Wordle på svenska - ordlig.se

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att ha en enorm orddatabas och slumpa fram ett ord för varje tillfälle sidan laddas? Då försvinner ju risken att folk spoilar.

Sen ska självklart böjningar, plural och annat funka, annars blir det ju löjligt. Dessutom borde man som användare få välja svårighetsgrad, t ex att variera mellan 3 och 9 tecken, och sen hur många försök man har mellan kanske 4 och 10?`
Nuvarande upplägget känns begränsat på ett väldigt onödigt vis.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 13, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟨🟨⬜🟨
🟨⬜⬜🟩🟩
⬜🟩🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Finns två ord som har samma fyra bokstäver på slutet och givetvis försöker jag med fel ord först. 😄

Permalänk
Medlem

Kastade dagens på tre gissningar. Lite flyt

Permalänk
Medlem

Fatta inte

SN*ML sen gav jag upp och skrev snäll snäll och ordet va Yngel?

Dold text
Lade till spoilertagg /mod
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Trevligt! Femte försöket.

Perfekt när man hade svårt att somna om. Eller?! 🤔

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Fatta inte

SN*ML sen gav jag upp och skrev snäll snäll och ordet va Yngel?

Dold text

Inte okej att skriva svaret helt öppet sådär.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag vet att det kräver en del moderation om folk ska vara envisa och förstöra för andra.. men ha lite sunt förnuft och strunta i att skriva ut dagens svar utan spoilertaggar, är ni snälla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha det var svårare än jag trodde, men med lite tur gick det.
⬜⬜🟨🟨⬜
🟨⬜⬜⬜⬜
🟩⬜🟨⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Gillar att du markerar ut vilka bokstäver som inte är med i ordet. Det gör det lite lättare att försöka bilda ord.

Du skulle kunna leka med tanken om "dagens trappa" där man t.ex. i följd ska lösa ord med t.ex. 4,5 och 6 bokstäver. Det ger lite mer kött för spelhungriga och lite mer utmaning.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kul grej, aldrig testat något likande, dagens ord tog 3 gissningar men skall bli spännande att följa. Enkelt att komma igång med, perfekt lunch underhållning framöver

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Woohoo!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Även nr 13 klarades på sista försöket

ordlig.se nr 13, 6/6

⬜⬜⬜⬜🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜🟨🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Ordklurare

God morgon allihop!

Ser att många klarat dagens ord, riktigt bra jobbat! Inte lika knepigt som igår.

Ska ta mig tid att svara på så många individuella inlägg med feedback som möjligt ikväll, men nu väntar först en dag av vab. Trevlig tisdag allihop!

Permalänk
Medlem

Jobbigt att man inte får svaret ifall man missar

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av downup:

Jobbigt att man inte får svaret ifall man missar

Den här hinner jag ta nu ☺️

Det är meningen att svaret ska visas ifall man gissar fel 6 gånger, I närheten av statistiken.

Edit: kollade nu och det här fungerar för mig. Precis under statistiken visas det korrekta ordet. Kan du inte se det?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Gender Bender:

Även nr 13 klarades på sista försöket

ordlig.se nr 13, 6/6

⬜⬜⬜⬜🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜⬜🟩🟩🟩
⬜🟨🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Hehe, turknutte som fick den där gula i slutet! Jag satt med dom tre sista och skrev ord jag kom på allt eftersom, men dom där tre sista var ju nästan otur att få. Sjukt många ord som slutar med dom tre

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

ordlig.se nr 13, 6/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟨⬜⬜⬜
🟨🟨⬜⬜⬜
⬜🟨🟨🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk

Jag fick ingen möjlighet att prova dagens. Säger bara "vilken otur" osv och sen vilket rätt ord är. Klickar jag bort det fönstret så ser jag mina försök från igår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hej hej!

Jag är inte den enda som gjort detta - men har skrivit en Wordle-klon på svenska: https://ordlig.se

På helgerna är det 6 bokstäver i stället för 5, för extra klurighet

ordlig.se WEEKEND nr 11, ❌/6

🟨⬜⬜🟨⬜🟨
🟨⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜🟩
⬜🟨⬜⬜🟨⬜
⬜🟨⬜⬜⬜🟩
⬜⬜⬜🟩🟩🟩

Det vore kul om ni provade

Riktigt bra jobbat!
Tog dagens ord på 3 gissningar.
Sidan är bokmärkt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har sett eller kanske till och med använder https://github.com/martinlindhe/wordlist_swedish, men den listan har väldigt många ord och dess böjningar (inga namn).

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Vet inte om du har sett eller kanske till och med använder https://github.com/martinlindhe/wordlist_swedish, men den listan har väldigt många ord och dess böjningar (inga namn).

Böjningar ska det ju inte vara. Orden ska vara i dess grundform

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 13, ❌/6

⬜🟨🟨⬜🟨
🟨🟩🟨⬜⬜
🟨🟩⬜🟨⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
⬜🟩🟩🟩🟩

chansa på fel ord men bättre ord idag

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av FreddyK:

Vet inte om du har sett eller kanske till och med använder https://github.com/martinlindhe/wordlist_swedish, men den listan har väldigt många ord och dess böjningar (inga namn).

Är inte det lite fusk? Jag kan ju stoppa in det där i en databas och bara köra 'Select * from ordlista where len(ord) = 5' Och få alla ord, och sen finsöka med LIKE-statements för att få in bokstäver i dem.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Är inte det lite fusk? Jag kan ju stoppa in det där i en databas och bara köra 'Select * from ordlista where len(ord) = 5' Och få alla ord, och sen finsöka med LIKE-statements för att få in bokstäver i dem.

Om du vill fuska kan du bara kolla källkoden. Alla svaren står där

Jag noterade att Wordle var uppbyggt likadant när jag byggde Ordel.se så valde att lägga all logik på server-sidan i min version. Blir betydligt svårare att fuska!

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 13, 4/6

⬜⬜⬜🟨⬜
🟨⬜⬜⬜⬜
🟨⬜⬜🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

lite tur kan jag tycka

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Ganska stabilt ändå

ordlig.se nr 13, 4/6

⬜🟩⬜🟩🟩
⬜🟩⬜🟩🟩
⬜🟩🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk

Det här var ju svinkul

Dold text
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det här var ju svinkul

Det är det!
Låt det bara vara kul för andra också genom att inte spoila orden med screenshots. 😉

Permalänk
Relik 📜

ordlig.se nr 13, 4/6

⬜⬜⬜⬜⬜
🟨⬜🟨⬜⬜
⬜🟩🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Gick bra idag, tur med tredje gissningen där!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det här kommer jag fastna i, känner det redan nu. Använda två N bokstäver med en grön och en grå, det går väl inte?

ordlig.se nr 13, 3/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟩🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Skrivet av Housepainter:

Det är det!
Låt det bara vara kul för andra också genom att inte spoila orden med screenshots. 😉

Helvete ja! Ber om ursäkt
Fick inte Dela funktionen att funka - det bara snurra

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass