Varför WinRaR/7zip

Permalänk
Medlem

De har ju sålt minst en licens 2021 iaf....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dela upp i delar i den storlek du vill går bra men varför vill du byta filändelse på ett artkiv till nåt eget hittepå ?

Säkerhet? Då kan man gömma hemliga arkiv så de kan bli väldigt svåra att hitta. Du hittar bara en installations mapp med hela installationen av random program medan det i själva verket kan ligga hemliga arkiv där.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Säkerhet? Då kan man gömma hemliga arkiv så de kan bli väldigt svåra att hitta. Du hittar bara en installations mapp med hela installationen av random program medan det i själva verket kan ligga hemliga arkiv där.

Det är nog en extremt dålig lösning för säkerhet eftersom du hittar en massa filer av samma storlek och som dessutom har en filheader som visar vad det är för verklig filtyp.
Det behövs nått mer avancerat för att skydda filer på ett bra sätt typ kryptering och att krypteringsprogrammet hanterar att gömma datan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog en extremt dålig lösning för säkerhet eftersom du hittar en massa filer av samma storlek och som dessutom har en filheader som visar vad det är för verklig filtyp.
Det behövs nått mer avancerat för att skydda filer på ett bra sätt typ kryptering och att krypteringsprogrammet hanterar att gömma datan.

Det kombinerat med kryptering blir nog bra.

Är dom slarviga så tänker dom nog bara att det är nått spel eller program och går vidare med andra ställen.

Tex om du tappar ett minne och random ikke så kunniga plockar upp det så kan det vara ett bra skydd.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du har "extract all" som gör samma sak? Kanske inte på *.rar dock.

Jo men får ju ändå dialog. Är ju inte en packa upp här och nu no questions asked funktion.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det kombinerat med kryptering blir nog bra.

Är dom slarviga så tänker dom nog bara att det är nått spel eller program och går vidare med andra ställen.

Tex om du tappar ett minne och random ikke så kunniga plockar upp det så kan det vara ett bra skydd.

Men du kan ju kryptera det komprimerade arkivet utan att byta filändelser, om den som hittar minnet är kapabel att bryta krypteringen tror jag inte att filändelser kommer att innebära nått problem heller.
7zip och Winrar kan använda 256 bit AES kryptering och det har så vitt det är känt inte knäckts så det räcker nog med krypteringen och om det är NSA eller liknade organisation du ska skydda dig mot så lär de genomskåda dina filändelser mycket snabbare än de knäckt 256 bit AES kryptot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du kan ju kryptera det komprimerade arkivet utan att byta filändelser, om den som hittar minnet är kapabel att bryta krypteringen tror jag inte att filändelser kommer att innebära nått problem heller.
7zip och Winrar kan använda 256 bit AES kryptering och det har så vitt det är känt inte knäckts så det räcker nog med krypteringen och om det är NSA eller liknade organisation du ska skydda dig mot så lär de genomskåda dina filändelser mycket snabbare än de knäckt 256 bit AES kryptot.

All säkerhet är bra säkerhet även om den är liten. Någon okunnig som hittar den kanske känner någon som kan eller kommer kunna fixa kryptering eller knäcka lösen? Vet dom inte om det finns det inget att göra nått med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

winrar cuz alltid och det känns mindre bloat och snabbare än 7zip men det baserar jag mest på känslor.

Permalänk
Medlem

Använder 7-Zip till allt av betydelse. Normalt i .zip-format för enkelhetens skull, men när jag tar backupdumpar från hushållets telefoner så använder jag .7z-format med kryptering.

Windows inbyggda zip är (eller har åtminstone varit) väldigt långsam, så när det gäller större datamängder är den särskilt icke-rolig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kör Total Commander som filhanterare. Klarar av att packa upp det mesta, och shella CLI-versionerna av komprimeringsprogrammen när man går åt andra hållet.

Kört på 7Zip när inte TC funnits att tillgå. Funkar utmärkt det med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag kör med WinRAR, det blir färre antal klick och går snabbare än 7zip, då det inte behöver packas så hårt. Används mest när man ska göra nyinstallation av Windows och vill packa ihop krafset man har på skrivbordet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

WinZip har jag inte haft sen Windows ME var modernt.
Jag använde WinRar jättelänge fram till Windows XP pensionerades och jag gick över till Win7.
WinRar verkade ju bara vara bättre helt enkelt.
7-Zip stötte jag på i gymnasiet och jag undrade varför det behövdes ett program till.

Vad jag förstår är varken WinZip eller WinRar fri mjukvara, men 7-Zip är det.
Dessutom har 7-Zip LZMA och LZMA2, har WinZip och WinRar de algoritmerna?

Annars, om något riktigt modernt efterfrågas är ju Zstd #framtiden.
LZMA2/XZ är väl inte riktigt värt mödan sålänge Zstd går att använda.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Directory Opus öppnar väl det mesta, men har WinRAR installerat som komplement om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

De har ju sålt minst en licens 2021 iaf....

https://www.youtube.com/watch?v=o7W6hv4kcvg

Älskar hans kanal.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Finns ju en som heter PKZip också. Vet inte vilken som är bäst eller som kom först, dock ser ju bilden nedan ut att vara skapligt gammal

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/PKZIP_floppy.jpg/220px-PKZIP_floppy.jpg

Ja det är originalet. PK står för Phil Katz som var grundaren till PKWare och uppfinnaren av ZIP-formatet. Förr på DOS-tiden var PKUNZIP i var mans utils-mapp.

Nån som minns ARJ btw?

Permalänk
Medlem

Btw en annan dålig grej med ZIP-folders i Windows är att när man drar/släpper saker för att extrahera, så flyttar Windows först till %TEMP% och sen därifrån görs en copy dit man släppte.. Så packar man upp stora filer tar det ju sjukt lång tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av test0r:

Windows 11 har ändrat hur de menyerna fungerar så alla applikationer som lägger till sig där behöver uppdateras.
Den senaste betan av winrar har stöd för det så installera den.

Man tackar för upplysningen!

Permalänk
Medlem

WinRAR fortfarande pga vana, använt det sedan ~2000/XP tiden, även om det inte används lika ofta nu för tiden. Packar upp ibland, men nu är det väldigt sällan jag packar något. Men gillade WinRAR alternativen och hur det gick att konfigurera.

Då jag senast provade 7Zip uppfyllde det inte mina krav. Men var nog 10-15 år sedan.

Kollade på LGR youtubevideon ang. WinRAR och kände inte riktigt igen 2.0 versionen. Så antar att jag före dess i Dos/Win95/98 använde mig av dosalternativen.

Länge sen nu men man kommer ju fortfarande ihåg pkunzip.exe, unrar.exe, unace.exe, unarj.exe. (-un om man nu behövde paketera, men var oftast tvärtom ) Måhända det fanns något till "packningsalternativ" (?)

Winrar började man ju använda för att det var ett program som klarade av .ace, .arj utöver .rar. WinRAR har ju också varit trevligt då det gått att enkelt modifiera vilken skit eller inte man vill se i högerklicksmenyn till skillnad från många andra.

Nostalgi: Missat meningen med att programwarez back in the day ofta var först packat i ace, rar etc, sen var varje arkiv zippat. Var det bara för att siterna/dropsites skulle kunna lägga till sina .nfos. (Zip bryr sig väl inte om checksumman ändras jämfört med de andra formaten)

Råka googla lite angående mitt favoritnostalgiformat, .arj. Kommer ihåg när man fick tag på bland annat Warcraft 1 (4 disketter, packade med .arj, .a01, .a02, .a03 )
Det formatatet uppdaterades det väl 10+ år mer än vad jag trodde. Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/ARJ så ända till maj 2012.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R!sc:

Ja det är originalet. PK står för Phil Katz som var grundaren till PKWare och uppfinnaren av ZIP-formatet. Förr på DOS-tiden var PKUNZIP i var mans utils-mapp.

Nån som minns ARJ btw?

Total Commander har väl ARJ, LHA, UC2, ACE, TAR, RAR och ZIP. En del måste man ladda ner plugin eller externa program eller nåt tror jag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av R!sc:

Nån som minns ARJ btw?

ARJ var min favoritpackare till PC innan RAR blev standard. LZX var en solklar favorit på AmigaOS.

StuffIt Expander är en annan gammal klassiker som jag minns från MacOS (före OS X).

Kommer ihåg när man konfigurerade upp alla packprogram i Norton Commander, Directory Opus och senare även Windows/Total Commander

Permalänk
Medlem

Har kört Winrar sedan urminnes tider, men funderar nu på att gå över till 7zip då jag lagt märke till att det packar bättre.
Där emot verkar 7zip inte ha en lika smart och dynamisk högerklicksmeny som Winrar.

Det tråkiga är att 7zip inte har stöd för teman och theme managern som finns har tydligen inte uppdaterats sedan stenåldern.
Har förövrigt alltid kört Junior temat till Winrar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.