Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem

Någon som har provat att laga entrecote i sous vide?
tänkte köra 300g entrecote i 54 grader i ca 2 timmar och 30 min eller är det då för mycket? satsar på medium rare ish

Permalänk
Medlem

Har en 1,5kg Porchetta i vattenbadet nu på 70 grader och siktar på runt 27-28h men funderade på hur jag ska fixa till svålen efter så det blir knaprigt, första tanken är att låta den vila lite och torka noggrant sedan köra den i ugnen på grill i 250 grader men samtidigt lockar det att slänga den på gasgrillen.

Vad skulle ni gjort?

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

Någon som har provat att laga entrecote i sous vide?
tänkte köra 300g entrecote i 54 grader i ca 2 timmar och 30 min eller är det då för mycket? satsar på medium rare ish

Vikten spelar ingen roll för tillagningstid, det som avgör är tjockleken på din köttbit. Hur tjock är den? För en mycket mör köttbit som en entrecote räcker det tidsmässigt med 1h / 2,5cm.

Att du satsar på medium-rare har inget med tiden att göra, endast med temperaturen. Den temperatur du sätter är också exakt så färdigt köttet kommer att bli - jag gillar 57 grader på mitt kött vilket är lite närmare medium än rare, så kanske skulle passa även för dig? Annars kan du googla vilken temperatur som krävs 🙌

Skrivet av ErikDah:

Har en 1,5kg Porchetta i vattenbadet nu på 70 grader och siktar på runt 27-28h men funderade på hur jag ska fixa till svålen efter så det blir knaprigt, första tanken är att låta den vila lite och torka noggrant sedan köra den i ugnen på grill i 250 grader men samtidigt lockar det att slänga den på gasgrillen.

Vad skulle ni gjort?

Båda dessa fungerar precis lika bra. Det viktiga är att du efter sous vide kyler ner din Porchetta något innan den läggs i ugn eller på gasgrillen och att du sedan bränner på ganska rejält och undviker slow-cook - det är ju vad du gjort med din sous-vide redan. Du vill undvika att ha en innertemperatur på 70' i ögonblicket du lägger in din Porchetta då den extra värmen kommer att få temperaturen att stiga. Utan någon typ av nedkylning kan du riskera att innertertemperaturen stiger ett par grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Vikten spelar ingen roll för tillagningstid, det som avgör är tjockleken på din köttbit. Hur tjock är den? För en mycket mör köttbit som en entrecote räcker det tidsmässigt med 1h / 2,5cm.

Att du satsar på medium-rare har inget med tiden att göra, endast med temperaturen. Den temperatur du sätter är också exakt så färdigt köttet kommer att bli - jag gillar 57 grader på mitt kött vilket är lite närmare medium än rare, så kanske skulle passa även för dig? Annars kan du googla vilken temperatur som krävs 🙌

Tack för informationen! då får det bli 1h på 57 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

Tack för informationen! då får det bli 1h på 57 grader

Hoppas det blir fint! Kan tillägga att det inte gör någonting att köttet ligger längre då det endast resulterar i att det blir mörare, och en av de stora fördelarna med sous vide är just friheten att låta köttet ligga precis så länge som man behöver för att göra i ordning allt runtomkring. Så allt mellan 1-2 timmar blir nog jättebra.

Permalänk
Medlem

Körde färska kycklingfiléer idag för första gången. 63C knappt 2h tillsammans med citron och rostad vitlök.
Filéerna blev förvånadsvört torra och citronen tog överhanden, riktig besvikelse dp man läst så mycket positivt om just kyckling SV.

Men jädrar på min tallpinne vilken smarrig gräddsås det blev till samt skivad råstekt potatis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Körde färska kycklingfiléer idag för första gången. 63C knappt 2h tillsammans med citron och rostad vitlök.
Filéerna blev förvånadsvört torra och citronen tog överhanden, riktig besvikelse dp man läst så mycket positivt om just kyckling SV.

Men jädrar på min tallpinne vilken smarrig gräddsås det blev till samt skivad råstekt potatis.

Jag lyckades inte heller med mina kycklingfiléer sist, det blev torrt.
Nu glömde jag tyvärr kvar dem i vattenbadet ca 30 min extra så kanske var problemet. De blev 2h i 65 grader till slut.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Körde färska kycklingfiléer idag för första gången. 63C knappt 2h tillsammans med citron och rostad vitlök.
Filéerna blev förvånadsvört torra och citronen tog överhanden, riktig besvikelse dp man läst så mycket positivt om just kyckling SV.

Men jädrar på min tallpinne vilken smarrig gräddsås det blev till samt skivad råstekt potatis.

Skrivet av glemmy:

Jag lyckades inte heller med mina kycklingfiléer sist, det blev torrt.
Nu glömde jag tyvärr kvar dem i vattenbadet ca 30 min extra så kanske var problemet. De blev 2h i 65 grader till slut.

Klart det blir torrt när ni har extremt hög temperatur

https://www.seriouseats.com/2015/07/the-food-lab-complete-gui...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Klart det blir torrt när ni har extremt hög temperatur

https://www.seriouseats.com/2015/07/the-food-lab-complete-gui...

Du kanske ska länka till något som stödjer dina påståenden.
60-63 rekommenderat med mot 63 som favorit, 66 grader beskrivs fortfarande som saftig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Klart det blir torrt när ni har extremt hög temperatur

https://www.seriouseats.com/2015/07/the-food-lab-complete-gui...

Ursäkta, men hur tänker du när du skriver extremt hög temperatur?
Läser man även din länk så står det ”and my own recommendation for cooking chicken falls in the 145–150°F (63–66°C) range”.

Så vad är det som är så extremt med 63C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag lyckades inte heller med mina kycklingfiléer sist, det blev torrt.
Nu glömde jag tyvärr kvar dem i vattenbadet ca 30 min extra så kanske var problemet. De blev 2h i 65 grader till slut.

Råvaran påverkar ju också, det finns en anledning till att frysta filéer injiceras med saltlag, det är inte bara för att öka vikten på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Råvaran påverkar ju också, det finns en anledning till att frysta filéer injiceras med saltlag, det är inte bara för att öka vikten på det.

Jo det kan jag tänka mig. Jag hade vanliga färska från kronfågel eller liknande märke.
Vad blir bäst?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jo det kan jag tänka mig. Jag hade vanliga färska från kronfågel eller liknande märke.
Vad blir bäst?

Testa frysta nästa gång, eller köp färska och lägg dem i salt lag några timmar innan.

Har bara kört kyckling sous vide med kyckling en gång, vanliga frysta, körde dem något liknande det du gjorde, blev fantastiskt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Testa frysta nästa gång, eller köp färska och lägg dem i salt lag några timmar innan.

Har bara kört kyckling sous vide med kyckling en gång, vanliga frysta, körde dem något liknande det du gjorde, blev fantastiskt.

Jag körde kronfågels färska som jag lade i saltlag 2,5h före vaccen. Det var inte mycket safter som låg i påsen efter SV.
Får testa med frysta nästa gång om det är bättre med dessa saltlagsinsprängda stycken.

Permalänk
Medlem

Kan flika in att kyckling är en av få saker jag hunnit med att köra i Sous Viden.

63-64 grader (efter tining) i ca 1,5h och sen snabbt i stekpanna för lite yta. Det blev bägge gångerna den möraste och saftigaste kycklingen jag någonsin ätit. Låter märkligt att det blivit torrt för er andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Kan flika in att kyckling är en av få saker jag hunnit med att köra i Sous Viden.

63-64 grader (efter tining) i ca 1,5h och sen snabbt i stekpanna för lite yta. Det blev bägge gångerna den möraste och saftigaste kycklingen jag någonsin ätit. Låter märkligt att det blivit torrt för er andra.

Frågan är om det är pga du använt fryst kyckling?
Ska göra ett försök med fryst file framöver och se om det blir saftigare.

Permalänk
Medlem

Också bara kört fryst 63grader, blivit riktigt bra alla gånger.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

samma sak här 65 grader i 90 minuter saftig och mör, körde då med fryst bröst

Permalänk
Medlem

Har en Anova Pro men tänkte mig en extra Sous Vide för tex. potatis, någon som har någon erfarenhet av Kjells?
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kokstillbehor/s...

Hyfsat pris: 490kr

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Också bara kört fryst 63grader, blivit riktigt bra alla gånger.

Samma här. Jag körde dock högre temp, 68 grader i tre timmar på stora frysta majskycklingfiléer från Guldfågeln. Blev kanonsaftigt!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Blade@LCD:

Har en Anova Pro men tänkte mig en extra Sous Vide för tex. potatis, någon som har någon erfarenhet av Kjells?
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kokstillbehor/s...

Hyfsat pris: 490kr

Jag har sett flera i Sous vide-gruppen som varit nöjda med den, så det är nog ganska riskfritt!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Den hann ta slut medans jag väntade... Klart olikt mig.

Sous Vide kokare:
https://www.harald-nyborg.se/melissa-sous-vide-kokare.html

Den har fått rätt okej betyg, men hur mycket sämre än en cirkulator är det?
Som sagt mest tänkt till potatis och rotfrukter.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Jag förstår det.
Nu skall man inte dra all kundtjänst över en kam, men! De läser ofta inte ärendet utan går som det också verkar i detta fall - på din senaste fråga.

Men det är solklart fel på din maskin och skall reklameras.

Tog ett par mailväxlingar men nu kommer en ny i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Den hann ta slut medans jag väntade... Klart olikt mig.

Sous Vide kokare:
https://www.harald-nyborg.se/melissa-sous-vide-kokare.html

Den har fått rätt okej betyg, men hur mycket sämre än en cirkulator är det?
Som sagt mest tänkt till potatis och rotfrukter.

Har kjells gamla variant. Funkar prima. De kör rea ganska ofta på dem. Anovan är dock klart snäppet vassare.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Någon som provat grillkorv eller så, tänkte som ett kul supplement till grillen nu när säsongen börjar och man vil leka runt lite med maten

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Någon som provat grillkorv eller så, tänkte som ett kul supplement till grillen nu när säsongen börjar och man vil leka runt lite med maten

Prova och återkom gärna med resultatet! Har en känsla av att det inte tillför så mycket. Korv ska enligt mig plågas över en riktig varm glöd eller så

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Prova och återkom gärna med resultatet! Har en känsla av att det inte tillför så mycket. Korv ska enligt mig plågas över en riktig varm glöd eller så

lite OF men har du provat frysta innerfiléer istället för kycklingfilé? jag tycker att sous vide innerfilé smakar dubbelt så bra jämfört med kycklingfilen, provade med samma temperatur etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

lite OF men har du provat frysta innerfiléer istället för kycklingfilé? jag tycker att sous vide innerfilé smakar dubbelt så bra jämfört med kycklingfilen, provade med samma temperatur etc

Intressant, ska testas! Inte gjort något på ett tag nu, men kyckling blir nästa, så varför inte innerfiléer.
65 grader? Antar att man bör köra lite kortare då de är mindre än bröstfiléer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Intressant, ska testas! Inte gjort något på ett tag nu, men kyckling blir nästa, så varför inte innerfiléer.
65 grader? Antar att man bör köra lite kortare då de är mindre än bröstfiléer.

Jag hade frysta innerfiler som jag körde i 65 grader i 90min blev som sagt hur bra som helst
Men du kan ju testa att köra lite kortare.

Permalänk
Medlem

Orkade inte fixa sås men måltiden blev riktigt bra ändå.

Jag har två cirkulatorer men detta var första gången jag tillagade potatis sous vide style.
84 grader i ca 1.5 timmar.
Satan vad gott det blev.

Jobbiga nu är ju att man inte vill ha sin potatis kokt längre 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |