Permalänk
Medlem

Körde 2 x 10min idag
Denna fick jag 17.6% precision på
https://www.chess.com/game/live/18026579837

och denna fick jag 93.2% på
https://www.chess.com/game/live/18027659971

att det kan skilja så mycket.

17.6 låter ju horribelt dåligt men jag vann ju och det är ju det som räknas. Dock körde vi nog båda lite avvaktande drag och lite passivt i början så det drar säkert ner det lite.

Och en uppdatering om turnering 3 så har vi nu 10/15 platser fyllda.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur lång semester Teddy har?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har ni haft någon match liknande detta? Vet inte riktigt vad syftet är, men jag gissar på att det är för att ranka ner sig själv så han kan spela enkla matcher.

https://www.chess.com/analysis/game/live/19449997063?tab=anal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har ni haft någon match liknande detta? Vet inte riktigt vad syftet är, men jag gissar på att det är för att ranka ner sig själv så han kan spela enkla matcher.

https://www.chess.com/analysis/game/live/19449997063?tab=anal...

Skulle tro att han tänkte spela 2. Lg5, som är ett normalt drag, men slant och tappade den på h6. Resterande poänglösa drag skedde sannolikt i irritation över denna miss.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Skulle tro att han tänkte spela 2. Lg5, som är ett normalt drag, men slant och tappade den på h6. Resterande poänglösa drag skedde sannolikt i irritation över denna miss.

ah det är fullt möjligt jag kikade på hans sida igår och han hade många väldigt många förluster i rad och jag klicka in på en av hans matcher för att se ifall han gjorde samma sak där och det gjorde han även där. Så därav blev jag väldigt konfunderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

ah det är fullt möjligt jag kikade på hans sida igår och han hade många väldigt många förluster i rad och jag klicka in på en av hans matcher för att se ifall han gjorde samma sak där och det gjorde han även där. Så därav blev jag väldigt konfunderad.

Var bara en spekulation, svårt att veta vad som rör sig i andras huvuden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu så tog jag nytt rekord i chess puzzle, rating 1900 nu. Känns bra. Så svårt att klättra. Ibland får man +5 och gör man fel så tappar man massvis.

Hur går det för er i chesspuzzle?

Permalänk
Medlem

Trstade lichess rapid idag, nu är jag uppe i 1800 i rating där medan min rapid rating på chess.com är 1340. Att det är så stor skillnad mellan hemsidorna. 1800 låter ju fint

Permalänk
Medlem

Jag kom just över 2100 i chess puzzle. Vet inte om jag kommer öka så mycket mer,
vi får se.

Min profil

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Jag kom just över 2100 i chess puzzle. Vet inte om jag kommer öka så mycket mer,
vi får se.

Min profil

Bra jobbat. Har du spelat mycket schack utanför chess.com för du har väldigt bra stats där.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat lite i schackklubb faktiskt, det var ganska skoj.
Kul med lite gemenskap samt fick vi fara till olika ställen och möta andra.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Hade också en ytterst kort karriär i mellanstadiet. Åkte på skolmatt första partiet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag kan önska i efterhand att jag gick med i en schackskola när jag var yngre. Jag kommer ihåg att jag gillade schack mycket och vi lirade ibland på rasterna i skolan.

Idag blev det ett nytt schackrekord för mig . Jag ställde in mig på att nå 1200 i blitz (5m+5s) på chess.com och nådde precis målet. Jag spelade säkert istället för att spela vilt och chansa lite på vad som ser bra ut så spelade jag säkert och undvek tex att offra torn för en häst för att positionen ser bra ut. Så genom att spela säkert så lyckades jag putta upp ranken lite. Jag har fått möta och lyckas besegra några 1300-1350 så jag skulle eventuellt kunna klättra lite till.

Min träning framöver kommer att ligga mycket i pussel för att lättare och snabbare identifiera taktiker. Dessa pussel hjälper mig även att se positioner som är fördelaktiga. Jag har lyckats att minska att falla in i någon öppningsfälla även om det såklart händer någon gång då och då. Speciellt när motståndare gör oväntade drag eller om jag testar alternativa öppningar. Oftast lirar jag e4 men ibland blir det lite annat.

Brukar mest köra på (5m+5s) blitz för tiden blir ungefär som 10min rapid upplever jag det som och jag hinner tänka lite innan ett drag görs. Och behövs det så kan man tänka 60-90s om situationen är lite taktisk.

Permalänk
Medlem

Hur går det med schackturnering 2 för övrigt? Har Teddy fortfarande semester

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur går det med schackturnering 2 för övrigt? Har Teddy fortfarande semester

Jadu jag vet inte. Han har väl tröttnat på schack fast han har för mycket ångest för att ge upp matcherna helt. Svarar han om du skriver till han?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jadu jag vet inte. Han har väl tröttnat på schack fast han har för mycket ångest för att ge upp matcherna helt. Svarar han om du skriver till han?

Tror han släppte micken bara när det var kört. Tror mina matcher blev färdigspelade iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är vad ovan inlägg syftar på, men ska vi inte organisera en SweSchackers-turnering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vet inte om det är vad ovan inlägg syftar på, men ska vi inte organisera en SweSchackers-turnering?

Det finns några platser kvar på turnering nr 3 som inte har startat ännu. Om du kikar några inlägg tillbaka.

Turnering 1 och 2 är pågående så det är några matcher kvar. Så hitills har vi lirat två turneringar sedan tråden startades. Den tredje blir 24h max per drag utan semster :).

Permalänk
Medlem

Sweclockers schackturnering nr 2 är nu avslutad
På första plats har vi whyd4 med 13W 0L 1D
På andra plats har vi culliford med 9W 2L 2D
Och på tredje plats så kom jag själv med 10W 3L 1D

Den totala ställningslistan kan ni se här
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering-...

Permalänk
Medlem

Gratulerar!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Min bästa vinst på Lichess, besegrade precis en med 1900+ rating. Så där är jag lite nöjd och glad :).
https://lichess.org/G7VBzKN4#30

Men det är även förvirrande för min rating är långt ifrån dessa nummer iaf på chess.com. Nu kanske man inte kan jämföra dessa sidor. Samt att även om man har hög rating så kan man ju råka göra taktiska blunders ändå.

Jag tror en del ligger i att man klättar så sjukt mycket snabbare på lichess än på chess.com. Tex så får man vid en vinst på chess.com kanske 8 poäng medan man får 50-200 på lichess iaf i början.

Kan bjuda på en match ifrån chess.com rapid också där jag offrar en löpare för att kunna komma åt kungen. https://www.chess.com/game/live/22861851105
Jag tycker personligen att det är väldigt svårt att veta när en offring är värd eller inte men i rapid så hinner jag iaf räkna några steg framåt men jag hade nog inte vågat i blitz eller bullet :).

Permalänk
Medlem

3åring spelar schack

Permalänk
Medlem

Sweclockers schackturnering 1 är nu också avslutad
På första plats har vi TheRubyKnight med imponerande 10 W / 0 L / 0 D
På andra plats har vi ryssen ctokc med 7 W / 3 L / 0 D
Och på tredje plats kom jag med 5 W / 2 L / 1 D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sweclockers schackturnering 1 är nu också avslutad
På första plats har vi TheRubyKnight med imponerande 10 W / 0 L / 0 D
På andra plats har vi ryssen ctokc med 7 W / 3 L / 0 D
Och på tredje plats kom jag med 5 W / 2 L / 1 D

Turnering 3 står som invite only, vill du öppna den eller bjuda in izzie_izzie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Turnering 3 står som invite only, vill du öppna den eller bjuda in izzie_izzie?

testa denna länken till turnering nummer 3
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-3-e/join/f4eed0

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Från hans kommentarer blandannat:
"Hey Man. Want a lesson?" (Hikaru)

Jag försökte se vilken rating han hade i videon men det gick inte riktigt att se. Såg ut som något mellan 1600-1800.

Fräck video iaf.

Permalänk
Samsung Sverige

Istället för att hjälper er, kan inte ni medlemmar hjälpa mig med en bra mobilapp för att spela lite Schack vid dötid? Till Android då alltså

Jag blev förövrigt intresserad av Schack efter jag såg Queens Gambit på netflix, om jag får gissa så är jag inte ensam om det?
Det väckte en hel del barndomsminnen från alla omgångar jag körde med min farfar i trädgården. Så dessa minnen ska jag försöka återleva med lite brädspel

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Istället för att hjälper er, kan inte ni medlemmar hjälpa mig med en bra mobilapp för att spela lite Schack vid dötid? Till Android då alltså

Jag blev förövrigt intresserad av Schack efter jag såg Queens Gambit på netflix, om jag får gissa så är jag inte ensam om det?
Det väckte en hel del barndomsminnen från alla omgångar jag körde med min farfar i trädgården. Så dessa minnen ska jag försöka återleva med lite brädspel

//Pontus

Har inte provat den själv, men skulle ändå föreslå https://play.google.com/store/apps/details?id=org.lichess.mob...

lichess är en av de riktigt stora schackservrarna (och gratis) där du kan spela mot andra människor från hela världen. Appar där man bara spelar mot en s.k. schackmotor är i mitt tycke riktigt trista. Schackmotorer är en suverän hjälp vid efteranalyser, när man studerar schack etc., men som spelpartners finner jag dem inte tilltalande öht.

Och nej, du är inte ensam om att inspireras av serien Queens Gambit...den har bidragit till lite av en schackboom världen över, inte minst här i Sverige.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Istället för att hjälper er, kan inte ni medlemmar hjälpa mig med en bra mobilapp för att spela lite Schack vid dötid? Till Android då alltså

Jag blev förövrigt intresserad av Schack efter jag såg Queens Gambit på netflix, om jag får gissa så är jag inte ensam om det?
Det väckte en hel del barndomsminnen från alla omgångar jag körde med min farfar i trädgården. Så dessa minnen ska jag försöka återleva med lite brädspel

//Pontus

Lichess och Chess.com är det som gäller!