Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av PeCe:

Har inte provat den själv, men skulle ändå föreslå https://play.google.com/store/apps/details?id=org.lichess.mob...

lichess är en av de riktigt stora schackservrarna (och gratis) där du kan spela mot andra människor från hela världen. Appar där man bara spelar mot en s.k. schackmotor är i mitt tycke riktigt trista. Schackmotorer är en suverän hjälp vid efteranalyser, när man studerar schack etc., men som spelpartners finner jag dem inte tilltalande öht.

Och nej, du är inte ensam om att inspireras av serien Queens Gambit...den har bidragit till lite av en schackboom världen över, inte minst här i Sverige.

Jaja, gud vad roligt att ett såpass gammalt spel fått ett nytt andetag. Det blir att tanka hem appen inför nästa besök på tronen

Skrivet av izzie:

Lichess och Chess.com är det som gäller!

Ait, gött att få konfirmation på vad som regerar.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jaja, fan vad roligt att ett såpass gammalt spel fått ett nytt andetag. Det blir att tanka hem appen inför nästa besök på tronen

Ait, gött att få konfirmation på vad som regerar.

//Pontus

Det fungerar riktigt bra. Man har samma konto på telefonen som på datorn så man kan enkelt växla mellan dom. Även mitt under en match så kan man växla iaf på chess.com med app och webbläsare.

Man får rating och det är bra matchmaking så man hela tiden möter jämnbra och detta fungerar kalas.

Skillnaden mellan att köra i mobil och dator är att man inte kan göra premove på telefonen, dvs boka in ditt nästa drag. Under en vanlig match om du spelar med inkrament så spelar det inte så stor roll men om du börjar spela bullet eller om du försöker flagga folk dvs vinna på tid så kan det underlätta med premoves.

Själv spelar jag båda på mobilen och datorn. Du är även varmt välkommen att hoppa med i våran schackturnering. Det kan låta läskigt med turnering men vi är alla relativt nya och vi spelar för skojs skull så känn ingen press där.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Elektron:

Det fungerar riktigt bra. Man har samma konto på telefonen som på datorn så man kan enkelt växla mellan dom. Även mitt under en match så kan man växla iaf på chess.com med app och webbläsare.

Man får rating och det är bra matchmaking så man hela tiden möter jämnbra och detta fungerar kalas.

Skillnaden mellan att köra i mobil och dator är att man inte kan göra premove på telefonen, dvs boka in ditt nästa drag. Under en vanlig match om du spelar med inkrament så spelar det inte så stor roll men om du börjar spela bullet eller om du försöker flagga folk dvs vinna på tid så kan det underlätta med premoves.

Själv spelar jag båda på mobilen och datorn. Du är även varmt välkommen att hoppa med i våran schackturnering. Det kan låta läskigt med turnering men vi är alla relativt nya och vi spelar för skojs skull så känn ingen press där.

Tackar för tipsen! Nog är jag intresserad av turneringen allt. Jag ska prova spela litegranna så kanske det blir lite turneringsspel
Det lär bli lite games i helgen så man kan få en ranking, lite nyfiken är jag allt på hur långt ner man ligger till.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det fungerar riktigt bra. Man har samma konto på telefonen som på datorn så man kan enkelt växla mellan dom. Även mitt under en match så kan man växla iaf på chess.com med app och webbläsare.

Man får rating och det är bra matchmaking så man hela tiden möter jämnbra och detta fungerar kalas.

Skillnaden mellan att köra i mobil och dator är att man inte kan göra premove på telefonen, dvs boka in ditt nästa drag. Under en vanlig match om du spelar med inkrament så spelar det inte så stor roll men om du börjar spela bullet eller om du försöker flagga folk dvs vinna på tid så kan det underlätta med premoves.

Själv spelar jag båda på mobilen och datorn. Du är även varmt välkommen att hoppa med i våran schackturnering. Det kan låta läskigt med turnering men vi är alla relativt nya och vi spelar för skojs skull så känn ingen press där.

Pekskärm sölar också ner en del. Hade just ett parti där man låg konstant på 2 sekunder då pekskärmsvalsen alltid ger delay så även om man gör enkla moves så tar det tid. Men rodde hem det till slut. Surt att förlora när motståndaren bara har kungen kvar och det bara är tekniska drag kvar med kung och dam.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nådde en ny milstolpe/rekord idag. 1300 i blitz på chess.com.
Jag var 1200 igår och idag har det flutit på väldigt bra idag.

Den stora förändringen jag har gjort är väl att sluta spela e5 eller d5 mot e4 och d4. Istället har jag börjat köra g6 för att få ett schysst läge för bishopen. För att senare ta plats i mitten.

Som vit kör jag dock e4 följt av bc4 beroende på hur svart svarar då.

Permalänk
Medlem

Fick till en fin Fork idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det svenska ordet för "fork" är "gaffel", man säger att man gafflar motståndarens pjäser.

En "Royal fork" är en gaffel på motståndarens kung och dam.
En "Grand fork" är en gaffel på motståndarens kung, dam samt ett eller två torn.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det svenska ordet för "fork" är "gaffel", man säger att man gafflar motståndarens pjäser.

En "Royal fork" är en gaffel på motståndarens kung och dam.
En "Grand fork" är en gaffel på motståndarens kung, dam samt ett eller två torn.

Tack för lektionen.
Jag har lärt mig det mesta ifrån Schack ifrån Youtube och twitch när jag kikar på diverse Grandmasters som spelar. Så jag har per automatik plockat upp alla engelska termer så för mig har det etsat sig fast lite. Tex när jag spelar med dotter så säger jag Bishop istället för löpare :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tack för lektionen.
Jag har lärt mig det mesta ifrån Schack ifrån Youtube och twitch när jag kikar på diverse Grandmasters som spelar. Så jag har per automatik plockat upp alla engelska termer så för mig har det etsat sig fast lite. Tex när jag spelar med dotter så säger jag Bishop istället för löpare :).

Med tanke på schackets utveckling det senaste decenniet/decennierna, när allt större andel av schackspelarna är "casual players" som mestadels spelar online, mot spelare från hela världen, så är det naturligt att det i stor utsträckning blir de engelska termerna som gäller när man pratar om schack. Även med tanke på det stora utbudet av träningsmaterial, schacklitteratur etc. på engelska så är det absolut språket att föredra inom schacket.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur går det för er på sweclockers, rankar ni upp eller har intresset svalnat av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur går det för er på sweclockers, rankar ni upp eller har intresset svalnat av?

+134 senaste veckan

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

+134 senaste veckan

Wow bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Nytt rekord på all time high. 1300 i bullet. Dock så kör jag 2+1 för att få lite mer tid och lite mer riktigt schack.

Kan passa på bjuda på ett spel ifrån idag (2+1) där jag lyckats få 96,4% precision.
https://www.chess.com/analysis/game/live/28540815607

Det vart väl lite av mitt drömstart där jag lyckas få till pinnen på hästen på f6.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Nytt rekord på all time high. 1300 i bullet. Dock så kör jag 2+1 för att få lite mer tid och lite mer riktigt schack.

Härligt!

Jag tappade allt schackspelande i början på sommarn, har så väldans lite tid över efter jobbet, men nu ska jag försöka ta tag i det igen. Borde åtminstone hinna med några minuter taktik då och då.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Härligt!

Jag tappade allt schackspelande i början på sommarn, har så väldans lite tid över efter jobbet, men nu ska jag försöka ta tag i det igen. Borde åtminstone hinna med några minuter taktik då och då.

Jag kikade lite på din profil, kör du endast daily? Har du testat rapid och blitz? Jag tycker att det är väldigt mycket roligare att spela dessa snabbare spel och rekommenderar dig att testa. Det bästa är att spelar man tex ett par mstcher då kan man sluta sedan men startar man en daily så kan man vara tvungen att comita tid lång tid framöver om ens motståndare är seg på att göra drag.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Jag kikade lite på din profil, kör du endast daily? Har du testat rapid och blitz? Jag tycker att det är väldigt mycket roligare att spela dessa snabbare spel och rekommenderar dig att testa. Det bästa är att spelar man tex ett par mstcher då kan man sluta sedan men startar man en daily så kan man vara tvungen att comita tid lång tid framöver om ens motståndare är seg på att göra drag.

Har enbart spelat daily hittills, ska helt klart prova på lite snabbare matcher också!

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Nytt rekord idag, 1500 i rapid. Det känns fantastiskt bra och precis lagom i tid också. För det är nu på nästan dagen som jag skapade kontot på chess.com, det var den andra eller om det var den tredje november.

Så kollar jag på statistiken så började jag på 600 och nu 1500, så det blir +900 i rating för år ett. Det blir spännande och se hur det går nästa år men jag betvivlar att utvecklingen blir lika spännande som första. Iaf här är matchen som avgjorde de sista poängen https://www.chess.com/game/live/29272156523

Jag hade satt målet för denna veckan att nå 1500, tidigare idag så nådde jag 1499 och sen började jag förlora och det vart lite kämpigt får jag lov att erkänna.

Permalänk

Grymt jobbat! Om du fortsätter med +900 per år så är du ju världsmästare lagom till julen 2023.

För er som har chess.com-konto, prova om ni grejar att lösa detta pussel som jag misslyckades totalt på:
https://www.chess.com/puzzles/problem/1328113

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Grymt jobbat! Om du fortsätter med +900 per år så är du ju världsmästare lagom till julen 2023.

För er som har chess.com-konto, prova om ni grejar att lösa detta pussel som jag misslyckades totalt på:
https://www.chess.com/puzzles/problem/1328113

Den var klurig, jag fick göra om den några gånger innan den gick att lösa. Jag kanske inte borde säga mer så att jag inte spoilar lösningen för andra.

Haha ah +900 varje år vore något.

Permalänk
Medlem

Jag får bjuda på min bästa Blitzmatch ifrån idag. 5 min blitz.
Jag offrade en bonde och vann spelet.
https://www.chess.com/game/live/31009212095

Denna veckan har jag kikat på Daniel Naroditsky:s speedrun serie
https://www.youtube.com/watch?v=Ytkf3qZTj74&list=PLT1F2nOxLHO...
Den kan jag verkligen rekommendera om ni vill lära er mer. Han berättar väldigt tydligt hur han tänker och vilka drag han gör. Jag vågar nog påstå att det har varit den mest lärorika youtube videos som jag har kikat på hittills när det kommer till Schack och då har jag kikat på en hel del.

Permalänk
Medlem

Hur ofta sker Swec-turneringar?

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Samsung Sverige

Har tack vare en ordentlig brist på sömnförmåga spelat ett par games inatt. Fruktansvärt roligt är det ju. Alltid gott att få använda hjärnan till något så simpelt men ändå så stimulerande.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det svenska ordet för "fork" är "gaffel", man säger att man gafflar motståndarens pjäser.

En "Royal fork" är en gaffel på motståndarens kung och dam.
En "Grand fork" är en gaffel på motståndarens kung, dam samt ett eller två torn.

Det här är alltså en ny form av fork? Ultimate fork? Intressant ändå en del spelare har så svårt se forkar med häst av någon anledning. Men har man väl drabbats av sin första brukar man se dem framöver

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Hur ofta sker Swec-turneringar?

Så ofta som ni vill spela. Vi lyckades inte fylla den tredje turneringen så den blev avbryten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Så ofta som ni vill spela. Vi lyckades inte fylla den tredje turneringen så den blev avbryten.

Hur många ska man vara för att fylla en turnering? Antar att det finns iaf en minimumgräns

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Hur många ska man vara för att fylla en turnering? Antar att det finns iaf en minimumgräns

Nej inte vad jag vet. Jag kommer inte ihåg vad jag satte gränsen till förra gången. Men jag kan ju starta om turnering 3 om det finns intresse.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad iaf. Är ganska ny/låg rating, men det hade varit kul ändå

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Klicka inte på länken!
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-mini/join/a45f2d
om ni inte vill vara med

6 platser totalt. 3 dagars, ingen semester tillåten.

Skrivet av burkarn:

Jag är intresserad iaf. Är ganska ny/låg rating, men det hade varit kul ändå

Nu finns det en liten miniturnering skapad. Hoppas att länken fungerar annars får ni säga till.

Permalänk
Medlem

Snyggt Anmäld

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Anmäld

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x