Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Folk som tar med sina barn till mataffären, något som alltid har triggat mig.

Igår stod en ensam mamma med sina skrevdemoner före mig i kön till enda öppna kassan, 3-5 år kanske? En av dem står och snorar, petar sig i näsan, och gråt-skriker för bara han får lägga saker på bandet. Men han vill inte för att peta i näsan är viktigare. Och mamman försöker prata logik till barnet istället för att bara vräka upp sakerna (få han att sluta peta i näsan)

Varför... Bör finnas åldersgräns på matbutiker.

Äh.. Barn är barn, de kommer inte ut ur magen färdigbakta direkt. De måste få utvecklas och uppfostras, och på vägen mot det uppstår sånt. Hellre tjurerigräns på matbutiker Barn livar i alla fall upp till skillnad från surgubbar

Själv vill jag gubbgnälla på människor som envisas med att betala med kontanter i "bara kort här"-kassor. Det är det värsta i butiker. Slösar allas tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag måste gnälla av mig lite på IT-säkerhetspolicyn vi har på jobbet. Den säger bland annat att vi inte får klicka på länkar i mail som inte kommer från organisationen om vi inte känner igen och litar på avsändaren. De testar detta emellanåt genom att skicka ut falska phishing-mail med länkar som leder en till en sida som skäller på en för att man inte följt policyn typ. Detta följs förstås upp av en kurs i säkerhet, utöver den obligatoriska kursen alla måste genomgå vartannat år eller så.
...

Hade en liknande på mitt jobb: IT skickar ut en länk med "Obligatorisk IT-säkerhetskurs" - klicka på den bifogade länken (för att lära dig att inte klicka på bifogade länkar)...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Hade en liknande på mitt jobb: IT skickar ut en länk med "Obligatorisk IT-säkerhetskurs" - klicka på den bifogade länken (för att lära dig att inte klicka på bifogade länkar)...

Månge företag använder denna skit-grej INGEN bryr sig om..
Hos min förra kund, så fick jag sådant skräp varje vecka.. INGEN bryr sig om dessa skräpskitdiarreer som man "måste" ta, alla scrolla förbi skräpet och gissar sig till de rätta svaren eller väntar alla 45+ sekunder som man måste spendera på skräpsidan.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av stgr:

Månge företag använder denna skit-grej INGEN bryr sig om..

Tyvärr finns det företag som även kräver av externa konsulter att "gå kurserna" som ska göras årligen, för att få vara kvar som konsult. Företaget med blåvit logga på Sickla Industriväg som målar sina prylar gula är ett sådant företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

nEj MeN dU MåStE jUuU hA liTe PLi pÅ BaRNen, dEt sKuLLe jAg hA oM jaG vaR fÖrälDer (c) alla som inte har haft barn.

Det fanns en gång en perfekt förälder, sedan fick denne barn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Månge företag använder denna skit-grej INGEN bryr sig om..
Hos min förra kund, så fick jag sådant skräp varje vecka.. INGEN bryr sig om dessa skräpskitdiarreer som man "måste" ta, alla scrolla förbi skräpet och gissar sig till de rätta svaren eller väntar alla 45+ sekunder som man måste spendera på skräpsidan.

Tror du missar min poäng: "Spam-mail" om att inte klicka på den bifogade länken (som du måste klicka på): för att "lära dig" att inte klicka på länkar i "spam mail"....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ryeshack:

Hehe känner igen allt det där.

Väldigt vanligt att folk dumpar elektronik, mattor, stekjärn etc… i en hörna. Istället för att köra till Sysav med det.

Glasflaskor väljer man även att sätta i en hörna. Förstår inte varför när det finns kärl för färgat o ofärgat glas.

Jag har bett min bostadsrättsförening att hota med att höja allas hyra om beteende fortsätter. Men de tycker det är för radikalt.

Sätt en kameraattrap i soprummet så ska du se att det löser sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Folk som tar med sina barn till mataffären, något som alltid har triggat mig.

Igår stod en ensam mamma med sina skrevdemoner före mig i kön till enda öppna kassan, 3-5 år kanske? En av dem står och snorar, petar sig i näsan, och gråt-skriker för bara han får lägga saker på bandet. Men han vill inte för att peta i näsan är viktigare. Och mamman försöker prata logik till barnet istället för att bara vräka upp sakerna (få han att sluta peta i näsan)

Varför... Bör finnas åldersgräns på matbutiker.

Lol. Gissar att du inte har barn. Finns ett liv före och ett liv efter barn. Ett exempel var att jag blev sjukt sned på alla mammor som körde på en med barnvagn när man råkade kapa deras färdväg. Nu med två barn så kör jag på alla , oftast ungdomar som inte har vett att bete sig. Vänder de sig så blänger jag argt på de.

Permalänk
Medlem

Grrrrrrr. Att gå en sväng med hunden en vårmorgon i april, kändes som att genomlida en arktisk expedition.
Betyg på vårvädret: NEJ, inte OK.

Permalänk

Man sitter och längtar efter något och när detta äntligen kommer så orkar man inte använda den. Som jag har väntat på Starwars Saga, nu har jag spelet. Men orkar jag spela?
Inte första gången detta inträffar för mig.. Likadant med väldigt många filmer/serier som man avbryter efter kort tid.
Argument man borde prioritera. Ja, det är lite det som är problemet då jag har mängder av viktiga saker som borde ha gjorts för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Apa-traktorer och epa-traktorer, bör förbjudas i helhet. Vadfan ska de idioterna ut på landsvägar och göra? Kul att ligga bakom en bil i 30 på en 90 väg i 9 KM dubbelstreckat. Det loophålet bör stängas och A-traktorer förbjudas i sin helhet.

Sänk körkortsåldern istället, säg till 16, men man har det på prov till 18 +2 år. Minsta lilla fraktion och körförbud tills man är 20.

Idioter vid ratten är idioter vid ratten oavsett ålder. Och dagens tonåringar är mycket mognare än dagens vuxna vid samma ålder hursom.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Apa-traktorer och epa-traktorer, bör förbjudas i helhet. Vadfan ska de idioterna ut på landsvägar och göra? Kul att ligga bakom en bil i 30 på en 90 väg i 9 KM dubbelstreckat. Det loophålet bör stängas och A-traktorer förbjudas i sin helhet.

Sänk körkortsåldern istället, säg till 16, men man har det på prov till 18 +2 år. Minsta lilla fraktion och körförbud tills man är 20.

Idioter vid ratten är idioter vid ratten oavsett ålder. Och dagens tonåringar är mycket mognare än dagens vuxna vid samma ålder hursom.

Jag kan hålla med. Detta är dock ett extremt känsligt område.
Det jag dock inte förstår är vad de får pengarna ifrån? Vissa tycker jag lägger ut mycket pengar på schysst datorutrustning men det är typ min enda nöjesutgift post.
Många 16 åriga ungdomar i min ort som inte på något sätt har rika föräldrar har atraktor för kanske 50 000kr och sedan kör de runt, runt på kvällarna. Inte ovanligt lägger en 10 000kr på en bra bilstereo.
Jag begriper inte hur de har råd. Och när det är så många i mina hemtrakter så blir det lite trafikstoppning. Jag själv råkar dock inte så mycket ut för detta och tiger, varför bråka om något som ej påverkar en själv.

I min hemort så är "jeepar" populärt bland atraktor, ju större "jeep" ju tuffare. Och sedan tänker jag som en person med anställning, en sådan bil hade jag ej haft råd att köra runt i.

Jag tror dock en förklaring är att ungdomar går ihopa när det gäller bränsle, är det 5pers i så atraktorn delar de soppakostnaden på 5st.

Permalänk
Snusfri

Förbannade april-väder, imorse -2c och lätt snöfall när man drog till jobbet, 1½h senare när man skulle till nästa objekt så sken solen, sedan började det snöa så mycket att man knappt såg längre än nästippen.. sedan sol igen, sedan mer snö.. och nu sol..

Make up your mind ffs.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag begriper inte hur de har råd.

Värdeminskning är helt annorlunda mot en vanlig bil.
Köper du en a-traktor för 100k och inte kör sönder den får du antagligen tillbaka pengarna.
Iaf så länge de fortsätter vara populära.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I min hemort så är "jeepar" populärt bland atraktor, ju större "jeep" ju tuffare. Och sedan tänker jag som en person med anställning, en sådan bil hade jag ej haft råd att köra runt i.

Här där jag bor finns det ett gäng med skrutt-bilar där ljudsystemet är allt, men fler bratz med BMW/Audis för hundratusentals kronor. Många av dem pendlar en sträcka på 6-7 mil per dag till skola etc, buss/tåg är mycket snabbare, men de ska åka sina jävla a-traktorer på landsvägar till närmaste stad i två timmar när ett tåg tar 20 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Sätt en kameraattrap i soprummet så ska du se att det löser sig.

Eller så förvinner den fort. Allt beroende på var du bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Värdeminskning är helt annorlunda mot en vanlig bil.
Köper du en a-traktor för 100k och inte kör sönder den får du antagligen tillbaka pengarna.
Iaf så länge de fortsätter vara populära.

Går ändå inte ihop med tanke på de ändrade reglerna, hur lätt som helst att göra om en automatare till A-traktor, kryllar av dem idag så konkurrensen är stenhård.
Skulle jag av någon dum anledning köpa en A-traktor till mina söner en mörk dag så skulle jag köpt ett vanligt automatare för max 20.000 kr, strypa ECU:n för 3500-5000 kr, registrera om den för 2000 kr. Än att köpa en befintligt A-traktor som körts av troligen omdömeslösa ungdomar som inte förstår värdet i det som de har, d.v.s. sönderkörd till max. Garanterar att de två år som bilen brukas kommer den bilen för max 20.000 kr hålla bättre jämfört med den som redan körts av en ungdom i minst två år.

Vet inte vad Transportstyrelsen tänkte med när de ändrade reglerna men inte på nollvisionen eller på miljön i.a.f...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Eller så förvinner den fort. Allt beroende på var du bor.

Ansök om kameraövervakning i soputrymmet. Sätt upp en massa. En i varje hörn. En vid ingången. Ja, så många ni får.

Permalänk
Medlem

Sitter o kollar på 'Dont look up' och tycker den är ungefär lika rolig som 'idiocracy'.
Tolka det som ni vill.
Gnället ligger i att vi är fantastiska på att parodisera fenomen som vi kanske skulle tagit lite allvarligare. Inte konstigt man blir mer o mer cynisk och ironisk mot sin samtid ju äldre man blir😂

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Går ändå inte ihop med tanke på de ändrade reglerna, hur lätt som helst att göra om en automatare till A-traktor, kryllar av dem idag så konkurrensen är stenhård.
Skulle jag av någon dum anledning köpa en A-traktor till mina söner en mörk dag så skulle jag köpt ett vanligt automatare för max 20.000 kr, strypa ECU:n för 3500-5000 kr, registrera om den för 2000 kr. Än att köpa en befintligt A-traktor som körts av troligen omdömeslösa ungdomar som inte förstår värdet i det som de har, d.v.s. sönderkörd till max. Garanterar att de två år som bilen brukas kommer den bilen för max 20.000 kr hålla bättre jämfört med den som redan körts av en ungdom i minst två år.

Vet inte vad Transportstyrelsen tänkte med när de ändrade reglerna men inte på nollvisionen eller på miljön i.a.f...

Marknaden säger annorlunda just nu oavsett hur lätt det är.
En a-traktor för 100k är givetvis baserat på en bil i den klassen, inte en 20k bil.
Begagnat marknaden på vanliga bilar fungerar ju inte heller "normalt" nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Marknaden säger annorlunda just nu oavsett hur lätt det är.
En a-traktor för 100k är givetvis baserat på en bil i den klassen, inte en 20k bil.
Begagnat marknaden på vanliga bilar fungerar ju inte heller "normalt" nu.

Att marknaden säger annorlunda visar just att det är och har alltid varit överpris på A-traktorer. Inte så att det är unikt att de kostar 20-30.000 mer bara för att det är en LGF-skylt bak oavsett om ordinarebil kostar 10.000 eller 50.000. Alltid skakat åt huvudet hur föräldrar vågar spela på det där lottot med tanke på hur de körs och vilka miltal bilarna har gått.

Märks att företag har fattat att det finns en hel del pengar att tjäna när man kan t.om. erbjuda fri hemleverans för en Volvo V70 från 2006 med över 30.000 mil på mätaren (pris 74.500 kr):
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/volvo_v70_d5_aut_ocea...
(Denna såldes 2018 för max 25.000 kr, kan vara så att företaget köpte den nyligen för max 42.000 kr).

Några fler från samma företag (totalt 29 a-traktorer):
https://www.blocket.se/butik/motorbolaget-i-vaxjo?q=a-traktor

Med tanke på att företag har börjat "tillverka" A-traktorer kan inte tyda på något annat än att den där marknaden kommer krascha snart, finns än så länge rätt så snabba pengar att tjäna för den som vill.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Marknaden säger annorlunda just nu oavsett hur lätt det är.
En a-traktor för 100k är givetvis baserat på en bil i den klassen, inte en 20k bil.
Begagnat marknaden på vanliga bilar fungerar ju inte heller "normalt" nu.

Å nej, finns massor med A-Traktorer baserade på 15-20K bilar utannonserade för 40-50K, för allt "jobb" de lagt ned på att ruinera dem. Lite som idioter som försöker sälja gamla iphones med spruckna skärmar och slut batteri för 10% under nypriset runt lanseringen. Folk groteskt övervärderar sin skit.

Permalänk
Medlem

Många begär mellan 85-95% av nypris för använda grejer, när kommer vi till baks till att varor droppar 30% i pris när dom har varit använda

Permalänk
Skrivet av hinneinisanni:

Många begär mellan 85-95% av nypris för använda grejer, när kommer vi till baks till att varor droppar 30% i pris när dom har varit använda

Instämmer, men det beror på produkter. Sedan är det en liten generationsfråga (dåligt ordval).
Men när man själv var ung så gjorde man mycket dumma saker man aldrig skulle göra idag.
Om vi t.ex. tar en Samsung Galaxy Fold 3 eller S22a som en random person säljer på internet så skulle jag inte våga använda den till något seriöst. Andrahandsvärdet för mig blir då lågt. En Appleprodukt som iPhone känns mycket tryggare, speciellt om personen verkar seriöst. Men även där tar det emot.

Sedan kollar jag in begagnade iPads och jag tycker de på tradera ofta ibland kostar runt vad de borde kosta nya om denna äldre modell fortfarande hade sålts, speciellt om man drar av någon hundring för gammalt batteri.

Men förklaringen är att alla har inte samma tänk. Och det blir då galet att försöka köpa dem. Grafikkort är lite så, även om det har sin förklaring komponentbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Folk groteskt övervärderar sin skit.

Blir skiten såld för det priset är den per definition inte övervärderad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Blir skiten såld för det priset är den per definition inte övervärderad.

Håller till viss del med även om det kan vara en semantisk fråga då aktier kan vara övervärderade och man kan tro på ett ras.
Men andra varor så är oftapriset marknadsmässigt men man själv har andra krav. Jag själv drar ner all datorutrustning begagnat till en bråkdel av priset. Ser jag fyndvara på en elbutik, bara bryten förpackning. Så tänker jag lite på samma sak som jag ser en fyndvara på apoteket med bara bruten förpackning.

Permalänk

Begagnat

Priserna på begagnade datorkomponenter på Tradera, blocket etc är enorma nu, och då menar jag inte grafikkort. Decennie-gamla moderkort och system säljs för många tusen, nästan nypris! Sitter på gamla grejor själv men skulle inte betala hela lönen för en socket 1150!
Är det till kryptomining eller vad ska de ha grejorna till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Grrrrrrr. Att gå en sväng med hunden en vårmorgon i april, kändes som att genomlida en arktisk expedition.
Betyg på vårvädret: NEJ, inte OK.

Runt 30cm blötsnö, det var magiskt. Frågade fastighet om dom beställt en traktor (Dom hade missat det en gång då det var rejält med snö inkommande.), svaret var "Dock bara en..". Vi har en hyfsat fet snöslunga på jobbet för mindre områden att röja, den pallade knappt med snön. Killen på fastighet som åkte på att köra den såg ju inte helt nöjd ut..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Apa-traktorer och epa-traktorer, bör förbjudas i helhet. Vadfan ska de idioterna ut på landsvägar och göra? Kul att ligga bakom en bil i 30 på en 90 väg i 9 KM dubbelstreckat. Det loophålet bör stängas och A-traktorer förbjudas i sin helhet.

Sänk körkortsåldern istället, säg till 16, men man har det på prov till 18 +2 år. Minsta lilla fraktion och körförbud tills man är 20.

Idioter vid ratten är idioter vid ratten oavsett ålder. Och dagens tonåringar är mycket mognare än dagens vuxna vid samma ålder hursom.

Grundsyftet med EPA (och APA) traktorer upplever jag som mindre aktuellt: det var länge sedan jag såg en EPA/APA-traktor som drog en plog på åkern (eller ngt annat redskap)!

(EPA/APA-traktorernas huvudsyfte (ursprungligen) är att vara "traktorer", i efterkrigstidens Sverige. Känns som om man borde kunna "nutidsanpassa" den efterfrågan tämligen enkelt?)

Permalänk
Medlem

Ha, jag har månadens gubbgnäll.

Filmstaden i Umeå förbjuder medtaget godis. Man blir utsparkad om dom kommer på en. Snacka om att gräva er egen grav.

Ja och en sak till av ren vana...den eviga...kan folk lära sig BLINKA i trafiken!=!`!=!=!?=!?!=!=!=!?!?!?=?!?!?!!?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan inte någon som inte blinkar när dom kör bil i trafiken svara här i tråden, varför? Är ni dumma i huvet på riktigt eller är ni så jävla viktiga så att alla självklart borde förstå vart ni ska?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.