ASUS RTX 3080 TUF - Prioritetsordning på DisplayPort-portarna?

Permalänk
Medlem

ASUS RTX 3080 TUF - Prioritetsordning på DisplayPort-portarna?

Jag försöker hitta information om vilken av DisplayPort-portarna på detta kommer som räknas som den "första" porten, dvs. den där boot och UEFI visas om man har flera DP-skärmar inkopplade. Tyvärr brukar inte tillverkarna lista sådan information enkelt tillgängligt, och ASUS har enligt min tidigare erfarenhet svarstider för sin kundtjänst som kan mätas i veckor snarare än dagar och kan ändå inte nödvändigtvis besvara frågan.

Är det någon av er med detta kort som kör flera skärmar och redan testat sig fram till detta redan?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar väl vara den bildskärmen som är satt som primär i Windows som grafikkortet på något sätt "lär" sig blir den primära bildskärmen? Så har det vart på alla Nvidia-kort jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Brukar väl vara den bildskärmen som är satt som primär i Windows som grafikkortet på något sätt "lär" sig blir den primära bildskärmen? Så har det vart på alla Nvidia-kort jag haft.

Nej, så har det aldrig fungerat för mig och inte för de flesta andra jag pratat med heller. Har du alltså varit med om fall där datorn först visade UEFI etc. på "fel" skärm och du utan att ändra något annat än vilken skärm som är primär i Windows fått detta att ändras? Det har aldrig fungerat för mig.

Såvitt jag vet fungerar det så att kortet går igenom alla utgångar i inbördes numrerad ordning för respektive typ. Vilken ordning som de olika typerna testas i styrs av om man kör BIOS (eller UEFI med CSM aktiverat) eller UEFI:

I UEFI-läge: DisplayPort, HDMI, DVI, VGA

BIOS/CSM: VGA, DVI, HDMI, DisplayPort

Det är därför jag undrar vilken ordning ASUS/Nvidia numrerat DisplayPort-portarna.

Det vore ju väldigt smidigt att få det att fungera som du beskriver dock, så meddela gärna om du gjorde något speciellt för att få det att fungera så.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Nej, så har det aldrig fungerat för mig och inte för de flesta andra jag pratat med heller. Har du alltså varit med om fall där datorn först visade UEFI etc. på "fel" skärm och du utan att ändra något annat än vilken skärm som är primär i Windows fått detta att ändras? Det har aldrig fungerat för mig.

Såvitt jag vet fungerar det så att kortet går igenom alla utgångar i inbördes numrerad ordning för respektive typ. Vilken ordning som de olika typerna testas i styrs av om man kör BIOS (eller UEFI med CSM aktiverat) eller UEFI:

I UEFI-läge: DisplayPort, HDMI, DVI, VGA

BIOS/CSM: VGA, DVI, HDMI, DisplayPort

Det är därför jag undrar vilken ordning ASUS/Nvidia numrerat DisplayPort-portarna.

Det vore ju väldigt smidigt att få det att fungera som du beskriver dock, så meddela gärna om du gjorde något speciellt för att få det att fungera så.

Jag är nästan helt säker på att jag fått detta att funka, och observerat detta på riktigt, men jag får inte det att hända på kommando när jag testar på min setup, så det är inte helt tillförligligt.

Jag kan ju ha fel också och blanda ihop det med ett annat fenomen, att det inte spelar någon roll i Windows. Man kan byta ordning på kablarna mellan olika bildskärmar och fortfarande få samma layout i Windows utan att byta någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Brukar väl vara den bildskärmen som är satt som primär i Windows som grafikkortet på något sätt "lär" sig blir den primära bildskärmen? Så har det vart på alla Nvidia-kort jag haft.

Så fungerar det på mitt RTX 3080 STRIX kort om jag har fast boot på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Så fungerar det på mitt RTX 3080 STRIX kort om jag har fast boot på.

Så om du byter plats på dina två skärmar (båda DisplayPort?) visas UEFI fortfarande på din primära?

För ett exempel på en tillverkare som hävdar att det inte fungerar så kan man se nedan. För mig styrs det också av vilken port skärmen är inkopplad. Fick nyligen byta plats på dem när jag bytte ut min sekundära skärm som tidigare använde DVI.

https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2631383&p=1

https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2872959&p=1

Skrivet av pv2b:

Jag är nästan helt säker på att jag fått detta att funka, och observerat detta på riktigt, men jag får inte det att hända på kommando när jag testar på min setup, så det är inte helt tillförligligt.

Jag kan ju ha fel också och blanda ihop det med ett annat fenomen, att det inte spelar någon roll i Windows. Man kan byta ordning på kablarna mellan olika bildskärmar och fortfarande få samma layout i Windows utan att byta någonting.

Ok, intressant att det inte är samma för alla.

Du har helt rätt i att Windows har en egen numrering av skärmarna som inte styrs av vilken port den är inkopplad i, förutsatt att Windows sett den inkopplad tidigare. Detta sparas undan i registret, tillsammans med information och hur de är placerade relativt till varandra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q