Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om många många år gissar jag på. Tror toppmodellerna kan få 70 mils "riktig räckvidd" om ett antal år, för att komma ner till budgetklassen lär det dock dröja lång tid.

Att kalla 250 k för "budgetklassen" är nog lite att ta i...

Egentligen är jag sugen på en plug-in hybrid som nästa bil, men de som finns nu har ju lite klena batteripaket. När kommer en plug-in hybrid med ca 20 mil räckvidd på el och en bensinmotor som räckviddsförlängare (ej drivande alltså, bara för att ladda batterier)?

Jag gillar t.ex. Outlander PHEV annars.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Man vet att frågan är kontroversiell när man får 2 invändningar på samma antagande, fast åt olika håll.
Först, ionity är verkligen outliern här. Är jag på rull och måste ladda använder jag främst eon drive eller tesla, båda låter mig ladda under 3kr. I andra hand Bee, som kostar 5, men det är sällan det behövs. 3 kr antogs också av OP som kostnad vilket jag alltså inte såg skäl att ifrågasätta. Vad gäller att funka som bensinpump så går det, men inte alltid smidigt. Att använda appen är smidigare, men lite ovant. Jag förväntade mig också att behöva ha en massa kort och taggar, men det har varit helt onödigt. Absolut smidigast är Tesla, där behöver du enbart sätta i sladden, mycket smidigare än vid bensinpumpen. De övriga aktörerna kommer nog att följa där...

Vad gäller egen stolpe då beror de priserna mycket på nätavgiften och många nätavgifter är höga. I storstäder är de typiskt lägre, men utanför dessa högre, t.ex Värmland.

Ladda från en egen stolpe eller eget uttag är ju det bästa, och Teslas publika laddare är bra och billiga men bara öppna för Teslor förstås. Men det är ju ett problem ett priset varierar så mycket mellan de andra alternativen, till och med inom samma alternativ beroende på vilken bil man har. Tänk om bensinen kostade säg 20 kronor på Preem men 30 på OK om man inte hade en Mercedes då kostade den bara 10, eller en Fiat då den kostar 15 men du måste betala 300 i månaden för att få tanka din Fiat där, och så vidare. Det blir löjligt, och väldigt svårt att få någon form av överblick över kostnad, var det är bäst att ladda och så.

Jag tror det behövs mer konkurrens så att priserna blir tvungna att hamna på ungefär samma nivå oavsett vilket bolag det är. Gärna parat med någon form av glesbygdsbidrag, som redan finns och subventionerar fossila bränslen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Att kalla 250 k för "budgetklassen" är nog lite att ta i...

Egentligen är jag sugen på en plug-in hybrid som nästa bil, men de som finns nu har ju lite klena batteripaket. När kommer en plug-in hybrid med ca 20 mil räckvidd på el och en bensinmotor som räckviddsförlängare (ej drivande alltså, bara för att ladda batterier)?

Jag gillar t.ex. Outlander PHEV annars.

/hulle.

Outlander är inte bra mer än på priset. Gammal konstruktion, dålig komfort, törstig, klent batteri osv.

Problemet med att ha längre räckvidd i laddhybrider är att batteriet tar för mycket plats. Idag kan man typ få sju mil i bästa fall och då tar det ändå en del av bagageutrymmet.

Jag vet inte varför ingen biltillverkare (eller helst flera som standardiserar) har anammat att ha små släpkärror man kan hyra eller låna med en tank och en generator. Då kör man på el större delen av tiden, slipper dra runt på en förbränningsmotor som knappt används men kan ändå utöka räckvidden när man väl behöver köra långt.

Permalänk
Medlem

En elbil hade passat mig perfekt men det enda som hindrar mig är det höga priset. Tror jag hoppar på en ny 3 årsleasing för bensinbil till hösten och när den cykeln är slutförd 2023 så är marknaden tillräckligt utvecklad att priserna gått ner. Det är min plan...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Att kalla 250 k för "budgetklassen" är nog lite att ta i...

Egentligen är jag sugen på en plug-in hybrid som nästa bil, men de som finns nu har ju lite klena batteripaket. När kommer en plug-in hybrid med ca 20 mil räckvidd på el och en bensinmotor som räckviddsförlängare (ej drivande alltså, bara för att ladda batterier)?

Jag gillar t.ex. Outlander PHEV annars.

/hulle.

Fast det är ju en budgetklass idag med den lågt värderade kronan vi har (om vi inte pratar småbilar). Det är ju bara budgetvarianter du får in i den prisklassen ifall du ska ha en riktig kombi, du får kämpa för att ens få in en lagerförd lågt utrustad Golf Sportcombi, en Skoda Octavia får du kanske precis in om den är helt basutrustad och du prutar. Idag börjar ju en Golf på 270k vilket visar lite på var det prisspannet ligger.

Tror inte du kommer se många plug-in hybrider med 20 mils räckvidd faktiskt, då är det bättre att göra en elbil direkt.

Skrivet av Gainsgoblin:

Min primära tanke på köp är dock en model 3 LR och räknar man på det är det dyrare även med miljöbilspremien, en Model 3 LR med vinterdäck och dragkrok landar på 700' med självkörning och efter premien.

Såvida du inte spekulerar i framtiden bör du inte köpa till ”Full Self Driving” för 66k i Teslan, är svårt att motivera det för vad man får idag. Det man får med den vanliga autopiloten räcker mer än väl för de flesta och motsvarar vad andra tillverkare har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ni som har koll, när kommer en vettig elbil i normala prisklasser, alltså 200-250k, med en räckvidd på iaf 70 mil så man kan köra till Stockholm utan att ladda.

Utrustning och motorstyrka är ointressant, men det ska iaf vara en riktig 5-pers kombi och inte en småbil.

/hulle.

Känns som dina krav inte lär uppfyllas på ett bra tag men vem kör 70 mil idag utan att stanna som verkar vara ditt krav.

Optimalt för mig vore 30 mil sedan vill iallfall jag stanna men skulle klara mig med 20 mil också även om detta innebär tätare stopp så tror jag att jag skulle vara piggare vid ankomst.

Mindre batteripack med kortare räckvidd tex Hyundai Ionic 28 Kwh laddar sitt batteri på ca 20 min så lite snabbt enligt mig om man ska hinna få i sig föda men man hinner gå på toa iallafall & kanske en glass innan avfärd.

Tror dom flesta hoppar på tåget när priset kommer inom budgeten man satt upp men man ska ej missa räkna på totalkostnaden.

Har man en lägre budget finns det Renault Zoe med battrihyra för riktigt låga priser men då får man en månadskostnad som måste jämföras vs Batteriköp. 41 Kwh med Batteriköp 2019 ligger runt 189K med väldigt låga mil på bilfirma när jag kolla på blocket.
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/renault_zoe_109_hk...

Därför jag tycker att det är tråkigt att MG ZS Ev 44.5 Kwh ej anlänt Sverige ännu pga prisvärd och större Suv liknande Kia E-Niro för ca 320-330K Sek minus 60K Miljöpremie blir det 260-270K Sek.

Senaste svaret jag fick av Saic motors var 2020 men ej någon specifik månad, räckvidden är ca 25 mil.

Volkswagen Id 3 tror jag också kommer sälja bra och är min favorit av alla bilar som presenterats, 17 Juni ska priserna presenteras och handlarna ska kunna ta emot beställningar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Outlander är inte bra mer än på priset. Gammal konstruktion, dålig komfort, törstig, klent batteri osv.

Problemet med att ha längre räckvidd i laddhybrider är att batteriet tar för mycket plats. Idag kan man typ få sju mil i bästa fall och då tar det ändå en del av bagageutrymmet.

Jag vet inte varför ingen biltillverkare (eller helst flera som standardiserar) har anammat att ha små släpkärror man kan hyra eller låna med en tank och en generator. Då kör man på el större delen av tiden, slipper dra runt på en förbränningsmotor som knappt används men kan ändå utöka räckvidden när man väl behöver köra långt.

Ok, ja det förstår jag, att batteriet kan ta för stor plats.

Vad gäller släpet... ja det funkade ju med gengas!

Skrivet av Aktsu:

Fast det är ju en budgetklass idag med den lågt värderade kronan vi har (om vi inte pratar småbilar). Det är ju bara budgetvarianter du får in i den prisklassen ifall du ska ha en riktig kombi, du får kämpa för att ens få in en lagerförd lågt utrustad Golf Sportcombi, en Skoda Octavia får du kanske precis in om den är helt basutrustad och du prutar. Idag börjar ju en Golf på 270k vilket visar lite på var det prisspannet ligger.

Nu är du lite ute och cyklar dock. Du får t.ex. en Ford Mondeo kombi för 250k, typ en av marknadens största kombibilar. Och en Skoda Octavia får du med det mesta av utrustningen, 150hk och DSG-låda för 250k. Utan att pruta.

Eller Volkswagen Golf Sportscombi TSI 150 GT ACT R-LINE för 249k.

Sen har du ju Ford Focus kombi, Kia Ceed kombi, Pegeuot 3008 osv under 250k. Inte småbilsklassen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Du räknar alltså med att dagens (sedan 2 månader tillbaka) bränslepris är det långsiktiga priset som kommer att gälla? Ett pris som vi inte sett på 10+ år? 16 är fortfarande inte där priset var innan Corona, så när drivmedelspriset återgår till det normala har du baserat ett inköpsbeslut på en situation du inte kommer att uppleva? Det är dina pengar!

Vad gäller kylans påverkan på energiförbrukning så kan i det inte bortses ifrån att även dieseln påverkas. Min snåldiesel hade iaf betydligt högre förbrukning när det var kallt än på sommarhalvåret. så om man bara räknar in den effekten för elbilar känns det inte som att jämföra äpplen med äpplen längre.

Vad är det som äter upp miljöbilspremien menar du? Jag hängde inte med i resonemanget där. Och vad är det för bil som drar mindre än 0,4/mil i 100km/h? Det låter som en riktigt kompetent pendlarbil! Har du kunnat verifiera det själv?

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Japp, räknar med att drivmedelspriser kommer fortsätta vara lägre än innan Corona som inte är den enda anledningen till att oljepriset drevs ner. Tänker du in att verksamheter ställer om mer och mer och fler kör elbilar kommer efterfrågan minska och priset sjunka.
Omvänt kommer elpriset öka då industrier ställer om mer till el för produktion och fler kör elbil och vi jobbar aktivt med att sänka utbudget av el genom att stänga reaktorer genom straffskatter.
Dieseln kostade också 14 kronor senast 2018, det är snarare senaste åren priset legat onormalt högt.

Betydligt skulle jag inte säga, 10% är väl betydligt men att gå från 0,4 till 0,43 är inte något du märker av. Min nuvarande bensinsnurra går från 0,52 nu på sommartid till 0,56 i -25 så klart mindre påverkan än vad elbilar får. Säg att en elbil tappar 25% i -20 så höjer det också förbrukningen rejält och förändrar kalkylen rejält.
Det som äter upp en stor del av miljöbilspremien framgår väl från din egen kalkyl. 3 år á differensen mellan 103'-94'= 27' och sen räknar vi in ett högre inköpspris och högre handpenning så. Detta är också räknat på din kalkyl med 16/L bränslepris

Den jag veriferat det med vid pumpen var en skoda octavia kombi 2018 4x4. Imponerande snål men också imponerande seg med sina 110 hästkrafter.

Du glömmer också bort att om man vill kan man köpa en begagnad diesel för säg 300' stället med samma villkor eller lägre skatt om man vill. Då blir det 100' som elbilen måste tjäna in på något vis.

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Är högst subjektivt för envar!

Bil: e-Niro 64 kWh batterikapacitet

exempel enfas laddningsdocka 3,7 kW
64 kWh / 3,7 kW = 17,3h

exempel trefas laddningsdocka 11 kW
64 kWh / 11 kW = 5,8h

exempel referens på billaddningsstation hos privatpersoner
https://oneco.se/wp-content/uploads/2020/05/mobilladdningpriv...

Väsentlig skillnad i mina ögon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu är du lite ute och cyklar dock. Du får t.ex. en Ford Mondeo kombi för 250k, typ en av marknadens största kombibilar. Och en Skoda Octavia får du med det mesta av utrustningen, 150hk och DSG-låda för 250k. Utan att pruta.

Eller Volkswagen Golf Sportscombi TSI 150 GT ACT R-LINE för 249k.

Sen har du ju Ford Focus kombi, Kia Ceed kombi, Pegeuot 3008 osv under 250k. Inte småbilsklassen.

/hulle.

Kollar du på ford.se ser du att Mondeo kombi kampanjas ut nu och börjar 322k. Skoda Octavia börjar på 274k, detta är om du skall konfigurera och köpa bilarna nya och inte åka runt och leta förra årets modell som stått i en hall ett tag.

Att förra årets modeller som stått i en hall är billigare är ju uppenbart, det är begagnade bilar också, detsamma gäller elbilar.

Pga kronan så har helt enkelt prisklasserna flyttats upp några snäpp. Detsamma gäller ju elbilarna, man kunde köpa Tesla Model S riktigt billigt när kronan var starkare trots att priset i dollar var högre då än nu.

Så för att du skall kunna få riktigt billiga elbilar i närtid så måste nog kronan stärkas, men nu är vi lite off-topic så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kollar du på ford.se ser du att Mondeo kombi kampanjas ut nu och börjar 322k. Skoda Octavia börjar på 274k, detta är om du skall konfigurera och köpa bilarna nya och inte åka runt och leta förra årets modell som stått i en hall ett tag.

Att förra årets modeller som stått i en hall är billigare är ju uppenbart, det är begagnade bilar också, detsamma gäller elbilar.

Pga kronan så har helt enkelt prisklasserna flyttats upp några snäpp. Detsamma gäller ju elbilarna, man kunde köpa Tesla Model S riktigt billigt när kronan var starkare trots att priset i dollar var högre då än nu.

Så för att du skall kunna få riktigt billiga elbilar i närtid så måste nog kronan stärkas, men nu är vi lite off-topic så.

Listpriset på billtillverkarnas sidor har väldigt lite att göra med priset du köper en bil för, du behöver ju inte ens "pruta" för att få ner det priset med många 10 000-tals kr, det räcker att du går in i bilhallen.

En splitt ny Mondeo 2020 med 0 mil på mätaren som står i en bilhall är en ny bil vad du än säger, inte begagnad.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ni som har koll, när kommer en vettig elbil i normala prisklasser, alltså 200-250k, med en räckvidd på iaf 70 mil så man kan köra till Stockholm utan att ladda.

Utrustning och motorstyrka är ointressant, men det ska iaf vara en riktig 5-pers kombi och inte en småbil.

/hulle.

Det kommer aldrig att hända, det kan jag garantera.
Dels är vinsten med ett så stort batteri minimal då man höjer förbrukningen med extra vikt som det innebär.
Och ska du ha ett så stort batteri drar kostnaden iväg, så bara batteriet kostar 100k för att klara en sådan resa och då spricker kalkylen för din bil på 200k rätt fort.
Det finns dessutom väldig begränsat behov av en sådan lösning eftersom de 99% och säkert fler klarar den stora massan av sina resor på ett mindre batteri, det kanske kommer en Bently eller liknande i framtiden där kunderna inte riktigt bryr sig om bilens pris drar iväg 200k extra men att se det i en Seat är bara att glömma.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det kommer aldrig att hända, det kan jag garantera.
Dels är vinsten med ett så stort batteri minimal då man höjer förbrukningen med extra vikt som det innebär.
Och ska du ha ett så stort batteri drar kostnaden iväg, så bara batteriet kostar 100k för att klara en sådan resa och då spricker kalkylen för din bil på 200k rätt fort.
Det finns dessutom väldig begränsat behov av en sådan lösning eftersom de 99% och säkert fler klarar den stora massan av sina resor på ett mindre batteri, det kanske kommer en Bently eller liknande i framtiden där kunderna inte riktigt bryr sig om bilens pris drar iväg 200k extra men att se det i en Seat är bara att glömma.

Kan garantera att Kina blir först med billigaste kombin

Roewe ie5 = MG5 kommer bli billigaste kombin i Europa & UK är först att få dessa likadant med MG ZS Ev 44.5 Kwh.

Volkswagen billigare modeller kommer bli JAC i Kina som utvecklar då Seat förlora detta uppdrag.

Men ingen av dessa kommer klara 100 mil men helt orealistiskt & känner inte 1 person som kör denna sträcka utan stopp säkert och då är jag ändå yrkeschaufför och har erfarenheten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det kommer aldrig att hända, det kan jag garantera.
Dels är vinsten med ett så stort batteri minimal då man höjer förbrukningen med extra vikt som det innebär.
Och ska du ha ett så stort batteri drar kostnaden iväg, så bara batteriet kostar 100k för att klara en sådan resa och då spricker kalkylen för din bil på 200k rätt fort.
Det finns dessutom väldig begränsat behov av en sådan lösning eftersom de 99% och säkert fler klarar den stora massan av sina resor på ett mindre batteri, det kanske kommer en Bently eller liknande i framtiden där kunderna inte riktigt bryr sig om bilens pris drar iväg 200k extra men att se det i en Seat är bara att glömma.

Håller med om att det är osannolikt med så stora batterier i så pass billiga bilar - men toppmodellen av Cybertruck (tri motor) ser ut att få en räckvidd på 80 mil. Model S i plaid-utförande och nya roadster lär få en ännu längre räckvidd.

När det gäller bilar i en prisklass som är mer rimlig för de flesta, så har flera analyser (och kommentarer ifrån Elon Musk) indikerat att en model 3 skulle kunna tillverkas för under 28 000 USD. Ponera att man väljer att bygga variant med Cybertruckstål/teknik, så skulle den bli betydligt billigare - dels för att tillverkningen blir så mycket enklare med en exo-kaross och dels för att man slipper att måla den, något som är förvånansvärt dyrt. Den skulle dock sannolikt vara ganska visuellt utmanande, på samma sätt som cybertruck, eftersom plåten är så hård att den inte kan bearbetas på vanligt sätt, utan designen blir väldigt kantig. Dessutom är ytan så motståndskraftig att den inte behöver målas, vilket gör att den blir billig att göra men det rostfria stålet gör att det blir ett speciellt utseende.

Om man till detta lägger att batteritekniken hela tiden utvecklas och blir allt billigare, så skulle jag inte utesluta att vi framöver även kommer att se billigare el-bilar (men det lär dröja).

Ytterligare en avgörande faktor är ju kron-kursen, där jag menar att det finns argument för både en betydligt starkare och svagare kurs, men det är ju en helt annan diskussion och beror mycket på vad som händer med Corona-viruset framöver (även det en helt annan diskussion).

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Håller med om att det är osannolikt med så stora batterier i så pass billiga bilar - men toppmodellen av Cybertruck (tri motor) ser ut att få en räckvidd på 80 mil. Model S i plaid-utförande och nya roadster lär få en ännu längre räckvidd.

När det gäller bilar i en prisklass som är mer rimlig för de flesta, så har flera analyser (och kommentarer ifrån Elon Musk) indikerat att en model 3 skulle kunna tillverkas för under 28 000 USD. Ponera att man väljer att bygga variant med Cybertruckstål/teknik, så skulle den bli betydligt billigare - dels för att tillverkningen blir så mycket enklare med en exo-kaross och dels för att man slipper att måla den, något som är förvånansvärt dyrt. Den skulle dock sannolikt vara ganska visuellt utmanande, på samma sätt som cybertruck, eftersom plåten är så hård att den inte kan bearbetas på vanligt sätt, utan designen blir väldigt kantig. Dessutom är ytan så motståndskraftig att den inte behöver målas, vilket gör att den blir billig att göra men det rostfria stålet gör att det blir ett speciellt utseende.

Om man till detta lägger att batteritekniken hela tiden utvecklas och blir allt billigare, så skulle jag inte utesluta att vi framöver även kommer att se billigare el-bilar (men det lär dröja).

https://assets.bwbx.io/images/users/iqjWHBFdfxIU/iI7NZmOP3PgA/v0/1200x-1.png

Ytterligare en avgörande faktor är ju kron-kursen, där jag menar att det finns argument för både en betydligt starkare och svagare kurs, men det är ju en helt annan diskussion och beror mycket på vad som händer med Corona-viruset framöver (även det en helt annan diskussion).

/M

Jo men säg att det är 10 år bort, en Skoda Octavia RS runt 2000 kostade under 200k ny, idag 20 år senare är listpriset 340k så om 10år lär bilpriserna generellt ha stigt 30-40% vilket gör att du knappt kommer få en Clio för 250k.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jo men säg att det är 10 år bort, en Skoda Octavia RS runt 2000 kostade under 200k ny, idag 20 år senare är listpriset 340k så om 10år lär bilpriserna generellt ha stigt 30-40% vilket gör att du knappt kommer få en Clio för 250k.

Jo, det är såklart sant att 200k idag inte motsvarar 200k vid sekelskiftet - det beror på både generell inflation och svagare krona. Hur dessa kommer att utvecklas framöver är en öppen fråga, inte minst eftersom vi just nu går igenom en fas i ekonomin som saknar motstycke de senaste 100 åren (därav min avslutande kommentar om corona-viruset). Men min kommentar ska läsas med utgångspunkt i inflationsjusterade priser (det är så man brukar ange priser över tid, för att inte jämförelsen ska bli skev).

/M

Permalänk
Medlem

Såg f.ö. att man diskuterar att införa en skrotningspremie på £6 000 (dvs drygt 70 000 kr) i England, om man byter från en bensin/diesel till elbil.

Det skulle inte förvåna om vi kommer att se liknande insatser på fler håll.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Såg f.ö. att man diskuterar att införa en skrotningspremie på £6 000 (dvs drygt 70 000 kr) i England, om man byter från en bensin/diesel till elbil.

Det skulle inte förvåna om vi kommer att se liknande insatser på fler håll.

/M

Frankrike har infört 5000 Euro skrotpremie + 7000 Euro Incentive = 12 000 Euro tillsammans.

"In addition to the purchase incentive, France will also revisit incentives to scrap old, polluting vehicles that could see French drivers receive €12,000 ($A19,810) worth of incentives if they both scrap a vehicle and buy a new all-electric vehicle."
https://thedriven.io/2020/05/27/france-puts-evs-at-centre-of-...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kinesiska Catl har kommenterar om ryktet om 1 Miljon miles battery tech i Electrec.

"In an interview, CATL Chairman Zeng Yuqun said that the company is now ready to produce its new million-mile battery cell:

“Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) is ready to produce a battery that lasts 16 years and 2 million kilometres (1.24 million miles), chairman Zeng Yuqun said in an interview at company headquarters in Ningde, in southeast China’s Fujian province.”

The chairman added:

“If someone places an order, we are ready to produce,”
https://electrek.co/2020/06/08/tesla-new-million-mile-battery...

Känns nästan som en utmanning när man får 16 år garanti alternativ 2 miljoner Km säkerhet på Catl nya batteri.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tycker denna hör hemma här.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

😂🤘

Permalänk
Medlem

Kanske folk vill dela med sig om sina erfarenheter inom Elbilar så får man gratis premium hos Auto Motor och sport.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200608/v...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Fast man behöver ju inte köra 100 mil för att vilja ha hundra mils räckvidd. Bor man utanför centrala Stockholm så blir det en rejäl avstickare på 30 minuter bara för att ladda bilen, går väldigt fort att tanka en bil med 70 liter och sen köra 130+ mil utan problem.
Min närmaste laddplats tills det nu står stolpar på föreningens parkering är cirka 1,5 km bort och är en Bee laddare.
Skulle väl teoretiskt kunna ställa mig på universitetets parkering som är lite närmare men då har jag en parkeringsavgift på 10 kronor timmen, oklart vad det kostar att ladda men det blir att undersöka till helgen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@lasseTM: Fast man behöver ju inte köra 100 mil för att vilja ha hundra mils räckvidd. Bor man utanför centrala Stockholm så blir det en rejäl avstickare på 30 minuter bara för att ladda bilen, går väldigt fort att tanka en bil med 70 liter och sen köra 130+ mil utan problem.
Min närmaste laddplats tills det nu står stolpar på föreningens parkering är cirka 1,5 km bort och är en Bee laddare.
Skulle väl teoretiskt kunna ställa mig på universitetets parkering som är lite närmare men då har jag en parkeringsavgift på 10 kronor timmen, oklart vad det kostar att ladda.

Blir låg nivå när folk inte kan se utanför tullarna

Jag skulle säga att det är just i storstäderna som det är mest problematiskt att gå över till elbil. Hus där (här) är väldigt dyra så många fler bor i lägenheter längre än i mindre orter och på landsbygden där man tenderar att köpa ett hus när man kommer upp något i ålder, inkomst och kanske antal familjemedlemmar. Det är också svårare att få in parkeringar (med eller utan laddare) i bostadsrättsföreningar och så när marken är såpass dyr som den är i storstäderna, så de boende är ofta hänvisade till att parkera på gatan och där är det svårt att bygga laddare. Å andra sidan är förstås utbudet av offentliga laddare större i (och runt) storstäderna, men det är inte smidigt eller billigt att förlita sig på dem.

Jag kan exempelvis ladda (långsamt) utanför mitt jobb, vet inte vad elen kostar men problemet är ju kostnaden för parkeringen som är 16 per timme. Vill man parkera ofta så kostar det en tusenlapp i månaden ungefär men det gäller förstås inte platserna med laddare. Hemma är det ganska samma men aningen billigare då jag inte bor supercentralt. 500 i månaden för boendeparkering där det inte finns laddning, och ett timpris som varierar på de få platser där man kan ladda varav inga ligger särskilt nära. För att få hyra en egen parkeringsplats nära där jag bor så är det två-tre års kötid och runt 1100 i månaden, men de har inga laddare så när man väl har fått en sådan plats så måste man få hyresvärden att bygga en laddstolpe också.

Edit: För att sammanfatta så är det ännu långt ifrån rimligt att ha en elbil om man inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Och bor man i en lägenhet utan eget garage eller liknande är det svårt att få till laddning hemma. Att skaffa en bostad med parkering är enklare och billigare om man bor i en mindre stad.

Permalänk
Medlem

@snajk: Det sista stämmer, utan laddning hemma eller på jobbet till faktiskt kWh pris och inte något utsugarpris på runt 3 kronor kWh är elbil inte något som är ekonomiskt gångbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:
Skrivet av Gainsgoblin:

@lasseTM: Fast man behöver ju inte köra 100 mil för att vilja ha hundra mils räckvidd. Bor man utanför centrala Stockholm så blir det en rejäl avstickare på 30 minuter bara för att ladda bilen, går väldigt fort att tanka en bil med 70 liter och sen köra 130+ mil utan problem.
Min närmaste laddplats tills det nu står stolpar på föreningens parkering är cirka 1,5 km bort och är en Bee laddare.
Skulle väl teoretiskt kunna ställa mig på universitetets parkering som är lite närmare men då har jag en parkeringsavgift på 10 kronor timmen, oklart vad det kostar att ladda men det blir att undersöka till helgen.

EXAKT!

Det handlar inte om att man vill köra 100 mil oavbrutet om dagen, det handlar om att man inte så lätt vill ge upp friheten som energitätheten i bensin/diesel och de extremt snabba tankningarna ger.

Man kanske vill köra 40 mil till något ställe, typ Stockholm eller nåt, sen vill man inte leta laddstolpe på kvällen utan bara sova på ett random hotell som kanske inte alls har någon laddning, sen vill man ta en utflykt på 15 mil dagen efter, sen sova en natt till, sen köra hem 40 mil. Ett vanligt exempel som iaf vi gör relativt ofta med familjen. Det är klart att det GÅR att planera trippen efter laddstolparna, att välja hotell efter rätt tillgänglig laddning osv, men poängen är att med bensin så behöver man inte det, man kan skita totalt i det eftersom bilen går så långt på en tank och sedan tankar man upp 100 mil till på tre minuter.

Men on-topic, så hoppas jag det kommer fler elbilar i normal klass, alltså vanliga bilar bara med en annan drivlina. Tesla är ju trevligt men det går ju inte att komma ifrån att det är lyxbilar med en enorm mängd onödigt bling du betalar för. Batterier kostar, men själva eldrivlinan är billig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

EXAKT!

Det handlar inte om att man vill köra 100 mil oavbrutet om dagen, det handlar om att man inte så lätt vill ge upp friheten som energitätheten i bensin/diesel och de extremt snabba tankningarna ger.

Man kanske vill köra 40 mil till något ställe, typ Stockholm eller nåt, sen vill man inte leta laddstolpe på kvällen utan bara sova på ett random hotell som kanske inte alls har någon laddning, sen vill man ta en utflykt på 15 mil dagen efter, sen sova en natt till, sen köra hem 40 mil. Ett vanligt exempel som iaf vi gör relativt ofta med familjen. Det är klart att det GÅR att planera trippen efter laddstolparna, att välja hotell efter rätt tillgänglig laddning osv, men poängen är att med bensin så behöver man inte det, man kan skita totalt i det eftersom bilen går så långt på en tank och sedan tankar man upp 100 mil till på tre minuter.

Men on-topic, så hoppas jag det kommer fler elbilar i normal klass, alltså vanliga bilar bara med en annan drivlina. Tesla är ju trevligt men det går ju inte att komma ifrån att det är lyxbilar med en enorm mängd onödigt bling du betalar för. Batterier kostar, men själva eldrivlinan är billig.

/hulle.

Norge har ju löst det ganska bra tycker jag, i Oslo kan man iaf hitta vanliga 230 uttag typ på alla parkeringsplatser inkl på gatan.
Visst tar det rätt lång tid att ladda en elbil med 230V 13A men säg att du nu kan förlita dig på att få en stolpe så får du 10-15 mil extra om du står och laddar över natten vilket räcker till de flesta.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@snajk: Det sista stämmer, utan laddning hemma eller på jobbet till faktiskt kWh pris och inte något utsugarpris på runt 3 kronor kWh är elbil inte något som är ekonomiskt gångbart.

Beror ju helt på vad man jämför med, min Model S var rätt ekonomiskt gångbar jämfört med den RS 5 jag kollade på, till och med jämfört med en RS 3 hade den varit rätt vettig. En Model 3 är definitivt ekonomiskt gångbar mot en Audi RS 3/4 eller BMW M3, och då har jag mestadels betalat runt 3 kr/kWh (om jag räknar med att jag fått betala extra för parkering vid laddning också).

Behöver inte vara prestandabilar heller, jag tittade också på en vanlig Audi A5 med 245 hästar innan jag köpte min Model 3 och rent ekonomiskt var den på samma nivå eller dyrare (beroende på om man ville ha en relativt basutrustad eller ej), och då är det en mycket långsammare bil.

Det som är problemet idag är att det finns inte många elbilar med lång räckvidd som motsvarar en diesel med liten motor så ekonomiskt blir det ett stort hopp då man betalar för en dyrare typ av bil utöver eldriften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Angående servicen så ska Tesla ha rejält med cred för. De bryter på sikt den här upparbetade märkes-auktorisationen som inte är till konsumenters fördel, det blir dyrt och garantier villkoras för att man ska betala dyr märkesservice. Att byta kupefilter kan vem som helst göra, byta bromsvätska kan vilken hemmapulare eller mekaniker som helst göra, bromsvätskan kan med ett enkelt test och bedömning av ålder bytas när det är dags istället för att följa en serviceplan där man inte många fall byter vätskor som det inte är fel på. Jag hoppas att friare och mindre service är en trend som kommer hålla i sig.

Det finns inget tvång att serva bilen på märkets egna verkstäder i Sverige. Gäller alla märken. Tesla är allt annat än vänliga mot hemmafixare - de har tidigare till och med vägrat sälja reservdelar till privatpersoner, kolla på youtubekanalen Rich Rebuilds.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB