Inget /väldigt lite ljud i bakre trådlösa högtalare

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Det löste mina problem detta. Nu förstår jag mer hur jag ska justera varje enskild del också utifrån att utgå från 0. Ljudet blev mycket goare nu och bakre högtalarna kom verkligen fram här. Jättetack för er hjälp!

Kul att det löste sig för dig!

Nu när bakhögtalarna är igång rekommenderar jag att du hittar en placering av dessa så dom inte går att peka ut så lätt om du förstår hur jag menar. Personligen har jag helst bakhögtalarna på sidorna om jag sitter mot en vägg. Annars fungerar det bra att ha dom bakom sig också.
Man brukar rekommendera att ha dom omkring 60 cm ovanför huvudet (ingen exakt siffra men ett utgångsläge). Vidare kan der löna sig att låta en stor del reflekterat ljud nå lyssnaren. Dvs, du kan testa att ha dom vinklade åt andra håll än rakt mot dig.

Man vill att ljudet framifrån ska bilda en scen, medan den bakre ljudbilden gärna får vara mer diffus. Det är därför bigrafer har flera högtalare bak (samt såklart för att skapa en jämn nivå...), och många hemma-bio-högtalare är av typen bipol eller dipol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Stor, det är mörkt i musikrummet, alla väggar är klädda med akustikprodukter och så är det svart tyg på det så när man släcker ljuset ser man bara bilden på projektorduken.
Det är ett mycket funktionellt hembiosystem.,

Man blir klart avundsjuk. Undrar om man får bygga attefallshus kopplar till en bostadsrätt?

Edit: som dedikerat musik/filmrum alltså
Skickades från m.sweclockers.com

Förklarande tillägg
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag kommer få ny soffa och lite annat nästa vecka, då skall jag leka lite mer med placeringarna där. Tack som fan för tipsen, uppskattas enormt!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Man blir klart avundsjuk. Undrar om man får bygga attefallshus kopplar till en bostadsrätt?

Edit: som dedikerat musik/filmrum alltså
Skickades från m.sweclockers.com

Fastighetsägaren kan kanske bygga ett om det inte strider mot detaljplanen och sedan om du kan få till nåt avtal om att få bruka det är en annan fråga som du kan fråga föreningen om.
Om du vill vränga på lagarna så kan du välja grund på ett smart sätt, det finns idag en del Attefallsgrunder som råkar stå på hjul, för 60 000 får du en lämplig grund som denna >

http://vlemmix.se/product/tiny-house-hus-pa-hjul/
Du kanske har en passande parkeringsplats för din klumpiga släpvagn med påbyggnad för det är ju inget du vill dra runt på stan med ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.