Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Jaha okej. Vet inte faktiskt.
Kan ju inte svära på att det inte var kabeln som var orsaken, men jag tycker att man borde fått mer konsekventa problem i så fall.
Huvudsaken är att min andra Neo fungerar mycket bättre än den första, så jag är väldigt glad just nu
Peppar peppar.

Skönt att höra! Bytte själv ut min imorse. Ingen av hdmi fungerade och skärmen startade ej som sagt med 240hz efter fix i nvidia.

Ta i trä.

Visa signatur

Fetischism

Permalänk
Skrivet av yopiboy:

Skönt att höra! Bytte själv ut min imorse. Ingen av hdmi fungerade och skärmen startade ej som sagt med 240hz efter fix i nvidia.

Ta i trä.

Hade du adaptive sync igång på skärmen? Hade du bara skärmen i eller hade du flera andra också?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av AJ79:

Ja absolut. Jag testade det som hastigast och skrev det tidigare idag också, men det har ju blivit en del meddelanden, så förstår att det missas.
Vad jag kunde se så var HDR lika urvattnad, grå och tråkig på denna andra Neo som den första. Ingen skillnad.

Som tur är har jag haft en bra kväll med skärmen annars och inte alls de problem med att starta skärmen, att datorn startar om sig eller slår ut de andra skärmarna, så det verkar nästan som att min första Neo verkligen var trasig och denna andra fungerar.
Får se hur det går i helgen.

Hur ser det ut nu med den nya, har du adaptive sync, VRR & 240hz igång på skärmens OSD? Sedan Gsync igång i nvidia panelen?
Hade du Oled tvn i kopplad nu också? Vad kör du för inställningar på oleden i NVCP? 10bit 4k 120hz?

Funkar detta för dig blir jag osäker ifall min skärm är paj också ifall det löste sig med en ny enhet. Jag har ju bara problem med adaptive sync igång tillsammans med min tv. Jag trodde det kan vara nvidia driver fel men om du inte får problemet .. .

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hur ser det ut nu med den nya, har du adaptive sync, VRR & 240hz igång på skärmens OSD? Sedan Gsync igång i nvidia panelen?
Hade du Oled tvn i kopplad nu också? Vad kör du för inställningar på oleden i NVCP? 10bit 4k 120hz?

Funkar detta för dig blir jag osäker ifall min skärm är paj också ifall det löste sig med en ny enhet. Jag har ju bara problem med adaptive sync igång tillsammans med min tv. Jag trodde det kan vara nvidia driver fel men om du inte får problemet .. .

Ja allt det där du beskriver fungerar helt utan problem nu, men jag kör bara 8bit både på TV och Neo.
Tycker inte det blir någon skillnad att köra med 10bit.

Permalänk
Skrivet av AJ79:

Ja allt det där du beskriver fungerar helt utan problem nu, men jag kör bara 8bit både på TV och Neo.
Tycker inte det blir någon skillnad att köra med 10bit.

intressant ska testa också, men du hade prövat med 10 bit på båda också? Hur stängde du av Gsync på lg tvn? bara via Nvidia panelen eller?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Bildexpert 📺

8 eller 10 bit bör endast ge synbar skillnad vid HDR där 8 bit vid HDR innebär att Windows adderar en dither-process. Eftersom de här skärmarna från Samsung redan är extra mycket dither kan det kanske bli kaka på kaka. Eller så märker man inget skillnad för att skärmen har ändå så mycket dither i sin tur.

Utöver HDR-signal – och då med HDR-material som i grunden är renderat med 10 bitars precision – ska en inställning om 8 eller 10 bit ha noll betydelse för en skärm som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

intressant ska testa också, men du hade prövat med 10 bit på båda också? Hur stängde du av Gsync på lg tvn? bara via Nvidia panelen eller?

Jag har stängt av FreeSync i TVn för annars får jag en störig fråga om man vill använda det varje gång man startar TVn.

Permalänk

hm samma problem, kanske är något knas med skärmen.. segt.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hade du adaptive sync igång på skärmen? Hade du bara skärmen i eller hade du flera andra också?

Yes, adaptive sync igång och ingen annan skärm inkopplad. Kopplade av och på allt säkert 3-4ggr.
Ska koppla upp den nya ikväll och se hur den beteer sig.

Fick den bruna obrandade kartongen även denna gång.

Vi håller tummarna.

Visa signatur

Fetischism

Permalänk
Medlem
Skrivet av yopiboy:

Yes, adaptive sync igång och ingen annan skärm inkopplad. Kopplade av och på allt säkert 3-4ggr.
Ska koppla upp den nya ikväll och se hur den beteer sig.

Fick den bruna obrandade kartongen även denna gång.

Vi håller tummarna.

F*n vad less man blir.

Samma sak med denna, och på detta ex fick jag tydliga clouds.

Blir retur på hela köpet nu.

/ Stamkund taxi kurir.

Visa signatur

Fetischism

Permalänk
Medlem
Skrivet av yopiboy:

F*n vad less man blir.

Samma sak med denna, och på detta ex fick jag tydliga clouds.

Blir retur på hela köpet nu.

/ Stamkund taxi kurir.

Usch vad trist.
Kanske lika bra det.
Nu har butiker (CDON) även börjat sänka priset innan ens två veckor sedan lansering.
Vilken katastrof alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Usch vad trist.
Kanske lika bra det.
Nu har butiker (CDON) även börjat sänka priset innan ens två veckor sedan lansering.
Vilken katastrof alltså.

Verkligen.

Såg det med....

Vilken jävla flopp. Så synd! Älskade verkligen formatet och när det väl fungerar.
Lycka till med din! Hoppas den håller måttet.

Shame Samsung!

Visa signatur

Fetischism

Permalänk
Medlem
Skrivet av yopiboy:

F*n vad less man blir.

Samma sak med denna, och på detta ex fick jag tydliga clouds.

Blir retur på hela köpet nu.

/ Stamkund taxi kurir.

Och du jämför inte med och utan local dimming? Att en LCD panel har clouding i grundne är väl ett normaltillstånd snarare än något unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yopiboy:

Verkligen.

Såg det med....

Vilken jävla flopp. Så synd! Älskade verkligen formatet och när det väl fungerar.
Lycka till med din! Hoppas den håller måttet.

Shame Samsung!

Har fortfarande aldrig förstått vad det folk älskar så mycket med UW, i synnerhet 32:9. För mig är det bara något som är kapat på höjden och jag skulle mycket hellre ha samma skärm i 16:9

Håller med om att G9 Neo inte får ses annat som en flopp. Vilket i sig är lite synd för det är förmodiigen den totalt sett bästa LCD skärm jag sett (för lite den som har höga krav och villighet att betala) men samtidigt känns det som Samsung i stort sett gjort allt fel med denna lansering som kunde gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har fortfarande aldrig förstått vad det folk älskar så mycket med UW, i synnerhet 32:9. För mig är det bara något som är kapat på höjden och jag skulle mycket hellre ha samma skärm i 16:9

Håller med om att G9 Neo inte får ses annat som en flopp. Vilket i sig är lite synd för det är förmodiigen den totalt sett bästa LCD skärm jag sett (för lite den som har höga krav och villighet att betala) men samtidigt känns det som Samsung i stort sett gjort allt fel med denna lansering som kunde gå fel.

Kör man Sim Racing är detta formatet underbart. Man vill ha så mycket bredd som möjligt och behöver knappt någon höjd.
Kan tänka mig att det även är nice för flygsimulatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Kör man Sim Racing är detta formatet underbart. Man vill ha så mycket bredd som möjligt och behöver knappt någon höjd.
Kan tänka mig att det även är nice för flygsimulatorer.

För de specifika situationer kan jag förmodligen hålla med även jag inte direkt är någon inbiten entusiast gällande någon av dom. I synnerhet trafikflygplan ser ut att köra typ 64:9 format på fönstren

Permalänk
Medlem

Om det hjälper någon..

Halva skärmen mörkare
Detta löser man i många fall genom att byta till 8bit och sedan tillbaka till 10bit.

Scanlines horizontella
Detta verkar uppstå i 240hz och försvinner vid 120hz... kanske är något med dsc komprimeringen...?

Dimmad HDR i spel
Flera har problem med nvidia grafikkort att FALD fungerar inte som det ska.
Nvidia har postat att de vill ha in mer info.. i bästa fall räcker det kanske med drivrutinsuppdatering

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/p0gloy/my_findings_after_a_full_weekend_with_the_neo_g9/h9hbvg0/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/p7hbj1/hardware_unboxed_post_recommending_to_not_buy/

Permalänk
Medlem

Så nu är G9an nerpackad och min gamla Asus 27tummare är på plats igen - skönt med riktiga färger och skärpa igen! En rolig sak nu efter att ha suttit med G9an är att Asusen känns konvex.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Om det hjälper någon..

Halva skärmen mörkare
Detta löser man i många fall genom att byta till 8bit och sedan tillbaka till 10bit.

Scanlines horizontella
Detta verkar uppstå i 240hz och försvinner vid 120hz... kanske är något med dsc komprimeringen...?

Dimmad HDR i spel
Flera har problem med nvidia grafikkort att FALD fungerar inte som det ska.
Nvidia har postat att de vill ha in mer info.. i bästa fall räcker det kanske med drivrutinsuppdatering

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/p0gloy/my_findings_after_a_full_weekend_with_the_neo_g9/h9hbvg0/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/p7hbj1/hardware_unboxed_post_recommending_to_not_buy/

Problemet är väl bara att det numera verkar bekräftat att skärmen har i stort sett liknande (eller andra) problem även med AMD GPU:er, så det känns tyvärr osannolikt att det bara skulle lösas med en ny drivrutin från det gröna laget. Var väl dessutom någon som vid detta laget hunnit byta sin G9 Neo tre gånger men fick samma problem hela tiden, vilket väl också antyder att om man nu inte lockas av den snyggare kartongen är det rätt meningslöst att byta av det skälet (så vida inte skärmen man själv har skulle ha några unika problem).

Som jag sagt tidigare är jag klart tveksam om detta verkligen är buggar som kan lösas med nya drivrutiner/firmwares på någon sida av display kabeln, känns mer som tekniska begränsningar hos skärmen/skärmtekniken i kombination med "AI" som gör sitt bästa för att rädda situationen. Förhoppningvis har jag fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Så nu är G9an nerpackad och min gamla Asus 27tummare är på plats igen - skönt med riktiga färger och skärpa igen! En rolig sak nu efter att ha suttit med G9an är att Asusen känns konvex.

Trist men jag förstår dig. Har en X27a som fått lite lite skärmtid senaste året men när jag byter fram och tillbaka mellan OLED:en och G9N så har jag väldigt svårt att komma på vad G9N eg ger mig som jag inte hade innan, förutom ett rejält hål i plånboken, ett halverat skrivbord och en massa buggar. Trots det vidhåller jag att G9N förmodligen är den bästa LCD skärm jag någonsin använt (till stor del baserat på att HDR överlag känns rätt överskattat/trasigt på PC och till viss del överlag) men att jag just nu inte ser något skäl att behålla den.

Att den dessutom föregicks av första G9an som väl i många avseenden får ses som en katastrof (sett till sitt ursprungliga pris, återkallandet och förväntningarna) gör inte det hela bättre. Upplever att det är samma sak på TV sidan med Samsung, de gör förmodligen de bästa LCD apparaterna ihop med Sony och jag är imponerad av vad dom lyckats åstadkomma med LCD paneler, men det känns som som slutet på en akterseglad teknologi idag och att Samsung själva vet om det. Eller så är jag bara en gammal och bitter OLED fanboy

Permalänk
Medlem

Trillade över denna tråden på första sidan : #16501475 om felkopplade DP kablar

Asså tycker vad han beskriver i första inlägget har väldigt mycke likheter med många av de problemen folk haft med og/neo g9.
Typ wake from sleep osv, och har märkt att ja får lite svarta flashes ibland, sällan men märker att den blinkar svart 2-3ggr om dagen typ.

Beställde en ny vesa certifierad kabel, får se om det händer något. Men det är ju löjligt att samsung skickar med en så rutten kabel till en "flaggskeppsprodukt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Trist men jag förstår dig. Har en X27a som fått lite lite skärmtid senaste året men när jag byter fram och tillbaka mellan OLED:en och G9N så har jag väldigt svårt att komma på vad G9N eg ger mig som jag inte hade innan, förutom ett rejält hål i plånboken, ett halverat skrivbord och en massa buggar. Trots det vidhåller jag att G9N förmodligen är den bästa LCD skärm jag någonsin använt (till stor del baserat på att HDR överlag känns rätt överskattat/trasigt på PC och till viss del överlag) men att jag just nu inte ser något skäl att behålla den.

Att den dessutom föregicks av första G9an som väl i många avseenden får ses som en katastrof (sett till sitt ursprungliga pris, återkallandet och förväntningarna) gör inte det hela bättre. Upplever att det är samma sak på TV sidan med Samsung, de gör förmodligen de bästa LCD apparaterna ihop med Sony och jag är imponerad av vad dom lyckats åstadkomma med LCD paneler, men det känns som som slutet på en akterseglad teknologi idag och att Samsung själva vet om det. Eller så är jag bara en gammal och bitter OLED fanboy

Jo, sen tycker jag inte VA-tekniken lämpar sig för datoranvändande p.g.a. oskärpan när man sitter på en halvmeters avstånd, vet inte om OLED har blivit bättre... Jag har 10/10 i syn så kanske därför jag stör mig extra på sånt. Lite sugen på de kommande 32" 4k skärmarna som är på G...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Jo, sen tycker jag inte VA-tekniken lämpar sig för datoranvändande p.g.a. oskärpan när man sitter på en halvmeters avstånd, vet inte om OLED har blivit bättre... Jag har 10/10 i syn så kanske därför jag stör mig extra på sånt. Lite sugen på de kommande 32" 4k skärmarna som är på G...

VA tekniken, iaf den som används i G9an, har väl tagit ett rejält kliv framåt i och med att dom verkar gått över till RGB isf BGR som väl tidigare var standard för VA. Som jag skrivit innan är jag positivt överraskad av textkvaliten på G9an.

OLED, här blir det lite knepigt att jämföra eftersom minsta OLED:en är 48" (i 16:9 format) vilket även med den bästa IPS panelen skulle se lite "jaggy" ut från nog nära avstånd pga PPI. Sen är det väl dessutom så att 99% av de som kör en OLED TV som datorskärm gör det med fel inställningar/typsnitt och då blir resultatet därefter. Jag är rätt grinig själv med textkvalite och var initialt ganska anti gällande hur OLED hanterar det, men med rätt optimeringar tycker jag numera att det faktiskt är rätt bra, även jämfört med G9an sida vid sida. Jag tror eg att OLEDen är sämre om man granskar med ett förstoringsglas men att kontrast och närmast perfekta betrakningsvinklar gör att upplevelsen blir rätt jämförbar. Det blanka antireflexfiltret gör också en hel del då det inte förvrängar bilden på samma sätt som många matta gör, men finns så klat en del nackdelar också. @Laxpudding har säkert skrivit någon bra artikel om detta gissar jag

Båda får ju dock megapisk av en bra IPS panel i detta avseende, även om PPI så klart påverkar även här.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Trillade över denna tråden på första sidan : #16501475 om felkopplade DP kablar

Asså tycker vad han beskriver i första inlägget har väldigt mycke likheter med många av de problemen folk haft med og/neo g9.
Typ wake from sleep osv, och har märkt att ja får lite svarta flashes ibland, sällan men märker att den blinkar svart 2-3ggr om dagen typ.

Beställde en ny vesa certifierad kabel, får se om det händer något. Men det är ju löjligt att samsung skickar med en så rutten kabel till en "flaggskeppsprodukt".

Intressant, jag får bara svarta frames när jag kör adaptive sync igång på skärmen men då krashar den även datorn efter ett litet tag om jag kör den med min lg tv inkopplad. stänger jag av adaptive sync fungerar skärmen hur bra som helst även med min tv inkopplad. Pröva utan adaptive sync ifall du får samma problem. Hör av dig även när du testat nya kabeln för att se om det hjälpte !

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Jag ger upp, blir till att göra som er andra och returnera denna. Finns inte en chans i världen att någon firmware eller drivrutin kan rädda detta totalhaveri

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag ger upp, blir till att göra som er andra och returnera denna. Finns inte en chans i världen att någon firmware eller drivrutin kan rädda detta totalhaveri

Känner med dig.

Packat ner den nu och kommer köra återköp idag.
Så trist att dem/Samsung varit så passiva kring faktat på nätet och de problem kring monitorn.

Kanske kommer det en lösning.... Men sitta och chansa i 30dagar känns så oklart...

Kommer själv slå till på en https://www.webhallen.com/se/product/323883-LG-UltraGear-38GN...

Istället, som tips

Må bäst.

Visa signatur

Fetischism

Permalänk
Medlem
Skrivet av yopiboy:

Känner med dig.

Packat ner den nu och kommer köra återköp idag.
Så trist att dem/Samsung varit så passiva kring faktat på nätet och de problem kring monitorn.

Kanske kommer det en lösning.... Men sitta och chansa i 30dagar känns så oklart...

Kommer själv slå till på en https://www.webhallen.com/se/product/323883-LG-UltraGear-38GN...

Istället, som tips

Må bäst.

Finns jävligt mycket billigare på proshop:
38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av yopiboy:

Känner med dig.

Packat ner den nu och kommer köra återköp idag.
Så trist att dem/Samsung varit så passiva kring faktat på nätet och de problem kring monitorn.

Kanske kommer det en lösning.... Men sitta och chansa i 30dagar känns så oklart...

Kommer själv slå till på en https://www.webhallen.com/se/product/323883-LG-UltraGear-38GN...

Istället, som tips

Må bäst.

Helt rätt!

Om du orkar vänta så känns detta som en bättre version av 950:
https://www.inet.se/produkt/2219807/acer-38-predator-x38s-ips...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Helt rätt!

Om du orkar vänta så känns detta som en bättre version av 950:
https://www.inet.se/produkt/2219807/acer-38-predator-x38s-ips...

Japp den verkar riktigt nice. Börjar luta åt det, skulle vara riktigt nice med en strulfri upplevelse, och 38" verkar perfekt på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av yopiboy:
Skrivet av photek2k:

Helt rätt!

Om du orkar vänta så känns detta som en bättre version av 950:
https://www.inet.se/produkt/2219807/acer-38-predator-x38s-ips...

Det är ytterligare nån miljon pixlar ner mot 4K jämfört med G9an så det går nog bort. Sen lär väl HDR600, fläkt och typ ingen local dimming innebära ännu mer OLED tjat från min sida i trådar som egentligen ska handla om något annat

Storleken i sig är dock helt rätt, hade det varit med 16:9 4K och riktig FUNGERANDE FALD så hade det absolut kunnat vara min nästa skärm.