Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Gubbar tråden är för lite gubbgnäll. Känns som gnället gått för långt..

Sorry!

Jag återgår till gnället.

Pissed över att min 4,5% cider smakar som om den låg på 7%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Gubbar tråden är för lite gubbgnäll. Känns som gnället gått för långt..

Är det korrekt uppfattat att du alltså gnäller på gnället, dessutom utan att bidra med annat gnäll än just gnället på gnället? Jag gratulerar i så fall, du har just uppnått den högsta nivån av gubbgnäll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Jepp, har inte varit med om någon galenskap i rondeller bortsett från tre som kört ut framför mig, det är tre gånger på 20 år (en av dem var pga halka). Så det är inte illa eller komplicerat. Jag tyckte bara att det känns galet (enligt mig) att vi har haft rondeller så länge och att det fortfarande inte något ett gemensamt "this is the way" bland oss förare.

Jag är upplärd med att det är bättre att blinka en gång för mycket än en gång för lite. T.ex blinka vänster eller höger i en situation då jag inte måste men visar tydligt vad jag tänker göra.

Håller med! Min lärare sa att så länge det inte kan misstolkas så är det bara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Det är dock ingen trafikregel. Att blinka ut ur rondellen är en trafikregel.

Att blinka in i en rondell är dessutom mestadels poänglöst, och är ibland bara förvirrande.
Den som ser dig blinka vänster när du kör in i rondellen är inte samma person som senare behöver den informationen.

Du är ute och cyklar och inte ute med en bil, blinka in när du ska skippa utfarten från rondellen är 100% effektivt varje gång.

Det är t.o.m. så att det lärdes ut för 15 år sedan i körskolan oavsett om det var lag på det eller ej, det är sunt förnuft.

Blinkar man inåt när man inte ska ut och sedan blinkar ut när man ska det så har man gjort det man ska.

Sen att folk sitter i ytterfilen och blinkar in är en helt annan femma som skapar förvirring, rondeller är det enklaste som finns och väldigt effektiva när folk vet hur man kör, sen när en nisse gör ett fel så kollapsar hela skiten till kaos.

Permalänk
Medlem

HashTag-RondellClockers kanske kan starta en egen tråd eller något?

Mitt gnäll, förutom det över, är att avlopp och allt runt är så jävla dyrt och komplicerat. Kan man inte göra någon enhetslösning som kan installeras med kran och bara göra sitt? Alla som har ett avlopp som är över 30 år kommer aldrig klara en granskning, miljonprogrammet för avlopp helt enkelt! Alla våra vattendrag skulle må så mycket bättre om det inte var så svåra och dyra processer

(Jag köpte nyligen sommarstuga och insett hur kasst det är)

Permalänk
Medlem

Att vakna av att solen skiner in genom fönstret, fåglarna kraxar för fullt utanför, titta på klockan och förväntar mig den är halvsju eller nåt sånt.
Jag må se fel, tar på glasögonen och tittar igen... nej, jag såg rätt. Har klivit upp alldeles på tok för tidigt. Dags att plocka fram de svarta sommargardinerna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du är ute och cyklar och inte ute med en bil, blinka in när du ska skippa utfarten från rondellen är 100% effektivt varje gång.

Det är t.o.m. så att det lärdes ut för 15 år sedan i körskolan oavsett om det var lag på det eller ej, det är sunt förnuft.

Blinkar man inåt när man inte ska ut och sedan blinkar ut när man ska det så har man gjort det man ska.

Sen att folk sitter i ytterfilen och blinkar in är en helt annan femma som skapar förvirring, rondeller är det enklaste som finns och väldigt effektiva när folk vet hur man kör, sen när en nisse gör ett fel så kollapsar hela skiten till kaos.

Jag tog körkort för länge sen och har inte fått höra det.
Om det var sunt förnuft så hade det varit en trafikregel.

Tänker du efter så kommer du förstå att de flesta saker som "underlättar" i trafiken är lagstadgade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad du inte verkar förstå är att det inte står i själva lagtexten hur du ska blinka specifikt i cirkulationsplatser. Det finns en generell paragraf som ska täcka alla upptänkliga situationer där man ska använda körriktningsvisare. Och som sagt, jag vet vad som lärdes ut när jag tog körkort och hur man ser på det nu. Det behövs ingen undervisning eller länkar till Lawline. Jag försökte förklara både hur man ser på det nu och att det faktiskt finns en historik som förklarar hur folk beter sig. Du verkar dock inte särdeles mottaglig. Paragrafen om körriktningsvisare har sett i allt väsentligt likadan ut i minst 40+ år. Jag orkar ärligt talat inte leta reda på ännu äldre lagtext, för det kommer knappast göra någon skillnad i sammanhanget. Men även där försöker du påstå att den tydligen har "förbättrats".

Och, nota bene, det finns som sagt i ett annat inlägg, inget förbud på att blinka på det sätt som tydligen stör dig, så länge som man gör det på rätt sätt, vilket alltså är som beskrivs i länken till brittiska Highway Code i inlägget ovan, fast spegelvänt eftersom vi kör på höger sida och inte vänster. Länken illustrerar också att det här med att blinka vänster, eller i deras fall höger, inte är en konstig version. Det är alltså så man uttryckligen ska göra där och deras cirkulationsplatser fungerar inte på något annat sätt än svenska, annat än att de kör på andra sidan vägen och därmed medsols istället för motsols.

Sluta bara om historik och tolkning, jag har redan förklarat att det har att göra med att man brukade se cirkulationsplatser som korsningar. När du kör in i en cirkulationsplats får du bara köra åt ett håll.

Trafikförordningen 1998 har anpassningar för cirkulationsplatser. Lagen från 1972 dömdes ut som otillräcklig för cirkulationsplatser.

Och när det kommer till andra länder så är det helt irrelevant då det finns andra saker som påverkar trafikreglerna, te.x hur cirkulationsplatser är utformade och andra lagar som potentiellt påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Jag tog körkort för länge sen och har inte fått höra det.
Om det var sunt förnuft så hade det varit en trafikregel.

Tänker du efter så kommer du förstå att de flesta saker som "underlättar" i trafiken är lagstadgade.

Det tog en lång tid men du har ju visst fått höra det nu

Jag tog körkort för 20 år sedan (i Lund, kan tänka att "rondellkultur" varierar geografiskt), och fick också lära mig att det var bra att blinka vänster/höger redan innan rondeller även om det tekniskt sett inte var lag på det. Jag har också sedan dess erfarit många gånger att det hade hjälpt mig anpassa min hastighet eller hindrat mig från onödiga stopp om andra hade gjort det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det tog en lång tid men du har ju visst fått höra det nu

Jag tog körkort för 20 år sedan (i Lund, kan tänka att "rondellkultur" varierar geografiskt), och fick också lära mig att det var bra att blinka vänster/höger redan innan rondeller även om det tekniskt sett inte var lag på det. Jag har också sedan dess erfarit många gånger att det hade hjälpt mig anpassa min hastighet eller hindrat mig från onödiga stopp om andra hade gjort det.

Det varierar säkert.

Jag tog körkort i, och bor i göteborg. Galet mycket rondeller här, och galet med bilar. Det är i princip omöjligt att hålla koll på var någon blinkade när den åkte in.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hörrni, ska vi ta och släppa rondelldiskussionen?
Det känns som att det bara går i cirklar (pun intended).

Gnäll på annat nu pöjkvaskers 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hörrni, ska vi ta och släppa rondelldiskussionen?
Det känns som att det bara går i cirklar (pun intended).

Gnäll på annat nu pöjkvaskers 😁

Bryt ut rondell diskussionen så har ni en Topp 20 Flest Kommentarer-värdig ny tråd.

Sjukt att man ska behöva säga det, nästan så man borde skicka faktura!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Så, gjorde en störra beställning från Amazon igår kväll, 10 varor, alla kommer att levereras denna vecka.

Försökte få till att alla fanns på ett amazonvaruhus men det sket sig så det slutade med att jag kommer få fem separata paket.
Airmee leverare till mig så har bara angett att dom ska lämna den utanför dörren så egentligen är det inga problem.

Först o främst, jag stör mig på att jag inte har ett alternativ vid utcheckning att "få alla levererat i ett paket", även fast det kanske tar några dagar extra vore det betydligt mer bekvämt. Nu måste jag hålla koll på fem paket och dubbelkontrollera att jag har accepterat och angivit rätt adress osv osv.

Last mile delivery är och jag citerar från någon random hemsida; Det har dock uppskattats att den kan stå för mellan 30 och 50 % av den totala leveranskostnaden.

I och med att det är hemleverans jag har valt och alla dessa fem paket kommer förmodligen få alla olika kurirer, hur kan det ens gå ihop.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Först o främst, jag stör mig på att jag inte har ett alternativ vid utcheckning att "få alla levererat i ett paket", även fast det kanske tar några dagar extra vore det betydligt mer bekvämt. Nu måste jag hålla koll på fem paket och dubbelkontrollera att jag har accepterat och angivit rätt adress osv osv.

Jag minns att detta fanns för några år sedan när jag beställde från Amazon - nog "billigare" för dem att skicka 5 paket än att joxxa med att samla ihop allt på ett stället och lägga i en låda. Trist...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Funderat på att köpa en gullig liten hund, men efter att ha kollat vad som behövs är det ju nästan som att skaffa ett barn. Borsta tänderna på den dagligen, lära den bli rumsren, regelbundna besök hos veterinären för att kolla hälsan, när man jobbar kan man inte lämna dom hemma för länge. Väldigt gulliga och trevliga men det blir nog tyvärr inget köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Så, gjorde en störra beställning från Amazon igår kväll, 10 varor, alla kommer att levereras denna vecka.

Försökte få till att alla fanns på ett amazonvaruhus men det sket sig så det slutade med att jag kommer få fem separata paket.
Airmee leverare till mig så har bara angett att dom ska lämna den utanför dörren så egentligen är det inga problem.

Först o främst, jag stör mig på att jag inte har ett alternativ vid utcheckning att "få alla levererat i ett paket", även fast det kanske tar några dagar extra vore det betydligt mer bekvämt. Nu måste jag hålla koll på fem paket och dubbelkontrollera att jag har accepterat och angivit rätt adress osv osv.

Last mile delivery är och jag citerar från någon random hemsida; Det har dock uppskattats att den kan stå för mellan 30 och 50 % av den totala leveranskostnaden.

I och med att det är hemleverans jag har valt och alla dessa fem paket kommer förmodligen få alla olika kurirer, hur kan det ens gå ihop.?

Jag gjorde själv nyligen en Amazonbeställning på tio produkter som levererades i totalt fyra olika kollin av två olika speditörer (jag lyckades undvika Airmee som inte funkar för mig) …
Jag beställde bland annat tre glödlampor (LED) av standardtyp och de levererades i tre av de olika paketen.
Här snackar vi slöseri med resurser och miljön!
Och jo, jag vet att Amazon har många fysiska lager.
Jag skulle också vilja kunna välja långsam frakt med leverans av alla produkter i ett och samma kolli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Funderat på att köpa en gullig liten hund, men efter att ha kollat vad som behövs är det ju nästan som att skaffa ett barn. Borsta tänderna på den dagligen, lära den bli rumsren, regelbundna besök hos veterinären för att kolla hälsan, när man jobbar kan man inte lämna dom hemma för länge. Väldigt gulliga och trevliga men det blir nog tyvärr inget köp.

Det fick bytas hallgolv hos morsan efter ena hunden. Det tog lång tid att få den rumsren. Ibland kunde man höra den trippa ned för trappan och börja grympta. Då var det bara att springa ned och ta ut hunden eller så kände man en naturlig arom.

Folk som tror att äga hund inte innebär något arbete....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har inget att gnälla över just nu, det vill jag gnälla över.
Jo mitt paket stod att det kommit till utlämningsstället, men sen ändrades
det till att det var försenat i en annan stad. Sen när jag ringde till postnord
var det 120 stycken i kö så jag orkade inte vänta.
Men annars är det ok.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petersv:

Funderat på att köpa en gullig liten hund, men efter att ha kollat vad som behövs är det ju nästan som att skaffa ett barn. Borsta tänderna på den dagligen, lära den bli rumsren, regelbundna besök hos veterinären för att kolla hälsan, när man jobbar kan man inte lämna dom hemma för länge. Väldigt gulliga och trevliga men det blir nog tyvärr inget köp.

Just uttrycket gullig liten hund är en varningsflagg för mig, det är alldeles för många som missar att den är lika mycket hund och att det är lika mycket jobb som behöver läggas in oavsett fysisk storlek på djuret.

I min gubbiga världsbild är det främst yngre kvinnor som faller i den fällan och som sedan drar runt på en folkilsken liten ankelbitare, där kopplets längd och brist på fysisk styrka får kompensera avsaknaden av lydnadsträning och vanligt valpvett.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det fick bytas hallgolv hos morsan efter ena hunden. Det tog lång tid att få den rumsren. Ibland kunde man höra den trippa ned för trappan och börja grympta. Då var det bara att springa ned och ta ut hunden eller så kände man en naturlig arom.

Folk som tror att äga hund inte innebär något arbete....

Just det jag beskrev, medveten om stora ansvaret, mycket arbete självklart att få den rumsren.

Skrivet av Aphex:

Just uttrycket gullig liten hund är en varningsflagg för mig, det är alldeles för många som missar att den är lika mycket hund och att det är lika mycket jobb som behöver läggas in oavsett fysisk storlek på djuret.

I min gubbiga världsbild är det främst yngre kvinnor som faller i den fällan och som sedan drar runt på en folkilsken liten ankelbitare, där kopplets längd och brist på fysisk styrka får kompensera avsaknaden av lydnadsträning och vanligt valpvett.

Jag beskrev som sagt stora ansvaret att skaffa hund. Jag gillar inte sk vakthundar. Finns ju gosiga små hundraser. Maltese, Shih Tzu, Pekingese har jag träffat många och dom är naturligt trevliga utan aggression. Du kan inte övertyga mig att dom kan bli förutom undantag aggressiva som en vakthund.
När jag ser en så här gosig hund "smälter" jag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

På många bilar har ena framlyktan slocknat. Bilister hjälper varandra genom att blinka till den som bara har en lampa fram. Men det borde finnas ett bättre sätt. Biltillverkarna tävlar ju med varandra att pula i så mycket elektronik dom kan i bilarna. Det borde inte vara så svårt att ha en varningssignal om en strålkastare går sönder. Moderna LED lampor drar ju väldigt lite ström så det kan ju försvåra. Men det borde inte vara omöjligt. För att säga emot mej själv och gnälla ännu mer så tycker jag:

Har en 20 år gammal bil och den får gå så länge bilprovningen tillåter. Nästa bil blir ju en nyare. Men jag fasar för all elektronik dom pular i bilarna nuförtiden. Tänk om bilarna hade ett vanligt PC moderkort och standardkontakter till kameror, bildskärm mm. Då kan man byta delar, uppdatera och nyinstallera när det behövs. Jag befarar att det blir svårt med reservdelar till gamla bilar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Funderat på att köpa en gullig liten hund, men efter att ha kollat vad som behövs är det ju nästan som att skaffa ett barn. Borsta tänderna på den dagligen, lära den bli rumsren, regelbundna besök hos veterinären för att kolla hälsan, när man jobbar kan man inte lämna dom hemma för länge. Väldigt gulliga och trevliga men det blir nog tyvärr inget köp.

Det är inte så svårt att få dem rumsrena, men det tar ett tag och du kan räkna med att det händer ett gäng olyckor även efter de fattat grejen.

Däremot är det ett jäkla passande, vi får planera i 6-timmars pass så hundarna kommer ut.

Jag kan rekommendera katt. Man måste ha tillsyn på dem ett par gånger om dagen med, men eftersom ingen lyckats förklara för en katt att den måste visa upp sig så är det inte så betungande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Bilister hjälper varandra genom att blinka till den som bara har en lampa fram.

Gör inte det! Sluta omedelbart. Det är så lagom kul när var 5e mötande blinkar med helljuset utan att man kan blinka tillbaka "JAAA jag HAR bokat tid på verkstad, får komma in om 3 veckor och byta den", för i dagens bilar kan man ju inte byta lampor själv. Hela fronten ska rivas ner för att komma åt, och systemet ska nollställas med nån servicedator så felindikatorn släcks.

Citat:

Det borde inte vara så svårt att ha en varningssignal om en strålkastare går sönder.

Det finns nog i de allra flesta, om inte alla. Jag tror (något osäker pga jag haft så många bilar) redan min volvo 264 75'a hade varningslampa för trasigt halvljus, nån gul lampa intill hastighetsmätare med överkryssad lampsymbol på.

Min '89 bmw hade iaf varningssystem för samtliga lampor, t.o.m skyltbelysningen, och för massor av annat. Inte så kul när det där började falsklarma hela tiden - *Ding* Nebellicht vorn, *Ding* Washwasserstand, *Ding* Rücklicht, *Ding* Kühlwasserstand, ... Felsöker, inga problem hittade, alla lampor lyser, det är vatten i behållaren osv, allt funkar utom varningssystemet, och när det var kallt funkade inte displayen heller, det blev bara *ding* och displayen tändes, men LCDn var så trög att texten inte orkade komma fram, till slut bryr man sig inte, tittar knappt på den där. Det är då bättre att göra som förr i tiden, ta ett varv runt bilen emellanåt och kolla om allt verkar funka.

Citat:

Tänk om bilarna hade ett vanligt PC moderkort

Ännu bättre om de INTE har något "PC" eller liknande. Man ser ju fortfarande en&annan amazon ute på vägarna, 60-tals folkabubblor, 50-tals amerikanare, bilar som nu är 60 år eller äldre, för att de var så enkelt och robust byggda, det var gediget gjort, man kunde provisoriskt fixa det mesta själv med najtråd och eltejp. Idag kan man ju inte ens byta däck själv, finns inget reservhjul, ingen domkraft, bara nån usel spray som aldrig funkar. Då dagens datoriserade vagnpark fyllt 60 år finns väl knappt ens fotografierna kvar av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

<Uppladdad bildlänk>

Skrev aldrig om Chihuahua som en gosig hundras.
Top 10 Most Aggressive Dog Breeds 2024:
https://www.scotsman.com/lifestyle/family-and-parenting/most-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

På många bilar har ena framlyktan slocknat. Bilister hjälper varandra genom att blinka till den som bara har en lampa fram. Men det borde finnas ett bättre sätt. Biltillverkarna tävlar ju med varandra att pula i så mycket elektronik dom kan i bilarna. Det borde inte vara så svårt att ha en varningssignal om en strålkastare går sönder. Moderna LED lampor drar ju väldigt lite ström så det kan ju försvåra. Men det borde inte vara omöjligt. För att säga emot mej själv och gnälla ännu mer så tycker jag:

Har en 20 år gammal bil och den får gå så länge bilprovningen tillåter. Nästa bil blir ju en nyare. Men jag fasar för all elektronik dom pular i bilarna nuförtiden. Tänk om bilarna hade ett vanligt PC moderkort och standardkontakter till kameror, bildskärm mm. Då kan man byta delar, uppdatera och nyinstallera när det behövs. Jag befarar att det blir svårt med reservdelar till gamla bilar i framtiden.

Min rekommendation är att se vilka som är populärast bilar 10 år och äldre som inte är fulla med elektronik efter din 20åriga bil inte kan repareras längre till rimlig peng, köp en sådan i fint skick. Delarna kommer säkert att tillverkas lång tid framöver. Till populära Saab modeller tillverkas ju delar trots att företaget gått i konkurs.

Skrivet av Json_81:

Det är inte så svårt att få dem rumsrena, men det tar ett tag och du kan räkna med att det händer ett gäng olyckor även efter de fattat grejen.

Däremot är det ett jäkla passande, vi får planera i 6-timmars pass så hundarna kommer ut.

Jag kan rekommendera katt. Man måste ha tillsyn på dem ett par gånger om dagen med, men eftersom ingen lyckats förklara för en katt att den måste visa upp sig så är det inte så betungande.

Usch aldrig katt. Hundarna måste ut minst 3 gånger om dagen. Bäst efter dom ätit att gå ut med dom, vänta till dom skiter och precis efter dom skitit klappa dom, det var ett "expert" tips som jag fick när det gäller att få dom rumsrena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det fick bytas hallgolv hos morsan efter ena hunden. Det tog lång tid att få den rumsren. Ibland kunde man höra den trippa ned för trappan och börja grympta. Då var det bara att springa ned och ta ut hunden eller så kände man en naturlig arom.

Folk som tror att äga hund inte innebär något arbete....

Kan gå illa ändå. Farsan fick ett antal band av en fin boksamling en gång i tiden. Farsan avskydde de där böckerna och hade velat tacka nej till gåvan men hittade inget sätt att komma undan så böckerna forslades hem till oss och bereddes plats i bokhyllan i vardagsrummet. Det enda problemet var att den tidigare ägaren hade en löpande tik som gnidit rumpan mot en av böckerna, vilket vi människor inte kan känna doften av men det kunde vår hund som gick direkt fram till de fina böckerna och markerade revir. Den hunden var tränad till rumsren men se det hjälpte inte när hunden kände doften av löpande tik. När hunden väl hade pissat på böckerna tyckte farsan att han med gott samvete kunde slänga dem och beklagade till gåvogivaren som naturligtvis förstod och tyckte det var trist.
För vår hund kom en period av yttersta förvirring. Farsan tyckte hunden skulle ha en belöning så han gav hunden godis. Morsan tyckte att hunden ju knappast kunde kallas rumsren och bestraffade hunden genom att släpa den fram till platsen för hundens ogärning, höll nosen i hyllan och smiskade hunden lite grand för att den skulle förstå att den gjort bort sig. Hunden å andra sidan kände ju fortfarande doften av villig tik och försökte på nytt markera att hon var hans med påföljd att morsan fick släpa ut den ur vardagsrummet och stänga dörren (och ge den ett par smiskningar till).
Till slut frågade mina föräldrar en expert på en närbelägen kennel och fick höra att det nog räckte om de tog ut böckerna ur bokhyllan (de förhatliga och nedpissade var ju redan borta) och tvättade ur bokhyllan ordentligt. Efter det blev det lugnt i hemmet igen och hunden var lika plötsligt rumsren igen.