Intel Core i5-12400F blir prisvärd sexkärnig Ryzen 5 5600X-konkurrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Vänta va. När var den nere på 2500:- ?

3150kr var det billigaste på prisjakt iaf
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5354906

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se om det kommer några intressant moderkort eftersom cpu'n kan använda både ddr4 och ddr5. kom ihåg att asrock brukade göra sådant. byggde en dator till min bror med asrock 939dual-sata2. Den klarade både AGP och pcie16 kort.
Fanns det någon bräda som klarade både ddr, dd2 eller rambus kanske?

Tror inte det fanns nått med rambus+nått annat då de är helt olika. Fannd dock combos av SDRAM+DDR, DDR+DDR2 och DDR2+DDR3. Dessa är någotnär compatibla standarder med varandra ECS (EliteGroups) och som tidigare nämnts ASRock har gjort sådana, men även Gigabyte.
Långt innan dessa fanns även moderkex med stöd för FBRAM+EDORAM samt EDORAM+SDRAM

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tror inte det fanns nått med rambus+nått annat då de är helt olika. Fannd dock combos av SDRAM+DDR, DDR+DDR2 och DDR2+DDR3. Dessa är någotnär compatibla standarder med varandra ECS (EliteGroups) och som tidigare nämnts ASRock har gjort sådana, men även Gigabyte.
Långt innan dessa fanns även moderkex med stöd för FBRAM+EDORAM samt EDORAM+SDRAM

Då finns det hopp att dom vågar pröva igen. Alltid bra när man kan ha kvar något längre. Förhoppningsvis funkar det helt smärtfritt. Mins att brorsan hade lite små problem främst med agp porten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är väldigt bra cpuer men jag har svårt att se meningen för oss som spelar och inte har ett RTX3090. Då gör det ingen skillnad..

Varför skulle det inte göra någon skillnad? För mig som sitter på tex en 4770K kan det nog göra ganska stor skillnad ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tror inte det fanns nått med rambus+nått annat då de är helt olika. Fannd dock combos av SDRAM+DDR, DDR+DDR2 och DDR2+DDR3. Dessa är någotnär compatibla standarder med varandra ECS (EliteGroups) och som tidigare nämnts ASRock har gjort sådana, men även Gigabyte.
Långt innan dessa fanns även moderkex med stöd för FBRAM+EDORAM samt EDORAM+SDRAM

Jag bara funderar på om det helt enkelt kan vara problem att få till ’routing’ av alla ledare. De måste ju från sockeln till dram-slot, och ha ganska tighta toleranser. Har för mig bland annat att Intel skyllde på det när de flyttade kylarnas monteringshål.

Vi får se, känns som att något bolag (ofta Asrock) brukar få till det om det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tror inte det fanns nått med rambus+nått annat då de är helt olika. Fannd dock combos av SDRAM+DDR, DDR+DDR2 och DDR2+DDR3. Dessa är någotnär compatibla standarder med varandra ECS (EliteGroups) och som tidigare nämnts ASRock har gjort sådana, men även Gigabyte.
Långt innan dessa fanns även moderkex med stöd för FBRAM+EDORAM samt EDORAM+SDRAM

Ett sådant har jag ägt med super socket 7. I den kunde jag körde båda minnestyperna samtidigt. Oavsett vad som stod i instruktionsboken, så fungerade det galant

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Sägs redan komma med en sänkning av 5800X med 150USD till 299USD
https://www.hardwaretimes.com/amd-ryzen-7-5800x-price-drops-b...

Känns rimligt. Tycker 5800X alltid legat lite vär högt i pris för vad den är. Men hela serien borde ner i pris egentligen. Det är klart man kan ta en rätt saftig premium när man både är överlägsen i rå prestanda och energieffektivitet, men nu är de bara klassledande i energieffektivitet, förvisso rött rejält, men inte så att det motiverar nuvarande prisnivåer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är väldigt bra cpuer men jag har svårt att se meningen för oss som spelar och inte har ett RTX3090. Då gör det ingen skillnad..

För mig som sitter med ett rtx2070super och en 12 år gammal i7-950 är det väldigt stor mening med en ny CPU..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Känns rimligt. Tycker 5800X alltid legat lite vär högt i pris för vad den är. Men hela serien borde ner i pris egentligen. Det är klart man kan ta en rätt saftig premium när man både är överlägsen i rå prestanda och energieffektivitet, men nu är de bara klassledande i energieffektivitet, förvisso rött rejält, men inte så att det motiverar nuvarande prisnivåer.

Håller med. Ligger man på topp så tar man så klart ut ett premium för det, men med Intel flåsandes i nacken så behöver de justera priserna. Sitter själv på ett X570 moderkort med en 3600X och avser att uppgradera prollen så att min "investering" i AM4 är relevant så länge som möjligt. Hittills har det inte känts prisvärt att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

För mig som sitter med ett rtx2070super och en 12 år gammal i7-950 är det väldigt stor mening med en ny CPU..

Ja varför har du väntat så länge? 12600K ser ju trevlig ut eller 3000-serien eller nyare från AMD

Skrivet av joppe_k:

Håller med. Ligger man på topp så tar man så klart ut ett premium för det, men med Intel flåsandes i nacken så behöver de justera priserna. Sitter själv på ett X570 moderkort med en 3600X och avser att uppgradera prollen så att min "investering" i AM4 är relevant så länge som möjligt. Hittills har det inte känts prisvärt att göra det.

Jag satt länge (7år?) på min 2600K som gick att köra i 4.7GHz. Haswell och Skylake gick inte att köra så snabbt (fast högre IPC)
Skaffade en Ryzen 1800X som egentligen inte kändes mycket snabbare men som var 3ggr starkare i multitrådat.
Med facit i hand kunde jag skippat 1800X (och 2000 serien med, vilket jag gjorde)
Sen har jag haft Ryzen 3600, 3900X, 5600X och nu 5950X som jag ska ha i minst 5 år.
Jag märkte betydligt större skillnad att gå från 1800X till 3000 än att gå från 3000-serien till 5000.

Det är trevligt med det långlivade stödet hos AMD med AM4. Det jag märkte med 5600X var att den slog i taket när det gäller hastighet och det var synd då kärnorna kunde gå snabbare. Skillnad mot 5950X där man märker att det är värmen och kylningen som är begränsningen. 5600X skulle ju säkert slå andra modeller på fingarna i singeltrådade tester, så det är antagligen därför.
Vi får se vad de släpper för nya modeller. Tydligen ska de komma med större cache-minne men de kanske skruvar upp frekvensen hos t.ex. 5600X ersättaren med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Håller med. Ligger man på topp så tar man så klart ut ett premium för det, men med Intel flåsandes i nacken så behöver de justera priserna. Sitter själv på ett X570 moderkort med en 3600X och avser att uppgradera prollen så att min "investering" i AM4 är relevant så länge som möjligt. Hittills har det inte känts prisvärt att göra det.

Intel är väl ifatt och förbi på alla plan nu frånsett energieffektiviteten, så en prisjustering känns fullt rimlig.

Dock innebär ju just det där med "Prestanda per Watt", att AMD ändå kanske tycker att en bredare titt på priserna inte är motiverad, vi får se. Men folk tittar ju i stor utsträckning på halo-produkter för att bedöma prestandan på en hel generation och om konsensus är att "Intel är bäst" så får nog AMD finna sig i att en prissänkning är fullt rimlig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intel är väl ifatt och förbi på alla plan nu frånsett energieffektiviteten, så en prisjustering känns fullt rimlig.

Dock innebär ju just det där med "Prestanda per Watt", att AMD ändå kanske tycker att en bredare titt på priserna inte är motiverad, vi får se. Men folk tittar ju i stor utsträckning på halo-produkter för att bedöma prestandan på en hel generation och om konsensus är att "Intel är bäst" så får nog AMD finna sig i att en prissänkning är fullt rimlig.

Det har väl mest med Intels för stunden dyra plattform som gör att AMD inte behöver paniksänka

Jag ser ingen poäng att sänka tills det går att få tag på 2x8GB DDR5 i vanliga butiker och moderkort under 2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag satt länge (7år?) på min 2600K som gick att köra i 4.7GHz. Haswell och Skylake gick inte att köra så snabbt (fast högre IPC)
Skaffade en Ryzen 1800X som egentligen inte kändes mycket snabbare men som var 3ggr starkare i multitrådat.
Med facit i hand kunde jag skippat 1800X (och 2000 serien med, vilket jag gjorde)
Sen har jag haft Ryzen 3600, 3900X, 5600X och nu 5950X som jag ska ha i minst 5 år.
Jag märkte betydligt större skillnad att gå från 1800X till 3000 än att gå från 3000-serien till 5000.

Det är trevligt med det långlivade stödet hos AMD med AM4. Det jag märkte med 5600X var att den slog i taket när det gäller hastighet och det var synd då kärnorna kunde gå snabbare. Skillnad mot 5950X där man märker att det är värmen och kylningen som är begränsningen. 5600X skulle ju säkert slå andra modeller på fingarna i singeltrådade tester, så det är antagligen därför.

Bra info! Hade själv en i5 2500k innan jag skaffade Ryzen systemet. Vågar knappt gissa hur gammal den var. Riktiga trotjänare de där Sandy Bridge CPU:erna.

Om jag skulle köpa något av det som erbjuds här och nu så skulle det nog bli en 5800X eller 5900X. Jag behöver nog inte den råstyrka som en 5950X erbjuder, men iom att jag har en custom vattenkylning så kunde jag kosta på mig något kralligare än t.ex. en 5600X. Klokast är nog att invänta uppdateringen av Zen 3 för att se vad det för med sig i form av förbättringar och eventuella prissänkningar. Men men. Vi får väl se vad som händer under Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är egentligen inte helt rätt sätt att mäta heller eftersom strömförbrukning inte skalar linjärt med prestandan. Om både 12600K och 5600X hade utfört samma arbete (dvs man måste underklocka 12600k) så skulle nog intel prollen komma ut som vinnare.

Fast vid det här laget så är det redan fastställt att adler lake är betyderligt bättre än amd på nästan alla fronter, förutom när man räknar in energiförbrukning då ligger fortfarande AMD före. Finns gott om videos på tuben där dom testar detta. Liksom Intels 12900k drar i till exempel r20 nästan 30% mer än 5900x men är bara 20% snabbare.

Att hålla på och underclocka den ena då måste du göra det med den andra också juuh. Så länge du inte jämför dom där effektåtgången ska va samma för båda, men finns ingen anledning till att göra detta då det ända du gör är att skapa ett orealistiskt förhållande för ena cpun.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Högre strömförbrukningen verkar ju gälla om man lastar alla trådar. Men i spel så är det ingen skillnad mellan Intel och AMD. Själv renderar jag i princip aldrig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ja varför har du väntat så länge? 12600K ser ju trevlig ut eller 3000-serien eller nyare från AMD

Äh, har inte riktigt haft behov av snabbare CPU. Gamla bettan klarar fortfarande alla nya spel relativt väl. Meen den började sjunga lite på sista versen, 120gb ssd som C:, bara 500gb ssd för spel, inge nvme, bara 12gb ram, så lika bra att uppgradera nu när ddr5+pcie5.0+intel äntligen krympt ner från 14nm osv plus jag har äntligen skaffat rackskåp så dags att fylla det med datorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Bra info! Hade själv en i5 2500k innan jag skaffade Ryzen systemet. Vågar knappt gissa hur gammal den var. Riktiga trotjänare de där Sandy Bridge CPU:erna.

Om jag skulle köpa något av det som erbjuds här och nu så skulle det nog bli en 5800X eller 5900X. Jag behöver nog inte den råstyrka som en 5950X erbjuder, men iom att jag har en custom vattenkylning så kunde jag kosta på mig något kralligare än t.ex. en 5600X. Klokast är nog att invänta uppdateringen av Zen 3 för att se vad det för med sig i form av förbättringar och eventuella prissänkningar. Men men. Vi får väl se vad som händer under Black Friday.

Egentligen ville jag ha en 5900X men gick inte att få tag på. En snäll herre här på Swec sålde mig 5950X.
Men har haft mycket nytta av den för mina ändamål

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Äh, har inte riktigt haft behov av snabbare CPU. Gamla bettan klarar fortfarande alla nya spel relativt väl. Meen den började sjunga lite på sista versen, 120gb ssd som C:, bara 500gb ssd för spel, inge nvme, bara 12gb ram, så lika bra att uppgradera nu när ddr5+pcie5.0+intel äntligen krympt ner från 14nm osv plus jag har äntligen skaffat rackskåp så dags att fylla det med datorer!

Jag gick från i7-970 till i7-12700. Har också inväntat PCIe 5.0 och DDR5 och väntan på de sist nämda tycks sitta i.
En aspekt man skall komma ihåg är att det inte alltid är mest ekonomiskt att gå efter de här lite klenare varianterna (läs 400-serien).

Core i7-970 var rätt kraftfull när den kom, med 6C+6HT på senaste nod 32nm. Ändå hade den högre TDP 130W och var dyrare än 12700K. Slår man ut kostnaden på
11 år så blir det inte så mycket per år ändå.
Vill ännu tillägga att jag aldrig hade problem med temperaturerna heller. Noctua luftkyld och perioder då jag hade den klockad till 4.20GHz.

Permalänk
Medlem

Det är rent löjligt att sitta och snacka om energiförbrukningen. Det handlar om nån krona i månaden med vanligt användarmönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Det är rent löjligt att sitta och snacka om energiförbrukningen. Det handlar om nån krona i månaden med vanligt användarmönster.

Problemet är att det kan gå extremt varmt (till och med Noctuas tornkylare klarar knappt 90C)

Och därmed går det också inte tyst

Kostnaden för elektriciteten skiter nog alla entusiaster i

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

För mig som sitter med ett rtx2070super och en 12 år gammal i7-950 är det väldigt stor mening med en ny CPU..

Eller mig på en i7 4790K...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Kör ett 5600 som jag fick för 1600kr + spel på köpet. Ser verkligen inte poängen i att ha någon annan CPU i dagsläget om fokuset enbart är på spel.

Målet är att skippa hela AM5 generationen. Överdrivna priser så det skriker om det.