Myndighetschefer: Förbjud skadlig kryptoutvinning

Permalänk
Avstängd

Självklart vill staten (och bankerna) förbjuda en valuta de inte har kontroll över.
För då kan de inte hota dig med att stänga dina konton och sno dina pengar om du inte tycker som de bestämt att du ska tycka. Sådant har redant hänt i sverige.

De vill att vi ska vara som misshandlade hundar med svansen mellan benen och bo i smo fyrkantiga zoo-lägenheter i storstäder där vi slussar till arbeten för överhetens företag.
Du ska inte få ha egen bil, inte få röra dig som du vill och ska slussas mellan "arbetet" och hemmet efter 12+ arbetsdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Från artikelns första punkt (den som motiverat rubriken):

Ok, de vill alltså med påtryckningar få kryptocommunities att ändra sina rewardmekanismer på de sätt som är nödvändiga för att krypto ska fungera långsiktigt, men som dessa communities verkar inkapabla att fixa själva. Det låter som ett så bra förslag som något, om ingen har någon bättre idé?

Inga fler förslag på 5 sidor ser det ut som. Hur är det tänkt att kryptobranschen som helhet ska komma till ett läge där den kan bli ett seriöst alternativ till fiat för en majoritet av världens transaktioner, och samtidigt klara sig på mindre energi än vad som finns tillgängligt?

Att ändra rewards så att energiåtgången minskar har nämnts, men jag har inte sett några förslag på vilka mekanismer som ska få det att hända. Finns det något sätt att komma dit som inte bygger på att kryptobrytare kollektivt bestämmer sig för att sabotera sin egen return-of-investment?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Självklart vill staten (och bankerna) förbjuda en valuta de inte har kontroll över.
För då kan de inte hota dig med att stänga dina konton och sno dina pengar om du inte tycker som de bestämt att du ska tycka. Sådant har redant hänt i sverige.

De vill att vi ska vara som misshandlade hundar med svansen mellan benen och bo i smo fyrkantiga zoo-lägenheter i storstäder där vi slussar till arbeten för överhetens företag.
Du ska inte få ha egen bil, inte få röra dig som du vill och ska slussas mellan "arbetet" och hemmet efter 12+ arbetsdagar.

Proof of waste krypto är lösningen som kommer omfördela resurser från de välbärgade till våra 12+timmars hjältar?
Det måste vara någon hemlig del av protokollet som ingen känner till.

Det enda jag läser är hur förespråkare önskar anarki (åtminstone en kraftigt bantad statsapparat) och/eller vill gömma pengar för att undvika skatt.

Jag har svårt att se hur detta gynnar fattiga arbetare, eller för den delen arbetslösa individer.

Permalänk
Avstängd

Det jag gillar med kryptovaluta är att rika internationella bankirer inte får in lika mkt pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Det jag gillar med kryptovaluta är att rika internationella bankirer inte får in lika mkt pengar!

/sneglar på alla krypto-certifikat
Hur menar du?

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det beror ju på vem "man" är, men det är klart man kan även med USD.

Tar jag ut USD i kontanter kan jag växla dom mot i vilken valuta som helst i vilket land i hela världen helt anonymt. Tänk tex på alla valutaväxlare som finns på turistorter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Inga fler förslag på 5 sidor ser det ut som. Hur är det tänkt att kryptobranschen som helhet ska komma till ett läge där den kan bli ett seriöst alternativ till fiat för en majoritet av världens transaktioner, och samtidigt klara sig på mindre energi än vad som finns tillgängligt?

Tittar man på kryptobranschen som helhet så är det bara en väldigt liten del som handlar om att ersätta ”fiat” med världens transaktioner. Är du ute efter en plan för att ersätta VISA eller Mastercard med hjälp av krypto så bör du snegla på Lightning network, i dagsläget med antalet noder så är den teoretiska transaktionskapaciteten runt 40 miljoner per sekund. Magnituder högre än Visa och Mastercard. Det är idag när kryptobranschen fortfarande är en bebis.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Det jag gillar med kryptovaluta är att rika internationella bankirer inte får in lika mkt pengar!

Det finns seriös kritik mot dagens banksystem men att ersätta det med ett pyramidspel är värre.
Kryptotjuvarna kommer att stjäla alla dina pengar en dag, har hänt och kommer att hända en gång till.
En dag kommer kryptovalutor att vara lika mycket värda som en tulpanlök om vi ska vara optimistiska men värdet är nog exakt 0kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Granska krypto försvararnas ord noga.
Det enda dom pratar om är att dom ska bli rika.
Aldrig någonsin har någon sagt att det skulle vara bra för samhället, det finns ingen ekonomisk teori bakom, det är från första början ett bedrägeri.

Bitcoins är helt olagligt, varför det inte är förbjudet redan är märkligt.

Det här faller på sin egen orimlighet

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Tänk om man resonerade så när människan träffade på elden för första gången. När man brände sig och man då beslutade att ”nu förbjuder vi elden”. Vi kan ju skada oss. Är faktiskt förvånad att man är så inskränkt idag. Mer förbud än någonsin. Kan folk inte tänka längre?

Eller hur. Tyvärr går det inte att resonera med trollet Sprengdpanna. Typiskt troll.
Hen har en förutbestämd åsikt och vill bara trigga andra för nöjes skull. 0 intresse av att ställa frågor för att lära sig.

Ganska meningslöst när hen slingrar sig och leker dum när den svarar på ens inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tack men du missade hela frågan. Den var ju riktad till @Bizzro från början men han har inte heller svarat.

Har du något exempel på miljövänliga anläggningar som har byggts av miners?

Beror på, räknar du en solpanelspark som miljövänlig?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

/sneglar på alla krypto-certifikat
Hur menar du?

Lol, vad menar du?
Måste man vara rik bankir för att handla på Avanza?
Eller menar du att världens rikaste individer, institutioner, familjefonder (främst i USA) har lyckats skapa konton på Avanza och handlar svenska cert? Helt sjukt isf.

USA fick ju sina första ETF nyligen. Dock futures baserad. Men förhoppningsvis får dem en spot ETF snart. Bara 13 år efter btc lanserades.

Ganska schysst att ”smågrabbarna” fått frontrun’a bankirerna va? Men 13 år räckte inte för att du skulle hinna med.. sheesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Lol, vad menar du?
Måste man vara rik bankir för att handla på Avanza?
Eller menar du att världens rikaste individer, institutioner, familjefonder (främst i USA) har lyckats skapa konton på Avanza och handlar svenska cert? Helt sjukt isf.

USA fick ju sina första ETF nyligen. Dock futures baserad. Men förhoppningsvis får dem en spot ETF snart. Bara 13 år efter btc lanserades.

Ganska schysst att ”smågrabbarna” fått frontrun’a bankirerna va?

Vadå lol? Bankerna tjänar pengar när certifikaten handlas. Svårare än så är det väl inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det är inte energiförbrukningen som är problemet det är kryptovalutor som är problemet FÖRBJUD ALLA KRYPTOVALUTOR.
Det är ett pyramidspel, varför finansinspektionen och riksbanken inte har totalförbjudit kryptovalutor redan är en gåta.
Dom som är för kryptovalutor är bara för därför att dom tror att dom kan lura av andra pengar genom att vara först med att köpa.

Varje land har en egen valuta och den måste regleras av en myndighet.

KRYPTOVALUTOR ÄR ETT MEDVETET BEDRÄGERI.
TULPANMANI
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

When a tulip bulb cost as much as a house: The Tulip Mania of 1637
https://www.youtube.com/watch?v=EreCgy4ECpA

Bitcoins är farligt dom som är för är bara det p.g.a. ren girighet och den som är emot kan bli mördad av dom giriga.

Ööhhhh.... det här måste väl ändå vara ett trollinlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Ööhhhh.... det här måste väl ändå vara ett trollinlägg?

Nä jag tänker på mänsklighetens överlevnad.
Kryptovalutor drar för mycket energi sen är det ett olagligt pyramidspel.
Jag vågar inte gå till polisen och anmäla kryptobedrägeriet för det är bokstavligt mördare som sysslar med kryptovalutor.
Sen finns det snälla personer som har gått på bluffen dom är jag inte rädd för.

Det har aldrig någonsin presenterats någon ekonomisk teori om varför kryptovalutor skulle behövas eller vara bra.

Det enda som har sagts är hur vissa ska bli rika på andras bekostnad.
Syftet har bara varit att komma över andras pengar.

Vilken dag som helst kan alla kryptovalutor förlora alt värde pga datorvirus eller en lag som förbjuder kryptovalutor.

(Det finns redan lagar som förbjuder kryptovalutor men den har inte tillämpats av någon konstig anledning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Nä jag tänker på mänsklighetens överlevnad.
Kryptovalutor drar för mycket energi sen är det ett olagligt pyramidspel.
Jag vågar inte gå till polisen och anmäla kryptobedrägeriet för det är bokstavligt mördare som sysslar med kryptovalutor.
Sen finns det snälla personer som har gått på bluffen dom är jag inte rädd för.

Det har aldrig någonsin presenterats någon ekonomisk teori om varför kryptovalutor skulle behövas eller vara bra.

Det enda som har sagts är hur vissa ska bli rika på andras bekostnad.
Syftet har bara varit att komma över andras pengar.

Vilken dag som helst kan alla kryptovalutor förlora alt värde pga datorvirus eller en lag som förbjuder kryptovalutor.

(Det finns redan lagar som förbjuder kryptovalutor men den har inte tillämpats av någon konstig anledning)

Jag går och lägger mig och sover nu. Försök göra det du också, Godnatt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Staten tjänar ju pengar på intäkter från skatter och elbolagen tjänar på elen. Vi får väl anpassa utbyggnaden av kraftverk så att denne möter efterfrågan. Ett exempel skulle kunna vara att bbygga ut kärnkraften snarare än att avveckla.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför ska alltid motståndare till hållbar utveckling tro att det alltid är allt eller inget? Patetiskt att man ska behöva leva som en munk för att ha trovärdighet enligt dig.

Lev enbart på dina kryptovalutor då, du har ingen trovärdighet om du använder andra valutor. Ser du själv hur lågbegåvad jämförelse det är?

Nej, givetvis är inte allt helt miljövänligt men det mesta är nödvändigheter så som uppvärmning som är den största delen. Det finns saker som samhället kräver av en människa att ha för att kunna va en del av det. Kryptovalutor är inte en del av det.

Så många hjärndöda tolkningar på detta forum.. Vi kan väl börja med att förbjuda utbyggnad av hus, stora lägenheter, stora bilar, stora TV apparater, högpresterande datorkomponenter, resande, kött, överkonsumtion av teknik, kläder och annat skräp (vi köper ny mobil vartannat år, hur galet är inte detta?), listan kan göras oändlig på saker vi inte behöver, det är helt enkelt så kapitalism fungerar.

Faktum är att krypto/blockkedjor är en revolutionerande teknik som möjliggör demokratisering och säkerhet av det monetära systemet, hur är detta onödigt? PoS vs. PoW argumentet håller inte, PoS är inte tillräckligt beprövat och säkert än, dessutom finns inga enkla och rättvisa lösningar för distribuering som medför decentralisering. Både PoW och PoS är bra, det stimulerar utveckling inom kryptovalutor och bidrar till en bättre friare värld, förr eller senare blir detta rent på ett eller annat sätt.

För de som är insatta i hur det monetära systemet fungerar idag och hur ineffektivt det är på flera fronter borde förstå vikten av kryptotekniken, speciellt med förståelsen för att den blir bättre och att vi till slut kommer kunna skapa ett renare, rättvisare, säkrare, mer transparent och friare system än FIAT genom fortsatt utveckling.

Det finns i huvudsak endast en anledning varför FI går ut med detta, kryptovalutor fortsätter stiga, FI håller på att förlora makten och biter sina naglar medans de ber till gud att detta endast är en bubbla. För er som missat tåget, det är inte försent än, krypto kommer fortsätta stiga i många år framöver. 90 miljarder Euro printas varje månad, 100 miljarder Dollar varje månad, tillgångsinflationen är enorm, era pengar på banken förlorar årligen 10-30% av sitt värde, detta ser ni framförallt när ni ska köpa bostad, men också i priset på aktie/kryptomarknaderna.

Slutsatsen är helt enkelt att vi kan förbjuda en hel del onödiga saker före kryptovalutor (som faktiskt tjänar ett syfte, dvs. en friare värld där vi folket återtar makten från institutionerna), t.ex. stora hus som endast är till för att stimulera girighet. Sluta bli påverkade av miljöfascisterna, sluta låta eliten råna er på mer frihet, låt inte någon bestämma vad ni ska göra med er el.

Vill tillägga att för oss som minar hemma är mining i Sverige relativt energirent, under det kalla halvåret är mining ren värme (har avstänga element året runt, min 10+ gpu mining rigg drar mindre el än att värma upp min pappas tvåvåningshus), BRF:en använder ren energi året runt. Min lägenhet trots relativt stor yta drar betydligt mindre än vilket hus som helst..

Sen måste man också förstå att detta är omöjligt att genomföra i praktiken, kanske att man kan slå mot miningföretag men knappast mot oss privata aktörer som minar hemma.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ett exempel skulle kunna vara att bbygga ut kärnkraften snarare än att avveckla.

Jag vet, vi sätter oss alla med armarna i kors och låter våra datorer bryta krypto så får vi attemagiskt mat på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Faktum är att krypto/blockkedjor är en revolutionerande teknik som möjliggör demokratisering och säkerhet av det monetära systemet, hur är detta onödigt?

Men det här argumentet, eller den här analysen är så platt.

Om vi ville ha ett demokratiserat (vad nu det betyder i sammanhanget) ekonomiskt system så hade vi kunnat göra/få det utan krypto/blockkedjor.

Argumenten blir så barnsliga. Om man inte förstår att länder måste ha kontroll över sin valuta, måste kunna utöka penningmängden vid behov, osv. osv, ja då argumenterar man på ett barns nivå.

Det är bara gå till dig själv, om du skulle införa en valuta (eller programmera något för den delen) så skulle du såklart skapa något du har kontroll över, och som du kan anpassa efter behov.

Sen rekommenderar jag fortfarande den här videon:

https://youtu.be/XNS1Qs2n0Uc

Som Eric säger, när ska revolutionen börja?

Alla förespråkare av BTC som säger att det ska revolutionera världen, och som enligt sig själva har serious "fuck you money", revolutionera världen nu då med dom resurserna!?
Det kommer ju alltid finnas begränsat med BTC, så det måste ju vara dom "pengarna" som ska lösa problemen, när händer det?

(till skillnad från alla indoktrinerade fiat-vurmare som tror att det är tillväxten, nya pengar, som ska rädda världen, och lyfta alla ur fattigdom)

Permalänk
Medlem

Mining kommer fortsätta

Bitcoin kommer mer och mer att ersätta guld som skydd mot inflation, och eftersom det inte går att få fram så många fler Bitcoin kommer priset hela tiden stiga. Därför kommer också mining kommer göras någonstans där el är billigt, oavsett försök att hindra det.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Galax9:

Bitcoin kommer mer och mer att ersätta guld som skydd mot inflation, och eftersom det inte går att få fram så många fler Bitcoin kommer priset hela tiden stiga. Därför kommer också mining kommer göras någonstans där el är billigt, oavsett försök att hindra det.

You're hacked! All your Bitcoins belong to me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Vad menar vi med "miljövänliga" i det här sammanhanget? För i dagsläget kan vi alltid anklaga all form av resursanvänding för att vara miljöförstöring då i princip inget av våran aktivitet i västvärlden bedrivs på ett i längden hållbart sätt i dagsläget. Sedan har jag inte påstått att detta är något som skett ännu i större skala, jag formulerade en hypotes angående förbudet.

Men ja, t.ex så ökar Islands utvinning av geo pga att energihungriga industrier flyttar dit. Visserligen har inte miners och aluminiumverk byggt anläggningarna själva, men Island behöver inte denna produktion om det inte var för dessa industrier. Om EU då inför förbud och börjar mer eller mindre svartlista företag/industrier som har något med PoW att göra utanför EU som "inte hållbara", ska då hela den Isländska energindustrin bli ett svart får? Ett av de mest hållbara länder vad gäller elproduktion i världen?

Reglering och hårdare krav på en sektor är en sak, rena förbud och hårda linjer är en helt annan.

Skrivet av Chrisj:

Beror på, räknar du en solpanelspark som miljövänlig?

Tredje och sista gången jag ställer frågan, med tanke på allt svammel jag får istället för ett svar varje gång så tror jag att jag redan vet svaret.

Har du något exempel på miljövänliga anläggningar som har byggts av miners?

Jag frågade inte om Islands framtida industri utveckling.
Jag argumenterade inte för eller emot solceller.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Tror folk att fiatvaluta inte drar någon ström? Hur många banker finns det i världen?

Fördelar med kryptovaluta är att till skillnad från banksystemet som är trasigt i grunden och måste kollapsa emellanåt (och de rikaste blir rikare varje gång) så kan man inte trycka upp nya bitcoins. Ingen kan stjäla dina pengar bakvägen ifrån dig genom inflation. En annan fördel är att det är bra ur yttrandefrihetssynpunkt då ingen bank kan ta dina pengar ifrån dig eller låsa ditt konto om du har dom i kryptovaluta.

Det är väl bara en tidsfråga innan vi har social kredit system i väst också och folket älskar att trampas på av järnhälen.

Permalänk
Medlem

Självklart borde allt som inte tillför något utan enbart använder resurser förbjudas. F1 (och egentligen all motorsport) är ytterligare exempel. Hade utbrytningen av krypto ex kopplats ihop till folding hade det varit en annan sak.

Skrivet av micke1m:

Tror folk att fiatvaluta inte drar någon ström? Hur många banker finns det i världen?

Fördelar med kryptovaluta är att till skillnad från banksystemet som är trasigt i grunden och måste kollapsa emellanåt (och de rikaste blir rikare varje gång) så kan man inte trycka upp nya bitcoins. Ingen kan stjäla dina pengar bakvägen ifrån dig genom inflation. En annan fördel är att det är bra ur yttrandefrihetssynpunkt då ingen bank kan ta dina pengar ifrån dig eller låsa ditt konto om du har dom i kryptovaluta.

Det är väl bara en tidsfråga innan vi har social kredit system i väst också och folket älskar att trampas på av järnhälen.

Om vi hade haft bitcoins som valuta idag och jag hade begärt högre lön av min arbetsgivare, samtidigt som en butiksägare (och dess anställda vill få högre lön) - behöver inte de varorna butiken säljer bli dyrare så butiksägaren har råd med de ökade omkostnaderna? Samma för min arbetsgivare. Om det inte går att trycka upp nya bitcoins hamnar vi (dock liten chans, men hypotetiskt) tillsist i det läget där ingen kommer kunna handla något, eftersom alla varor som säljs är dyrare än antalet tillgängliga pengar. Kraschen blir då ännu värre?

Det som är intressant (läs skrämmande) är hur våra folkvalda väver ihop krypto med serverhallar i allmänhet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/generaldirektore...

Permalänk
Medlem

Folk pratar om pyramidspel, men banksystemet är ju redan det ultimata pyramidspelet hela världen är med i. Vi blir våldtagna varje dag genom att det skapas nya pengar, till slut leder det oundvikligt till en krasch som leder till att de rikaste blir ännu rikare och alla andra blir fattigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Självklart borde allt som inte tillför något utan enbart använder resurser förbjudas. F1 (och egentligen all motorsport) är ytterligare exempel. Hade utbrytningen av krypto ex kopplats ihop till folding hade det varit en annan sak.

Om vi hade haft bitcoins som valuta idag och jag hade begärt högre lön av min arbetsgivare, samtidigt som en butiksägare (och dess anställda vill få högre lön) - behöver inte de varorna butiken säljer bli dyrare så butiksägaren har råd med de ökade omkostnaderna? Samma för min arbetsgivare. Om det inte går att trycka upp nya bitcoins hamnar vi (dock liten chans, men hypotetiskt) tillsist i det läget där ingen kommer kunna handla något, eftersom alla varor som säljs är dyrare än antalet tillgängliga pengar. Kraschen blir då ännu värre?

Det som är intressant (läs skrämmande) är hur våra folkvalda väver ihop krypto med serverhallar i allmänhet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/generaldirektore...

Om produkten är tillräckligt bra så kommer folk betala för den, om den inte är det varför ska man betala mer för den? Sen är det väl ingen som sagt att man ska förbjuda fiat?

Permalänk

Helt rätt tycker jag. det behövs regleringar mot proof-of-work för att de drar så otroligt mycket onödiga resurser på alla gamla krypto nätverk. det redan bevisat att det inte behövs POW för att få en decentraliserad consensus.

Nano har redan bevisat att det går att lösa problemet med DAG (directed acyclic graph) metoden som helt utesluter mining. Hela nano nätverket kan köras på ett vindkraftverk. Alltså finns det ingen anledning att använda sig av POW och mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimb0slice:

Helt rätt tycker jag. det behövs regleringar mot proof-of-work för att de drar så otroligt mycket onödiga resurser på alla gamla krypto nätverk. det redan bevisat att det inte behövs POW för att få en decentraliserad consensus.

Nano har redan bevisat att det går att lösa problemet med DAG (directed acyclic graph) metoden som helt utesluter mining. Hela nano nätverket kan köras på ett vindkraftverk. Alltså finns det ingen anledning att använda sig av POW och mining.

https://i.imgur.com/f4kfMOC.jpeg

Det är en fri marknad, är det så fantastiskt bra så är det bara upp till bevis, förbud är inte en bra lösning.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hunterxx:

Självklart borde allt som inte tillför något utan enbart använder resurser förbjudas.

Enligt min eller din åsikt? Diskussionen om vad "tillför" betyder lär bli en evighetsmaskin. <tm Michael B. Tretow> F1 t.ex. tillför kunskap i nyttjande av elektriska fordon till det extrema. Semestra på annan plats än egna hemmet tillför inte heller något till mänskligheten. Hyr ett VR-headset och åk virtuellt till Säffle och en kopp kaffe. Mängden människor på den här planeten som vill konsumera är problemet. Jorden klarar sig bra utan människor, alltså tillför vi ingenting. </doomsday rant mode off>