Visserligen så jobbar jag inte med kod men jag vet hur förhållandet mellan en klient och en server fungerar, kan inte i min vildaste fantasi tro att klientsidan gör några särskilt avancerade uppgifter mer än att ta emot data och visa upp materialet.
Funkade inte en divx film år 2003 så fick man ladda ner codecet som erfordrades för att se filmen, kan knappast tänka mig att det är krångligare bara för att det sitter ett äpple stämplat på dosan.
Förmodligen är detta helt korrekt och handlar om gammal groll mellan Apple och Google.
Apple anser väl att Google borde leverera annat än bara VP9 och Google anser att Apple ska följa deras val i codec.
Apple har förmodligen låst ner det hela vilket blockar Google/Youtube för att göra en egen implementering av VP9 i sin app.
Apple står väl och hävdar att dom vill ha "kontroll" över sitt ekosystem.
Det som jag dock lämnar öppet är att det EVENTUELLT kan vara så att apple har stöd i hårdvara för att avkoda H264/H265.
Då är det faktiskt en markant skillnad, eftersom en mjukvarucodec istället måste belasta CPU. Är så fallet så har jag 100% förståelse för att Apple väljer att inte ta in VP9 stöd enbart för Youtube.
Absolut trist, men är ju samma skit överallt. Jag kan t ex inte spela crossplay mellan PS4 och Xbox pga att Sony anser att "Dom vill ha kontroll över onlineupplevelsen för PS4 spelare, och det har dom inte om dom släpper in Xbox-spelare".
Men det är väl bara att gilla läget, om UHD från Youtube är en viktig parameter så får man väl avstå ATV 4k för något annat.
Tycker det bara är trist att det ständigt gnälls, jag är sjukt nöjd över att nu, 2 år för sent, få 4K och UHD till ATV. I min mening var det en 10 gånger större katastrof att förra generationens ATV saknade detta öht!
Chromecast Ultra kostar 780:- och till 1/3 av priset borde det vara ett betydligt bättre alternativ i så fall!