Corona och framtiden, hur kommer vi att jobba, med mera

Permalänk
Medlem

Corona och framtiden, hur kommer vi att jobba, med mera

Hej!

Lite svårt att placera denna tråd, då jag känner att inget är mer rätt än något annat, så det fick bli här. Mod får såklart flytta om det finns någon vettigare avdelning.

Är intresserad av att diskutera kring era tankar och funderingar kring hur Corona kommer att påverka oss, och vilka effekter det kommer få efteråt. Kommer det förändra lite hur vi jobbar, och så vidare?

Om jag utgår från mig själv:

Jag jobbar på IT-avdelningen inom ett större svenskt företag. Mitt jobb går ut på att dels hjälpa användare med akuta problem som uppstår i deras arbetsvardag, men också se till att problem/förfrågningar av mer avancerad och kvalificerad karaktär, kommer till rätt ställe högre upp, på rätt sätt och enligt rätt förhållningsregler. Vi ger också accesser i olika system samt hanterar användarprofiler med mera. Vi supporterar alla enheter inom detta större företag och det handlar om kundtjänstenheter, lager, enheter för produktdesign, inköp, tullenheter, varuhus med mera. Säkert någon som vid detta laget gissat vilket företag jag jobbar inom, men jag kände att det var inte relevant att nämna det här ändå utan det jag vill diskutera är vilka effekter man kan förvänta sig.

Arbetstiderna är dagtid varvat med en kvällsvecka i månaden samt en helg var 4:e vecka ungefär.
Tidigare har upplägget varit sådant att dagtidspassen är man på kontoret, medans kvällspassen är förlagda så att man jobbar hemifrån, likaså helgpassen.

Detta upplägg har passat mig bra då jag inte trivs att jobba hemifrån förlänge, utan jag vill gärna träffa kollegorna, och kunna ha det sociala utbytet och den dynamiken man kan ha. Någonstans känner jag att det är först när man är på plats och kan träffa sina kollegor, som man känner sig som en del i ett team.

Nu iom Corona har det blivit så att den starka rekommendationen är att alla som kan jobba hemma bör göra det. Så jag räknar med att vara hemma minst en månad till. Kommer väl förmodligen åka in till kontoret någon gång då och då och träffa cheferna och snacka lite skit.

Nu börjar man fundera lite på, hur kommer det se ut efter Corona? Tror ni det kommer bli så att en del företag får upp ögonen, för att det faktiskt kan fungera ganska bra att jobba hemifrån, förutsatt att man är i en sådan verksamhet att det är möjligt?
Kommer det bli vanligare?

Jag tror att det helt klart kommer bli vanligare, och att en del företag kanske ser att det finns pengar att spara, kanske en ökad nöjdhet bland medarbetarna då man får en bättre balans mellan jobb och fritid?

Vad tror ni de negativa effekterna kan bli, om det blir så att man börjar jobba mer och mer hemifrån?

Om jag utgår från mig själv, så trivs jag inte i längden som jag skrev, att huvudsakligen jobba hemifrån. Det blir inte detsamma att ha möten via Teams, som att ha det ansikte mot ansikte. Jag tappar lite motivation, driv och samhörighetskänsla i längden. Det kan kännas som att man blir mer distansierad från teamet. Här spelar det nog mycket roll hur man är som person. Vissa kanske fokuserar bättre när de inte har massvis med folk runtomkring sig.

Vore intressant att höra era tankar kring detta. Och ber om ursäkt om det fanns någon liknande tråd sedan innan, men jag sökte här i denna delen och fann inget liknande iallafall.

Ha det bra!

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Sitter med nästan exakt samma arbetsuppgifter och en hel del projekt arbeten men iom att Corona kom som ett brev på posten så har våra kunder dragit i handbromsen och vi har förlorat i runda slängar 60% av våran försäljning. Jag som du trivs inte heller med detta hemma jobb och lider av samma problem med saknad av motivation, driv och det sociala med att träffa kollegorna på jobbet.

Lite orolig om hur länge företaget kan hålla i denna lösning som finns idag innan man börjar varsla personal. Jag bör inte vara den som får gå i första svängen men orolig iaf.

Permalänk
Medlem

@Ace Ventura:

Hej,

Kan förstå din oro. Vi märker ju helt klart av ett minskat inflöde, men vi har fortfarande att göra. Det vi ser är att kunderna är mindre ute i fysiska butiker, men eCommerce sidan har fått sig ett rejält uppsving.
Och nu är vi rätt långt inne i "krisen" och ännu har det inte surrats om någonting i stil med varsel/permitteringar.

Har också pratat en del med folk på golvet inom verksamheten, och det är ingen som blivit hemskickad ännu, däremot kan det vara så att man stängt vissa avdelningar, där dessa personer nu gör annat som kanske inte hinns med vanligtvis.

Men sen kan man inte sia om framtiden längre fram heller. Om detta skulle fortsätta och försäljning sviktar allt för mycket så finns det ju inget företag som orkar hålla ut för evigt, så är ju den bistra sanningen.

Vad tror du om framtiden då. Kommer det bli förändringar i hur vi jobbar, på de ställen och i de verksamheter där det egentligen inte spelar någon roll VAR man jobbar? Kommer det bli mer flexibelt, tror du?

Det positiva i allt det här, om man kan se det så, är att nu får tekniken gå upp till bevis. Vi har en teknik och en infrastruktur som är ganska mogen för detta. Vi har väl utbyggda nät med hög kapacitet och bra mjukvarulösningar i form av VPN och så vidare, nu har vi ju chansen här att verkligen sätta tekniken på prov. Fungerar det, fungerar det inte, vad kan bli bättre?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Klart det blir förändringar. Chefer kommer se att det går att jobba hemifrån, många trodde det var omöjligt innan! Företagsledare kommer se en chans att spara pengar på dyra kontorshyror osv. Kommer bli så att företag som kan erbjuda bättre flexibilitet blir mer värda utifrån arbetstagarnas syn.

Sedan lär resandet minska inom jobbet är min gissning, så ytterligare en smäll mot bolag inriktade mot resande (flyg / tåg / hotell och till mindre del exempelvis taxi), troligtvis för alltid men åtminstone ett par år. Frågan är ju när "öppna EU" blir öppet för medlemmar igen utan karantän vid inresa som utan ha någon vidare koll på, åtminstone GB and DE har (14 dagar).

I slutändan är det väl dock som du säger att det är enklare att mötas öga mot öga. Möten med uppåt 10 personer på Skype eller motsvarande är inte lätt om man vill ha en diskussion kring något ämne.

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas:

Tack för ditt inlägg

Intressant grej du tog upp med att personal kommer se ett större värde i en arbetsgivare, som erbjuder större möjligheter att jobba hemifrån.

Sen det här du tog upp angående möte är väl lite samma känsla jag delar. Sedan är det ju också så att vi som mänskliga varelser, behöver den här sociala kontakten, vissa mer än andra givetvis men det är ändå något som ligger i vår natur.
Sen är det också så att ett möte eller ett samtal, blir så mycket mer levande ansikte mot ansikte, än i digital form. Man får kroppspråk, ansiktsuttryck, det blir en helt annan känsla.

Tror detta kan bli en bra tråd. Tänker att många kanske går omkring och är lite isolerade nu eller åtminstone känner det så, och bär omkring på en del tankar, oro, känslor och insikter. Dela med er

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Precis som nämnts lite innan så tror jag definitivt vi kommer se ett skifte mot mer digital/virtuell arbetsmiljö. För de jobb där det går så klart, vilket blir allt mer i takt med att saker automatiseras och AI tar över på sikt.

På ett mer personligt plan är jag inte drabbad för fem spänn. Jobbat hemifrån i snart fyra år och saknar inte det sociala alls. För mig funkar Messenger, Teams, Snap osv mer än tillräckligt. Och ibland telefonmöten så klart. Utöver kompisar och familj då också som man umgås med på fritiden.
Men jag tillhör dock en något yngre generation som gärna ser fram emot att kontor klappar igen som kan ge plats åt lägenheter, odlingar av diverse grönsaker t.ex. eller dylikt.
Framförallt sparas det ju jättemycket på miljön.
Finns väldigt intressanta satellitkartor där man kan se före och efter Corona-krisen. Enorma skillnader.

Permalänk

Hur skönt som helst att jobba hemifrån.

Sätt sig på spinningcykeln mitt på dagen bara njuta om man känner för det. Istället för att behöva lyssna på någon tråkig historia från en dryg kollega man inte vill umgås med ändå.

Vi får väl se dock, tror folk blir allt för bekväma om det blir mycket hemmajobb.

Permalänk
Medlem

Blir nog inga problem för er med fin utbildning som kan sitta hemma o jobba.

Resten av jobben lär väl fortsätta som vanligt också tänker jag, dom måste ju utföras. (dom flesta)

Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart att hemjobb kommer ligga mycket närmare till hands framöver. Dock tror jag nog inte på att alla som kan/vill jobba hemifrån kommer göra det varje dag för det, eller bör göra det heller för den delen.

Tror mer på att man kommer kombinera hemjobb med kontorsjobb. Båda typerna har sina för- och nackdelar så en kombo tror jag är bäst. Passa in det så man kan hålla dom större mötena när alla är på kontoret, träffa kollegorna, prata lite skit, dricka äckligt kaffe och allt vad kontorsjobb innebär. För att sedan sitta en dag eller två hemma och faktiskt få något gjort utan att bli störd hela tiden av kollegorna. Mer flexibilitet tror jag gör att folk mår bättre och får det enklare att få ihop livspusslet.

Det är i alla fall så jag känner sett till hur min arbetssituation ser ut där jag behöver få sitta ostört mer sammanhängande vilket är svårt om man är på kontoret och har någon form av nyckelkompetens. Samtidigt kan måste jag vara på plats med jämna mellanrum för att kunna supporta kollegorna på bästa sätt.

Jag har jobbat hemma sedan ett par veckor tillbaka nu. Har bara varit inne på kontoret 3-4 dagar pga. byte av dator och installation av fysiska servrar som behövde göras. Introvert som jag är älskar jag att slippa allt folk och hålla mig för mig själv. Men även jag börjar känna att det är skönt att komma ner till kontoret en dag då och då för att träffa dom där "träliga" kollegorna :D.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Skrivet av Peter77:

@Ace Ventura:

Hej,

Kan förstå din oro. Vi märker ju helt klart av ett minskat inflöde, men vi har fortfarande att göra. Det vi ser är att kunderna är mindre ute i fysiska butiker, men eCommerce sidan har fått sig ett rejält uppsving.
Och nu är vi rätt långt inne i "krisen" och ännu har det inte surrats om någonting i stil med varsel/permitteringar.

Har också pratat en del med folk på golvet inom verksamheten, och det är ingen som blivit hemskickad ännu, däremot kan det vara så att man stängt vissa avdelningar, där dessa personer nu gör annat som kanske inte hinns med vanligtvis.

Men sen kan man inte sia om framtiden längre fram heller. Om detta skulle fortsätta och försäljning sviktar allt för mycket så finns det ju inget företag som orkar hålla ut för evigt, så är ju den bistra sanningen.

Vad tror du om framtiden då. Kommer det bli förändringar i hur vi jobbar, på de ställen och i de verksamheter där det egentligen inte spelar någon roll VAR man jobbar? Kommer det bli mer flexibelt, tror du?

Det positiva i allt det här, om man kan se det så, är att nu får tekniken gå upp till bevis. Vi har en teknik och en infrastruktur som är ganska mogen för detta. Vi har väl utbyggda nät med hög kapacitet och bra mjukvarulösningar i form av VPN och så vidare, nu har vi ju chansen här att verkligen sätta tekniken på prov. Fungerar det, fungerar det inte, vad kan bli bättre?

Vi hade redan innan denna smitta möjligheten till att jobba hemma och då kunde det vara skönt med ett par dagar från kontoret men nu är vi ombedda att jobba hemifrån och jag är inne på min andra månad och gillar det inte även om vissa dagar kan vara bättre än andra.
Som flera säger så har jag märkt ett skifte i hur cheferna ser på "hemma jobb" och tror som andra att det kommer bli mera accepterat från företagen, pratade med min chef och han var oroligt till hur man skulle få folk tillbaka till kontoret efter Covid-19 eftersom dom flesta blir bekväma med att jobba hemifrån.

Sen som du säger så har vi ju möjligheten till att stresstesta div system som tex VPN där vi inte kunde hålla igång en 80% uppgång med befintlig lösning så det var ett par svettiga dagar innan det snurrade på som vanligt.

Permalänk
Avstängd

Jag har jobbat hemifrån de senaste åtta åren och trivs bra med det men ska tilläggas att jag har ett eget rum för just detta så kontoret används inte mer än till arbete.
Just nu under Corona så är det extra trist då jag i vanliga fall är ute och åker 2-3 dagar i veckan och träffar kunden men i dessa tider så blir det med telefon eller webmöten. Samtidigt tycker jag det är svårt att visa nya produkter via webben då mina kunder gärna vill klämma och känna på saker och ting.

Tror säkert att fler företag kommer dra ner på dyr kontorsyta och låta de som kan och vill jobba mer hemifrån och vara ännu mera flexibla med detta. Priset företaget betalar för mitt kontorsrum är en bråkdel mot vad det hade kostat om jag suttit på kontorshotell eller i ett större huvudkontor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

en helt ny värld

Jag ser coronan som heaven sent or hell if you prefer....se bara på hur snabbt naturen återhämtat sig. Ja se hur vi kommer på att vi alls inte behöver flyga kors och tvärs över vår planet utan det går faktiskt än bättre att ha videomöten (bara vi vänjer oss).

Makabert att det tycks vara viktigare att spela fotboll och glo på matcher än att få till att alla blir testade för C19 - det är hög tid att vi slutar leka - livet ska inte tas som en lek, utan det är allvaret som skänker motivation och livsglädje. Leken är ett sunkigt surrogat - skådespel till folket...you know...

Jo det är verkligen dags att vi överger konkurrenssamhället och blir medarbetare på riktigt för allas vårt bästa. Det duger inte att låta vissa människor ligga och dö (och se åt ett annat håll) utan att de ens fått växa upp.

Jag ser svårigheterna, tro inte det, men det går att börja mänsklighetens verkliga liv om vi bara vill. Det är det viktigaste och mest powerfulla. Säger vi att det går aldrig....ja då är det så....men så enbart för att det finns de som inte vill och är högröstade vad det gäller inflytande över vår utveckling.

Att vara verkligt bäst är att inte vilja vara bättre än någon annan - utan istället är det viljan att ha jämbördiga medarbetare runt sig överallt och gemensamt lyfta allt högre och inte bli utsatt för ondsinta motarbetare som går över lik när det gynnar deras själviska syften och sen gömma sig i mängden och slutligen i döden.

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt många möjliga konsekvenser av detta, men en som jag själv ser fram emot är företag som använder sig av den enorma statistik som detta genererar för att lista ut vilka anställda som presterar bäst när man jobbar hemifrån. Sannolikt handlar det främst om inbitna introverter.

När det gäller arbetsplatser där det går lika bra att jobba hemifrån som på kontoret kommer dessa företag att ha en konkurrensfördel framför mer traditionella företag som drar alla över en kam. Vissa presterar bättre på kontoret, andra är mycket mer produktiva hemma. Somliga kanske presterar bäst med en lagom kombination.

Ett är säkert - när coronakrisen är över kommer det att finnas enormt mycket statistik på vilka som faktiskt gjort bättre ifrån sig när de fått jobba hemifrån. Och det kommer att vara en betydande minoritet, kanske så mycket som en tredjedel. De företag som drar nytta av detta kommer att prestera bättre än företag som ignorerar denna värdefulla information.