Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Missljud från nätaggregat

I bifogad länk hör ni problemet: https://www.youtube.com/watch?v=UHCNzd-7aP0&feature=youtu.be
Nätagg i fråga: FSP Group PowerSupply FSP400-60APN 400W

Hänt inom de sista två månaderna
Har hört missljudet enbart 4-6 gånger. (Två gånger runt 01:00 har jag stängt av datorn pga det samt nu efter att ha varit ute)
Verkar ske slumpmässigt.
Inte under någon större belastning.
Sker inte när jag använder Plex, kanske när min andra halva ser film.
Inget värmerelaterat vad jag märkt, även om det hänt de två sista veckorna.
Stänger jag av/startar om datorn är problemet borta.
Har gått praktiskt taget 24/7, inhandlat 23 Nov 2016.
Lägger jag handen på agget dämpas missljudet-

Börjar fläkten dö? Slitna lager? Vibrationer? (Plockade ut nätagget från datorn innan lunch idag och drog åt alla skruvar)

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som lagret i fläkten börjar ge sig, jag har haft flertalet fläktar vars lager har gett upp genom åren.

Oftast väldigt lätt att byta fläkt, eller kanske smörja lagret.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mindboggle:

Låter helt klart som lagret i fläkten börjar ge sig, jag har haft flertalet fläktar vars lager har gett upp genom åren.

Oftast väldigt lätt att byta fläkt, eller kanske smörja lagret.

Låter starkt som det. När jag startade om den direkt började det låta.
Ställde den på bordet i vardagsrummet och inte på golvet som innan, hittills inget missljud.

Hur smörjer man den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tcntad:

Låter starkt som det. När jag startade om den direkt började det låta.
Ställde den på bordet i vardagsrummet och inte på golvet som innan, hittills inget missljud.

Hur smörjer man den?

Jag gjorde detta en gång i tiden https://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Innan du öppnar upp agget och bryter eventuell garanti kontakta stället du köpte det och fråga om råd(felanmäl agget/fläkten).
Du bör väl åtminstonde ha 2års garanti, eller är det ett jättebudget agg?
Annars kan man ju fundera på att göra en reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Ser väldigt avancerat ut även för mig. Dessutom har jag inte alla verktyg heller.
Kan ordna nytt och lägga undan det FSP-agget tills jag hittar allt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tcntad:

Ser väldigt avancerat ut även för mig. Dessutom har jag inte alla verktyg heller.
Kan ordna nytt och lägga undan det FSP-agget tills jag hittar allt.

Menar du en extern fläkt ? Det kan funka om det inte finns nån övervakning på att den i nätdelen måste snurra. En del nätdelar kräver rotationssignal och i så fall måste du byta eller åtminstone koppla in fläkten till nätdelen.
Du får prova men tänk på att det är livsfarliga spänningar i nätdelen även efter att du dragit ut nätsladden, se till att kondensatorerna är urladdade innan du sätter ner fingrarna och är du det minsta osäker så låt bli att göra nått i nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Behöver nte rivar isär hela fläkten
Räcker att ta bort klistermärket och sätta en droppe olja på axeln

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Menar du en extern fläkt ? Det kan funka om det inte finns nån övervakning på att den i nätdelen måste snurra. En del nätdelar kräver rotationssignal och i så fall måste du byta eller åtminstone koppla in fläkten till nätdelen.
Du får prova men tänk på att det är livsfarliga spänningar i nätdelen även efter att du dragit ut nätsladden, se till att kondensatorerna är urladdade innan du sätter ner fingrarna och är du det minsta osäker så låt bli att göra nått i nätdelen.

Nej, jag ordnar/lånar annat/nytt agg, av orsaken att jag är osäker helt enkelt.
Kan man ladda ur kondningarna själv?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tcntad:

Nej, jag ordnar/lånar annat/nytt agg, av orsaken att jag är osäker helt enkelt.
Kan man ladda ur kondningarna själv?

Ja det är inga problem att ladda ur dem tex en 230V glödlampa (inte lågenergilampa) är ett bra verktyg för det, montera kablar på lampan så den går att koppla in på polerna på kondingarna så får man ett "motstånd" som tål det, det viktigaste är hursomhelst att mäta för att veta att det är spänningslöst, kondensatorerna brukar ha resistorer som laddar ur dem efter en kort stund men man ska aldrig lita på att det fungerar utan mäta för att kolla så man vet att det är ofarligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmgb:

Behöver nte rivar isär hela fläkten
Räcker att ta bort klistermärket och sätta en droppe olja på axeln

Om du vill ladda ur nätagget så är det bara att dra ur sladden och trycka på startknappen på datorn, sedan plockar du ut agget, gör som citatet ovanför.