Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

HBO:s Rome (2005-2007)

Såg färdigt denna juvel nu i helgen och älskade varenda minut. Ett fantastiskt återberättande av romarriket under Julius och Augustus Caesars framväxt. Absolut fanns det några historiska missar men den gör tillräckligt många träffar för att vara både sann till vad som hände och riktigt underhållande på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Black Adder. Minns inte när jag såg den senast, säkert 10 år sedan, troligen mer. Föredrar första och sista säsongen mest.

Hoppade rätt in i Wooster & Jeeves efteråt, den är ny för mig (trots sin ålder, och min med bör väl tilläggas).

Det mesta som Atkinson har gjort (minus en del filmer imo) har sjukt högt Se Om-värde bara för att han är den han är. En av få som kan få en att gapskratta med ett höjt ögonbryn eller hur han uttalar ett ord. Matt Berry kommer nära...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det mesta som Atkinson har gjort (minus en del filmer imo) har sjukt högt Se Om-värde bara för att han är den han är. En av få som kan få en att gapskratta med ett höjt ögonbryn eller hur han uttalar ett ord. Matt Berry kommer nära...

Håller med! Måste dock gå igenom hans lista, har nog missat en del. De mest kända har jag nog prickat in iallafall.

Bean-filmen, när han reser till USA, såg jag igen i höstas och ångrade mig tyvärr. Hans bidrag var bra men jävlar vad filmen inte åldrats bra i övrigt. Filmen som kom typ 10 år senare när han åker till Frankrike(?) borde fungera bättre. Blig nog under veckan kanske.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Shogun (2024)

Hela serien har fått mycket bra press, och efter att ha sett de två första avsnitten så är det bara att hålla med i den.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Introducerade Avatar The Last Airbender för bekantas barn.
Det var ett gäng år sen som jag tittade på den sist och minns inte att den hade så hiskeligt dålig svensk dubbning.
Nästintill outhärdlig bitvis.
Serien i sig är dock superbra!

Permalänk
Medlem

Fargo säsong 5. Blev faktiskt positivt överraskad då säsong 4 lämnade mycket att önska. Når inte upp till höjderna från de två första säsongerna, men det är det få serier som gör.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

en utav de största frågorna jag har ställt mig i the walking dead världen är, vad i allsin dar hände med Rick, han fick ju ett sånt konstigt slut i serien med extremt många frågetecken över sig, och nu ÄNTLIGEN så fick jag reda på det i den nya spin offen.

säg första avsnittet utav "the one who live" nyss och jag vill genast ha mer.
ser så lovande ut.

Nog den sämsta dyngan jag sett någonsin. Helt ologisk. Men man förväntar sig för mycket om man tänker sig att de har lärt sig något under dessa 10? år av the walking deads urusla logik och manus.

Permalänk
Medlem

KIN - Irländskt maffia drama som var överaskande bra. Precis klar med sässong 1 och ska genast kasta mig över sässong 2

https://www.imdb.com/title/tt13444408/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Nog den sämsta dyngan jag sett någonsin. Helt ologisk. Men man förväntar sig för mycket om man tänker sig att de har lärt sig något under dessa 10? år av the walking deads urusla logik och manus.

Gillar heller inte serien eller första spinoffen då jag läst serietidningen innan. Den enda bra tappningen av The Walking Dead i mitt tycke men så gillar jag inte merparten av moderna serier heller. För utdragna och bloatade.

Men förstår samtidigt att andra kan hitta något de gillar samtidigt, nytt drama varje vecka. En rejäl cut av serien hade nog varit intressant för mig att se då det var mycket skillnader på de säsonger i början jag såg.

Z Nation föredrar jag mycket mer. Borde nog bli dags att se om den. Perfekt? Nej, det är ju Sharknado bolaget som ligger bakom men riktigt bra trots det. Även om första Sharknado är sevärd iallafall en gång.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Första avsnittet av True Detective - Night Country (Säsong 4) är äntligen släppt, let's f**king go!

Stämningsfullt och kallt då det hela utspelar sig i Alaska, perfekt för årstiden!

Lite väl tidigt att säga så mycket efter första avsnittet men Jodie Foster utmärkt som vanligt så har höga förväntningar på detta. Fick starka "The Thing"-vibbar utan att säga så mycket mer.

Tyvärr verkar säsongen bara vara 6 avsnitt denna gång, lite trist.
Finns givetvis på HBO/Max. 4K-streamen både såg och lät förträfflig ut!

https://s3.amazonaws.com/static.rogerebert.com/redactor_assets/pictures/65a0190c306fcc21bab49820/content_key-art__2_.jpg

Har landat lite i denna säsong nu och är mycket besviken!

Som jag skriver ovan var första avsnittet väldigt lovande och satte upp en intressant premiss och bra ramverk för den fortsatta storyn. Tyvärr dalade det rejält efter det!

Finns flera problem med TD Säsong 4 enligt mig:

- Dialogen: Nu ska man aldrig jämföra med S1 men serien heter trots allt TD så då är jag så illa tvungen.
Man vad är detta? "Fuck you dit, fuck you hit" osv. Och inte bara en gång...

"Stolpig" kan man kalla den om man ska vara snäll...

- Skådespelarna: Jodie Foster gör absolut vad hon kan men att casta henne mot Kali Reis som Navarro borde vara kriminellt (No pun intended). Tyvärr oerhörd klasskillnad men Reis är mycket svag och kan absolut inte bära upp serien som ena huvudrollsinnehavaren. Felcastad!

Storyn / manus: Trots bara 6 avsnitt, kortast av alla säsonger so far (Vilket i sig vittnar om ett lövtunt manus) så händer det INGENTING?
Avsnitt 2-5 (Minus sista 10 minuterna av avsnitt 5) går i princip på tomgång. Oerhört märkligt och irriterande.

Alla sidostorys tillför nada. En hel oförklarliga plotholes och de "övernaturliga" inslagen går jag inte alls igång på.

Sista avsnittet:

Sätter spoiler tag här men alltså, HAHAHA. Vad är detta för jävla soppa? Detta är inte TD för mig iaf. Får sista avsnittet av S1 (Som också var lite av en besvikelse) att framstå som det bästa någonsin i TV-historien. IMDB-avsnittsbetyget på 5.4 är mycket välförtjänt. Urk!

Dold text

Nix, detta är med råge den absolut svagaste säsongen av True Detective hittills och får säsong 2 att framstå som ett mästerverk!

Kan ej rekommendera, betyg 5/10!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Mr & Mrs Smith (Prime)

Helt okey att slötitta på.

Kan inte hålla med, försöker verkligen, men jag slutar nog titta nu med 2 avsnitt kvar, finns överhuvudtaget inget roligt eller bra med serien, trista rollprestationer, segt manus, totalt slöseri med tiden.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

HBO:s Rome (2005-2007)

Såg färdigt denna juvel nu i helgen och älskade varenda minut. Ett fantastiskt återberättande av romarriket under Julius och Augustus Caesars framväxt. Absolut fanns det några historiska missar men den gör tillräckligt många träffar för att vara både sann till vad som hände och riktigt underhållande på samma gång.

Den är fantastisk!
Grymma prestationer av Kevin McKidd och Ray Stevenson (som tyvärr dog förra året).
Dom gör bannemig 2/3 av serien själva, och det är ingen dålig prestation med den rollistan.
Det borde ha regnat stora roller över dom efter Rome, men tyvärr inte.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Svensktiger:

Den är fantastisk!
Grymma prestationer av Kevin McKidd och Ray Stevenson (som tyvärr dog förra året).
Dom gör bannemig 2/3 av serien själva, och det är ingen dålig prestation med den rollistan.
Det borde ha regnat stora roller över dom efter Rome, men tyvärr inte.

Håller verkligen med. De två var seriens hjärta - och riktigt tragiskt gällande Ray. Hans del i Ahsoka-serien var diskutabelt den bästa delen.

Permalänk
Medlem

Twisted Metal
Amazon Prime

Första intrycket var att Anthony Mackie kändes lite malplacerad, men tyckte han växte sig in i rollen. Överlag får jag ändå tillstå att jag känner mig ganska nöjd och den var ganska underhållande. Men kaaaanske lite för liiiiite skruvad till och från där de kunde ha tagit ut svängarna ännu mer som de gjorde med Sweet Tooth karaktären och tempot svajar lite här och där.

Stephanie Beatriz passade som handsken i sin roll dock! Kortfattat kan man säga att hon fortsatte sin roll från Broklyn nine-nine ^^

Är man sugen på något lite halvskruvat i en postapokalyptisk värld i 30min avsnitt där man blandar ultravåld med komedi med sinnessjuka karaktärer är den lätt värd att ge en chans.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Fortsätter plöja Star Trek Discovery S4, bitvis intressant, men såhär i halvtid på säsongen (antar jag) känns det som den svagaste Star Trek - säsongen någonsin.

Får se om säsong 5 blir en fortsättning på den inslagna vägen eller om dom hyfsar till sig, i början på april är det dags igen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Får se om säsong 5 blir en fortsättning på den inslagna vägen eller om dom hyfsar till sig, i början på april är det dags igen.
https://youtu.be/6Fi7ZePgh8k

Sett till den trailern.... nope... Tycker Discovery saknade Trek-känslan och det där känns mer som taget från SW eller <insert generic action SF movie here> än ST. Hade hoppats "skiten" gått i graven efter Netflix och glömts bort från att vara en del av ST universat.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Sett till den trailern.... nope... Tycker Discovery saknade Trek-känslan och det där känns mer som taget från SW eller <insert generic action SF movie here> än ST. Hade hoppats "skiten" gått i graven efter Netflix och glömts bort från att vara en del av ST universat.

Dom får max 2 avsnitt på sig att visa att säsong 4 var ett misstag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Nog den sämsta dyngan jag sett någonsin. Helt ologisk. Men man förväntar sig för mycket om man tänker sig att de har lärt sig något under dessa 10? år av the walking deads urusla logik och manus.

tråkigt att du tycker det, men serien är ju inte för alla, likt allt annat här i världen, jag älskade den iaf och denna spinoffen verkar enligt mig mycket bra

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

HBO:s Rome (2005-2007)

Såg färdigt denna juvel nu i helgen och älskade varenda minut. Ett fantastiskt återberättande av romarriket under Julius och Augustus Caesars framväxt. Absolut fanns det några historiska missar men den gör tillräckligt många träffar för att vara både sann till vad som hände och riktigt underhållande på samma gång.

Gillar man Rome så finns väl möjligheten att man gillar Spartacus också.
https://www.imdb.com/title/tt1442449/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av MatteN:

Gillar man Rome så finns väl möjligheten att man gillar Spartacus också.
https://www.imdb.com/title/tt1442449/

Kollade på Spartacus för väldigt länge sen, kanske dags för en rewatch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Kollade på Spartacus för väldigt länge sen, kanske dags för en rewatch!

Precis vad jag har inplanerat närmsta veckorna.
Ska försöka komma ihåg att slänga in Gods of the Arena mellan säsong 1 och 2, det var i den ordningen dom kom.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av MatteN:

Precis vad jag har inplanerat närmsta veckorna.
Ska försöka komma ihåg att slänga in Gods of the Arena mellan säsong 1 och 2, det var i den ordningen dom kom.

Grymt!

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Började titta på Shogun på Disney Plus nu när första två avsnitten släpptes i tisdags. Riktigt intrigued att se mer!

Permalänk
Medlem

Borde man börja se Constellation som scifi- och serienörd?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Reacher säsong 2 på Amazon Prime

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Sett till den trailern.... nope... Tycker Discovery saknade Trek-känslan och det där känns mer som taget från SW eller <insert generic action SF movie here> än ST. Hade hoppats "skiten" gått i graven efter Netflix och glömts bort från att vara en del av ST universat.

Strange New Worlds och Lower Decks är så mycket bättre imo

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem

Klämde igenom Reacher S1 & S2 här i veckorna på Amazon Prime.
Helt okej serie, kände mig rätt "limmad" att vilja kolla mer, men det fanns några ögonblick där jag tyckte skrivandet inte helt passade med Reacher-figuren.
Värt en titt dock!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Började på House of Ninjas nu på lunchen
Kan bli underhållande

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

Strange New Worlds och Lower Decks är så mycket bättre imo

Håller fullständigt med! De har fångat känslan av Star Trek och inte bara omvandlat det till någon generic Sci-Fi action. Det är ju där Discovery misslyckades kapitalt, det finns ju ett skäl till varför just denna franchise är så populär och har en väldigt stor fan-base, att nån "smart" individ tyckte att det skulle vara en bra idé att helt bortse från och "låt oss göra Star Trek för massan där vi lägger all fokus på häftig sci-fi stunts och action" är bortom min förståelse...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Borde man börja se Constellation som scifi- och serienörd?

Ja det är min mening. Jag har sett de 4 avsnitten som sänts och känslan är optimistisk. Det är väldigt slow tempo (förutom ep1) och en långsam build up men jag längtar efter nästa avsnitt och det är ett gott tecken. Den känns smart och spännande. Och Sci-fi som tar sin tid brukar vara ett tecken på god kvalité. Väldigt snygg produktion.

Det finns passager där man som tittare är irriterad över greppet filmskaparna tar. Samtidigt förstår jag att det i viss mening behöver vara på det viset, då vi som tittare har en helhetsbild som karaktärerna i serien inte har. Men i överlag är Constellation absolut medryckande.

Jag tror återtittningsvärdet kommer vara stort. Jag känner redan nu att jag skulle vilja titta om, bara för att se om jag missat någon ledtråd eller detalj.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546