Verktyg för byte av läs/skrivarm på defekt WD hårddisk?

Permalänk
Medlem

Verktyg för byte av läs/skrivarm på defekt WD hårddisk?

Tar en chansning och hoppas att någon kan här hjälpa till. En extern hårddisk har kraschat och det är med stor sannolikhet läs/skrivhuvudena som är skadade (tappad i golvet) och behöver bytas ut. Ser att det finns plastverktyg att beställa för att säkra armarna vid bytet men hittar ingen i Sverige som säljer dessa små plastdelar. Någon som vet?
Syftar på kit typ: Länk till kit

Kan väl tycka att det borde vara lätt att kunna skrivas ut på en 3D-skrivare istället för att att beställa dyrt kit från USA (har 3D-skrivare). Någon som vet om det finns några 3D-filer att använda?

Ja, jag vet att en hårddisk inte bör öppnas osv men detta är lite som en sista chans för att försöka rädda innehållet. Du som inte har något konstruktivt förslag på någon av mina två frågor behöver alltså inte skriva och påpeka att det inte går mm (har räddad innehållet på en annan hårddisk under liknande förhållanden, fast då hade armen "bara" fastnad).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Well köp kittet och gör det på eget bevåg. "Får vi inte" säga något om att du inte bör göra det så är det det enda svar du kommer få tror jag.

Du skriver iofs i att första fallet hade armen bara fastnat, nu vill du byta arm, två olika fall mao.

Permalänk
Medlem

hmm. i plast!? - de jag sett tidigare har varit i utfräst i aluminium...

Vad är det för diskar - är det moderna heliumfyllda så kan du nog skrinlägga det hela då det är ingen på de två stora forumen för diskräddnings-folk har lyckats med det hittills (i alla fall för 6 månader sedan), även efter att de fyllt med helium igen... dessa heliumfyllda diskar från WD (läs egentligen HGST) verkar vara extremt hårda nötter att knäcka och firmwaren mycket mer stängd och inga/få hittade bakvägar in i dessa än så länge även med PC3000-hårdvara och mjukvara som hjälp...

Man har tydligen större chans med Seagates heliumfyllda diskar då det fortfarande fungerar med luft även om de blir mycket varmare i det läget, problemet är tydligen att huvudena flyger närmare skivorna med luft än med helium (helium väger mycket mindre än luft per volym men har betydligt högre viskositet) och på WD-diskar så skär huvudena ned på skivan och det blir krasch om man inte har tillräckligt mycket med helium i luftblandningen i kabinettet.

Är det gamla WD-green/RED med 1,2 och 4 TB WD med 1TB-platters (500 GB/sida) så finns det nog fortfarande en viss chans...

Norpar du armen från annan disk av samma generation så bör hela diskkontrollerkortet också flyttas med då kalibrerings-värdena hänger ihop med armens dynamiska egenskaper.

Permalänk
Medlem

mitt råd är om du inte vet vad du gör till 100% och disken innehåller viktig data
skicka den till en diskräddningsfirma som kommer flytta skivorna till en identisk disk och läsa över infon till annat medium.

vet du vad du håller på med så kan jag INTE rekomendera det men köp ett kit och prova men räkna med att du "förstör" disken...

Permalänk
Medlem

Disken är en wd green från 2010. Den har varit på labb men priset för återställning på över 10 000 kr gör det inte värt det eftersom innehållet är mer i forma av semesterbilder mm. Har köpt en motsvarande donator. Väl värt att testa innan disken åker på soptippen.

Permalänk
Medlem

+10 papp är nog en ganska normal startpris för diskräddning som kräver öppnande av disk-kabinettet med läsarmsbyte mm - det kostar en osprättad donatordisk (kanske fler om det är spår i skivan då huvudena havererar så fort de kommer i närheten av skadan) som skrotas för jobbet, eventuellt disken som räddade datat sedan levereras på och förstås arbetet.

För privatperson förvisso kännbart mycket pengar, för företag inget gentemot allt arbete och intellektuell kapital det skulle innebära om datat inte är räddningsbart, för många så är det (förvisso ibland långsam) undergång för företaget ifråga då återhämtningen är sorgligt dålig efter en total datahaveri där någon av eller flera av order-lager-fakturering, produktions och artikeldatabaser, marknadsförings och utvecklingsmaterial har försvunnit.

Molntjänst säger någon - jag känner till ett företag (av historisk orsak att jag jobbade på denna medans det var svenskt) > 100 anställda som hade allt på molntjänst och utan egen kopia, en dag så sket sig detta grovt (oklart varför) oavsett hur fina avtal som har skrivits innan - idag typ 3 år senare så är det bara spillror kvar där resterna idag försöker överleva så gott det går - och eftersom det var engelskt företag (numera och ingen verksamhet i Sverige längre) så låtsades man inte om det länge när man desperat bakom kulisserna försökte rädda det som gick att rädda, där man fick göra helt nya produktionsunderlag, nya artikelnummer etc som gjorde det svårt att beställa rätt saker med rätt versioner av mjukvaror etc. inladdat...

Att ha molntjänst - dvs lägga sin data på någon annans dator så kan man riskera ett helt företag framtid läggs i knäna på lagringsföretaget och hanteras efter deras gottfinnande, med backuprutiner som lovats men 'inte fungerade' när det väl gäller etc.

- Förvånansvärt få som tänker i dom banorna i vad som händer med 'om' i jakten på minskade IT-kostnader - det verkar bara vara att pinka i byxorna som gäller och känna värmen just nu... inte vad som händer när det hela har blivit kallt senare...

Det är väl som privatpersoners havererade disk utan backup - allvaret i detta inser man inte förrän man själv står där...

Sedan har man aspekten/risken med hemlig datamining i andras data och förstås görs väldigt diskret av lagringsföretaget och på kopior av det som lagras och fullständigt utom kontroll...

Att det görs av de stora drakarna kan man se på inlämnade patenthandlingar i just att jaga och identifiera sk. upphovsrättslig material som ursäkt... - frågan är vems upphovsrättlig material man kikar i...

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men jag kan uppdatera hur det gick: Efter diverse försök att byta läsarm gav jag upp och hårddisken fick enkel resa till soptippen. Vart att testa i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aaberg:

Gammal tråd men jag kan uppdatera hur det gick: Efter diverse försök att byta läsarm gav jag upp och hårddisken fick enkel resa till soptippen. Vart att testa i alla fall

Tråkigt att höra att det inte gick...

För övrigt, ett plus i kanten för att du uppdaterar tråden ifall någon i framtiden vill veta hur det gick OP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aaberg:

Gammal tråd men jag kan uppdatera hur det gick: Efter diverse försök att byta läsarm gav jag upp och hårddisken fick enkel resa till soptippen. Vart att testa i alla fall

Tre år för att byta en arm... däm

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tre år för att byta en arm... däm

Bytet gick snabbt men att återkoppla tog längre tid

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem