Riksbanken bygger testmiljö för e-krona

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag tycker inte vi bör blanda ihop att låna ut pengar och att skapa pengar. Alla ska få låna ut pengar, men staten är den enda som ska få skapa dem. Om bankerna vill låna ut pengar så ska de få göra som alla andra, först tjäna in (eller låna in) pengarna och SEN låna ut dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla gärna! Varför ska privatbanker inte få skapa pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ett system som ska ersätta kontanter, bankkort och legitimation på det här sättet, och rullas ut till alla bankkunder i hela landet ...

Måste vara tillgängligt för alla, oavsett ålder, bostadsort och nationalitet. (Inkluderar bland annat småbarn och turister.)
Får absolut inte begränsas till "bankkunder".

Skrivet av pv2b:

Genom att tillverka en miljard kronor på det sättet ut ur tomma luften så har riksbanken skuldsatt resten av samhället att ge varor/tjänster till staten till ett värde på en miljard kronor.
(Om så inte är fallet så är dessa pengar värdelösa.)

Det är upp till säljaren att sätta prislappen, och därmed värdet på sin produkt.
Riksbanken har som mål att kronans värde ska sjunka 2% varje år, men haft problem att lyckas med det.

I Weimarrepublikens Tyskland 1921-23 var problemet det motsatta. Valutans (sedlarnas, inte guldmyntens) värde halverades på kort tid flera gånger om när man tryckte nya sedlar för att köpa utländsk valuta (vilket krävdes för att betala krigsskadeståndet). Växelkursen mot USD sjönk med en faktor på ungefär en biljon (10^12) från 1918 till 1923. Motsvarar en genomsnittlig inflation på 1,5% per dag under de fem åren, och sista året var det värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Okej, nu börjar vi komma till en vettig nivå vi kan diskutera!

Jag kan hålla med om att det är kan kännas lockande att staten ska kunna få räntepengarna snarare än att bankerna tjänar pengar på detta. Man kan ju dock dra detta argument hur långt som helst. Varför ska privata företag få driva fabriker eller företag? Är det inte bättre i så fall att vinsterna kommer staten tillgodo än att det berikar några rika företagare?

Nackdelen med att förstatliga allt är att vi får bort valfriheten. Inom industrin och handeln så är ju argumenten för valfrihet solklara, men särskilt inom bankutlåningsverksamhet så är den helt kritisk.

Om staten skulle få monopol på att låna ut pengar skulle det betyda att någon enstaka tjänsteman på en bank skulle få bestämma vilka affärsidéer eller husköp eller vad det nu är någon får göra. Med dagens system kan du gå till en annan bank om en bank inte vill låna ut pengar till dig. Därför vore ett monopol på utlåningsverksamhet skadligt för vårt samhälle.

För övrigt så får redan staten en del av kakan när det gäller att låna ut pengar, genom att bolåneinstitutet SBAB som är ett helägt statligt aktiebolag. Jag har själv inte mitt bolån hos SBAB eftersom jag får en bättre ränta hos en privat aktör.

Staten hade monopol på sedelutgivningen 1904 men nu är det återigen privatbanker som tillverkar pengar.
Riksbanken kan ha rätten att tillverka nya pengar privatbanker kan låna ut pengar precis som nu .
Vem som tillverkar pengar har inget med statliga eller privata företag att göra.

Vi är dömda att dö med dagens skuldpengar, ekonomin kan aldrig fungera och vår historiebok är fylld av skuldkollapser och krig i spåren av kriserna, vi kanske inte inser detta innan det är för sent.
Skapas pengar som en skuld så måste vi även betala ränta på skulden och skulden plus räntan växer snabbare än pengarna vi faktiskt äger räka så inser du att vi är på väg till en skuldkollaps.
Lösningen är enkel riksbanken tillverkar lite skuldfria pengar och krisen kan undvikas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Staten hade monopol på sedelutgivningen 1904 men nu är det återigen privatbanker som tillverkar pengar.
Riksbanken kan ha rätten att tillverka nya pengar privatbanker kan låna ut pengar precis som nu .
Vem som tillverkar pengar har inget med statliga eller privata företag att göra.

Vi är dömda att dö med dagens skuldpengar, ekonomin kan aldrig fungera och vår historiebok är fylld av skuldkollapser och krig i spåren av kriserna, vi kanske inte inser detta innan det är för sent.
Skapas pengar som en skuld så måste vi även betala ränta på skulden och skulden plus räntan växer snabbare än pengarna vi faktiskt äger räka så inser du att vi är på väg till en skuldkollaps.
Lösningen är enkel riksbanken tillverkar lite skuldfria pengar och krisen kan undvikas.

Tänker att denna skuldräntan kallas inflation. Stater som trycker upp för mycket pengar får stor inflation och pengarna blir värdelösa snabbare. På sikt blir alla fiatpengar näst intill värdelösa. Hur snabbt det går beror på inflationen. Jag tror inte det spelar roll vem det är som trycker pengarna, staten eller någon annan om inflationen skenar iväg. Vill man skydda sina tillgångar gäller det att investera dem i något som behåller sitt värde, vad nu det kan vara. Att sätta dem på ett bankkonto är dömt att misslyckas. Bankräntan man får på banksparande är alltid mindre än inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Utveckla gärna! Varför ska privatbanker inte få skapa pengar?

Banker har faktiskt ingen laglig rätt att tillverka pengar vi förbjöd privatbanker att tillverka pengar 1904 riksbanken fick ensamrätt på sedelutgivningen, men ingen tänkte då på digitala pengar.
Vinsten av nytillverkning av pengar ska gå till staten och inte till giriga banker det är en självklarhet.
99% av folket vill ha en förändring 1%jobbar på banker och vill inte ha en förändring.

Ekonomi är politik och den som bestämmer gynnar sig själv, bankfolk har skrivit reglerna för hur pengar ska tillverkas, ekonomipriset ges till den som håller käften om politiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

I Sverige var ju Cashkortet inte särskilt populärt, men på den tiden bodde jag i Belgien. Där fanns en motsvarighet som hette "Proton" som tydligen funkade precis som Cashkort gjorde i Sverige.

Det gjorde det möjligt för små kiosker att ta betalt med kort. Jättesmidigt, och det gick snabbare än en vanlig kortbetalning gör idag. I Belgien lyckades man få med affärerna på tåget, och även så att man kunde använda kortet i varuautomater och i telefonkiosker. På den tiden var Sverige absolut inte i framkant på något sätt.

Förutom att man kunde ringa i telefonkiosker med kortet så kunde man även LADDA kortet i telefonkioskerna! D.v.s. stoppa in kortet, slå in sin PIN-kod, och direkt få in pengar på sitt chipkort. Skitsmart!

Kanske inte så bra för hälsan att jag kunde ladda mitt Proton-kort i telefonkiosken i skolan och sedan betala med det kortet för godis och läsk i automaterna i skolan, men smidigt var det.

Men idag med den teknik vi har med mobil data och effektiva kortläsare så vet jag inte riktigt om Cash-kortet skulle kunna göra en comeback år 2019. Men med 90-talets teknik var de definitivt en hit utomlands, och att det inte funkade i Sverige var mer bristande fantasi och kommersiella samarbeten snarare än att tekniken inte var bra.

Det var många butiker som installerade dessa automater så de som småshoppade skulle ta det på cashkortet istället för att strula med mynt. Tyvärr så var det inte så många som gillade det och det försvann efter ett antal år.
Telefonkort fanns också men givetvis inte samma system som cashkortet så man var då tvungen att ladda på två olika kort, ett för att köpa småsaker och ett för att ringa.

Jag har inte riktigt förstått vad en E-krona ska göra för skillnad mot en vanlig krona men finns det någon som vet så är jag beredd att lyssna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tänker att denna skuldräntan kallas inflation. Stater som trycker upp för mycket pengar får stor inflation och pengarna blir värdelösa snabbare. På sikt blir alla fiatpengar näst intill värdelösa. Hur snabbt det går beror på inflationen. Jag tror inte det spelar roll vem det är som trycker pengarna, staten eller någon annan om inflationen skenar iväg. Vill man skydda sina tillgångar gäller det att investera dem i något som behåller sitt värde, vad nu det kan vara. Att sätta dem på ett bankkonto är dömt att misslyckas. Bankräntan man får på banksparande är alltid mindre än inflationen.

Det har hänt i historien att stater har tryckt upp för mycket pengar men i modern tid är det främst privatbanker som trycker upp för mycket pengar och lånar ut till fantasipriser på fallfärdiga hus, se USA och finanskrisen det var privatbankerna som tillverkade pengarna inte staten.
Problemet nu är inte hyperinflation det är motsatsen för lite inflation vilket riksbankerna försöker lösa med negativ ränta så privatbankerna kan trycka upp mer pengar och låna ut för att få upp inflationen.

Alla här på forumet kunde få fiber hemdraget med pengar som riksbanken kunde trycka upp för att stimulera ekonomin.
Är det farligt om alla får fiber och vi når inflationsmålet och nästan full sysselsättning?

Trycker banker upp pengar så får vi låna pengarna till fiberutbyggnaden.
Trycker riksbanken upp pengar till fiberutbyggnaden så får vi fibern gratis.
Åtminstone jag förstår skillnaden.
När vi når 2% inflation så kan vi inte längre trycka upp pengar men vi kan trycka upp lite just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det har hänt i historien att stater har tryckt upp för mycket pengar men i modern tid är det främst privatbanker som trycker upp för mycket pengar och lånar ut till fantasipriser på fallfärdiga hus, se USA och finanskrisen det var privatbankerna som tillverkade pengarna inte staten.
Problemet nu är inte hyperinflation det är motsatsen för lite inflation vilket riksbankerna försöker lösa med negativ ränta så privatbankerna kan trycka upp mer pengar och låna ut för att få upp inflationen.

Alla här på forumet kunde få fiber hemdraget med pengar som riksbanken kunde trycka upp för att stimulera ekonomin.
Är det farligt om alla får fiber och vi når inflationsmålet och nästan full sysselsättning?

Trycker banker upp pengar så får vi låna pengarna till fiberutbyggnaden.
Trycker riksbanken upp pengar till fiberutbyggnaden så får vi fibern gratis.
Åtminstone jag förstår skillnaden.
När vi når 2% inflation så kan vi inte längre trycka upp pengar men vi kan trycka upp lite just nu.

Jag tycker det är fel att alla ska få suna pengat minska i värde för något godtyckligt ändamål. Ingenting är gratis. Man får betala på ett eller annat sätt.

Se på Venezuela om du vill ha exempel på hyperinflation i modern tid. Blir det kris kan pengar snabbt bli värdelösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Okej, men då tror jag att vi har kokat ner detta till en skillnad i hur du och jag ser på politik och våra värderingar, där du ligger längre till vänster än vad jag gör. Om vi ska börja diskutera vad som är bättre, statligt eller privat, så hamnar vi i en klassisk ideologisk höger/vänster-debatt, vilket ligger alldeles för långt från ämnet om e-kronan att det blir offtopic och inte hör hemma här på Sweclockers. Så därför tror jag det är bäst om vi drar ett streck i just den diskussionen, och konstaterar att vi inte tycker likadant!

Jag tycker att det är synd att du inte lyckas ta till dig hur vårt penningsystem fungerar. Nu skriver du att det finns information på "bankspråk" och det därmed är otillgängligt för dig, och det är ju ett klart steg framåt från att du säger att informationen är hemlig. Mitt tips från egen erfarenhet är att fortsätta läsa om frågan och fortsätta lära dig mer. Informationen finns där om du vill ta till dig den. Jag vill inte påstå att jag vet allt om hur vårt penningsystem fungerar (jag vet faktiskt ganska lite) men jag vet ändå mer än vad jag visste för 10 år sedan, och jag är också med medveten nu än 10 år sedan om hur lite jag faktiskt förstår.

Jag är inte intresserad av politik vi kan ha högerpolitik men en riksbank som tillverkar pengar ok eller vänster politik så länge riksbanken tillverkar pengarna.

Jag har läs dom hemliga skrifterna som bankfolket har skrivit och jag ser slutet för oss.
Problemet är hur pengarna tillverkas och för ut i ekonomin. DÄR ÄR FELET höger vänster tror jag har en mindre betydelse.
Tillverkar riksbanken pengar och lånar ut pengarna så får vi även en skuldkris, det är ungefär som nu när privatbankerna tillverkar pengar och lånar ut pengarna.
Skuldkriser kan bara undvikas om pengarna tillverkas av någon och lämpligen ges till staten ingen skuld uppstår skuldfria pengar skapas. Ingen skuld uppstår.
Den som ska få dom skuldfria pengarna kan bara vara staten eller medborgarna.
VI KAN INTE TILLVERKA NYA PENGAR OCH LÅNA UT PENGARNA, det slutar oundvikligen i en skuldkris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Det är upp till säljaren att sätta prislappen, och därmed värdet på sin produkt.
Riksbanken har som mål att kronans värde ska sjunka 2% varje år, men haft problem att lyckas med det.

Ja, precis, men om jag kan trycka obegränsade pengar spelar det ingen roll vad prylarna kostar, man har ju "råd" ändå. De som förlorar på det är de som har pengar och ser värdet på pengarna försvinna med mer än en normal inflationsnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker det är fel att alla ska få suna pengat minska i värde för något godtyckligt ändamål. Ingenting är gratis. Man får betala på ett eller annat sätt.

Se på Venezuela om du vill ha exempel på hyperinflation i modern tid. Blir det kris kan pengar snabbt bli värdelösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har bestämt att vi ska ha 2% inflation då ska vi trycka upp pengar så vi når målet, sluta trycka pengar när vi når 2% vad är problemet?
Du får argumentera för att ändra inflationsmålet om du vill.

Sedelpressning är gratis privatbankerna knappar in beloppet du ska köpa huset för och trycker enter det kostade banken inget att tillverka pengarna.
Tillverkningen av nya pengar är gratis så länge vi inte trycker upp för mycket så vi får mer än 2% inflation.

privatbanker ska sysla med in och utlåning inte vara en sedelpressningsmaskin.
Vinsten av nyutgivning av pengar ska ju gå till dig och andra inte till banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, precis, men om jag kan trycka obegränsade pengar spelar det ingen roll vad prylarna kostar, man har ju "råd" ändå. De som förlorar på det är de som har pengar och ser värdet på pengarna försvinna med mer än en normal inflationsnivå.

Vi kan trycka upp så mycket pengar att vi når inflationsmålet varken mer eller mindre, vad sägs om det?

Mitt förslag är att riksbanken trycker pengarna och ger dom till dig som en medborgarlön förklara vad du har förlorat.

Permalänk
Medlem

Kan ju också bli att kronan tappar i förtroende utomlands om de ser att staten trycker pengar för att beskatta folket i smyg. Innebär att kronan tappar mot andra valutor om vi har dålig penningpolitik. Tanken med inflationsmålet är att företag ska investera istället för att lägga pengar på hög. Om staten tar pengarna som företagen skulle ha lånat från bankerna så stannar tillväxten. En sämre tillväxt försvagar kronans värde internationellt. Så är teorin. Innebär inte att jag gillar den modellen men jag gillar mindre att man tar ut inflationen som en extraskatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Utveckla gärna! Varför ska privatbanker inte få skapa pengar?

Gärna!

Det finns många anledningar till det. I grunden tycker jag nog inte det är en fråga om vem utan snarare hur och varför. Privata banker väljer det som är mest lönsamt, vilket inte nödvändigtvis är det som är bra för samhället. Det krävs extemt mycket regler kring skapandet för att det inte ska balla ut, och det verkar balla ut gång på gång ändå (se de senaste finanskriserna och dagens bostadsbubbla).

Men för att återgå till frågan. En anledning är att skapande av pengar minskar värdet på alla andra pengar. Precis som att helikopterpengar har makten att dumpa värdet på allas pengar så har de privata bankerna den makten idag. Det är därmed en samhällsfråga om hur mycket pengar som ska skapas.

Riksbanken försöker styra skapandet ändå, inflationsmålet. Men banker skapar bara pengar till en liten del av samhället, de som är benägna att ta stora lån (det är det som är mest lönsamt). Detta skapar en snedvridning av priserna. Bostadspriser skjuter i höjden för att räntan är låg, även fast syftet av den låga räntan är att öka konsumentpriser.

Jag tror helt enkelt att privata banker är inkapabla att skapa pengar på ett samhällsnyttigt sätt.

Förstår du hur jag tänker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I och för sig försökte Venezuela också lösa problemet genom att skapa egen kryptovaluta kallad Petro, tänkt att vara baserad på oljans värde. Hjälpte väl sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

I och för sig försökte Venezuela också lösa problemet genom att skapa egen kryptovaluta kallad Petro, tänkt att vara baserad på oljans värde. Hjälpte väl sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

E-kronan är en annan version av den svenska kronan. Det är ingen ny valuta. Många diskussioner som dyker upp här handlar dock om någon slags penningreform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

E-kronan är en annan version av den svenska kronan. Det är ingen ny valuta. Många diskussioner som dyker upp här handlar dock om någon slags penningreform.

Ekrona eller privata bankronor kanske in spelar så stor roll för oss i det dagliga livet men ekronan kan vara en penningreform där riksbanken tar tillbaka rätten att ge ut pengar från bankerna.

Det vi vet är att det är riksbanken som ska tillverka ekronan och inte privatbankerna, vilket är en del av det jag har sagt att vi borde göra.

50 miljarder i ekronor ger staten en inkomst på 50 miljarder, fiber till alla ropen skallar ni kan få fibern gratis.

Inflation är stöld ja kanske men se till vad ni kan få för inflationen.
Tillverkar banker pengar så får ni inget ni får bara en inflation som förstör era pengar.
Tillverkar riksbanken pengar så kan staten få pengarna och ni kan få fiber gratis med samma inflation.

Hur mycket skatt betalar ni? mer än 2% får vi betala.
Staten får in pengar om vi har 2% inflation och riksbanken trycker upp pengarna som orsakar inflationen.

Hur kan någon tycka att det är hemskt att betala en skatt på 2% av det vi äger när marginalskatten kan vara runt 50%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Vi har bestämt att vi ska ha 2% inflation då ska vi trycka upp pengar så vi når målet, sluta trycka pengar när vi når 2% vad är problemet?
Du får argumentera för att ändra inflationsmålet om du vill.

Sedelpressning är gratis privatbankerna knappar in beloppet du ska köpa huset för och trycker enter det kostade banken inget att tillverka pengarna.
Tillverkningen av nya pengar är gratis så länge vi inte trycker upp för mycket så vi får mer än 2% inflation.

privatbanker ska sysla med in och utlåning inte vara en sedelpressningsmaskin.
Vinsten av nyutgivning av pengar ska ju gå till dig och andra inte till banken.

Skuldfria pengar finns inte, det är en gratis lunch, dessa existerar inte.
När du nått 2% kan det redan vara försent, penningmängden är inte allt, förtroende är allt min vän. Usa har statsskulder de aldrig kan betala, trots detta blir dollarn bara starkare. Alla vill ha dollar, alla vet vad dollar är.
Detta har redan prövats i historien, Robert Mugabe påstod att om Zimbabwe fick slut på pengar så var det bara att skapa nya, när det var som värst slutade regeringen bokföra inflationen i landet, 2007 toppade han med 80miljarder procent inflation per månad. Han gav ut 100 triljoner sedlar som var värda knappt 5 dollar. Spela la ingen roll om han slutade trycka, förtroendet var redan över.

Är du en skvalp valuta så är det tufft, några hedgefonder med större muskler spelar upp dig på läktaren. Våran egen riksbank försökte skydda svensk växelkurs under lågkonjunkturen på 90talet, de brände rakt igenom hela sin valutareserv, spelade bort flertalet miljarder mot marknaden, höjde räntan till 500% och fick slutligen desertera och släppa kronan fri.

Bara kolla Soros genom tiderna, han knäckte många riksbanker på helt egenhand. Han knäckte t.om pundet, sydöst asiatiska små valutor var ingen match.

Inflationsmålet är redan påväg att ändras, centralbankerna har köpt tillgångar för tusentals miljarder via ECB, ingenting hände, de blev bara värre. De är närmare en deflationsspiral likt Japan än någonting annat.

Inget personligt, men du är okunnig.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Det finns flera problem. Personligen tycker jag att man ska vara mycket försiktig med att överlåta all makt över pengar till privata banker som drivs med fokus på vinst, inte befolkningens bästa. Kontanter är i dagsläget de enda pengar som staten skapar och kontrollerar, alla andra pengar skapas "ur tomma intet" av privata banker när vi tar lån. Man ska nog vara mycket försiktig med att gå till 100 % där.

Den främsta skillnaden mellan den tänkta e-kronan vs. andra digitala lösningar är att e-kronor då skulle skapas och förvaltas av staten, som trots allt är vår gemensamt valda representant. Vi kan alla vara med och påverka vad staten gör, det är svårare att göra det med privata företag.

E-kronan är inte tänkt att utmana eller ersätta andra lösningar, utan att fungera som ett komplement till kommersiella digitala lösningar och en digital ersättare av kontanter. En möjlighet för medborgare i ett kontantlöst samhälle att äga och använda statligt skapade och förvaltade pengar, istället för privata diton.

Jag tycker inte heller om iden om att staten ska förvalta mina pengar, det är precis lika illa och jag kan genast tänka mig scenarion där grova inskränkningar kan tillkomma.

Jag tycker bättre om privata wallets likt som dagens krypto där kontrollen över din egen valuta inte försvinner.

Motsvarigheten till att spara dina sedlar under madrassen med extra säkerhet samt möjligheter till enkel konvertering.

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite över hur det skulle vara någon skillnad mellan valutorna i en krissituation?
Om det nu blir en kris så lär det ju vara just infrastrukturen som påverkas så att det inte går att använda kort etc, så hur fan har dom tänkt att e-krona skulle fungera bättre? Om planen är att decentralisera infrastrukturen så att det går att föra över mellan enheter utan att kolla mot en bank så öppnar det ju för hacks, och rena personrån. (visst, går att spåra serienummer, men om tjuven är snabb så hinner dom spendera pengarna.)

Nä,, den största fördelen med e-krona är att varje krona går att spåra. Tycka vad man vill om det, men det är egentligen den enda fördelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Gärna!

Det finns många anledningar till det. I grunden tycker jag nog inte det är en fråga om vem utan snarare hur och varför. Privata banker väljer det som är mest lönsamt, vilket inte nödvändigtvis är det som är bra för samhället. Det krävs extemt mycket regler kring skapandet för att det inte ska balla ut, och det verkar balla ut gång på gång ändå (se de senaste finanskriserna och dagens bostadsbubbla).

Men för att återgå till frågan. En anledning är att skapande av pengar minskar värdet på alla andra pengar. Precis som att helikopterpengar har makten att dumpa värdet på allas pengar så har de privata bankerna den makten idag. Det är därmed en samhällsfråga om hur mycket pengar som ska skapas.

Riksbanken försöker styra skapandet ändå, inflationsmålet. Men banker skapar bara pengar till en liten del av samhället, de som är benägna att ta stora lån (det är det som är mest lönsamt). Detta skapar en snedvridning av priserna. Bostadspriser skjuter i höjden för att räntan är låg, även fast syftet av den låga räntan är att öka konsumentpriser.

Jag tror helt enkelt att privata banker är inkapabla att skapa pengar på ett samhällsnyttigt sätt.

Förstår du hur jag tänker?

Skickades från m.sweclockers.com

Ändra det utdaterade inflationsmålet istället, dagens Kpi är ändå inte speciellt trovärdigt med deras hedoniska räknesätt och substitut metoder. "Det spelar ingen roll om något blivit dyrare för upplevelsen har blivit så mycket bättre" enligt vem? Ha en basportfölj med varor som inte tenderar ändras övertid.

Jag hör inte heller konsumenten i butiken klaga på den låga inflationen heller. Du hör ekonomer prata om ett 2% inflationsmål, fråga varför så blir svaret diffust direkt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Jag tycker inte heller om iden om att staten ska förvalta mina pengar, det är precis lika illa och jag kan genast tänka mig scenarion där grova inskränkningar kan tillkomma.

Jag tycker bättre om privata wallets likt som dagens krypto där kontrollen över din egen valuta inte försvinner.

Motsvarigheten till att spara dina sedlar under madrassen med extra säkerhet samt möjligheter till enkel konvertering.

Kan du lösa stabilitetsproblemen (kurssvängningarna) så visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Kan du lösa stabilitetsproblemen (kurssvängningarna) så visst.

om vi behandlar det som en fiat så lär det inte vara så illa, annars är väl förtroende något som kommer ha större vikt.

i ett globalist samhället ser jag varför det kan vara ett problem men jag ser det som ett problem vi kommer behöva möta oavsett i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ändra det utdaterade inflationsmålet istället, dagens Kpi är ändå inte speciellt trovärdigt med deras hedoniska räknesätt och substitut metoder. "Det spelar ingen roll om något blivit dyrare för upplevelsen har blivit så mycket bättre" enligt vem? Ha en basportfölj med varor som inte tenderar ändras övertid.

Jag hör inte heller konsumenten i butiken klaga på den låga inflationen heller. Du hör ekonomer prata om ett 2% inflationsmål, fråga varför så blir svaret diffust direkt.

Skulle det räcka med att ändra på inflationsmålet? Riksbanken saknar fortfarande verktyg för att göra något vettigt som inte påverkar "låne-marknader" onormalt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Ekrona eller privata bankronor kanske in spelar så stor roll för oss i det dagliga livet men ekronan kan vara en penningreform där riksbanken tar tillbaka rätten att ge ut pengar från bankerna.

Det vi vet är att det är riksbanken som ska tillverka ekronan och inte privatbankerna, vilket är en del av det jag har sagt att vi borde göra.

50 miljarder i ekronor ger staten en inkomst på 50 miljarder, fiber till alla ropen skallar ni kan få fibern gratis.

Inflation är stöld ja kanske men se till vad ni kan få för inflationen.
Tillverkar banker pengar så får ni inget ni får bara en inflation som förstör era pengar.
Tillverkar riksbanken pengar så kan staten få pengarna och ni kan få fiber gratis med samma inflation.

Hur mycket skatt betalar ni? mer än 2% får vi betala.
Staten får in pengar om vi har 2% inflation och riksbanken trycker upp pengarna som orsakar inflationen.

Hur kan någon tycka att det är hemskt att betala en skatt på 2% av det vi äger när marginalskatten kan vara runt 50%?

Nu börjar det bli lite extremt. Vi får inte fibern gratis för att nya pengar trycks och betalar fiberinstallatören. Det finns ingen gratis lunch. Inflationen kostar alla.

Och det där.med att vi inte får något om bankerna trycker pengar är också fel. De som köper hus kan få väldigt billiga lån då det är billigt att trycka pengar nu... På bekostnad av inflationen.

I ena fallet får de som gillar fiber en fördel, i andra fallet de som köper hus.

Många som påpekar att det är fel/stöld att trycka pengar och ge ut verkar glömma att samma sak sker idag i form av lån. Man kan säga att lånen subventioneras av inflationen. Om jag belånar min bostad med 1 miljon så kommer alla era pengar bli mindre värda. Är det okej?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Gärna!

Det finns många anledningar till det. I grunden tycker jag nog inte det är en fråga om vem utan snarare hur och varför. Privata banker väljer det som är mest lönsamt, vilket inte nödvändigtvis är det som är bra för samhället. Det krävs extemt mycket regler kring skapandet för att det inte ska balla ut, och det verkar balla ut gång på gång ändå (se de senaste finanskriserna och dagens bostadsbubbla).

Men för att återgå till frågan. En anledning är att skapande av pengar minskar värdet på alla andra pengar. Precis som att helikopterpengar har makten att dumpa värdet på allas pengar så har de privata bankerna den makten idag. Det är därmed en samhällsfråga om hur mycket pengar som ska skapas.

Riksbanken försöker styra skapandet ändå, inflationsmålet. Men banker skapar bara pengar till en liten del av samhället, de som är benägna att ta stora lån (det är det som är mest lönsamt). Detta skapar en snedvridning av priserna. Bostadspriser skjuter i höjden för att räntan är låg, även fast syftet av den låga räntan är att öka konsumentpriser.

Jag tror helt enkelt att privata banker är inkapabla att skapa pengar på ett samhällsnyttigt sätt.

Förstår du hur jag tänker?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra beskrivet! Jag är med på hur du tänker, men jag vet inte om jag håller med.

Du skriver att privata banker har makten att skapa pengar idag genom att låna ut pengar och likställer det med makten för staten att skapa hur mycket pengar staten än vill skapa. Det är inte samma sak, om banken "skapar" pengar, och sedan geldenären hamnar på obestånd, så är det banken som står där och behöver stå för kalaset. Banker tar en risk när de lånar ut pengar, därför är de restriktiva och lånar inte ut till vad och vem som helst.

Om staten istället skapar pengar genom att trycka pengar så finns där inget naturligt stopp. Varje gång staten vill genomföra något nytt projekt så är det bara att trycka pengar som aldrig behöver betalas tillbaka. Det gör att staten inte behöver hushålla med resurserna. Det ser jag i grunden som en osund makt att ge till staten. Redan idag så ser vi hur skattepengar slösas bort, eftersom det är garanterade pengar som kommer in. Det finns ingen naturlig kultur att ta ansvar. Det kommer urholkas ännu mer om pengarna bokstavligen kommer från tomma intet.

Att använda en medborgarlön för att reglera inflationen känner jag mig också väldigt tveksam till. Jag gillar idén med medborgarlön av andra anledningar än att kontrollera inflation, men en medborgarlön måste vara förutsägbar och stabil, eftersom människor bygger sin tillvaro kring de pengabelopp de kan få in. Därför är det inget bra sätt att reglera inflation på, det går inte att "skruva" på medborgarlönen uppåt eller neråt utan att direkt påverka tillvaron för miljoner människor, särskilt med tanke på att införandet av en medborgarlön kommer inverka negativt på löneutvecklingen. Ett sådant styrmedel skulle dessutom stå hårdast på de som har medborgarlönen som störst inkomstpost i förhållande till resten av sin lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Skuldfria pengar finns inte, det är en gratis lunch, dessa existerar inte.
När du nått 2% kan det redan vara försent, penningmängden är inte allt, förtroende är allt min vän. Usa har statsskulder de aldrig kan betala, trots detta blir dollarn bara starkare. Alla vill ha dollar, alla vet vad dollar är.
Detta har redan prövats i historien, Robert Mugabe påstod att om Zimbabwe fick slut på pengar så var det bara att skapa nya, när det var som värst slutade regeringen bokföra inflationen i landet, 2007 toppade han med 80miljarder procent inflation per månad. Han gav ut 100 triljoner sedlar som var värda knappt 5 dollar. Spela la ingen roll om han slutade trycka, förtroendet var redan över.

Är du en skvalp valuta så är det tufft, några hedgefonder med större muskler spelar upp dig på läktaren. Våran egen riksbank försökte skydda svensk växelkurs under lågkonjunkturen på 90talet, de brände rakt igenom hela sin valutareserv, spelade bort flertalet miljarder mot marknaden, höjde räntan till 500% och fick slutligen desertera och släppa kronan fri.

Bara kolla Soros genom tiderna, han knäckte många riksbanker på helt egenhand. Han knäckte t.om pundet, sydöst asiatiska små valutor var ingen match.

Inflationsmålet är redan påväg att ändras, centralbankerna har köpt tillgångar för tusentals miljarder via ECB, ingenting hände, de blev bara värre. De är närmare en deflationsspiral likt Japan än någonting annat.

Förtroende har ingen till bankernas skapande av nya pengar jag menar deras sedelpressningsmaskiner där dom överöser marknaden med nytryckta pengar till bolån, bankerna orsakade finanskrisen i USA.
Allra mins du bedragarna? penningtvätt skatteparadis listan är lång har du förtroende till bankerna men inte till riksbanken om riksbanken tar tillbaka rätten att ge ut pengar från privatbankerna se ekronan?

Förtroende kan bara finnas till en myndighet som noga överväger hur mycket pengar som ska tillföras ekonomin varje år.

Det är privatbankerna som har orsakat vår inflation det är ju dom som trycker upp nya pengar inte centralbankerna.
"Götabanken - Låna av oss"
https://www.youtube.com/watch?v=mcuJurzbrEM

I krisen spår så har centralbankerna tryckt upp en del pengar och tyvärr gett bankerna pengarna dom fick en gratis lunch ca 300 miljarder fick svenska banker av riskbanken snacka om gratislunch.

Om riksbanken i stället hade get staten pengarna så hade vi nu haft fiber till alla skola sjukvård med mera gratis och då hade ekonomin stimulerats på riktigt.

Skuldfria pengar finns och dom hotar kryptovalutor och andra bedrägerier som sprids på nätet är det därför du är emot skuldfria pengar?

Det finns bara en laglig utgivare av pengar och det är vår riksbank.
Det är endast en riksbank jag kan ha förtroende till.
Var är hyperinflationen som skulle komma med QE som alla bluffmakare skrek om på nätet efter finanskrisen?
Kom o köp Bitcoins det blir hyperinflation skrek bedragarna.

Permalänk
Medlem

@Don_Tomaso:
Vi har bestämt att vi ska ha 2% inflation det ger oss två alternativ.
Banken trycker pengar och lånar ut pengarna.
Riksbanken trycker pengar och ger pengarna till staten eller medborgarna.
Samma inflation men du får inte något om bankerna trycker pengarna.
Ser du inte skillnaden?

Vill du ta bort inflationen så får du argumentera för det Jag har inte sagt att vi alltid ska trycka mer pengar jag säger att dom pengarna vi vill skapa ska skapas av riksbanken.
Vi kan sänka inflationsmålet till 1% och minska lite på tillverkningen av nya pengar det är ok.

Säg att inflation är skatt men vad är problemet med att betala 2% i skatt?
pengarna går ju in till statskassan eller betalas ut som medborgarlön du kan få tillbaka det du har betalat in.

Moms är 25% av dina pengar

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Du har rätt det finns en risk med att politikerna får tag i sedelpressen men det ska lösas med att byta ut politikerna.
Jag vet om riskerna håller med dig.

Ansvarslösa politiker förstör alt hur vi än gör.
sedelpressen då slipper vi skulder men får inflation.
banksedelspressen då får vi inflation och skulder vi inte kan betala tillbaka.
Kan dåliga politiker inte trycka pengar så lånar dom pengar se Grekland.

Det är bara en myndighet typ riksbanken som kan avgöra hur mycket pengar som ska tillverkas och det ska politikerna rätta sig efter.
"Götabanken - Låna av oss" minns du det?
Överlåt sedelpressen till privatbankerna så får vi inflation, har vi haft så så ansvarslösa politiker som bankerna var då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teknik:

@pv2b:
Du har rätt det finns en risk med att politikerna får tag i sedelpressen men det ska lösas med att byta ut politikerna.
Jag vet om riskerna håller med dig.

Ansvarslösa politiker förstör alt hur vi än gör.
sedelpressen då slipper vi skulder men får inflation.
banksedelspressen då får vi inflation och skulder vi inte kan betala tillbaka.
Kan dåliga politiker inte trycka pengar så lånar dom pengar se Grekland.

Det är bara en myndighet typ riksbanken som kan avgöra hur mycket pengar som ska tillverkas och det ska politikerna rätta sig efter.
"Götabanken - Låna av oss" minns du det?
Överlåt sedelpressen till privatbankerna så får vi inflation, har vi haft så så ansvarslösa politiker som bankerna var då?

Att privata banker kan låna ut pengar leder inte automatiskt till att folk tar lån de inte kan betala till den grad att vi får en finanskris. Detta går att justera och justeras genom att reglera bankerna. Jag har mer förtroende för att vi lär oss av våra misstag och undviker att upprepa samma misstag som vi gjort förut än att vi ger oss in i ett helt nytt minfält genom ett paradigmskifte inom hur vi skapar pengar.

Angående ansvarslösa politiker håller jag med, tyvärr verkar utvecklingen på denna front gå åt fel håll idag. Och det finns gott om exempel på länder där politiker fått tag i sedelpressen och kört ekonomin i sjön. Jag ser ingen anledning att vi ska följa efter. Att byta ut dåliga politiker ska vi dock göra innan vi ger dem mer makt, inte tvärtom.