Permalänk
Medlem

Alu-chassin

Vad ger det egentligen för fördelar med att ha ett Aluminiumchassi ? Ger det en märkbar värmeskillnad i burken. Jag menar, leder ett Alu-chassi värmen ur plåten mycket bättre än ett plåt-chassi ? Jag kan ju säga att jag precis köpt ett alu-chassi och är jättenöjd Jag har alltid gillat den "rena" designen på Alu-chassin, det var det som tilltalade mig mest faktiskt. Men nu återstår det att se om ett Alu-chassi är bättre än ett plåt-chassi.

Tackar på Förhand!

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Vinner nada i temp om du har normal chassiventilation... bara vickten man vinner på... nackdelen är att det uppstår lättar resonans å vibrationer i alu.

hela tempraturgrejen angående alu är ett säljknep. vad dom anger är hur mycket alu leder värme bättre än gärn/stål men dom talar inte om att luften mellan komponenterna i lådan plus alut ger ett helt annat värmeöverföringstal.

Permalänk
Medlem

Så att du menar att en vanlig människa betalar mycket pengar för att få en låda som inte väger så mycket ? Nog måste det finnas fördelar med ett Alu-chassi om man bortser från vikt. Jag köpte detta chassi för att det såg "clean" ut, och var på utförsäljning. Det var billigt, och jag tog tillfället i akt, trots att jag inte kände till några fördelar med Aluminium. Men jag har fått lära mig en grundregel som allt som oftast stämmer:
Man får det man betalar för.
Och om man ska följa denna regel så bör alltså Alu-chassin ha någon mer fördel jämtemot vanliga plåt-chassin, har jag fel ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Permalänk

inte sällan aluminium är snyggare och mer stilrena än plåt...

Permalänk
Medlem

Lättare att modda... mjukare material

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Nej, den enda fordelen med ett chassi av alu ar att det blir lattare... Tycker det ar daligt av forsaljarna att saga att det leder varme battre!

Mitt tgb i skolan har av nagon anledning blivit engelskt...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Permalänk
Medlem

såg någonstans en bra liknelse som gör det hela rätt självklart med värmeledningen..

Du har en stekpanna i stål, och en i aluminium, en spis och en korv...
du skall hålla stekpannan du väljer 40 cm ifrån spisplattan och steka korven, vilken panna väljer du? gör det någon skillnad?

ventilationen i burken gör enormt mycket mer än värmeledningsförmågan i själva chassit. Det du betalar för är utvecklingskostnader, material (alu är klart dyrare) och den lägre vikten som kommer därav. dessutom ser det ju snyggt ut, och är lätt att arbeta i.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Ett el/galvaniserat plat chassi kan fa nast intill samma "look". Dock ar vikten en enorm fordel for vissa, kanske ocksa att man oftast slipper plast fronterna da alu-chassin oftast har alu front...

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

Jag tycker att "vanliga" plåt chassin är snyggar än aluminium pga av att
det är skit många som har aluminim chassin.

Off T : Aopen Hq 08 äger !

Visa signatur

[1,2,3]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
*klipp*

Det du betalar för är utvecklingskostnader, material (alu är klart dyrare) och den lägre vikten som kommer därav. dessutom ser det ju snyggt ut, och är lätt att arbeta i.

Alu kops in i kilopris, precis som de flesta andra stalvaror... Kilopriset ar dyrare an stal vags upp av att det blir lattare, sa det borde vara samma pris. Tror de flesta tar ut lite overpris eftersom det sags kunna leda bort varmen flera ganger battre an stal.

Bara klargor lite

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Snyggare.Lättare.Mikroskopiskt bättre värmeavgivning.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

tycker att dom är för dyra....
köp ett biligt stål chassi och köp lite roliga saker till datorn

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Medlem

...eller så bygger man ett chassi själv.. i aluminium såklart

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Japp!

-Har 2.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Sen att aluchassin håller grymt mkt högre kvalitet och har tio ggr bättre kvalitetskänsla än vilket stålchassie som helst är en annan fördel oxå

Visa signatur

Proud member of the [><((((*>~] clan www.piranha.nu

Permalänk
Medlem

nåja, det beror väl lite på det.. Ett stålchassi för samma pris som ett Alu-chassi är ju inte direkt taffligt ihopbankat. Den anledningen är nog mest att aluchassina är (ofta) nyare konstruktioner och därför lite smartare planerade.

Har små nätta 120 kg tunga stålchassin här på jobbet, och slår du den kvalitetskänslan får du kämpa ett tag (hydrauliskt dämpade "motorhuvar" och riktiga lås som man brukar ha på hus och den stilen)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.