3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SotarnAnton:

Hoppas verkligen att INGEN köper, så kanske dom drar ner priserna lite?

12500kr
https://www.inet.se/produkt/5412243/gigabyte-geforce-rtx-3080...

Permalänk
Medlem

Det här är det första kortet med klassisk blowerkylare jag har sett för 3080. Har inte hittat några riktiga reviews, men det känns som en bra grej att ha i ett ITX-chassi så att man blåser ut värmen. Är det någon här som har testat Gigabytes 3080 TURBO och kan berätta hur mycket det låter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det här är det första kortet med klassisk blowerkylare jag har sett för 3080. Har inte hittat några riktiga reviews, men det känns som en bra grej att ha i ett ITX-chassi så att man blåser ut värmen. Är det någon här som har testat Gigabytes 3080 TURBO och kan berätta hur mycket det låter?

Jag tycker att den låter hemskt i jämförelse med dem vanliga, men om man verkligen behöver den typen av kyllösning så har den sin plats givetvis.

Permalänk
Medlem

Man blev ju lite sugen nu, verkar inte heller vara LHR?

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Börjar ta sig nu, men 13.5k fortfarande för mycket pengar.. få se om priserna går ner lite tills nästa månad

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara någon åtgång på 3080-korten. Antar att deras 1-kort regel hindrar många från att köpa ett 3080.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Verkar inte vara någon åtgång på 3080-korten. Antar att deras 1-kort regel hindrar många från att köpa ett 3080.

Förhoppningsvis har alla extrem-nördar handlat till överpriser, miners har tappt sugen, scalpers tjänar inga pengar längre.

Sen sitter vi som vill ha, men som inte vill betala överpriser, här och hoovrar över köpknappen 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Verkar inte vara någon åtgång på 3080-korten. Antar att deras 1-kort regel hindrar många från att köpa ett 3080.

Antagligen. Hmm, funderar lite, vad ska man välja mellan XFX 6900 XT Black och MSI-kortet om båda kostar lika mycket?
Lite orolig över att det enbart är 10 GB VRAM på 3080, dock GDDR6X mot GDDR6 på 6900 XT men det har ändå 16 GB.
Känns mer framtidssäkert?

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Inaktiv

Minns Inet som köpte in ett gäng externa 3090 och 3080. Utan LHR, men ingen köpte. Hade varit den perfekta miningboxen med vattenkylning och allt.

Priserna går ned och de enda som inte är glada är aktieägarna på Nvidia. Korten flyger inte längre från hyllorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Hoppas verkligen att INGEN köper, så kanske dom drar ner priserna lite?

Jag skulle tro att de har väldigt, väldigt, väldigt fin mariginal på de där korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag skulle tro att de har väldigt, väldigt, väldigt fin mariginal på de där korten

Väldigt tveksamt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotaspelare69:

Någon som handlat av multitech eller compliq och vet om de är pålitliga? Ser att de har 16 st 3080 gaming z trio lhr i lager.
https://shop.compliq.se/msi-geforce-rtx-3080-gaming/cat-p/c/p...
https://webshop.multitech.se/msi-geforce-rtx-3080-gaming/cat-...

Kan handla av båda med gott samvete, Multitech är en grym PC butik i Örebro och Compliq i Lund. Båda har funnits i nästan 20 år skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag skulle tro att de har väldigt, väldigt, väldigt fin mariginal på de där korten

Skrivet av blunden:

Väldigt tveksamt.

Inets inköpspris är 11 799 kr. De säljer den för 13 490 kr.

Permalänk
Medlem

Väldigt tyst från webhallens håll gällande strix 3080, kan inte varit utan leveranser sedan 17 juni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Inets inköpspris är 11 799 kr. De säljer den för 13 490 kr.

Hur vet du det? Priserna är inte statiska utan varierar mellan olika leveranser.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Väldigt tveksamt.

Jo, men det tror jag? Förmodligtvis en stor beställning då det är 50+ i lager = Bättre pris. 1 Pall rymmer 50st 3080 kort. Priserna på kort från tillverkare till ÅF har knappast ökat så mycket, det är snarare tillgång / efterfrågan, då dessutom miningen lugnat ner sig senaste månaderna. Dessutom kan beställningen vara gjord bra mycket tidigare i år.

Inet är dessutom en av de största ÅF:arna i Sverige när det kommer till konsument, vad man ser här på Sweclockers så är det ju klart en favorit (även för mig själv).

Skrivet av TKD_1337:

Inets inköpspris är 11 799 kr. De säljer den för 13 490 kr.

Är det inte bara ÅF-priset det där är? Alltså vad ÅF minst kan sälja kortet för - det är inte ett inköpspris. Inet är som sagt en av sveriges största ÅF och har garanterat ett väldigt fint specialpris hos sin(a) valda distributör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hur vet du det? Priserna är inte statiska utan varierar mellan olika leveranser.

Skrivet av Qubeista:

Är det inte bara ÅF-priset det där är? Alltså vad ÅF minst kan sälja kortet för - det är inte ett inköpspris. Inet är som sagt en av sveriges största ÅF och har garanterat ett väldigt fint specialpris hos sin(a) valda distributör.

Det kan såklart ha ändrats men för exakt en månad sedan "erbjöd" Inet mig och andra som beställde grafikkort under lanseringsperioden att köpa Suprim X för vad de kallade 0-marginal/inköpspris, vilket var 11 799 kr. Då kostade den 13 490 också vill jag minnas men självklart kan deras inköpspris ha blivit bättre. Nu har vi i alla fall data att använda sig oss av istället för att bara gissa och spekulera.

Jag tackade nej och anmärkningsvärt att de inte hörde av sig nu igen när de fått in tre nya modeller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det kan såklart ha ändrats men för exakt en månad sedan "erbjöd" Inet mig och andra som beställde grafikkort under lanseringsperioden att köpa Suprim X för vad de kallade 0-marginal/inköpspris, vilket var 11 799 kr. Då kostade den 13 490 också vill jag minnas men självklart kan deras inköpspris ha blivit bättre. Nu har vi i alla fall data att använda sig oss av istället för att bara gissa och spekulera.

Okej på så sätt förstår jag Anledningen jag satte emot var för att jag sitter med tillgång till webshop. Väldigt schysst utav Inet isåfall, men skulle nog fortfarande vara ytterst förvånad om det var verkligen "0-mariginal" Alla vill tjäna pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Okej på så sätt förstår jag Anledningen jag satte emot var för att jag sitter med tillgång till webshop. Väldigt schysst utav Inet isåfall, men skulle nog fortfarande vara ytterst förvånad om det var verkligen "0-mariginal" Alla vill tjäna pengar!

Jag tycker inte det är schysst. Webhallen och Komplett har ju gått med på att gå flera tusen i förlust (då de ändå tjänat massor kan jag tänka mig) för att de förstår det är det enda rimliga. Det är inte alls bra hanterat av Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag tycker inte det är schysst. Webhallen och Komplett har ju gått med på att gå flera tusen i förlust (då de ändå tjänat massor kan jag tänka mig). Det är inte alls bra hanterat av Inet.

Håller med, sjukt dåligt hanterat av Inet och dom kan inte mäta sig med Webhallen eller Komplett.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag tycker inte det är schysst. Webhallen och Komplett har ju gått med på att gå flera tusen i förlust (då de ändå tjänat massor kan jag tänka mig) för att de förstår det är det enda rimliga. Det är inte alls bra hanterat av Inet.

Nä, som sagt - jag tror inte ens det där var "0-mariginal" Så jag står fast vid min punkt, de tjänar VÄLDIGT bra med pengar på de 3080 korten de har i lager nu och får sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Nä, som sagt - jag tror inte ens det där var "0-mariginal" Så jag står fast vid min punkt, de tjänar VÄLDIGT bra med pengar på de 3080 korten de har i lager nu och får sålt.

Det hade inte förvånat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag tycker inte det är schysst. Webhallen och Komplett har ju gått med på att gå flera tusen i förlust (då de ändå tjänat massor kan jag tänka mig) för att de förstår det är det enda rimliga. Det är inte alls bra hanterat av Inet.

Rimligt att gå med tusentals kronor i förlust per kort för att ni ska få en produkt ni inte bokat. Intressant ståndpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Rimligt att gå med tusentals kronor i förlust per kort för att ni ska få en produkt ni inte bokat. Intressant ståndpunkt.

Hur är det med läsförmågan på fredags-eftermiddagen?

"Det kan såklart ha ändrats men för exakt en månad sedan "erbjöd" Inet mig och andra som beställde grafikkort under lanseringsperioden att köpa Suprim X för vad de kallade 0-marginal/inköpspris, vilket var 11 799 kr."

Så man kan skämtsamt säga att inet blivit scalpers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Håller med, sjukt dåligt hanterat av Inet och dom kan inte mäta sig med Webhallen eller Komplett.

Verkligen. Att de inte hör av sig nu, ytterligare en månad efteråt och med hundratals kort i lager, och kommer med ett erbjudande om att köpa ett kort för det jag beställt känns så självklart dem. Inet har aldrig imponerat utan snarare tvärtom, de är ju klart sämst av de stora butikerna vad gäller konsumenträtt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Hur är det med läsförmågan på fredags-eftermiddagen?

"Det kan såklart ha ändrats men för exakt en månad sedan "erbjöd" Inet mig och andra som beställde grafikkort under lanseringsperioden att köpa Suprim X för vad de kallade 0-marginal/inköpspris, vilket var 11 799 kr."

Så man kan skämtsamt säga att inet blivit scalpers?

Måste fråga dig detsamma då jag svarade på "Webhallen och Komplett har ju gått med på att gå flera tusen i förlust".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Rimligt att gå med tusentals kronor i förlust per kort för att ni ska få en produkt ni inte bokat. Intressant ståndpunkt.

Rimligt vore att inte ens höra av sig med ett sånt erbjudande medan andra kunder under samma dag fick ett ersättningskort för 8000 kr. Om jag hade velat ha ett kort för det priset hade jag ju köpt ett för det priset i höstas. Det var mer ett hån av Inet än något rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Rimligt vore att inte ens höra av sig med ett sånt erbjudande medan andra kunder under samma dag fick ett ersättningskort för 8000 kr. Om jag hade velat ha ett kort för det priset hade jag ju köpt ett för det priset i höstas.

Fast nu är det säkert många kunder som accepterade erbjudandet att köpa ett SUPRIM X för just inköpspriset för att slippa vänta i månader på sitt TUF kort, så vad du tycker är rimligt är förmodligen inte en universal ståndpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Måste fråga dig detsamma då jag svarade på "Webhallen och Komplett har ju gått med på att gå flera tusen i förlust".

Inte som att det gör dina ursprungliga kommentar bättre? Du är ju helt ute och cyklar bokstavligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fast nu är det säkert många kunder som accepterade erbjudandet att köpa ett SUPRIM X för just inköpspriset för att slippa vänta i månader på sitt TUF kort, så vad du tycker är rimligt är förmodligen inte en universal ståndpunkt.

Jag argumenterar själv och inte för något kollektiv. Jag står fast vid att det var en dålig lösning och närmare ett hån. Hur andra upplevde det är totalt irrelevant för mig.