Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det går bra att ladda i vanliga 230V uttag, så länge elektroniken och kablarna kan klara av effekten...

NEJ!
Problemet här är varken kablage eller elektronik: grundproblemet är att "schuko"-uttag (vanliga uttag ("CEE 7/3") inte tål en kontinuerlig last på 16A (trots att de är stämplade 16A).

Schuko-uttag är testade för en intermittent(icke-kontinuerlig) last på 16A!

Elsäkerhetsverket säger i sina rekommendationer att man INTE bör ladda sin elbil/laddhybrid via vanlig "stickpropp" (Schuko/CEE 7/3), eller för att citera:
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag." (Källa)

Tillverkaren säger (källa): (i detta fallet: första google-träffen på volvo laddhybrid)
"Att ladda med Schuko-kontakt bör alltid ses som en tillfällig lösning då det medför risker och ska alltid föregås av besiktning av ditt hems elsystem av behörig elektriker", vidare: " Du bör dock inte se det som en långsiktig lösning att ladda din bil med Schuko-sladd eftersom det innebär risker"

Väg detta (Tillverkarens och elsäkerhetsverkets rekommendationer) mot:
"Någon på internet sa att det är ok att ladda via schuko"?!

...Vem tror du försäkringsbolaget stödjer när ditt hus brunnit ner och dina barn dött i den efterföljande branden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

...Vem tror du försäkringsbolaget stödjer när ditt hus brunnit ner och dina barn dött i den efterföljande branden?

Kan säga att försäkringsbolaget säger förmodligen ingenting där, du har inte brutit mot villkoren så om de nekar ersättning lär du vinna tvisten.

Sen är det ju onödigt att chansa oavsett även om det är relativt säkert ifall vi pratar ny utrustning som körs i 10A eftersom man mäter temperaturen i uttaget och stannar laddningen om det börjar bli varmt. Det finns som sagt många publika stolpar som använder Schukouttag. En laddbox är ju dock alltid bättre och inte speciellt dyr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag är inte där än, men elbilarnas framfart bidrog till att jag valde att leasa i höstas.
Räckvidden och brist på dragmöjligheter utöver priset gör att det inte känns som en mogen produkt än.

Jag är helt på din linje. Elbilar kan säkert bli bra men tror tyvärr inte att det är räddningen för miljön.
För mig som utesäljare kan en dag innebära biltransport i ca 100 mil även om det inte hör till vanligheterna givetvis. En normal dag så åker jag ofta mellan 20 - 40 mil och skulle då klara mig på en av de dyrare elbilarna och nu finns även Tesla med möjlighet att sätta dit en fabriksmonterad dragkrok men fortfarande på tok för dyr bil. Tror inte min arbetsgivare vill köpa mig en Tesla och dessutom sätta upp en extern laddare med egen elmätare på hemma hos mig.

Elbilar är bra men på 70 talet när många hus byggdes med direktel så tyckte alla att det var det bästa, Sen kom oljan och alla ville ha vattenburet system och en oljepanna i huset och nu går man tillbaka till att mer och mer ska drivas med el. Vi har dessutom elbrist i Sverige kalla dagar och måste importera el och som våra politiker jobbar idag med att stänga ner våra kärnkraftverk kommer inte göra det bättre. Kärnkraftverken är än så länge vårt bästa reglerbara energislag även när det är -30 grader ute då varken vind, vatten eller sol ger funkar alls. Ok, solen kan ge något om det nu är klart väder de där få timmarna som solen faktiskt är uppe.

Sneglar lite mot någon hybrid när det är dax att byta men det handlar endast om att få ner förmånsbeskattningen för förmånsbilen och inte att jag kommer köra på el. Tyvärr är jag rädd att om senast fem år när tillräckligt många har gått över till elbil så kommer det läggas på en kilometerskatt på denna som kommer få upp priset per mil till ungefär likvärdigt mot vad det idag är att köra någon av de vanliga bränsledrivna bilarna. Se bara hur det blev med E85 som var guds gåva till bilisten och nu är mer eller mindre lika dyrt att köra på grund av ökad service, högre förbrukning och vissa bilar dessutom inte ens mår bra av det.

Jag hoppas på något bättre men tyvärr är vi inte där än men förhoppningsvis kommer det i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag är helt på din linje. Elbilar kan säkert bli bra men tror tyvärr inte att det är räddningen för miljön.
För mig som utesäljare kan en dag innebära biltransport i ca 100 mil även om det inte hör till vanligheterna givetvis. En normal dag så åker jag ofta mellan 20 - 40 mil och skulle då klara mig på en av de dyrare elbilarna och nu finns även Tesla med möjlighet att sätta dit en fabriksmonterad dragkrok men fortfarande på tok för dyr bil. Tror inte min arbetsgivare vill köpa mig en Tesla och dessutom sätta upp en extern laddare med egen elmätare på hemma hos mig.

För dig som utesäljare som kör mycket hade nog din arbetsgivare sparat pengar genom att låta dig köra en Tesla redan idag faktiskt. Kör man mycket är ju elbil extra fördelaktigt just eftersom man sparar in så mycket på oljeservice och lägre drivmedelskostnader.

Permalänk
Avstängd

Alla pratar så gott om Tesla men frågan är om bilen egentligen är värd sitt pris när man lyssnar på folk som inte bara bryr sig om bra drag och coolhet. Vad jag förstår så är det mycke teknik i dessa bilar som inte håller och då tycks främst handtagen vara det stora problemet. Jag blir lite förvånad när folk är beredda att betala ca 1 miljon för en bil som tydligen inte håller den kvalité som en miljonbil borde göra.
Folk gnäller på en Opel för att knapparna känns plastiga eller liknande och då kostar bilen 250-300 tkr men så fort man gör en elbil så är det ok att höja priset till det tredubbla och alla tycker allt är kanon.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

För dig som utesäljare som kör mycket hade nog din arbetsgivare sparat pengar genom att låta dig köra en Tesla redan idag faktiskt. Kör man mycket är ju elbil extra fördelaktigt just eftersom man sparar in så mycket på oljeservice och lägre drivmedelskostnader.

Det kanske men frågan är också om jag vill ha en Tesla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Alla pratar så gott om Tesla men frågan är om bilen egentligen är värd sitt pris när man lyssnar på folk som inte bara bryr sig om bra drag och coolhet. Vad jag förstår så är det mycke teknik i dessa bilar som inte håller och då tycks främst handtagen vara det stora problemet. Jag blir lite förvånad när folk är beredda att betala ca 1 miljon för en bil som tydligen inte håller den kvalité som en miljonbil borde göra.
Folk gnäller på en Opel för att knapparna känns plastiga eller liknande och då kostar bilen 250-300 tkr men så fort man gör en elbil så är det ok att höja priset till det tredubbla och alla tycker allt är kanon.

Tycker inte det är så farligt ändå, visst Model S inte lika lyxig som en BMW för miljonen och Model 3 inte lika lyxig som en BMW för 5-600k men båda är ju däremot roligare att köra och för teknikintresserade är mycket roligare rent tekniskt. De är helt enkelt inte lyxbilar utan techbilar, men ja handtagen på Model S har varit en svag punkt även om de förbättrats med åren.

Sen är det ju så att priset inte är det viktigaste utan frågan är vad det faktiskt kostar att äga den. Än så länge är ju elbil mycket billigare att köra så i Teslan har en stor del av priset gått till eldriften som minskar löpande kostnader för ägaren. Så Teslan för en miljon kostar förmodligen en hel del mindre totalt än BMWn för en miljon.

Skrivet av Stefflo:

Det kanske men frågan är också om jag vill ha en Tesla.

Ja det är ju tycke och smak så vill man inte ha en så bör man ju inte köpa en heller. Men rent ekonomiskt är det nog en relativt bra kalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag själv är ett riktigt fan av elbilar och ser fram emot det som komma skall när det blir mer vanligt.

Jag måste säga att det är lite lustigt hur ENORM skillnad det är på Norge och Sverige när det gäller elbilar.

I Norge är det väldigt fördelaktigt och billigt med elbil. En ny Tesla model 3 i standardutförande kostar för exempel 430k i Norge och 560k i sverige. Medans bilar med förbränningsmotor kostar mer i Norge än i Sverige. Exempel: Volvo XC90 i Norge kostar 900k. Samma bil kostar ca 770k i Sverige.

Det har medförst att det fullständigt KRYLLAR av elbilar i Norge.
Jag har ca 1 mil till jobbet. Tar ca 12 minuter att köra med bil.
En dag räknade jag 21 Teslor på väg hem från jobbet. Alltså bara Tesla, inte alla andra märken, hinner inte räkna alla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyy:

Jag måste säga att det är lite lustigt hur ENORM skillnad det är på Norge och Sverige när det gäller elbilar.

I Norge är det väldigt fördelaktigt och billigt med elbil. En ny Tesla model 3 i standardutförande kostar för exempel 430k i Norge och 560k i sverige. Medans bilar med förbränningsmotor kostar mer i Norge än i Sverige. Exempel: Volvo XC90 i Norge kostar 900k. Samma bil kostar ca 770k i Sverige.

Det har medförst att det fullständigt KRYLLAR av elbilar i Norge.
Jag har ca 1 mil till jobbet. Tar ca 12 minuter att köra med bil.
En dag räknade jag 21 Teslor på väg hem från jobbet. Alltså bara Tesla, inte alla andra märken, hinner inte räkna alla!

Är det inte också så att Norge både subventionerade elbilarna plus att de fick åka i taxi filen som gjorde att många rika köpte en Tesla bara för att komma snabbare till jobbet. Finns också rätt många rika i Norge så det kan också gå lite hand i hand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det inte också så att Norge både subventionerade elbilarna plus att de fick åka i taxi filen som gjorde att många rika köpte en Tesla bara för att komma snabbare till jobbet. Finns också rätt många rika i Norge så det kan också gå lite hand i hand.

Det stämmer, man betalar ingen moms på elbil i Norge.
Dessutom har man sluppit betala för färjor (många färjor i Norge) och sluppit betala bompengar OCH fått stå gratis på många parkeringar.
Fördelarna blir allt färre med åren dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag måste säga att det är lite lustigt hur ENORM skillnad det är på Norge och Sverige när det gäller elbilar.

I Norge är det väldigt fördelaktigt och billigt med elbil. En ny Tesla model 3 i standardutförande kostar för exempel 430k i Norge och 560k i sverige. Medans bilar med förbränningsmotor kostar mer i Norge än i Sverige. Exempel: Volvo XC90 i Norge kostar 900k. Samma bil kostar ca 770k i Sverige.

Det har medförst att det fullständigt KRYLLAR av elbilar i Norge.
Jag har ca 1 mil till jobbet. Tar ca 12 minuter att köra med bil.
En dag räknade jag 21 Teslor på väg hem från jobbet. Alltså bara Tesla, inte alla andra märken, hinner inte räkna alla!

Ja i Norge är det ännu fördelaktigare med elbil, även om dina siffror blir lite fel eftersom i Sverige får man 60k i miljöbilsbonus 6 månader efter köpet på en Model 3. Men ja de har verkligen gjort bilar med förbränningsmotorer dyrare och elbilar billigare.

Har dock gått ganska snabbt nu på sistone i Sverige också, kryllar av Teslor på gatorna här i Stockholm nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte hålla ämnet kring elbilar och vilka som finns och vad som är bra kontra dåligt.
Vill ni ha en diskussion kring elbilens vara eller inte vara, skapa en ny tråd och håll till där.

Jag är intresserad av att skaffa en elbil och började titta lite på Mazda MX-30 och ds3 crossback e-tense. Någon som har några erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Äg inga aktier i något som har med fossilbilar att göra. Nyförsäljninghen upphör gissningsvis runt 2023-2025.

Du bor i Stockholm innerstad antar jag?

Jag veckopendlar till mitt jobb, det är en sträcka på dryga 20 mil, det finns ingen laddinfrastruktur alls på vägen till mitt jobb och det blir regelbundet -30. Vilken elbil ens på konceptstadie finns det som fungerar för mina behov?
Jag har tittat och försökt se om det finns någon möjlighet men inte ens en Model S med största batteriet ser ut att ens vara nog pålitlig för att kunna köra 30 mil i -30C. De tester som kommit ut verkar varit i temperaturer mellan 0 till -10.

Då har vi inte ens börjat titta på att jag vill ha dragkrok och lite lastutrymme också och att en elbil kostar mycket mer än en fossildriven vanlig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kan vi inte hålla ämnet kring elbilar och vilka som finns och vad som är bra kontra dåligt.
Vill ni ha en diskussion kring elbilens vara eller inte vara, skapa en ny tråd och håll till där.

Jag är intresserad av att skaffa en elbil och började titta lite på Mazda MX-30 och ds3 crossback e-tense. Någon som har några erfarenheter?

Mazdan verkar ju få en WLTP på 200 km så den verkar väl vara rätt begränsande på så vis, DS3 verkar sikta på 320 km iaf. Nu säger ju tyvärr WLTP väldigt lite om hur det är att köra på motorväg då olika bilar kommer olika nära, men batteriet verkar vara 50 kWh i DS3 och 35,5 kWh i MX-30 så det är stor skillnad.

Beror väl mycket på hur du ska använda bilen, Mazdan verkar vara väldigt mycket ”köra till och frun jobbet” bilen. DS3an kan man relativt enkelt köra sträckor som Stockholm - Göteborg även om det blir lite laddtid.

Skrivet av Gainsgoblin:

Du bor i Stockholm innerstad antar jag?

Jag veckopendlar till mitt jobb, det är en sträcka på dryga 20 mil, det finns ingen laddinfrastruktur alls på vägen till mitt jobb och det blir regelbundet -30. Vilken elbil ens på konceptstadie finns det som fungerar för mina behov?
Jag har tittat och försökt se om det finns någon möjlighet men inte ens en Model S med största batteriet ser ut att ens vara nog pålitlig för att kunna köra 30 mil i -30C. De tester som kommit ut verkar varit i temperaturer mellan 0 till -10.

Då har vi inte ens börjat titta på att jag vill ha dragkrok och lite lastutrymme också och att en elbil kostar mycket mer än en fossildriven vanlig bil.

Största batteriet kommer garanterat bra mycket längre än 30 mil även i -30C (detsamma gäller Model 3 LR AWD), man brukar ju inte dundra på i 140 km/h i -30 direkt och snö direkt. Sänker man hastigheten så går förbrukningen ner markant.

Jag hade räckvidd runt 28 mil i -25 till -30 och snö med min Model S75D, den Model S LR som säljs nu har både ett batteri som är ca 35% större än mitt och mer effektiva motorer som sänker förbrukningen runt 10%.

Kan du dock inte ladda på jobbet alls och det är 20 mil enkel väg så kan det ju dock bli lite tight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker inte det är så farligt ändå, visst Model S inte lika lyxig som en BMW för miljonen och Model 3 inte lika lyxig som en BMW för 5-600k men båda är ju däremot roligare att köra och för teknikintresserade är mycket roligare rent tekniskt. De är helt enkelt inte lyxbilar utan techbilar, men ja handtagen på Model S har varit en svag punkt även om de förbättrats med åren.

Sen är det ju så att priset inte är det viktigaste utan frågan är vad det faktiskt kostar att äga den. Än så länge är ju elbil mycket billigare att köra så i Teslan har en stor del av priset gått till eldriften som minskar löpande kostnader för ägaren. Så Teslan för en miljon kostar förmodligen en hel del mindre totalt än BMWn för en miljon.

Ja det är ju tycke och smak så vill man inte ha en så bör man ju inte köpa en heller. Men rent ekonomiskt är det nog en relativt bra kalkyl.

Jag har själv tesla och nej, bilen är inte värd priset. Kvaliteten är inte så bra och servicetiderna är långa. Men tesla har något som inte de andra tillverkarna har och det är ett laddnätverk. Detta är faktiskt värt ganska mycket enligt mig, men det är också svårt att sätta ett jämförbart värde på.

Priset per månad är inte så mycket högre med tesla än med BMW:n jag hade innan och det är myyycket bekvämare totalt sett att köra elbil. Så jag ångrar inte bytet.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Kör idag mina kära Saabar, så det lär komma en dag när det inte längre är hållbart med dessa.
Tesla är väl den enda hittills som är av något intresse.
Hushållet har en bra inkomst men en mille för en bil är lite väl mycket, men frun är snart specialistläkare så då lär det finns pengar till det.

Andra tillverkare har så otroligt fula elbilar, bara sista tiden de har vänt trenden.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag har själv tesla och nej, bilen är inte värd priset. Kvaliteten är inte så bra och servicetiderna är långa. Men tesla har något som inte de andra tillverkarna har och det är ett laddnätverk. Detta är faktiskt värt ganska mycket enligt mig, men det är också svårt att sätta ett jämförbart värde på.

Priset per månad är inte så mycket högre med tesla än med BMW:n jag hade innan och det är myyycket bekvämare totalt sett att köra elbil. Så jag ångrar inte bytet.

Om du inte ångrar bytet så vet jag inte riktigt vad du menar. Laddnätverket är ju en del i det man köper och som du säger så får man ju det bekväma med att köra elbil. I min värld är det ju precis dessa saker som gör att det är värt priset, det var dock andra faktorer som gjorde att det blev värt det jämfört med BMW.

Jag köpte iaf en till efter min första så jag tycker uppenbarligen det var värt priset :p.

Permalänk
Medlem

Problemet jag har är att efter att jag sett närmre på Tesla så har alla andra bilar blivit totalt ointressanta. Och just nu så verkar det inte som att något annat bilmärke kommer bli intressant heller de närmsta åren. Jag hade gärna kännt annorlunda.

Gillar tex Audi E-Tron, men varför köpa en bil med kortare räckvid, mycke slöare motor, segare laddning, mindre finesser, autopilot osv osv osv. Skulle känna mig enormt missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Äg inga aktier i något som har med fossilbilar att göra. Nyförsäljninghen upphör gissningsvis runt 2023-2025.

2040-2050 kanske, dels vill inte majoriteten ha elbilar än och dels är infrastrukturen för att ladda en elbil inte på plats, i något land.

Krävs en hel del mer än några få laddstolpar vid Max restauranger för att det ska fungera för alla.

Sen finns det säkert 100 andra skäl till att det inte kommer hända så fort som många tror.

Hybriden kommer bli mer vanlig för att sedan övergå till elbilar någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du bor i Stockholm innerstad antar jag?

Jag veckopendlar till mitt jobb, det är en sträcka på dryga 20 mil, det finns ingen laddinfrastruktur alls på vägen till mitt jobb och det blir regelbundet -30. Vilken elbil ens på konceptstadie finns det som fungerar för mina behov?
Jag har tittat och försökt se om det finns någon möjlighet men inte ens en Model S med största batteriet ser ut att ens vara nog pålitlig för att kunna köra 30 mil i -30C. De tester som kommit ut verkar varit i temperaturer mellan 0 till -10.

Då har vi inte ens börjat titta på att jag vill ha dragkrok och lite lastutrymme också och att en elbil kostar mycket mer än en fossildriven vanlig bil.

Det beror ju helt på. Jag veckopendlar 50 mil till jobbet utan problem, utan största batteriet. Det blir inte -30 här nere dock och det finns mer möjligheter till laddning.

Kan du ladda hemma och på jobbet så är räckvidden inga problem.
Kan du bara ladda hemma så skulle det fortfarande gå, men kräver mer noggrannhet.
Har du 2 bilar idag, där den andra kan ha dragkrok och lastutrymme finns det ju mer att välja på.

Men ja, det är dyrt. I norr är det definitivt svårare att ha elbil. Det kommer komma mer att välja på de närmaste 5 åren.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

@Otur: @Aktsu Ja nog kan det väl gå, det finns faktiskt en laddplats här på jobbet men jag vill gärna se ett riktigt test på en elbil i -30C, 100-110 Km/h och självklart med värme på så man kan åka bekvämt utan ytterkläder på. Det stora norska testet var väl runt -10C och visade ett tapp i räckvidd på runt 20% och det är en klar skillnad mellan -10 och -30.
Mängden dagar Stockholm har -20 eller kallare kan man nog räkna på en hand. Här räknar man veckor istället. Tittar man bakåt så verkar lägsta uppmätta temperaturen i Stockholm ha varit drygt 10 grader 2019 och nu under våren.

Om vi nu säger att det funkar så pratar vi fortfarande om att köpa en Tesla för minst 700 tkr där jag inte får någon dragkrok och det är inte direkt en rymlig kombi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mazdan verkar ju få en WLTP på 200 km så den verkar väl vara rätt begränsande på så vis, DS3 verkar sikta på 320 km iaf. Nu säger ju tyvärr WLTP väldigt lite om hur det är att köra på motorväg då olika bilar kommer olika nära, men batteriet verkar vara 50 kWh i DS3 och 35,5 kWh i MX-30 så det är stor skillnad.

Beror väl mycket på hur du ska använda bilen, Mazdan verkar vara väldigt mycket ”köra till och frun jobbet” bilen. DS3an kan man relativt enkelt köra sträckor som Stockholm - Göteborg även om det blir lite laddtid.

Största batteriet kommer garanterat bra mycket längre än 30 mil även i -30C (detsamma gäller Model 3 LR AWD), man brukar ju inte dundra på i 140 km/h i -30 direkt och snö direkt. Sänker man hastigheten så går förbrukningen ner markant.

Jag hade räckvidd runt 28 mil i -25 till -30 och snö med min Model S75D, den Model S LR som säljs nu har både ett batteri som är ca 35% större än mitt och mer effektiva motorer som sänker förbrukningen runt 10%.

Kan du dock inte ladda på jobbet alls och det är 20 mil enkel väg så kan det ju dock bli lite tight.

Jo att batterierna kan vara i minsta laget är jag med på. Tänkte mer på själva kvalitén av bilen. Läste på Top Gears hemsida att de tyckte DS3 var lite sådär med bromsarna osv.

Permalänk
Medlem

Bortsett alla för och nackdelar gällande specifikt el jämfört med fossila bränslen så är det största problematiken att samma mängd pengar av någon outgrundlig anledning ändå ska plockas in på bilförare.

Detta kommer att komma i olika former av skatter där en så kallad "mil-skatt" dvs kostnad för hur långt man kör kommer bli vattenbärare.

Om det inte finns något ekonomisk incitament samt att det för tillfället är mer nackdelar än fördelar så är ända anledningen att gå över till elbil etisk.

Etik är för den stora massan inte en tillräckligt stark drivkraft.

Hade man istället gjort om hela kalkylen samt lovat att den inte ska ändras de nästkommande 15 åren så tror jag många fler haft ett större intresse för elbil. Detta hade givit ett enormt positivt utfall för miljö och folkhälsa och i förlängningen kanske sparat de pengar man inte straffskattat in.

Men istället läggs miljontals pengar på att få igenom en höjning av plastpåseskatten. En åtgärd som utredningar redan visar kommer ha obetydande utfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Otur: @Aktsu Ja nog kan det väl gå, det finns faktiskt en laddplats här på jobbet men jag vill gärna se ett riktigt test på en elbil i -30C, 100-110 Km/h och självklart med värme på så man kan åka bekvämt utan ytterkläder på. Det stora norska testet var väl runt -10C och visade ett tapp i räckvidd på runt 20% och det är en klar skillnad mellan -10 och -30. Mängden dagar Stockholm har -20 eller kallare kan man nog räkna på en hand. Här räknar man veckor istället.

Om vi nu säger att det funkar så pratar vi fortfarande om att köpa en Tesla för minst 700 tkr där jag inte får någon dragkrok och det är inte direkt en rymlig kombi.

Det är inte jättestor skillnad beroende på temperatur faktiskt, värmen drar inte så mycket och mellan -10 och -30 är det inte stor skillnad alls i energin som krävs för att hålla kupén varm. Den stora skillnaden sommar mot vinter är blöt/isig/snöig vägbana som skapar mycket motstånd, något som till vis del kompenseras för genom att man har lägre hastighet när det är snöigt/isigt.

När jag kört är det iaf inte markant högre förbrukning i -25 än i -10 iaf om det är liknande vägförhållanden.

Men ja, idag är dessa bilar lite dyrare.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Som sagt därför jag gärna vill ha ett riktigt test på det då alla andra batterier har en enorm påverkan av kylan, det är inte direkt några magiska batterier i elbilar som står emot kyla mer än att dessa kanske är lite isolerade.
Fossilfria bilar är framtiden men jag är inte övertygad om att elbilar är lösningen för kallare klimat om vi inte löser problemet med påverkan från kyla. För min del känns vätgas närmare och Volvo/Daimler verkar hålla med mig.

Lite dyrare? Idag får du en helt ny Audi dieselkombi för under 400k, tar ett bra tag innan elbilen ens går +-0

Jag vet jag kanske låter överdrivet pessimistisk men många ser inte att det finns stora infrastrukturproblem i majoriteten av Sverige och att elbilar inte passar alla användningsområden ännu.

Permalänk

Mitt tips som i3-ägare; Kika var du har närmsta gratisladdning. I mitt fall så bor jag i lägenhet (ingen egen laddstolpe) men bor väldigt nära kommunens sex gratisstolpar. Så för mig som pendlar ca 50 mil/vecka så går jag nästan +-0 jämfört med min fosilbil som åt ca 2500kr/månad i bränslekostnad.

Permalänk
Medlem

Tesla Model X var den första elbilen som överhuvudtaget fångade mitt intresse. Men jag ser den som konceptbil, eftersom den är alldeles för dyr sett till vad man får med förbränningsmotor än så länge. Driftkostnaden är fortfarande en så pass liten del av totalkostnaden, även medräknat service, för snittbilisten. Det blir ju successivt ändring på det men tids nog får vi garanterat en kilometerskatt och är tillbaka på ruta 0 igen. Det finns andra värden med elbil jag värdesätter mer, t.ex. potentialen att ha väsentligt lägre decibelnivå i kupén.

Model Y ser ju tyvärr ut som en Prius, men är prismässigt ett steg i rätt riktning för min del. Är inte ute efter en sedan eller roadster. Det skall gå att få med sig en jävla massa packning vid behov, vilket går i Model Y. Men listpris 720k för instegsmodellen är fortfarande för högt.

Sitter på en gammal E85:a så det är egentligen hög tid att byta bil. Men jag övervintrar Corona och hoppas på något sensationellt bra till attraktivt pris 2021. Inte särskilt sannolikt, men får leva på hoppet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Till Köpenhamn eller Oslo hade jag definitivt inte stannat om jag körde själv och bara i nödfall med familjen.
Men det behöver inte bara vara sträckkörning, säg att jag vill åka 15 mil och inte kan ladda medans jag gör vad som nu ska göras där och sen komma hem igen. Jag vet att det går att lösa med planering, men det är inte lockande att vara så begränsad.

Vissa användarfall blir förstås krångligare med en elbil, men de flesta blir ju enklare också liksom. Har du en laddare hemma behöver du aldrig tänka på laddning/tankning under normal användning alls utan bilen är ju fulltankad på morgonen, alltid, bara man kommer ihåg att sätta i sladden (och det finns ju prototyper på produkter som gör att man inte ens behöver göra det).

Skrivet av anon257891:

NEJ!
Problemet här är varken kablage eller elektronik: grundproblemet är att "schuko"-uttag (vanliga uttag ("CEE 7/3") inte tål en kontinuerlig last på 16A (trots att de är stämplade 16A).

Schuko-uttag är testade för en intermittent(icke-kontinuerlig) last på 16A!

Elsäkerhetsverket säger i sina rekommendationer att man INTE bör ladda sin elbil/laddhybrid via vanlig "stickpropp" (Schuko/CEE 7/3), eller för att citera:
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag." (Källa)

Tillverkaren säger (källa): (i detta fallet: första google-träffen på volvo laddhybrid)
"Att ladda med Schuko-kontakt bör alltid ses som en tillfällig lösning då det medför risker och ska alltid föregås av besiktning av ditt hems elsystem av behörig elektriker", vidare: " Du bör dock inte se det som en långsiktig lösning att ladda din bil med Schuko-sladd eftersom det innebär risker"

Väg detta (Tillverkarens och elsäkerhetsverkets rekommendationer) mot:
"Någon på internet sa att det är ok att ladda via schuko"?!

...Vem tror du försäkringsbolaget stödjer när ditt hus brunnit ner och dina barn dött i den efterföljande branden?

Det finns många saker som inte rekommenderas som man ändå gör hela tiden (Stänger du av vattentillförseln till diskmaskinen när den inte används? Eller drar ur alla elprodukter när de inte används?). Självklart får man ha koll på att elsystemet klarar av lasten och att kablarna inte är ålderstigna eller skadade (eller felkopplade), och förstås dra ner laddningen lågt 8-10A (många elbilar begränsar automatiskt laddningen till max 10A om man laddar via vanligt vägguttag), men då ska det inte vara några problem. Vi har massor av produkter som kontinuerligt drar så mycket utan problem, typ element eller varmvattenberedare. Sen kan det förstås finnas andra problem, som att elsystemet inte är dimensionerat för lasten så att säkringarna går om du typ poppar popcorn samtidigt som du laddar eller så, men det skapar ju inga risker på det sättet.

Personligen hade jag nog investerat i en laddbox då de inte kostar så mycket speciellt inte i jämförelse med själva bilen (dessutom kan man väl få bidrag för en del av kostnaden), men jag vidhåller att de allra flesta inte behöver snabbladdning hemma.

Skrivet av Stefflo:

Jag är helt på din linje. Elbilar kan säkert bli bra men tror tyvärr inte att det är räddningen för miljön.
För mig som utesäljare kan en dag innebära biltransport i ca 100 mil även om det inte hör till vanligheterna givetvis. En normal dag så åker jag ofta mellan 20 - 40 mil och skulle då klara mig på en av de dyrare elbilarna och nu finns även Tesla med möjlighet att sätta dit en fabriksmonterad dragkrok men fortfarande på tok för dyr bil. Tror inte min arbetsgivare vill köpa mig en Tesla och dessutom sätta upp en extern laddare med egen elmätare på hemma hos mig.

Elbilar är bra men på 70 talet när många hus byggdes med direktel så tyckte alla att det var det bästa, Sen kom oljan och alla ville ha vattenburet system och en oljepanna i huset och nu går man tillbaka till att mer och mer ska drivas med el. Vi har dessutom elbrist i Sverige kalla dagar och måste importera el och som våra politiker jobbar idag med att stänga ner våra kärnkraftverk kommer inte göra det bättre. Kärnkraftverken är än så länge vårt bästa reglerbara energislag även när det är -30 grader ute då varken vind, vatten eller sol ger funkar alls. Ok, solen kan ge något om det nu är klart väder de där få timmarna som solen faktiskt är uppe.

Sneglar lite mot någon hybrid när det är dax att byta men det handlar endast om att få ner förmånsbeskattningen för förmånsbilen och inte att jag kommer köra på el. Tyvärr är jag rädd att om senast fem år när tillräckligt många har gått över till elbil så kommer det läggas på en kilometerskatt på denna som kommer få upp priset per mil till ungefär likvärdigt mot vad det idag är att köra någon av de vanliga bränsledrivna bilarna. Se bara hur det blev med E85 som var guds gåva till bilisten och nu är mer eller mindre lika dyrt att köra på grund av ökad service, högre förbrukning och vissa bilar dessutom inte ens mår bra av det.

Jag hoppas på något bättre men tyvärr är vi inte där än men förhoppningsvis kommer det i framtiden.

För både dig och din arbetsgivare hade det nog varit en bra affär att köpa en Tesla, speciellt en med gratis snabbladdning. Hundra mil på en dag är inget problem så länge det finns laddare på vägen mer än att du antagligen får käka lunch på en hamburgerkedja samtidigt som bilen laddas (vet inte varför de flesta snabbladdare längs vägarna sitter vid sådana restauranger men så är det).

Skrivet av Stefflo:

Alla pratar så gott om Tesla men frågan är om bilen egentligen är värd sitt pris när man lyssnar på folk som inte bara bryr sig om bra drag och coolhet. Vad jag förstår så är det mycke teknik i dessa bilar som inte håller och då tycks främst handtagen vara det stora problemet. Jag blir lite förvånad när folk är beredda att betala ca 1 miljon för en bil som tydligen inte håller den kvalité som en miljonbil borde göra.
Folk gnäller på en Opel för att knapparna känns plastiga eller liknande och då kostar bilen 250-300 tkr men så fort man gör en elbil så är det ok att höja priset till det tredubbla och alla tycker allt är kanon.

Jag känner också att Tesla är lite överhypat. De är definitivt snabba och har trevliga funktioner för självkörning, och laddnätverket är ju ett väldigt plus förstås, men som bil betraktat är de inte så roliga direkt. Designen är väldigt generisk på utsidan och väl avskalad nästan budget på insidan och kvalitetskänslan är inte alls i nivå med priset. Sen verkar det vara svårt att få tag i personal oavsett om det handlar om service, reparationer eller garantiåtgärder. I dagsläget är Tesla (S, 3 eller möjligtvis Y) ändå den mest attraktiva elbilen för mig och många, men jag vet inte om det kommer att vara så så länge till, när andra biltillverkare, som har lång erfarenhet av att bygga bilar, ger sig in i matchen. E-Tron är trevlig exempelvis men den drar förstås mycket när den är så stor och tung, och alla vill inte ha en jätte-SUV. Taycan skulle jag hellre ta än en Model S om inte pengar hade någon betydelse, men de har de ju förstås. Polestar 2 känns som den skulle kunna passa många väldigt bra, i alla fall när de börjar sälja lite billigare varianter. En granne kör en och den ser väldigt trevlig ut i alla fall även om jag får lite väl mycket Saab-vibbar av designen.

Skrivet av zyy:

Jag måste säga att det är lite lustigt hur ENORM skillnad det är på Norge och Sverige när det gäller elbilar.

I Norge är det väldigt fördelaktigt och billigt med elbil. En ny Tesla model 3 i standardutförande kostar för exempel 430k i Norge och 560k i sverige. Medans bilar med förbränningsmotor kostar mer i Norge än i Sverige. Exempel: Volvo XC90 i Norge kostar 900k. Samma bil kostar ca 770k i Sverige.

Det har medförst att det fullständigt KRYLLAR av elbilar i Norge.
Jag har ca 1 mil till jobbet. Tar ca 12 minuter att köra med bil.
En dag räknade jag 21 Teslor på väg hem från jobbet. Alltså bara Tesla, inte alla andra märken, hinner inte räkna alla!

Ja Norge har verkligen satsat hårt på elbilarna, även om de drar ner allt mer på förmånerna. En del av prisskillnaden kommer ju också av att Norge (som Danmark och Finland) har en rätt hög skatt på nybilsköp, runt 100%, som man slipper med elbilar medan vi i Sverige bara har vanlig moms på bilarna. Vi borde ta till oss en del av deras idéer med mer publika (och billiga) laddstolpar och så, men de gick ju väl långt på många områden också.

Skrivet av SirMacke:

Kör idag mina kära Saabar, så det lär komma en dag när det inte längre är hållbart med dessa.
Tesla är väl den enda hittills som är av något intresse.
Hushållet har en bra inkomst men en mille för en bil är lite väl mycket, men frun är snart specialistläkare så då lär det finns pengar till det.

Andra tillverkare har så otroligt fula elbilar, bara sista tiden de har vänt trenden.

Du borde kolla in Polestar 2. Ingen stor SUV utan en (typ) vanlig storlek till ganska rimligt pris. Jag anser också att designen påminner en del om Saab med det höga bakpartiet och den sluttande bakrutan, men det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Som sagt därför jag gärna vill ha ett riktigt test på det då alla andra batterier har en enorm påverkan av kylan, det är inte direkt några magiska batterier i elbilar som står emot kyla mer än att dessa kanske är lite isolerade.
Fossilfria bilar är framtiden men jag är inte övertygad om att elbilar är lösningen för kallare klimat om vi inte löser problemet med påverkan från kyla. För min del känns vätgas närmare och Volvo/Daimler verkar hålla med mig.

Lite dyrare? Idag får du en helt ny Audi dieselkombi för under 400k, tar ett bra tag innan elbilen ens går +-0

Jag vet jag kanske låter överdrivet pessimistisk men många ser inte att det finns stora infrastrukturproblem i majoriteten av Sverige och att elbilar inte passar alla användningsområden ännu.

Nja, energimängden i batteriet påverkas inte direkt av kylan. Men man kan ta ut mindre kontinuerlig effekt och det är mindre energi som kan återföras innan batteriet har blivit varmt. Sen ökar även förbrukningen för värmebehov i kupén och det är mer rullmotstånd.

min bil drar runt 1,5-1,7kW /mil på sommaren och 2,3-2,5 på vintern när det är kallt. Så jag skulle säga att värmepaketet drar 0,5 kW/mil.

Just vätgas har jag svårt att se att det blir någon succé. Det är alldeles för stor risk/fara med det. Men jag kan få fel. Därmed sagt så är inte elektrifiering något för alla, inte just nu.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker inte det är så farligt ändå, visst Model S inte lika lyxig som en BMW för miljonen och Model 3 inte lika lyxig som en BMW för 5-600k men båda är ju däremot roligare att köra och för teknikintresserade är mycket roligare rent tekniskt. De är helt enkelt inte lyxbilar utan techbilar, men ja handtagen på Model S har varit en svag punkt även om de förbättrats med åren.

Sen är det ju så att priset inte är det viktigaste utan frågan är vad det faktiskt kostar att äga den. Än så länge är ju elbil mycket billigare att köra så i Teslan har en stor del av priset gått till eldriften som minskar löpande kostnader för ägaren. Så Teslan för en miljon kostar förmodligen en hel del mindre totalt än BMWn för en miljon.

Ja det är ju tycke och smak så vill man inte ha en så bör man ju inte köpa en heller. Men rent ekonomiskt är det nog en relativt bra kalkyl.

Tror nog en BMW för millen är roligare än att köra än Teslan, BMWn väger förmodligen mindre och kan köra snabbare på bana. Teslorna får ju söut på batteri eller överhettar. Är också minst lika mycket teknik i andra bilar. Är inte bara lika "Epic auto pilot soylent despenser!!!11!"

Visa signatur

En dator