Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Här är alla GP Ulitmate 80-90% rabatter som gäller till imorgon:
Dead Space Deluxe Edition
Wild Hearts Karakuri Edition
Battlefield 2042 Elite Edition
Star Wars Jedi: Fallen Order Deluxe Edition
Need for Speed Heat Deluxe Edition
Need for Speed Unbound Palace Edition
Plants vs. Zombies Garden Warfare 2: Deluxe Edition
Battlefield™ 2042 Elite Edition Xbox One & Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Har sedan en vecka tillbaka varit skarpt inställd på att köpa en XSX, framför allt pga att jag alltid varit ett stort fan av Halo och Gears som är exklusivt Xbox. inväntar endast att den dyker lite i pris. Elgiganten har prismatchning så så fort någon svensk konkurrent till dom eller dom själva går ned i pris så slår jag nog till.

Har förstått att XBX och PS5 är väldigt lika prestandamässigt med liten fördel XBX. De enda nackdelarna som jag ser det för XBX är kontrollen och att det är sving dyrt med att uppgradera minnet.

Har några frågor till er erfarna…

1.Hur långt kommer man med det inbyggda minnet på 1TB? Vet inte om det ör relevant men tanken är att hoppa på GamePass tåget.

2. Läst lite om att utvecklarna fått skjuta på releaser pga att de måste anpassa spelen även mot XBS versionen. Bör man oroa sig för hur dessa typer av problem kommer att utveckla sig i framtiden? Alltså att utvecklare måste ha S versionen i åtanke och där med påverka utgången för X utgåvorna?

Har säkert fler frågor men börjar där.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-DP:

Har några frågor till er erfarna…

Spelen blir bara större så om det är viktigt att ha många XS-optimerade spel installerade kommer du behöva köpa minst 1tb till.
Ungefärliga uppgifter då spelen patchas:
Starfield 125GB, Forza Motorsport 133 GB, Forza Horizon 5 103 GB.
Alternativ är att du skaffar en vanlig SSD med usb/adapter som du överför spelen till, men XS-spelen går inte att spela därifrån.

Vet inget spel förutom Baldurs Gate som inte lyckat släppa ett spel på Xbox och nu när det är färdigutvecklat så verkar de ändå skippat splitscreen-funktionen på series S.
Spelen kommer flyta på dåligt om 7 år, men de gjorde de även på xbox one trots att det var över 10 år gammal hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Spelen blir bara större så om det är viktigt att ha många XS-optimerade spel installerade kommer du behöva köpa minst 1tb till.
Ungefärliga uppgifter då spelen patchas:
Starfield 125GB, Forza Motorsport 133 GB, Forza Horizon 5 103 GB.
Alternativ är att du skaffar en vanlig SSD med usb/adapter som du överför spelen till, men XS-spelen går inte att spela därifrån.

Vet inget spel förutom Baldurs Gate som inte lyckat släppa ett spel på Xbox och nu när det är färdigutvecklat så verkar de ändå skippat splitscreen-funktionen på series S.
Spelen kommer flyta på dåligt om 7 år, men de gjorde de även på xbox one trots att det var över 10 år gammal hårdvara.

Jag antar att man måste installera spel ur gamepass katalogen för att kunna spela dom? Är det bara moln utgåvorna som streamas?

Hur funkar det om man köper spel på skiva? Måste även de installeras?

Vad menar du med att spelen kommer att flyta på dåligt om 7 år? Antar att du syftar på att teknologin för utvecklandet av spel går framåt samtidigt som hårdvaran föråldras precis som alla generationer av konsoler avslutar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-DP:

Jag antar att man måste installera spel ur gamepass katalogen för att kunna spela dom? Är det bara moln utgåvorna som streamas?

Hur funkar det om man köper spel på skiva? Måste även de installeras?

Vad menar du med att spelen kommer att flyta på dåligt om 7 år? Antar att du syftar på att teknologin för utvecklandet av spel går framåt samtidigt som hårdvaran föråldras precis som alla generationer av konsoler avslutar med.

Gamepass är nedladdning av digitala spel som installeras på hårddisken alternativt streaming från Microsofts servrar om man nu vill ha det (inte jag)

Spel på skiva installeras.
Ofta innehåller fysiska xbox-spel inte ens hela spelet utan kräver nedladdning av data och skivan fungerar som en digital licens men skillnaden mot digital nedladdning är att du fortfarande måste stoppa in skivan varje gång du ska spela.

Ja, spelen på Series S kommer inte se vackra ut om några år.
Finns ju vissa spel på Series X och PS5 redan idag med låg intern upplösning och dålig framerate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Gamepass är nedladdning av digitala spel som installeras på hårddisken alternativt streaming från Microsofts servrar om man nu vill ha det (inte jag)

Spel på skiva installeras.
Ofta innehåller fysiska xbox-spel inte ens hela spelet utan kräver nedladdning av data och skivan fungerar som en digital licens men skillnaden mot digital nedladdning är att du fortfarande måste stoppa in skivan varje gång du ska spela.

Ja, spelen på Series S kommer inte se vackra ut om några år.
Finns ju vissa spel på Series X och PS5 redan idag med låg intern upplösning och dålig framerate...

Okej tack för svaren!

”Finns ju vissa spel på Series X och PS5 redan idag med låg intern upplösning och dålig framerate...” du menar S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-DP:

Okej tack för svaren!

”Finns ju vissa spel på Series X och PS5 redan idag med låg intern upplösning och dålig framerate...” du menar S?

Nej, flera spel spelas som skit även på PS5 och Series X med låg upplösning och dålig framerate. Series S är förstås än värre med ännu lägre upplösning och kanske ännu sämre framerate.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-DP:

”Finns ju vissa spel på Series X och PS5 redan idag med låg intern upplösning och dålig framerate...” du menar S?

Nej.
Dagens konsoler har ett grafikkort som motsvarar RTX 2070 Super eller RX6700 XT.
Skillnaden är att de har betydligt bättre CPU och SSD jämfört med tidigare generationer.
Om ett spel redan är dåligt optimerade på sprillans RTX 4090 så kommer det knappast vara bättre på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, flera spel spelas som skit även på PS5 och Series X med låg upplösning och dålig framerate. Series S är förstås än värre med ännu lägre upplösning och kanske ännu sämre framerate.

Spännande. Anledningen till detta då? Hänger inte med? Redan nu liksom? Hade de bråttom att få ut spelet eller är det bara mindre spelutvecklare med lite Plånbok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-DP:

Spännande. Anledningen till detta då? Hänger inte med? Redan nu liksom? Hade de bråttom att få ut spelet eller är det bara mindre spelutvecklare med lite Plånbok?

Generellt handlar det förstås om att utvecklare är dåliga eller har utgivare som kräver release trots dålig optimering, men utgivare kommer fortsätta vara som dom är så det kommer inte ändras.

Men spel som är dåligt optimerade för Series X kommer förstås alltid spelas ännu sämre på Series S.

Specifikt Baldur's Gate 3 fick tillåtelse att ta bort splitscreen-läget för Xbox Series S för att den är för svag. Än så länge är det enda spelet där stora funktioner försvinner (annars är det i princip bara grafiska funktioner som försvinner), men antalet spel som tar bort funktioner lär öka med tiden. Konsolen blir ju inte bättre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-DP:

Spännande. Anledningen till detta då? Hänger inte med? Redan nu liksom? Hade de bråttom att få ut spelet eller är det bara mindre spelutvecklare med lite Plånbok?

Beror på utvecklare.
Mitt förslag är att du tar en titt här så ser du
https://www.youtube.com/user/DigitalFoundry/videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Generellt handlar det förstås om att utvecklare är dåliga eller har utgivare som kräver release trots dålig optimering, men utgivare kommer fortsätta vara som dom är så det kommer inte ändras.

Men spel som är dåligt optimerade för Series X kommer förstås alltid spelas ännu sämre på Series S.

Specifikt Baldur's Gate 3 fick tillåtelse att ta bort splitscreen-läget för Xbox Series S för att den är för svag. Än så länge är det enda spelet där stora funktioner försvinner (annars är det i princip bara grafiska funktioner som försvinner), men antalet spel som tar bort funktioner lär öka med tiden. Konsolen blir ju inte bättre.

Taget!

Skrivet av Bozzeta:

Beror på utvecklare.
Mitt förslag är att du tar en titt här så ser du
https://www.youtube.com/user/DigitalFoundry/videos

Oki, tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mer från ININ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser fram emot denna! Gillade första väldigt mycket

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

In an unexpected twist, Sega announced that it has new games from the Jet Set Radio, Shinobi, Golden Axe, Streets of Rage, and Crazy Taxi franchises currently in development.
https://www.ign.com/articles/new-jet-set-radio-crazy-taxi-gol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=0VHYLJR9pNg

In an unexpected twist, Sega announced that it has new games from the Jet Set Radio, Shinobi, Golden Axe, Streets of Rage, and Crazy Taxi franchises currently in development.
https://www.ign.com/articles/new-jet-set-radio-crazy-taxi-gol...

Spelar fortfarande Golden Axe på mitt gamla SMD ibland, ska bli spännande och se!

Permalänk
Medlem

Vad var grejen med Kojimas OD-trailer?
Något de slängt ihop i Metahuman på två timmar...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://www.xbox.com/sv-se/games/store/warhammer-chaosbane-xb...
Warhammer: Chaosbane för 20kr nu.
Lite diablo liknande spel fast väldigt billigt nu då.
Jag köpte det för något år sedan så jag vart lite chockad över hur billigt det var nu, för det kosta bra mycket mer då.

Inget man kanske lirar i 1000+ timmar men är nog rätt underhållande för typ 20timmar och det kan det ju vara värt med tanke på priset.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det fungerar med Ubisoft+ ?
Barnen är sugna på Avatar och det kostar en hel del, men ingår i Ubisoft+.
Kan barnen spela Avatar via Ubisoft+ på Xbox:en med sina konton, om Ubisoft+ är kopplat till mitt konto?

Avatar + allt kostar över 1100 kr på Xboxen men ingår i Ubisoft+ för 179 kr i månaden. Avatar standardutgåvan kostar annars 849 kr.
Priset för standardutgåvan är som nästan 5 månader med ubisoft+, medan stora utgåvan är som ca 6 månader med U+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Kan barnen spela Avatar via Ubisoft+ på Xbox:en med sina konton, om Ubisoft+ är kopplat till mitt konto?

Tvivlar på det...

Permalänk
Medlem

Lirade på XSX med några polare över discord igår men fick inte mina bluetooth hörlurar att lira.

Till min fråga, går det endast använda Microsofts egna xbox hörlurar eller är det enda övriga alternativ att köra ett par tredjeparts trådlösa lurar tillsammans med en dongel man sätter i 3.5 jacket i kontrollen?

Om man inte vill lira med kabel direkt 3.5 uttaget dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-DP:

Lirade på XSX med några polare över discord igår men fick inte mina bluetooth hörlurar att lira.

Till min fråga, går det endast använda Microsofts egna xbox hörlurar eller är det enda övriga alternativ att köra ett par tredjeparts trådlösa lurar tillsammans med en dongel man sätter i 3.5 jacket i kontrollen?

Om man inte vill lira med kabel direkt 3.5 uttaget dvs.

Xbox har inte bluetooth, så alla trådlösa lurar använder en proprietär xbox-variant.

Vanlig 3.5" på kontrollen funkar för mig (bortsett från alla gånger man dragit ner allt i golvet)
men man är ju lite begränsad till vilken chatt som supportas i olika spel - fast finns inte discord till xbox nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Xbox har inte bluetooth, så alla trådlösa lurar använder en proprietär xbox-variant.

Vanlig 3.5" på kontrollen funkar för mig (bortsett från alla gånger man dragit ner allt i golvet)
men man är ju lite begränsad till vilken chatt som supportas i olika spel - fast finns inte discord till xbox nu?

Såklart de gör…

Får kika på 3.5 då. Kom på att det finns la varianter med både 3.5 och bluetooth där man kan ta bort kabeln vid trädkös användning vid film tittande etc.

Jodå. Discord funkade galant såsätt! Jag körde med air pro till telefonen sen ett par trädlösa on-ear ovanpå kopplade till TVn…🤣

Permalänk
Medlem

https://support.forzamotorsport.net/hc/en-us/articles/2398944...

Permalänk
Medlem

Ingen som använder sig av gaming headset som fungerar till både Xbox och TVn för film?

Permalänk
Medlem