i mig.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Egentligen inte, men jag sänker risken för familjen. Man kan säga att jag plockar hem vinsten jag gjort under lågräntetiderna. CSN-lån kan vänta i och med att det bara är 1,25% ränta. Bolånet ligger på 4,69% innan ränteavdraget. Om man vänder på steken. Skulle du utöka ditt bolån när räntan är på över 4% för att ta de pengarna och investera i börsen.

Dave Ramsey:s filosofi be ttag i mig.

Vet inte om jag skulle utöka mitt huslån, men jag har heller inga planer på att betala av det. CSN-lån skulle jag aldrig någonsin betala av i förväg. Skulle t o m våga säga att det är direkt dumt att göra det.

Förra året gick mitt Lysa-konto 14% plus, så tar hellre och lägger pengarna där än på lånen (ligger under 50% belåning).

Om man inte vill riskera sina pengar finns det fasträntekonton med upp till 4,5% ränta.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Låneränta efter ränteavdrag blir 4,69*0,7 = 3,3%. Så även här tjänar du ca 1%, eller 10,000 kr per miljon och år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Om man inte vill riskera sina pengar finns det fasträntekonton med upp till 4,5% ränta.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Låneränta efter ränteavdrag blir 4,69*0,7 = 3,3%. Så även här tjänar du ca 1%, eller 10,000 kr per miljon och år.

30% skatt(rättat) på kapitalvinsten på sparkonto, så blir netto noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

30% ränta på kapitalvinsten på sparkonto, så blir netto noll.

Du menar skatt, 30% skatt på kapitalvinsten antar jag

Permalänk
Skrivet av ingulf:

30% ränta på kapitalvinsten på sparkonto, så blir netto noll.

Det har du ju rätt i. Då är aktiefonder bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Vet inte om jag skulle utöka mitt huslån, men jag har heller inga planer på att betala av det. CSN-lån skulle jag aldrig någonsin betala av i förväg. Skulle t o m våga säga att det är direkt dumt att göra det.

Förra året gick mitt Lysa-konto 14% plus, så tar hellre och lägger pengarna där än på lånen (ligger under 50% belåning).

Om man inte vill riskera sina pengar finns det fasträntekonton med upp till 4,5% ränta.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Låneränta efter ränteavdrag blir 4,69*0,7 = 3,3%. Så även här tjänar du ca 1%, eller 10,000 kr per miljon och år.

Matematiskt är det helt korrekt att inte betala av sina bolån/csnlån eller något för den delen kostar som kostar mindre. Lysa är ju i snitt 7-8% per år. Dessutom så är min åtminstone valutadopad pga av skvalpvalutan SEK.

En låg konjunktur och en belåningsgrad på 33% gör mig åtminstone mindre känslig för en eventuell arbetslöshet/sjukskrivning. Samtidigt som börsen dyker (läs pandemin). Alla får ju göra som de vill, men skuldfria människor utstrålar en annan energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

CSN-lån skulle jag aldrig någonsin betala av i förväg. Skulle t o m våga säga att det är direkt dumt att göra det.

Det där kan ändra sig rätt kvickt närmsta året.

Det är ju ingen avdragsrätt på CSN-lån och de sänks ju rätt långsamt från högränteläge. Jag betalade av mina 2004 typ, men då var mina bostadslån efter avdrag lägre än CSN och jag hade lån i båda systemen (hög återbetalningstakt) och hade inte så fasligt mycket lån kvar. Från 2012 och fram till nu har det varit väldigt förmånligt att ha CSN däremot, men man ska inte säga ALDRIG...

Håller helt med dig om att ta lite mer risk när man ligger på låga belåningsgrader, för egen del tycker jag dock inte 50% är superlågt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det där kan ändra sig rätt kvickt närmsta året.

Det är ju ingen avdragsrätt på CSN-lån och de sänks ju rätt långsamt från högränteläge. Jag betalade av mina 2004 typ, men då var mina bostadslån efter avdrag lägre än CSN och jag hade lån i båda systemen (hög återbetalningstakt) och hade inte så fasligt mycket lån kvar. Från 2012 och fram till nu har det varit väldigt förmånligt att ha CSN däremot, men man ska inte säga ALDRIG...

Håller helt med dig om att ta lite mer risk när man ligger på låga belåningsgrader, för egen del tycker jag dock inte 50% är superlågt.

Räntan är dock redan subventionerad med motsvarande kapitalskattesatsen. Att den sjunker "långsamt" är i och för sig sant, men den stiger också med lägre takt, dvs ändringarna i statens upplåningskostnad smetas ut lite över tid. Hur man sedan bedömer vilket agerande som är bäst utifrån det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har relativt stora bolån (6 mnkr) och just nu helt exponerad mot marknaden, alltså rörlig ränta. Även om det historiskt och statistiskt är mest förmånligt att ligga på rörligt är min ekonomi lite väl känslig för att nattsömnen ska vara helt lugn. Jag skulle således vilja binda en del av lånet. Frågan är hur mycket och till vilken löptid jag ska binda. Tips på hur jag kan tänka?

Mina räntor just nu (SBAB- vill ej byta)
3 mån 4,69%
1 år 4,39%
2 år 3,88%
3 år 3,70%
4 år 3,57%
5 år 3,53%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Hej,

Jag har relativt stora bolån (6 mnkr) och just nu helt exponerad mot marknaden, alltså rörlig ränta. Även om det historiskt och statistiskt är mest förmånligt att ligga på rörligt är min ekonomi lite väl känslig för att nattsömnen ska vara helt lugn. Jag skulle således vilja binda en del av lånet. Frågan är hur mycket och till vilken löptid jag ska binda. Tips på hur jag kan tänka?

Mina räntor just nu (SBAB- vill ej byta)
3 mån 4,69%
1 år 4,39%
2 år 3,88%
3 år 3,70%
4 år 3,57%
5 år 3,53%

Som du ser på bindningstiderna är bedömningen att räntan med stor säkerhet kommer gå ner från nu.
Vore ett litet bakslag i den räntebanan katastrof så överväg 1-2 år, annars rörligt och invänta mer information.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Hej,

Jag har relativt stora bolån (6 mnkr) och just nu helt exponerad mot marknaden, alltså rörlig ränta. Även om det historiskt och statistiskt är mest förmånligt att ligga på rörligt är min ekonomi lite väl känslig för att nattsömnen ska vara helt lugn. Jag skulle således vilja binda en del av lånet. Frågan är hur mycket och till vilken löptid jag ska binda. Tips på hur jag kan tänka?

Mina räntor just nu (SBAB- vill ej byta)
3 mån 4,69%
1 år 4,39%
2 år 3,88%
3 år 3,70%
4 år 3,57%
5 år 3,53%

I stort sett alla analytiker och all statistik pekar på räntesänkningar mellan 1-1,5% under 2024. Det kan du även se i de långa räntorna ovan. Att binda nu är nästan att betrakta som kapitalförstöring.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

I stort sett alla analytiker och all statistik pekar på räntesänkningar mellan 1-1,5% under 2024. Det kan du även se i de långa räntorna ovan. Att binda nu är nästan att betrakta som kapitalförstöring.

Ett år förstår jag är idioti eftersom räntan är ungefär samma. Men den treåriga har både större osäkerhet och en period i början där man sparar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Ett år förstår jag är idioti eftersom räntan är ungefär samma. Men den treåriga har både större osäkerhet och en period i början där man sparar pengar.

Om man tror att räntan är lägre på ett års sikt så bör du kunna binda på 3år om ett år istället och få ännu lägre 3års ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Ett år förstår jag är idioti eftersom räntan är ungefär samma. Men den treåriga har både större osäkerhet och en period i början där man sparar pengar.

Ingen vet hur det kommer se ut om X år så allt som kommer härifrån är ju mer eller mindre underbyggda spekulationer.

Med det sagt håller jag inte med om din tankegång. Allt pekar på att räntan kommer gå ner under året och nästkommande år. Vad som händer efter det är högst oklart vilket de längre räntorna vittnar om. Om du är rädd för nattsömnen skulle jag påstå att 1åringen eller ev. 2åringen kanske är det rimliga valet för dig.

Det är inte orimligt att räntorna går ner mot ”nollnivån” som vi har haft tidigare och om du skulle välja en längre bindningstid står du kvar med X år av höga räntor som du får betala dyrt för att lösa och binda om.

Skulle räntorna gå mot vad marknaden tror så får du betala några månader med lite högre ränta detta år sen kan du lägga dig på samma lägre nivå. Du sitter säkert i närtid men kanske går lite back jämfört med att binda dig längre, ser du att det barkar åt något håll kan du alltid lösa upp bindningstiden för en förhållandevis lägre kostnad och binda om.

Skulle räntorna i det tredje scenariot sticka iväg ännu högre som kanske är otroligt men inte är helt orealistiskt med tanke på dagens geopolitiska läge har du helt klart gjort rätt val genom att binda dig på långa bindningstider nu.

Sista alternativet är ju att lämna de rörliga vilket innebär högst risk men kanske är det förnuftigaste valet rent ekonomiskt i dagsläget. Ett tips är att ställa upp lite olika scenarion och bindningstider i Excel och räkna på vad olika val skulle kosta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Hej,

Jag har relativt stora bolån (6 mnkr) och just nu helt exponerad mot marknaden, alltså rörlig ränta. Även om det historiskt och statistiskt är mest förmånligt att ligga på rörligt är min ekonomi lite väl känslig för att nattsömnen ska vara helt lugn. Jag skulle således vilja binda en del av lånet. Frågan är hur mycket och till vilken löptid jag ska binda. Tips på hur jag kan tänka?

Mina räntor just nu (SBAB- vill ej byta)
3 mån 4,69%
1 år 4,39%
2 år 3,88%
3 år 3,70%
4 år 3,57%
5 år 3,53%

Jag tror du ska vara försiktig och försöka fatta dina beslut baserat på din hushållsekonomi. Hur känslig är du för förändringar i räntan. Säg att du drar in 200K per månad. Då kör man ju allt rörligt, men om du behöver veta hur mycket du ska betala varje månad då kan det vara värt att binda för att slippa oroa sig på natten.

Att binda innebär en försäkring och det får man betala en liten premie for. Om det är värt premien får var och en avgöra. Sen är också din belåningsgrad avgörande. Är det ett slott du äger, så är ju 6 miljoner ganska lite.

Själv kommer jag ligga på 33% belåningsgrad inom ett par veckor. De kan höja räntan hur mycket de vill. Då jag bara kan lösa resten av lånet när som helst.

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga, om det är någon som har sitt bolån på Swedbank här. Går det att få en e-faktura på sin månadsbetalning (ränta + amortering) så man kan betala den från sin primära bank?

Eller måste man sätta upp en månadsöverföring på totalbeloppet varje månad så att det kan dras från kontot?

Jag har haft lånet hos SBAB tidigare och där är det inga konstigheter. Mitt lån drogs på autogiro varje månad från mitt konto på Skandiabanken.
Så vill jag ha i framtiden också då allt är kopplat till Skandia och jag orkar inte byta lönekonto, ändra alla efakturor, bankid osv.

Lyxproblem, men likväl ett problem.
Ringde till låneavdelningen och de förstod typ inte vad jag menade. Inte chefen heller som han rådfrågade.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nyfiken fråga, om det är någon som har sitt bolån på Swedbank här. Går det att få en e-faktura på sin månadsbetalning (ränta + amortering) så man kan betala den från sin primära bank?

Ringde till låneavdelningen och de förstod typ inte vad jag menade. Inte chefen heller som han rådfrågade.

Rubba inte deras cirklar... Tror storbankerna inte ens förstår frågan, hur kan man inte vilja vara helkund hos dem liksom...

Jag tror det fungerar för t.ex. Handelsbanken, men där har du ju lånet i Stadshypotek och inte i banken så att säga, så det är ju deras vanliga upplägg ändå. Annars är det nog mest nischbankerna och rena låneinstitut som ser det som en "normal lösning" tyvärr...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nyfiken fråga, om det är någon som har sitt bolån på Swedbank här. Går det att få en e-faktura på sin månadsbetalning (ränta + amortering) så man kan betala den från sin primära bank?

Eller måste man sätta upp en månadsöverföring på totalbeloppet varje månad så att det kan dras från kontot?

Jag har haft lånet hos SBAB tidigare och där är det inga konstigheter. Mitt lån drogs på autogiro varje månad från mitt konto på Skandiabanken.

Kanske blev förvirrat om du frågade efter e-faktura? Det är ju inte samma sak som autogiro. De borde absolut kunna erbjuda autogiro. Å andra sidan borde de fattat vad du menade om du sade e-faktura och förklarat att autogiro är det du söker...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kanske blev förvirrat om du frågade efter e-faktura? Det är ju inte samma sak som autogiro. De borde absolut kunna erbjuda autogiro. Å andra sidan borde de fattat vad du menade om du sade e-faktura och förklarat att autogiro är det du söker...

Började fråga efter faktura och sen gick jag över till att få en avi så jag kan betala på annat sätt, antingen via autogiro eller e-faktura.

Men de bara cirklade tillbaka om att det ska dras från mitt konto.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Började fråga efter faktura och sen gick jag över till att få en avi så jag kan betala på annat sätt, antingen via autogiro eller e-faktura.

Men de bara cirklade tillbaka om att det ska dras från mitt konto.

Samma sak med danskebank. Jag vill ju bara åt deras bolån, men de vägrar att man drar pengarna från något annat konto än de som finns där. Har Danske Bank silver och deras internetbank är ju skit. Det sämsta jag varit med om.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Samma sak med danskebank. Jag vill ju bara åt deras bolån, men de vägrar att man drar pengarna från något annat konto än de som finns där. Har Danske Bank silver och deras internetbank är ju skit. Det sämsta jag varit med om.

Men är det inte vbara göra en månadsöverföring från ditt nuvarande konto till det kontot då? Och safea med nån hundring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmstone:

Men är det inte vbara göra en månadsöverföring från ditt nuvarande konto till det kontot då? Och safea med nån hundring?

Är ju det jag gör. Men det är drygt med deras internetbank. Loggar ändå in för att se att betalning har gått igenom.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Är ju det jag gör. Men det är drygt med deras internetbank. Loggar ändå in för att se att betalning har gått igenom.

Ahaa. Ja låter omständigt man vill ju bara det ska gå smidigt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmstone:

Ahaa. Ja låter omständigt man vill ju bara det ska gå smidigt!!

för att spinna vidare det där med Danske Bank. För att göra en extra amortering så måste man göra en ansökan. Alltså, på riktigt och då menar jag att man har 3-månadersränta, så att bara dumpa in extra pengar i bolånet går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

för att spinna vidare det där med Danske Bank. För att göra en extra amortering så måste man göra en ansökan. Alltså, på riktigt och då menar jag att man har 3-månadersränta, så att bara dumpa in extra pengar i bolånet går inte.

Det där låter ju helt galet? Både Handelsbanken, LF och när jag tidigare hade Danske bank (15+ år sedan) gick det alldeles utmärkt att göra så, visst, man måste ju skicka in en "order", men det var verkligen 5 minuter på internetbanken. Är du säker att du inte missförstått/fått fel information och de pratade om något annat?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det där låter ju helt galet? Både Handelsbanken, LF och när jag tidigare hade Danske bank (15+ år sedan) gick det alldeles utmärkt att göra så, visst, man måste ju skicka in en "order", men det var verkligen 5 minuter på internetbanken. Är du säker att du inte missförstått/fått fel information och de pratade om något annat?

Gjorde det i fredags och det tar ett par dagar för banken att behandla det. Pengarna är inte dragna ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Gjorde det i fredags och det tar ett par dagar för banken att behandla det. Pengarna är inte dragna ännu.

Fast det där är väl vad man får förvänta sig av tröga banker tyvärr... Så med andra ord var det inga problem att göra under tremånadersperioden, bara att du är missnöjd med hur långsamt det är?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Fast det där är väl vad man får förvänta sig av tröga banker tyvärr... Så med andra ord var det inga problem att göra under tremånadersperioden, bara att du är missnöjd med hur långsamt det är?

När jag köpte lyan för 5 år sen så hade jag ett år med SEB. Ville jag göra en extra inbetalning så satte jag bara in mer pengar på bolånekonto. Ingen ansökan. 3 månadersräntan = lånet är inte bundet och du kan betala in hur mycket du vill utan att behöva betala ränteskillnadsersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

När jag köpte lyan för 5 år sen så hade jag ett år med SEB. Ville jag göra en extra inbetalning så satte jag bara in mer pengar på bolånekonto. Ingen ansökan. 3 månadersräntan = lånet är inte bundet och du kan betala in hur mycket du vill utan att behöva betala ränteskillnadsersättning.

Hade du bättre ränta på SEB också? Du ska ju inte få någon ränteskillnadsersättning även på Danske bank, deras rörliga lån binder bara ränta under tre månader, det är inte ett bundet lån om du inte har något superskumt avtal som jag aldrig hört talas om.

Däremot är det ju onekligen så att SEBs system verkar fungera bättre då för Länsförskringar och Handelsbanken fungerar precis lika "dåligt" att man måste göra det manuellt och det tar några bankddagar.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)