Hantering av win xp över nätverk

Permalänk

Hantering av win xp över nätverk

Hejsan

Jag har nu tröttnat på att behöva springa till min lillasysters dator varje gång hon har problem.
Lösningen till detta är att kunna använda "computer management" över nätverket och att komma in på resurser som C$. Detta går dock inte trots att jag provat som administratör och andra användare som finns på datorn. Det går utmärkt mot win 2000 men inte mot någon av xp datorerna.

Är det möjligtvis någon som vet hur man löser detta utan att skapa en domän för datorerna?
Jag sitter inte på en dator med win xp så jag kan inte använda remote assistance.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Den här Group Policy inställningen tror jag fixar saken.
Problemet är alltså att om du skriver \\lillasytersdator\c$ så får du upp inloggningsruta men man kan inte välja något annat än guest / gäst som användare (ser ut så ifrån XP till XP). Lösning på hennes dator (ursäkta men blir på engelska):
"Control Panel\Administrative Tools\Local Security Settings"
Väl där inne:
"Local Policies\Security Settings".
Ändra inställningen "Network access: Sharing and security model for local accounts" till classic.
Så nu vet alla det

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Tack så mycket!

Äntligen fungerar det som win 2000 i nätverk. Helt underbart!
Passade utmärkt att det var på engelska då jag endast använder engelska OS.

Än en gång Tack!