Vad är min begagnade skärm/TV värd?

Permalänk
Medlem

Har gått i tankarna att sälja våran 4k 75" Samsung (UE75NU7175), köpt mitten av 2019
För att hoppa ner ett steg till 65" OLED... men känns som att man inte får nåt för en sån idag 🤔

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Har gått i tankarna att sälja våran 4k 75" Samsung (UE75NU7175), köpt mitten av 2019
För att hoppa ner ett steg till 65" OLED... men känns som att man inte får nåt för en sån idag 🤔

Basklassmodell 2019 som idag kostar runt 10000kr ny även om det inte hänt så mycket kring dessa modeller.

Går säkert att lura på någon att stor TV = bra men ja du fattar. Vi pratar några tusenlappar på sin höjd.
2000-3000kr riktpris med prutmån.

Ett råd inför framtida TV-köp: Jag skulle personligen ALDRIG gå ner i storlek även om du uppgraderar stort i kvalitet. Förstår att OLED lockar men då skulle jag hellre spara och höja budget tills du har råd med en 77". C3/B3-modellerna har gått att få tag på runt 21-22k senast veckan.

Full respekt för att alla inte kan eller har råd att lägga så mycket pengar på en TV men "Buy once, cry once" och allt det där

Permalänk
Medlem

Vilken grym tråd!

Och jag passar på att fråga vad jag ska lägga ut min Samsung ue65ks7505 från 2016 för?
Får man något betalt överhuvudtaget eller är det bara till att köra en sådan till tippen?
Hade hoppats på några tusenlappar som ett litet bidrag till min nya 75a men det kanske ej går?
Är 5000 för mycket att hoppas på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rewoX:

Har gått i tankarna att sälja våran 4k 75" Samsung (UE75NU7175), köpt mitten av 2019
För att hoppa ner ett steg till 65" OLED... men känns som att man inte får nåt för en sån idag 🤔

NU7 är dåtidens motsvarighet till en CU7 och de är nog på samma nivå because basklass. Så kolla vad 75CU7 kostar idag och tänk inte mer än hälften. Lägre om du vill ha snabbare affär. Så en del går nog att få.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rickardj:

Vilken grym tråd!

Och jag passar på att fråga vad jag ska lägga ut min Samsung ue65ks7505 från 2016 för?
Får man något betalt överhuvudtaget eller är det bara till att köra en sådan till tippen?
Hade hoppats på några tusenlappar som ett litet bidrag till min nya 75a men det kanske ej går?
Är 5000 för mycket att hoppas på?

Ingen dålig modell för sin tid men nu rätt gammal. 5000 kanske fungerar. Blir detta med att vikta snabbt affär mot att få ut pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Har gått i tankarna att sälja våran 4k 75" Samsung (UE75NU7175), köpt mitten av 2019
För att hoppa ner ett steg till 65" OLED... men känns som att man inte får nåt för en sån idag 🤔

Det finns fortfarande väldigt många som idag sitter med ~50-tummare som gärna vill byta upp sig och utbudet på begagnatmarknaden av större (~75") tv-apparater är ännu väldigt begränsat. Så de priserna ligger ännu högt. Det är primärt mindre modeller (~40"-50") som saknar värde eftersom den marknaden redan är mättad och nu har börjat bytas ut. Som ett exempel dök det upp en 75-tummare på Facebook för någon vecka sedan. Priset var 4000 kronor och den annonsen försvann på under ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen dålig modell för sin tid men nu rätt gammal. 5000 kanske fungerar. Blir detta med att vikta snabbt affär mot att få ut pengarna.

Tack för supersnabbt svar!
Lägger ut den för 5000 och ser om någon nappar, annars kanske det kommer något motbud som man kan fundera på.

Tack återigen!

Permalänk

Hej, har en LG 55" SJ810V inköpt i skarven mellan 2018/2019 som jag vill sälja då jag köpt nytt. La initialt ut den för 2000:- på FB marketplace men fick över 50 svar på en kväll så känns som att jag la mig lite väl lågt. Vad tycker ni är rimligt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oskarwernersson:

Hej, har en LG 55" SJ810V inköpt i skarven mellan 2018/2019 som jag vill sälja då jag köpt nytt. La initialt ut den för 2000:- på FB marketplace men fick över 50 svar på en kväll så känns som att jag la mig lite väl lågt. Vad tycker ni är rimligt?

Tänk inledande inlägg. Hälften av motsvarande modell ny, plocka av för åren. SJ8-serien är 2017-modell med Nanocell och är idag jämförbar med LG:s NANO8/7-serie. Dessa 55:or går fortfarande för 8–10 000 kr icke-reapris. Då la du dig långt under rekommendationen om halva nypriset och kunde alltså fått en snabb affär.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG A1 OLED på 48" på Blocket för 4500 kr utan synliga repor för två månader sedan. Det är en två år gammal budgetmodell. Då kostade den billigaste 48" LG OLED ca 16 000 kr. Idag under Black Week kostar B3 och C3 11 000 kr. Det säljs ingen A3. Jag tyckte att det var ett rimligt pris då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Basklassmodell 2019 som idag kostar runt 10000kr ny även om det inte hänt så mycket kring dessa modeller.

Går säkert att lura på någon att stor TV = bra men ja du fattar. Vi pratar några tusenlappar på sin höjd.
2000-3000kr riktpris med prutmån.

Ett råd inför framtida TV-köp: Jag skulle personligen ALDRIG gå ner i storlek även om du uppgraderar stort i kvalitet. Förstår att OLED lockar men då skulle jag hellre spara och höja budget tills du har råd med en 77". C3/B3-modellerna har gått att få tag på runt 21-22k senast veckan.

Full respekt för att alla inte kan eller har råd att lägga så mycket pengar på en TV men "Buy once, cry once" och allt det där

Skrivet av Laxpudding:

NU7 är dåtidens motsvarighet till en CU7 och de är nog på samma nivå because basklass. Så kolla vad 75CU7 kostar idag och tänk inte mer än hälften. Lägre om du vill ha snabbare affär. Så en del går nog att få.

Skrivet av hakro807:

Det finns fortfarande väldigt många som idag sitter med ~50-tummare som gärna vill byta upp sig och utbudet på begagnatmarknaden av större (~75") tv-apparater är ännu väldigt begränsat. Så de priserna ligger ännu högt. Det är primärt mindre modeller (~40"-50") som saknar värde eftersom den marknaden redan är mättad och nu har börjat bytas ut. Som ett exempel dök det upp en 75-tummare på Facebook för någon vecka sedan. Priset var 4000 kronor och den annonsen försvann på under ett dygn.

Tack för råden och prisideerna!

Jo har tänkt en hel del på 77" faktiskt på OLED, men det sticker så fort iväg i pris... men får helt enkelt spara.
Vill gärna ha 120/144Hz och OLED, helst 77" men funka okej med 65 då dom är aningen billigare...
Men som du säg, buy once - cry once

Visa signatur
Permalänk
Medlem

50” panasonic plasma, går nog snart upp i värde tror jag
Jag är fortfarande nöjd med bildprestandan, uppskalningen för äldre tvspel är dock horribel.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

1500-2500kr om du hittar rätt köpare, ganska nischad produkt. TN-panel lockar kanske inte heller alla 2023, finns nya skärmar med liknande specs och IPS runt 4000-6000kr idag.

@edson

Tack.
Jag fick ett bud på 1000kr och sålde direkt.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@edson

Tack.
Jag fick ett bud på 1000kr och sålde direkt.

Mvh

Låter taget! Som tidigare nämnt i tråden så hade du kanske kunnat fått ut något mer men då får man kontra den vinningen i mer tid och ytterligare besvär. En smidig och snabb affär kan vara värt mer än ytterligare försäljningssumma!

Permalänk

Jag har en budget-55" från 2016 jag anser vara utan värde, men funderar på att försöka hitta en begagnad 'QLED' 120Hz i 65"

Vad skulle ni betala för en 65" med 100+ Hz och någon av qled, quantum o.s.v. 2022 årsmodell?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag har en budget-55" från 2016 jag anser vara utan värde, men funderar på att försöka hitta en begagnad 'QLED' 120Hz i 65"

Vad skulle ni betala för en 65" med 100+ Hz och någon av qled, quantum o.s.v. 2022 årsmodell?

Skulle nog inte betala betala mer än 5000kr +-1000kr beroende på om modellen ligger i toppklass eller mellanklass-segmentet enligt TV-guiden.

Väg också in att det lär krävas logistik om du ska hämta TV:n, inkl. dig själv och partner / vän.

Om du bor i Dalarna som din profil säger så gissar jag också att utbudet lär vara mindre än i ett storstadsområde så bygger också på att du hittar något vettigt i ditt relativa närområde.

Permalänk
Skrivet av edson:

Skulle nog inte betala betala mer än 5000kr +-1000kr beroende på om modellen ligger i toppklass eller mellanklass-segmentet enligt TV-guiden.

Väg också in att det lär krävas logistik om du ska hämta TV:n, inkl. dig själv och partner / vän.

Om du bor i Dalarna som din profil säger så gissar jag också att utbudet lär vara mindre än i ett storstadsområde så bygger också på att du hittar något vettigt i ditt relativa närområde.

Är ju den prisklassen jag hoppades på, med tanke på att Samsung, Philips och TCL har instegsmodeller runt 10'000 nya.
Jag kan ju förstås inte resa landet runt för en teve, men man kan hålla ögonen öppna.

Vilken 'TV-guide' talar du om, finns det nån intressant läsning för mig?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Är ju den prisklassen jag hoppades på, med tanke på att Samsung, Philips och TCL har instegsmodeller runt 10'000 nya.
Jag kan ju förstås inte resa landet runt för en teve, men man kan hålla ögonen öppna.

Vilken 'TV-guide' talar du om, finns det nån intressant läsning för mig?

https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Permalänk

Tjena! Sitter i tankarna på att byta ut min 50” Sony KDL 50w808c från 2015, är en sån här 1080p värt något i dagsläget?
Har hittat en begagnad LG C1 55” som jag funderar på att slå till på, borde bli ett rätt bra steg upp för runt 6kkr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anakinmoonwalker:

Tjena! Sitter i tankarna på att byta ut min 50” Sony KDL 50w808c från 2015, är en sån här 1080p värt något i dagsläget?
Har hittat en begagnad LG C1 55” som jag funderar på att slå till på, borde bli ett rätt bra steg upp för runt 6kkr?

Någon femhundring till en tusenlapp borde du kanske kunna få men svårt. Annars bortskänkes för att bli av med den och slippa besväret att åka till ÅVC.

C1 55" blir givetvis en gigantisk uppgradering. Skulle nog försöka pruta ner den till cirka 5k iaf, då tycker jag det är ett bra köp!

Permalänk

Wow. Läsvärt. Jag trodde 100Hz var en grej, men icke, tydligen. Jag lutar mer åt någon riktig budgetmodell nu, jag vägra pröjsa premiumpriserna. Lutar åt nån 'extraprismodell' i en fysisk butik. Kanontips om TV-guiden!!!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

AOC CU34G2X/BK

Välvd 34" WQHD (3440 x 1440)
144 Hz uppdateringshastighet
1 ms responstid
AMD FreeSync™

Inga döda pixlar eller så, inköpt för ca. 2,5 år sedan. Vad skulle man kunna få för den?

Har även en LG 27UL500-W AEU LED - 4K, samma med den inga döda pixlar eller liknande. Inköpt för ca. 2 år sedan.

Permalänk

Bara en kort fråga: om det är 'superrea' på TCL's "TCL 65QLED870", så verkar väl den ha många av de bättre funktionerna i mellanklassen? (870-modellen är från 2023, som jag läser det)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni man kan få för en LG OLED GX 65 tum? Mycket bra skick, inga invändningar eller liknande. 3 års garanti kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Bara en kort fråga: om det är 'superrea' på TCL's "TCL 65QLED870", så verkar väl den ha många av de bättre funktionerna i mellanklassen? (870-modellen är från 2023, som jag läser det)

Du får nog bättre svar om du ställer frågan i rätt tråd, till exempel tråden som är tillhörande just TV-guiden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702894-tv-guiden-2023...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka:

Vad tror ni man kan få för en LG OLED GX 65 tum? Mycket bra skick, inga invändningar eller liknande. 3 års garanti kvar.

Vad jag läst mig till så är GXs (LG OLED 2020) främsta säljpunkt att den är tunn och gjord för att hänga på väggen.
I ren bildkvalitet så verkar den vara jämförbar med C1/C2, dvs G2 och nyare har en nyare (och bättre) panel!

Jag skulle utgå från nypriset av B3:a 65" som idag (med kampanjpriser) kostar runt 17k och dra av 50% rakt av och kanske lite till för prutmån.

Då landar vi på runt 7000-8000kr om du hittar en lokal köpare.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

AOC CU34G2X/BK

Välvd 34" WQHD (3440 x 1440)
144 Hz uppdateringshastighet
1 ms responstid
AMD FreeSync™

Inga döda pixlar eller så, inköpt för ca. 2,5 år sedan. Vad skulle man kunna få för den?

Har även en LG 27UL500-W AEU LED - 4K, samma med den inga döda pixlar eller liknande. Inköpt för ca. 2 år sedan.

AOC-skärmen ser ut att gå att kunna köpa ny för runt 4500kr idag. Så då landar vi på mellan 1500-2000kr beroende på hur lågt du vill gå vs. hur mycket tid och "brevvänner" du vill investera i försäljningen.

LG-skärmen, verkar finnas motsvarande nya modeller från LG från runt 3000kr. Så 1500kr riktpris med prutmån ner till 1000kr.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

LG OLED55B7V 55 tum

Mina trogna "gamla" LG OLED55B7V fick för någon månad sedan problem med missfärgad panel. Det är inte en inbränning, utan något annat slitage som inte verkar ha varit helt ovanligt för den generationen. Det är alltså en rätt stor fläck i mitten av TVn, där färgerna blir fel. Lite mer grå/gröna, kanske. Det framgår (för mig) hyfsat tydligt i scener som till störst del är röda eller gula.
Skärmen har också en liten grön "stuck pixel" upp till vänster, längst med kanten på panelen, som inte syns från vanligt avstånd.
I övrigt så är TVn fläckfri och fungerar perfekt. Vissa knappar på kontrollen är förstås slitna. Hade inte ens tänkt tanken på att byta ut TVn om det inte var för defekten. Kan inte påstå att bilden på min nya LG OLED C3 är fantastiskt mycket bättre i övrigt.

Jag har ju införskaffat en ersättare, men frågan är; kan- och bör man sälja den gamla TVn? Självklart så skulle både bilder och beskrivning reflektera skicket på produkten, men fattar folk verkligen att de köper en TV som kan ses som defekt? Vill förstås inte lura någon. Om man skulle ge sig på att sälja den, vad är en rimlig prislapp?

Bilder:

Dold text
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Mina trogna "gamla" LG OLED55B7V fick för någon månad sedan problem med missfärgad panel. Det är inte en inbränning, utan något annat slitage som inte verkar ha varit helt ovanligt för den generationen. Det är alltså en rätt stor fläck i mitten av TVn, där färgerna blir fel. Lite mer grå/gröna, kanske. Det framgår (för mig) hyfsat tydligt i scener som till störst del är röda eller gula.
Skärmen har också en liten grön "stuck pixel" upp till vänster, längst med kanten på panelen, som inte syns från vanligt avstånd.
I övrigt så är TVn fläckfri och fungerar perfekt. Vissa knappar på kontrollen är förstås slitna. Hade inte ens tänkt tanken på att byta ut TVn om det inte var för defekten. Kan inte påstå att bilden på min nya LG OLED C3 är fantastiskt mycket bättre i övrigt.

Jag har ju införskaffat en ersättare, men frågan är; kan- och bör man sälja den gamla TVn? Självklart så skulle både bilder och beskrivning reflektera skicket på produkten, men fattar folk verkligen att de köper en TV som kan ses som defekt? Vill förstås inte lura någon. Om man skulle ge sig på att sälja den, vad är en rimlig prislapp?

Bilder:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Hej,

Halvsvårt case men så länge du är transparent och även bifogar ovan beskrivning och bilder tror jag inte det är några problem. Worst case så sälj den som defekt men med brasklappen att den i vid vardagligt användande fungerar bra och att den presterar helt normalt till X % av tiden (90-95%?)

Exakt pris svårt men kanske 80-85% av ett nypris för 55" OLED när de är på rea och kampanj (11k?) och då landar vi på runt 2000-2500kr men kanske är ute och cyklar, TV:n är trots allt runt 7år gammal snart räknat från lanseringsåret så feedback från övriga i tråden är välkommen!

Lycka till med försäljningen!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha ett prisförlag

LG C9 77 tums med 1 år kvar på garanti, tvn är köpt 2020
panelen byt av LG slutet av 2022

Tack i förhand

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906