Apple TV 4K saknar stöd för Youtube i 4K UHD-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Visserligen så jobbar jag inte med kod men jag vet hur förhållandet mellan en klient och en server fungerar, kan inte i min vildaste fantasi tro att klientsidan gör några särskilt avancerade uppgifter mer än att ta emot data och visa upp materialet.

Funkade inte en divx film år 2003 så fick man ladda ner codecet som erfordrades för att se filmen, kan knappast tänka mig att det är krångligare bara för att det sitter ett äpple stämplat på dosan.

Förmodligen är detta helt korrekt och handlar om gammal groll mellan Apple och Google.
Apple anser väl att Google borde leverera annat än bara VP9 och Google anser att Apple ska följa deras val i codec.

Apple har förmodligen låst ner det hela vilket blockar Google/Youtube för att göra en egen implementering av VP9 i sin app.
Apple står väl och hävdar att dom vill ha "kontroll" över sitt ekosystem.

Det som jag dock lämnar öppet är att det EVENTUELLT kan vara så att apple har stöd i hårdvara för att avkoda H264/H265.
Då är det faktiskt en markant skillnad, eftersom en mjukvarucodec istället måste belasta CPU. Är så fallet så har jag 100% förståelse för att Apple väljer att inte ta in VP9 stöd enbart för Youtube.

Absolut trist, men är ju samma skit överallt. Jag kan t ex inte spela crossplay mellan PS4 och Xbox pga att Sony anser att "Dom vill ha kontroll över onlineupplevelsen för PS4 spelare, och det har dom inte om dom släpper in Xbox-spelare".

Men det är väl bara att gilla läget, om UHD från Youtube är en viktig parameter så får man väl avstå ATV 4k för något annat.
Tycker det bara är trist att det ständigt gnälls, jag är sjukt nöjd över att nu, 2 år för sent, få 4K och UHD till ATV. I min mening var det en 10 gånger större katastrof att förra generationens ATV saknade detta öht!

Chromecast Ultra kostar 780:- och till 1/3 av priset borde det vara ett betydligt bättre alternativ i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag är en av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Swennis:

Skämtar du? Vi brukar kolla musikvideos, roliga klipp,dokumentärer etc etc på TVn, tom med musik utan musikvideos, bara låta det gå, förtärkaren är ju kopplad med HTPC etc... skulle vi i familjen samlas runt en datorskärm då?
Vet många som kollar på ytube på TVn... hmmm... typ alla jag känner som KAN kolla ytube på TVn!

Skrivet av Hank Solo:
Skrivet av Don_Tool:

Låt oss hålla bollen rullande. Jag o gänget låter YouTube snurra på tv när vi förkrökar.

Skrivet av HenrikM:

Den som har en bra app i tvn och tycker om att chilla i soffan? Det gör jag i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backfeed:

Lite synd, för annars är Apple TV 4K intressant för min del.

Varför? Så vitt jag vet har den appar för alla streamingtjänster jag tittar på, även HBO Nordic, som varken finns för Xbox One eller Android TV (åtminstone i dagsläget). Men även för att min nuvarande htpc än så länge inte funkar med 4K + HDR pga Intels värdelösa grafikdrivare.

Jag.

Kvalitén har åtminstone subjektivt varit bra på de klipp jag tittar på (t.ex. JerryRigEverything och Alex on Autos), så jag håller inte med.

Skrivet av Sonywalk:

Jag, varje dag
Vi är uppenbarligen några stycken

Skrivet av Mocka:

Förstår inte hur folk kan försvara en sådan onödig och framförallt överprisad produkt som Apple TV. Betala 2K för något som egentligen är gratis går inte riktigt ihop i mitt huvud.

Jag! Det är hur smidigt som helst att köra Youtube via min Samsung 65KS7005! Behöver jag göra lite djupare sökningar så styr jag enkelt appen via mobilen som är kopplad till TVn via WiFi. TV appen stödjer självfallet 4K samt HDR.

Faktum är att jag använder Netflix samt HBO apparna också. Inget krångel, de är snabba och hanteras utan problem med fjärrkontrollen. Enda jag egentligen saknar är en Twitch app.

I stand corrected Har uppenbarligen missat det helt, har aldrig någonsin sett en enda person titta på youtube i sin tv. Uppenbarligen är det klart vanligare än jag hade trott

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2017/09/24/apple-tv-4...

Där hittar vi ju betydligt fler osköna grejor än 4K youtube.
T ex som stt den verkar välja video mode vid install, max vad tvn klarar, sen kör den på det.
Allt skalas upp, vare sig man vill det eller ej.
Enda sättet runt verkar vara att manuellt gå in i settings och ändra, knappast man kommer orka det.

Ännu värre är att den verkar skicka HDR signal jämt också, så att tvn brassar på full HDR mode konstant.

Trots att jag gillar Apple och att 4Kn redan rö beställd och på väg så får jg nog hålla med kritikerna denna gång, detta ser inte lovande ut tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2017/09/24/apple-tv-4...

Där hittar vi ju betydligt fler osköna grejor än 4K youtube.
T ex som stt den verkar välja video mode vid install, max vad tvn klarar, sen kör den på det.
Allt skalas upp, vare sig man vill det eller ej.
Enda sättet runt verkar vara att manuellt gå in i settings och ändra, knappast man kommer orka det.

Ännu värre är att den verkar skicka HDR signal jämt också, så att tvn brassar på full HDR mode konstant.

Trots att jag gillar Apple och att 4Kn redan rö beställd och på väg så får jg nog hålla med kritikerna denna gång, detta ser inte lovande ut tyvärr.

+ Ingen autoswitchrate... blir judder när man spelar upp film i tex plex... hatar judder...
men man ska tydligen kunna ställa in 4k 24hz nu manuellt iaf... men alla moderna mediaspelare borde ha automatisk hz!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Förmodligen är detta helt korrekt och handlar om gammal groll mellan Apple och Google.
Apple anser väl att Google borde leverera annat än bara VP9 och Google anser att Apple ska följa deras val i codec.

Apple har förmodligen låst ner det hela vilket blockar Google/Youtube för att göra en egen implementering av VP9 i sin app.
Apple står väl och hävdar att dom vill ha "kontroll" över sitt ekosystem.

Det som jag dock lämnar öppet är att det EVENTUELLT kan vara så att apple har stöd i hårdvara för att avkoda H264/H265.
Då är det faktiskt en markant skillnad, eftersom en mjukvarucodec istället måste belasta CPU. Är så fallet så har jag 100% förståelse för att Apple väljer att inte ta in VP9 stöd enbart för Youtube.

Absolut trist, men är ju samma skit överallt. Jag kan t ex inte spela crossplay mellan PS4 och Xbox pga att Sony anser att "Dom vill ha kontroll över onlineupplevelsen för PS4 spelare, och det har dom inte om dom släpper in Xbox-spelare".

Men det är väl bara att gilla läget, om UHD från Youtube är en viktig parameter så får man väl avstå ATV 4k för något annat.
Tycker det bara är trist att det ständigt gnälls, jag är sjukt nöjd över att nu, 2 år för sent, få 4K och UHD till ATV. I min mening var det en 10 gånger större katastrof att förra generationens ATV saknade detta öht!

Chromecast Ultra kostar 780:- och till 1/3 av priset borde det vara ett betydligt bättre alternativ i så fall!

Japp det kanske är så, men hade jag varit tvungen att slå vad om mitt liv så hade jag nog sagt att det är groll mellan Apple och Google, som det varit på många andra plan.

Som du nämner så är det snarare regel än undantag att försöka hålla ens egna kunder till alternativ inom plattformen och tyvärr lär dem försöka med det även fortsättningsvis.

PC Master race tho!

Äger inte många Apple produkter men jag hade en Apple TV gen 2 och har inget annat än bra saker att säga om den samt att det var ett bra tillval medans man hade en icke smart TV. Möjligen att det var lite trist att det aldrig fanns en möjlighet att ladda ner nya appar utan det som fanns det fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag hade hoppats på stöd för 24p också, så hade man kunnat ha den som seriös mediaspelare i en hemmabio. Det är nog det enda jag saknar idag.

Jag vill minnas att jag har läst att den stödjer 24p i 4K men inte i 1080p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Visserligen så jobbar jag inte med kod men jag vet hur förhållandet mellan en klient och en server fungerar, kan inte i min vildaste fantasi tro att klientsidan gör några särskilt avancerade uppgifter mer än att ta emot data och visa upp materialet.

Funkade inte en divx film år 2003 så fick man ladda ner codecet som erfordrades för att se filmen, kan knappast tänka mig att det är krångligare bara för att det sitter ett äpple stämplat på dosan.

Alltså decodern sitter ju på klientsidan, att koda av enkla codecs i låga upplösningar är inget större problem utan hårdvaruavkodning. När det kommer till komplexare komprimering som vp9 och Hevc så blir det inte trivialt längre, speciellt inte i uhd, och speciellt inte på batteridrivna och lite klenare enheter.

Vet inte riktigt hur mycket tyngre hevc är men det finns en mycket god anledning varför de flesta (alla?) bara erbjuder det i sin tjänst för enheter med hårdvaruavkodning. Beror på lite DRM anledningar också, men även utan det hade det sett liknande ut. Tex avkodning för en videofil med snarlik specifikation med vad netflix använder för UHD drar runt 35% i CPU-användning på en 4770k när man kör mjukvaruavkodning (lav filters), 1% när man avlastar det med hardvaruavkodning. Och min MBP av modell-äldre klarar inte av VP9 uhd på youtube trots att det är tillgängligt i chrome pga av att CPU inte hänger med.

Det är dock ingen ursäkt för brist av stöd, de hade ju faktiskt kunnat haft hårdvarustöd som flera andra tillverkare har (och det finns ju till och med alla deras x86 produkter med skylake och nyare). Och åtminstone möjligen att kört mjukvaruavkodning i safri på desktop osv (som chrome).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2017/09/24/apple-tv-4...

Där hittar vi ju betydligt fler osköna grejor än 4K youtube.
T ex som stt den verkar välja video mode vid install, max vad tvn klarar, sen kör den på det.
Allt skalas upp, vare sig man vill det eller ej.
Enda sättet runt verkar vara att manuellt gå in i settings och ändra, knappast man kommer orka det.

Ännu värre är att den verkar skicka HDR signal jämt också, så att tvn brassar på full HDR mode konstant.

Trots att jag gillar Apple och att 4Kn redan rö beställd och på väg så får jg nog hålla med kritikerna denna gång, detta ser inte lovande ut tyvärr.

Inressant recension, men han verkar inte ha koll på hur krafttig A10X i nya Apple TV är när han skriver: the Nvidia Shield now only costs $179 - and that’s pretty much a gaming PC as well as a 4K HDR video streamer.

Mig veterligen är nya Apple TV starkare (dessutom fläktlös) gällande både CPU och GPU jämfört med nuvarande Shield. Framförallt om Apples grafik-API Metal 2 kommer in i bilden.

Tråkigt gällande det där med efterbehandling av bildkällan. Man får hoppas det kommer en justering i en tvOS-uppdatering framöver.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2017/09/24/apple-tv-4...

Där hittar vi ju betydligt fler osköna grejor än 4K youtube.
T ex som stt den verkar välja video mode vid install, max vad tvn klarar, sen kör den på det.
Allt skalas upp, vare sig man vill det eller ej.
Enda sättet runt verkar vara att manuellt gå in i settings och ändra, knappast man kommer orka det.

Ännu värre är att den verkar skicka HDR signal jämt också, så att tvn brassar på full HDR mode konstant.

Trots att jag gillar Apple och att 4Kn redan rö beställd och på väg så får jg nog hålla med kritikerna denna gång, detta ser inte lovande ut tyvärr.

Jag lästa nån artikel om att det sannolikt kommer en lösning som ändrar inställning beroende på materialet. Är väldigt nöjd med min ATV4K iaf även om det finns en del utrymme för förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inressant recension, men han verkar inte ha koll på hur krafttig A10X i nya Apple TV är när han skriver: the Nvidia Shield now only costs $179 - and that’s pretty much a gaming PC as well as a 4K HDR video streamer.

Mig veterligen är nya Apple TV starkare (dessutom fläktlös) gällande både CPU och GPU jämfört med nuvarande Shield. Framförallt om Apples grafik-API Metal 2 kommer in i bilden.

Tråkigt gällande det där med efterbehandling av bildkällan. Man får hoppas det kommer en justering i en tvOS-uppdatering framöver.

Men av det du citerat säger han ju inget om att Shield skulle vara kraftfullare? med att det skulle vara "pretty much a gaming PC" syftas antagligen på Nivida GameStream.

Visa signatur

.:Main:.
Windows 11 | Fractal design Define R6 TG | LG 38'' 38GN950 + Acer 34" Predator X34A | ASUS PRIME Z690-P | i7-12700k | ASUS STRIX GeForce RTX 4090 | DDR5 32GB@5200mhz | Samsung 980 PRO M.2 NVMe
.:Hackintosh Mini-ITX:.
macOS Monterey | Cooler Master NR200P | Intel i7 6600k | AMD 5500 XT | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inressant recension, men han verkar inte ha koll på hur krafttig A10X i nya Apple TV är när han skriver: the Nvidia Shield now only costs $179 - and that’s pretty much a gaming PC as well as a 4K HDR video streamer.

Mig veterligen är nya Apple TV starkare (dessutom fläktlös) gällande både CPU och GPU jämfört med nuvarande Shield. Framförallt om Apples grafik-API Metal 2 kommer in i bilden.

Tråkigt gällande det där med efterbehandling av bildkällan. Man får hoppas det kommer en justering i en tvOS-uppdatering framöver.

Jag har två stycken shield hemma, nu har inte jag kollat så noga men jag har inte hört något fläktljud från dessa. (v1) har jag. Men den äter allt jag ger den. Även snes och nes emu fungerar bra. Inbyggd google cast och då är mina boxar snart 2 år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag lästa nån artikel om att det sannolikt kommer en lösning som ändrar inställning beroende på materialet. Är väldigt nöjd med min ATV4K iaf även om det finns en del utrymme för förbättringar.

Kul att höra, min har legat hos DHL sen i måndags, ska förbi och hämta den idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förstår inte hur folk kan försvara en sådan onödig och framförallt överprisad produkt som Apple TV. Betala 2K för något som egentligen är gratis går inte riktigt ihop i mitt huvud.

Nu blev jag nyfiken, var får jag samma funktioner gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

I stand corrected Har uppenbarligen missat det helt, har aldrig någonsin sett en enda person titta på youtube i sin tv. Uppenbarligen är det klart vanligare än jag hade trott

Blev lite nyfiken, men vad anser du vara en bra anledning för att INTE använda Youtube på TVn vs datorn?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av naxm:

Men av det du citerat säger han ju inget om att Shield skulle vara kraftfullare? med att det skulle vara "pretty much a gaming PC" syftas antagligen på Nivida GameStream.

Nä, du har rätt – det säger han ju inte, men förstår ändå inte vad han menar med ”pretty much a gaming PC” om inte den (i nuläget) hårdvarumässigt starkare Apple TV räknas som det. Tycker nog inte det motiveras av att han man kan strömma PC-spel till Shield. En gaming-PC som kör Android?

Skrivet av grahnen:

Jag har två stycken shield hemma, nu har inte jag kollat så noga men jag har inte hört något fläktljud från dessa. (v1) har jag. Men den äter allt jag ger den. Även snes och nes emu fungerar bra. Inbyggd google cast och då är mina boxar snart 2 år gamla.

Gott. Så fläktarna håller sig även lugna under hård belastning – om man kör något tyngre spel? Hursomhelst tycker jag absolut det är en fördel med en fläktlös enhet – Apple TV lär också dra en hel del mindre ström än Shield.

En bekant skriver:

Jag köpte en Apple TV 4K igår.
Den är betydligt trevligare att använda än den 4K-mediaspelare jag använt hittills, en Nvidia Shield TV. Som förvisso gör jobbet. Det är intressant hur tydligt ett bra interface gör skillnad.

Men ”whatever floats your boat” som det heter på engelsk. Jag skulle gärna ha både en Shield (men kanske vänta tills nästa generation) och en Apple TV 4K.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Blev lite nyfiken, men vad anser du vara en bra anledning för att INTE använda Youtube på TVn vs datorn?

Klumpig navigering och bristen av att kunna använda sig av ad-block. TVn för mig är konsumtion av film, serier eller sport. Youtube-videos jag tittar på är ofta kortare varianter och då blir det på datorn eller telefonen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Alla smarttv's har inte appstöd för netflix och youtube. LG har ju en egen platform för appar och en egen "appstore", samma med Samsung. Philips kör Android och Sony med.

Jag har en LG från 2014 och den finns det ingen netflix app för, bara youtube. Och den youtube appen är extremt begränsad och stödjer ej 4K upplösning. Inte ens 720p finns som val.

Sen är ju en fördel med Apple TV och Android att apparna uppdateras betydligt snabbare, så man får nya funktioner snabbare.

Anledningen till att Apple saknar VP9 stöd är väl för att apple och google är ökänt dålig på att sluta avtal med varandra. Endast MS och Google är sämre på det skulle jag tro.

Jag har en LG från 2013 som har Netflix, youtube och Spotify, även SF Anytime. Nog för att den inte är 4K men apparna har den. 60LA620V http://www.lg.com/se/tv/lg-60LA620V

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag har en LG från 2013 som har Netflix, youtube och Spotify, även SF Anytime. Nog för att den inte är 4K men apparna har den. 60LA620V http://www.lg.com/se/tv/lg-60LA620V

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror skillnaden är att din är mer kraftfull. Din är enkelkärnig, min nämns det inte ens så jag tror nog det betyder att den har en enda processor.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förmodligen är detta helt korrekt och handlar om gammal groll mellan Apple och Google.
Apple anser väl att Google borde leverera annat än bara VP9 och Google anser att Apple ska följa deras val i codec.

Apple har förmodligen låst ner det hela vilket blockar Google/Youtube för att göra en egen implementering av VP9 i sin app.

Det finns inget sådant lås. VLC finns till AppleTV och kodar av massor av codecar. Om hårdvaran räcker för att koda av VP9 så kan man göra det.

Skrivet av BasseBaba:

Apple står väl och hävdar att dom vill ha "kontroll" över sitt ekosystem.
[b]
Det som jag dock lämnar öppet är att det EVENTUELLT kan vara så att apple har stöd i hårdvara för att avkoda H264/H265.

Det har de, det var mycket snack om H.265-enheterna när A10 lanserades (H.264 har de haft sen alltid, redan den första iPhonen hade det).

Dock var detta primärt för att spara batteri i iPhone. AppleTV har ju inte det problemet, så man borde kunna göra det antingen helt i mjukvara (på NEON-enheterna i kärnan) eller på grafikkortets shaders. Om det blir snabbt nog vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns inget sådant lås. VLC finns till AppleTV och kodar av massor av codecar. Om hårdvaran räcker för att koda av VP9 så kan man göra det.

Det har de, det var mycket snack om H.265-enheterna när A10 lanserades (H.264 har de haft sen alltid, redan den första iPhonen hade det).

Dock var detta primärt för att spara batteri i iPhone. AppleTV har ju inte det problemet, så man borde kunna göra det antingen helt i mjukvara (på NEON-enheterna i kärnan) eller på grafikkortets shaders. Om det blir snabbt nog vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är ju då varför folk gnäller på Apple och inte Google?
Men som sagt det blir ju då avkodning i cpu, inget hårdvarustöd.

Det gäller ju även att appen går igenom App Store. Om Apple av nån anledning inte gillar att det t ex blir så att det läggs 99% last på deras cpu för stt avkoda i mjukvara så kommer dom förmodligen blocka appen.

Så vad det gnälls om är alltså att Apple inte byggt antingen hårdvaru eller native-stöd för VP9?

Som sagt, jag tycker fortfarande att det saknas info för att dra bra slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Frågan är ju då varför folk gnäller på Apple och inte Google?
Men som sagt det blir ju då avkodning i cpu, inget hårdvarustöd.

Det gäller ju även att appen går igenom App Store. Om Apple av nån anledning inte gillar att det t ex blir så att det läggs 99% last på deras cpu för stt avkoda i mjukvara så kommer dom förmodligen blocka appen.

Så vad det gnälls om är alltså att Apple inte byggt antingen hårdvaru eller native-stöd för VP9?

Som sagt, jag tycker fortfarande att det saknas info för att dra bra slutsatser.

För att folk har det som utgångspunkt när det gäller Apple och codecar - med god anledning, efter att de ignorerade Ogg Vorbis och Theora (och väldigt länge även FLAC). Det går tillbaka ännu längre i en del forum, när Microsoftkramare var sura äver att den första iPoden inte stödde WMA som "ju var den nya standarden".

Det är en infekterad debatt där de två sidorna inte förstår varandra. Apple's attityd är att om vi har en internationell standard - utvecklad av ett FN-organ, t.o.m, i fallet H.264/H.265 - och priset är rimligt så kan vi väl alla köra på den? De är mer oroliga över en standard som ägs av ett enda företag, eftersom det företaget kan bestämma sig för att ändra villkoren i efterhand (embrace-extend-estinguish, MS' favorit-taktik under många år) och eftersom det är svårt att veta vilken standard man skall satsa på i sådana fall. Mozilla, Xiph och en del andra är mot patenterade standarder av ren princip och skulle inte använda dem om priset så vore $1, och allt annat är sekundärt. Om nu AV1 kan vara både patent-fri och kontrollerad av en större grupp än ett företag så vore det en kompromiss.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

Jag vill minnas att jag har läst att den stödjer 24p i 4K men inte i 1080p?

Skickades från m.sweclockers.com

Shit, du har rätt! Men "bara" i 4k verkar det som?

(bild från https://firecore.com/forum/topic/18887)

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Inte fläktlös

Skrivet av star-affinity:

Inressant recension, men han verkar inte ha koll på hur krafttig A10X i nya Apple TV är när han skriver: the Nvidia Shield now only costs $179 - and that’s pretty much a gaming PC as well as a 4K HDR video streamer.

Mig veterligen är nya Apple TV starkare (dessutom fläktlös) gällande både CPU och GPU jämfört med nuvarande Shield. Framförallt om Apples grafik-API Metal 2 kommer in i bilden.

Tråkigt gällande det där med efterbehandling av bildkällan. Man får hoppas det kommer en justering i en tvOS-uppdatering framöver.

Kan inte uttala mig om prestandan kontra Shield men Apple TV 4K är tyvärr inte fläktlös trots att telefonerna och iPad med samma CPU givetvis är det. Den är säkerligen väldigt tyst som oftast i Apples produkter dock.

Ifixit teardown Apple TV 4K

[Delvis off topic, men lite bakgrund nedan]

Jag beställde själv en Apple TV 4K direkt från Apple dagen efter eventet, har en generation 3 sen innan och den har funkat bra, förutom att jag tvingats till att göra reset med iTunes ett flertal gånger efter att den inte varit i bruk på någon månad.

Jag har datorbordet bredvid TV:n så den är ansluten med HDMI till min förstärkare och därmed TV:n, därmed blev Apple TV:n stående oanvänd för jag gillade Netflixappen i Windows. När jag skaffade min Samsung 4K TV började jag använda den inbyggda appen för att streama Netflix i 4K och även Youtube och Viaplay. Tyvärr har apparna börjat få problem med att de "tappar internet" trots trådad anslutning som fungerar när det händer.

Eftersom jag just nu inte har rätt grafikkort för att kunna köra 4K från Netflixappen i Windows blev jag väldigt nöjd när Apple äntligen släppte en Apple TV med 4K. Gillade också att de därmed pressade priset på 4K filmer till samma som HD. Det i kombination med den perfekta upplevelsen med att hyra film via Apple TV gen 3 gjorde att jag beställde ATV 4K omgående. Det bra gränssnittet är också en bidragande faktor, även om jag inte är lika förtjust i den "nya" fjärrkontrollen.

Avbokade min beställning när jag såg att allt material blir tvingat till 4K HDR enligt recensioner. Nu är mycket material fortfarande 1080p fortfarande och Apple TV gen 3 ger väldigt bra bildkvalité, jämförbart med eller bättre än inbyggda apparna i tv:n IMHO och jag slipper problem med "tappad internetanslutning" samt får bättre gränssnitt.

Om/när Apple fixar problemen med ATV 4K kommer jag med stor sannolikhet att köpa en.

Permalänk
Medlem

@catoptic:

Aha! Att den har en fläkt hade jag helt missat. Förra modellen med A8 (gen 4) hade inte det. Tack för att du uppmärksammade detta.

Håller med dig ang. tvingad uppslagning till 4K. Givetvis vill man (i de flesta fall) att materialet man vill se visas i det format materialet har. Har faktiskt skickat feedback till Apple om det. Får hoppas de tar det till sig (verkar vara en del som sagt till dem).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med dig ang. tvingad uppslagning till 4K. Givetvis vill man (i de flesta fall) att materialet man vill se visas i det format materialet har. Har faktiskt skickat feedback till Apple om det. Får hoppas de tar det till sig (verkar vara en del som sagt till dem).

Don't bother, lär inte hända. I Apples värld är det bättre att det ser fint och städat ut på ytan; istället för bra...

Permalänk
Medlem

@ipac:

Håller inte med om att yta och inte substans är en generell inställning hos Apple, men om du har fått det intrycket så finns det säkert någon anledning till det. Tror säkert det kan komma att ändra sig gällande detta med materialuppspelning på Apple TV 4K och ibland drar folk förhastade slutsatser, som gällande 24 bilder per sekund och förra generationen Apple TV (i samband med Plex):

”There is a lot of confusion about 24p and AppleTV, and really just Plex in general.
24p content is properly handled by the new AppleTV, just as it was on the ATV before it. Even though Apple TV's output frame rate is 60p, the pulldown is handled by your TV and the final result is properly cadenced 24p. I used to worry about this issue and researched the hell out of it, tried different methods to get true 24p out of my Plex hardware, and in the end if you simply hook everything up the standard way, 24p is taken care of for you. Apple are not idiots who don't know better than to turn the world's repository of 24p films into 30p and 60p ESPN.
I spent the evening watching classic 24p movies on the new AppleTV with the new Plex app. Everything looked exactly as it should. This 24p on AppleTV issue is a non-issue, your TV takes care of pulldown and the frames are presented as intended.”

Men vi får se var det landar med den nya Apple TV 4K nu. Apple ska ha kritik när så är berättigat och de har absolut skett att de ändrat sig. Annars vore denna sida ganska meningslös: http://apple.com/feedback/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Man vet aldrig, de har lyssnat på sånt förut. Alla recensionerna tar upp det, och AppleTV går väl inte så bra just nu, så nåt får de fixa. Om de letar efter lätta fixar till en .0.1 så är det en tänkbar grej.

Apple har sagt att de inte vill byta den upplösning de skickat ut, eftersom de inte gillar den upplevelsen när skärmen blinkar till och blir oanvändbar en sekund. De vill inte heller att gränssnittet skall gå i 24 eller 30 fps, eftersom det blir ryckigt. Detta är dock något som skulle vara lätt att lägga till med en dold inställning nånstans djupt ner i inställningarna, för de 5% av användarna som bryr sig.

Alternativt kan de ha en bättre scaler. Om TVn du visar det på är 4K och signalen som går in är 1080p, så måste ju TVn skala upp det. Apple väljer att istället skala upp signalen själv innan den går till TVn, för att istället skicka ut 4K. Just nu tycker många att AppleTVs scaler är sämre än den i TVn, men det måste ju inte vara så. De kan helt enkelt jobba på sin scaler istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@ipac:

Håller inte med om att yta och inte substans är en generell inställning hos Apple, men om du har fått det intrycket så finns det säkert någon anledning till det. Tror säkert det kan komma att ändra sig gällande detta med materialuppspelning på Apple TV 4K och ibland drar folk förhastade slutsatser, som gällande 24 bilder per sekund och förra generationen Apple TV (i samband med Plex):

”There is a lot of confusion about 24p and AppleTV, and really just Plex in general.
24p content is properly handled by the new AppleTV, just as it was on the ATV before it. Even though Apple TV's output frame rate is 60p, the pulldown is handled by your TV and the final result is properly cadenced 24p. I used to worry about this issue and researched the hell out of it, tried different methods to get true 24p out of my Plex hardware, and in the end if you simply hook everything up the standard way, 24p is taken care of for you. Apple are not idiots who don't know better than to turn the world's repository of 24p films into 30p and 60p ESPN.
I spent the evening watching classic 24p movies on the new AppleTV with the new Plex app. Everything looked exactly as it should. This 24p on AppleTV issue is a non-issue, your TV takes care of pulldown and the frames are presented as intended.”

Men vi får se var det landar med den nya Apple TV 4K nu. Apple ska ha kritik när så är berättigat och de har absolut skett att de ändrat sig. Annars vore denna sida ganska meningslös: http://apple.com/feedback/

Vet inte vem som skrivit det där, men det citatet är fel helt enkelt. Apple-TV frameratekonverterar allt innehåll till den output du ställt in den på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller inte med om att yta och inte substans är en generell inställning hos Apple, men om du har fått det intrycket så finns det säkert någon anledning till det.

Menade inom scoopet "videosignalshantering". Där är det tveklöst så att yta går före vettigt innehåll. mpat har givetvis helt rätt när han ovan säger "de inte gillar den upplevelsen när skärmen blinkar till och blir oanvändbar en sekund". Att upplevelsen kan vara icke-optimal under alla andra sekunder är dock inget som ligger dem varmt om hjärtat...

Citat:

”There is a lot of confusion about 24p and AppleTV, and really just Plex in general.
24p content is properly handled by the new AppleTV, just as it was on the ATV before it. Even though Apple TV's output frame rate is 60p, the pulldown is handled by your TV and the final result is properly cadenced 24p. I used to worry about this issue and researched the hell out of it, tried different methods to get true 24p out of my Plex hardware, and in the end if you simply hook everything up the standard way, 24p is taken care of for you. Apple are not idiots who don't know better than to turn the world's repository of 24p films into 30p and 60p ESPN.
I spent the evening watching classic 24p movies on the new AppleTV with the new Plex app. Everything looked exactly as it should. This 24p on AppleTV issue is a non-issue, your TV takes care of pulldown and the frames are presented as intended.”

Hela det där stycket är en förhastad slutsats från nån som inte "get it".

Det finns absolut tv-apparater som kan identifiera 3:2 kadens i 60 Hz video (och konvertera det till 24 Hz och sedan visa det i en heltals-multipel av 24) men det är absolut inte så att alla tv apparater gör det. Och även bland de som gör det så kan det gå fel ibland.

Att ge användaren möjlighet att slippa denna omväg vore det rätta så jo, de är "idiots" för att använda personens egna ord.

Citat:

Men vi får se var det landar med den nya Apple TV 4K nu. Apple ska ha kritik när så är berättigat och de har absolut skett att de ändrat sig. Annars vore denna sida ganska meningslös: http://apple.com/feedback/

Ärligt talat, det är förstås bra att du ger dem feedback. Men folk har varit på dem sen urminnes tider och även om senaste mjukvaran är ett steg framåt så kompenserar de med flera steg bakåt.

Det är inte bara framerate (själv är jag inte så känslig mot 3:2 judder, btw) och uppskalning de rör till. Nu ger de sig på SDR och HDR transfer functions oxå och föga förvånande får de problem (det finns exempel där de inte bara gör en tafflig konvertering från SDR till HDR; de matar ut skräpet som 8 bit oxå vilket är fullständigt hål i huvudet - men visst skärmen synkar ju inte om...yta var det ja ).

Men ok då. Do bother, men "sitt inte uppe och vänta" kanske man kan säga då.

Permalänk
Medlem

Hur upplever man resultatet av att se en 24 fps video när man har inställningen på 60hz?

Jag har switchat mellan 24/60 hela helgen, men lyckas inte se någon skillnad.
Kan det eventuellt vara så att min tv klarar av att hantera signalen likt det som @ipac säger?

Och vad är approachen man "bör" ta då?
Välja 60 när man har något filmat i 60 och 24 när man ser på 24? Vill minnas nått om att "hobbit" spelades in i 60 fps och att det var mycket ståhej kring det, men sen blev det inte så mycket mer?

Varför har Apple öht valt 60 som default om det nu rimmar så illa med att det mesta går i 24?

Det jag nästan stör mig mer på är att dom har valt att konstant skicka en HDR signal, vilket gör att tvn brassar på max backlight hela tiden. Det ledde till att jag fick ställa om till SDR, och förmodligen aldrig kommer orka slå på HDR när jag väl ska se nått i HDR.
Fattar inte vad fasen dom håller på med.