Wordle på svenska - ordlig.se

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Quelor:

Trevligt litet spel!

Men måste ändå hålla med tidigare kritik.
Frustrerande med så udda ord, slutade med att jag hamrade bokstäver i hopp om få rätt.

Skummade igenom din array med möjliga ord och det var inte överväldigande många ord jag kände igen.

Hejsan!

Tack så mycket.

Jag ska försöka få till en bra blandning av lätta och svåra ord!

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Wolfkin:

Klarade på sista raden.
Får gärna vara lite ovanliga eller gamla ord för min del, blir lite svårare men samtidigt roligt om man får tänka till lite.
Själv tappar jag lätt intresset om det blir för enkelt hela tiden, ska finnas en risk att förlora för att hålla utmaningen uppe.

Tack för att du tog dig tid att skriva det!

Ska försöka hålla det på en nivå som är rolig för så många som möjligt.

Permalänk
Medlem

Någon här som minns föregångarna, Mastermind / Super Mastermind?

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av phlopydisk:

Lite tråkigt ord när man hamnar på framsidan, men kul hemsida. Kommer tillbaks!

Min fru sa precis samma sak 😂

Roligt att du kommer tillbaks!

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av GooGeL:

Blanda gärna kompotten med nygamla ord liksom med gamla ord. o/

Dagens ord fanns inte på kartan för mig iaf.

Det ska jag göra!

Permalänk
Medlem

Förstår att man vill ha grundorden kanske, men varför funkar då flyga men inte bedja?

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Hiraeth:

Förstår att man vill ha grundorden kanske, men varför funkar då flyga men inte bedja?

Det där ser ut som en miss, ska lägga till det ordet i kvällens release. Bra hittat!

Permalänk
Ordklurare

Hej allihop - vad roligt att det kommer så mycket glada tillrop och feedback. Jag skriver ner alltihop och gör något åt det jag hinner, och som flest verkar vilja ha.

Eftersom en stor del av era frågetecken handlar om dagens ord så tar jag och postar de ord som tidigare varit rätt svar, sedan jag släppte spelet för elva dagar sedan. När jag kikar på dem själv tycker jag det är en ganska lagom nivå, men det är så klart subjektivt och jag är helt öppen för att jag kan missbedöma det helt. Vad tycker ni?

Knyte
Kraxa
Oläst
Smurf
Sanda
Därom
Dekal
Tönta
Kärna
Avsats (weekend mode, 6 bokstäver)
Dyrkan (weekend mode, 6 bokstäver)

Permalänk
Medlem

Lyckades klara på 3e försöket, men efter första gissningen så mest satt jag och försökte hitta något som ens fungerade, då inget var i korrekt form.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 12, 6/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟨🟨⬜⬜
⬜🟨🟨⬜⬜
⬜⬜🟨🟨🟨
🟩⬜🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Hade bara tur dom två sista försöken. Aldrig hört ordet förut. Blev lite fundersam när ett bar ord jag försökte med ej var giltiga som "Boden" och "Duven"

tillägg
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Känns lite underligt när det blandas urgamla ord med nya. Man får inte nån känsla för skaparens referensramar. Tönta är t.ex knappast ett ord som någon över 20 använder dagligen medans ordet som körs just nu, d**** är ett ord som antingen är dialektalt eller bara används av 70+.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kul spel, klarade inte svenska ordet med fixade engelska på sista. Detta ska jag skicka vidare till arbetskompisar.

Permalänk

Älskar ordspel, men slutade mer eller mindre spela det på internet när de förstörde Keyword på king.com. Det här spelet hade jag inte provat förr, det var ett kul koncept. Jag tycker inte det spelar roll om det är endast grundformer eller även böjningar som accepteras. Det nuvarande ordet hade jag inte hört förut, men gissade det på femte.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

hade aldrig hört talats om ordet och jag gör rätt mycket korsord på dagens ord. klarade det på 4e försöket, men satt m,est och hamrade in bokstäver allt nekades så tror det bara var ett möjligt ord på den kombon.

Hade andra bokstanven och 4 samt 5e .

Permalänk
Skrivet av Gargz:

Hej hej!

Jag är inte den enda som gjort detta - men har skrivit en Wordle-klon på svenska: https://ordlig.se

På helgerna är det 6 bokstäver i stället för 5, för extra klurighet

ordlig.se WEEKEND nr 11, ❌/6

🟨⬜⬜🟨⬜🟨
🟨⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜🟩
⬜🟨⬜⬜🟨⬜
⬜🟨⬜⬜⬜🟩
⬜⬜⬜🟩🟩🟩

Det vore kul om ni provade

Kul klon! Tack!

ordlig.se nr 12, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟨
🟩🟨🟨⬜⬜
⬜⬜🟨🟨🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 12, 5/6

⬜🟨⬜⬜⬜
⬜🟨🟨🟩⬜
⬜⬜🟨🟩🟩
🟩⬜⬜🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Ska erkänna att jag använde korsordshjälp i slutet, sedan slog jag upp ordet i saol för att få fram innebörden.

Permalänk
Medlem

Wordle 212 5/6

⬛🟨🟨⬛⬛
⬛🟨🟨🟨🟨
🟨🟨🟨🟨⬛
🟩⬛🟨🟨⬛
🟩🟩🟩🟩🟩

Hade ett jäkla flyt på engelska versionen. Men och ett ord jag har hört tidigare

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Vilket flyt! Gissade rätt på två försök. Egentligen ren tur då jag är trött och knappt orkar tänka nu. Däven var rätt svar. Gissade på väder först.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Skrev in 4 ord vav det fjärde hade ett n på slutet. Allt annat var grått, då ska jag inte använda bokstäverna mer, för de finns ju inte i ordet? Enl hemsidans regler.
Blev omöjligt att få ihop ett ord till rad 5 i grundform sen krascha sidan. Nu går det ej komma in mer.
Gör om gör rätt.. haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Wh1spY:

Skrev in 4 ord vav det fjärde hade ett n på slutet. Allt annat var grått, då ska jag inte använda bokstäverna mer, för de finns ju inte i ordet? Enl hemsidans regler.
Blev omöjligt att få ihop ett ord till rad 5 i grundform sen krascha sidan. Nu går det ej komma in mer.
Gör om gör rätt.. haha.

Hej Wh1spY!

Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt vad det är du beskriver här.

Vad kom det sig att det blev omöjligt att få ihop ett ord i grundform på rad 5 för dig?

Det var inte bra att sidan kraschade, jag har inte haft någon annan som rapporterat in liknande problem än så jag är lite undrande kring vad det kom sig. Om du eller någon annan här upplever en krasch eller problem att komma in på sidan igen så får ni jättegärna posta en screenshot här, eller försöka beskriva beteendet så utförligt ni kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

"DÄVEN"

Dold text

... om inte lärde jag mig ett nytt ord!

Undvik gärna o spoila ordet för andra. Alla har samma.

Permalänk
Medlem

Roligt! Blev lite irriterad och skrev "jävel" på femte försöket, vilket hjälpte en hel del. Skönt att få ut frustrationen samtidigt som man fick tre bokstäver rätt! Sen var det inte så svårt att klura ut rätt svar på sjätte försöket.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av ennexs:

Roligt! Blev lite irriterad och skrev "jävel" på femte försöket, vilket hjälpte en hel del. Skönt att få ut frustrationen samtidigt som man fick tre bokstäver rätt! Sen var det inte så svårt att klura ut rätt svar på sjätte försöket.

😂😂😂

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 13, 2/6

🟨🟨⬜⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Denna gången hade man lite flyt!

Permalänk
Medlem

Gårdagens hade jag inte hört talas om, men nu efter tolvslaget gick det bättre. Den engelska klarade jag både igår och idag.

ordlig.se nr 13, 3/6

⬜⬜⬜⬜🟨
🟩⬜🟨⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜

Men håller med om att enter borde behövas för att lägga ett ord.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Orka ord som man aldrig ens hört. Höll på typ 10 minuter och klarade inte den svenska versionen.
Engelska versionen klarade jag på 5e försöket på under 3 min.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tror jag stötte på en bugg. Började lösa ordet före 00:00, men blev klar efter tolvslaget (misslyckades med det) . När jag uppdaterade sidan ändrades vilket ord som visades som rätt svar, men jag fick aldrig en chans att försöka på det.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av Housepainter:

ordlig.se nr 13, 2/6

🟨🟨⬜⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Denna gången hade man lite flyt!

Snyggt 👏🏼👏🏼👏🏼

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av DevilsDad:

Tror jag stötte på en bugg. Började lösa ordet före 00:00, men blev klar efter tolvslaget (misslyckades med det) . När jag uppdaterade sidan ändrades vilket ord som visades som rätt svar, men jag fick aldrig en chans att försöka på det.

Ooooooh nooooo Vilken otur!

Den tar jag med mig och ser vad jag kan göra åt redan i morgon, eller i dag eller vad det nu är. Sorry!

Permalänk
Medlem

Ja, dagens ord var lite mer välkänt för mig än gårdagens. Det hade jag fel på, aldrig hört talas om "däven". Fattade inte vad det kunde vara, eftersom det bara är "grund-ord" som fungerar (t.ex "ingen", men inte "äggen")