Webhallen är extremt svåra när PostNord/Mord tappat bort paket

Permalänk
Medlem

Webhallen är extremt svåra när PostNord/Mord tappat bort paket

Hejsan
Jag fudnerar lite på hur era upplevelser varit med Webhallen när PostNord/PostMord slarvat bort ett paket, kort och gott så beställde jag en SSD (WD Black SN850 M.2 SSD - 500GB) 2022-01-07.

Enligt PostNord kunde den inte levereras 2022-01-10 av brevbäraren, sedan har det varit tyst ifrån PostNord och det samtal jag har haft med PostNord har bara lett till att de ber mig kontakta Webhallen.

Så jag mailade Webhallen och hörde av mig till deras chatt 2022-01-11 där jag blev ombedd att vänta över helgen, nu när helgen har gått får jag samma svar ifrån Webbhallen, vänta och hoppas att produkten dyker upp och om leveransen inte dyker upp (vem vet hur länge jag får vänta) så kommer de skicka en ersättningsvara.

Med det sagt så förstår jag att problemet helt ligger hos PostNord men jag tycker att det tåls att påpeka att när dessa problem uppstått (borttappade paket) när jag handlat ifrån t.ex. Inet har de skickat en erstättningsvar efter någon dag och bett mig skicka tillbaka (eller inte hämta ut) den ursprungliga leveransen.

Eftersom jag jobbar hemifrån och har en dator utan SSD då den förra pajade i helgen (8-9 Jan), så måste jag nu åka iväg till en butik i närheten och köpa en SSD, vilket känns skapligt surt, och då kanske jag inte ens hittar något jag egentligen vill ha.

Hur har era upplevelser varit vid dessa problem?

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är det inte ditt ansvar att produkten kommer fram, tills att du får din produkt i handen så är det webhallen och postnord som har ansvaret. Så om det inte har kommit fram så ska webhallen skicka ny ssd till dig.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

"Eftersom jag jobbar hemifrån och har en dator utan SSD då den förra pajade i helgen (8-9 Jan), så måste jag nu åka iväg till en butik i närheten och köpa en SSD, vilket känns skapligt surt, och då kanske jag inte ens hittar något jag egentligen vill ha."

Köpte du med företagskonto eller som privatperson? Detta är viktigt då PostNord prioriterar privatpaket och företagspaket olika.

Övrigt, Ibland tar det lång tid från PostNord... Men du ska kontakta Webhallen som i sin tur ska kontakta PostNord och undersöka saken. De är inte tvungna att skicka en ny innan den utredningen gått igenom och är klar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Köpte du med företagskonto eller som privatperson? Detta är viktigt då PostNord prioriterar privatpaket och företagspaket olika.

Övrigt, Ibland tar det lång tid från PostNord... Men du ska kontakta Webhallen som i sin tur ska kontakta PostNord och undersöka saken. De är inte tvungna att skicka en ny innan den utredningen gått igenom och är klar.

Köpte privat, var kanske dumt så här i efterhand, när jag har möjligheten att köpa via bolaget.

Jo förstår att lösningen måste få ha sin gång och att de inte måste skicka ut en ersättsvara förens de har fått svar ifrån PostNord och deras undersökning, däremot så har upplevelsen ifrån andra (t.ex. Inet) varit betydligt smidigare och tillmötesgående.

Men jag får vänta och se helt enkelt

Permalänk
Skrivet av gonace:

Köpte privat, var kanske dumt så här i efterhand, när jag har möjligheten att köpa via bolaget.

Jo förstår att lösningen måste få ha sin gång och att de inte måste skicka ut en ersättsvara förens de har fått svar ifrån PostNord och deras undersökning, däremot så har upplevelsen ifrån andra (t.ex. Inet) varit betydligt smidigare och tillmötesgående.

Men jag får vänta och se helt enkelt

Inget som hindrar att du köper en till, kanske kan få expressfrakt av webhallen som goodwill, och sen returnera den som är borta, om den kommer fram?

EDIT: Öppet köp börjar ju inte räknas ner förens du fått varan levererad

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Detta var ju konstigt. Jag beställde också en SSD från webhallen på black friday och efter 3 veckor utan disk så skickade de ut en ny. Den kom inom en vecka. Webhallen skötte det bra men man undrar om de inte skulle tjäna på att skicka med spårbart så kunde de se vart det är nån som snor dom, vilket jag är övertygad om är vad som händer.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

En vän har exakt samma problem, en WD Black SN850 1TB som försvann.. Anar ett mönster... Han fick beställa en ny (Valde Budbee denna gång) och hoppas på att PostNord hittar och skickar tillbaka den gamla.

Nån på PostMord verkar stjäla Webhallen-paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Detta var ju konstigt. Jag beställde också en SSD från webhallen på black friday och efter 3 veckor utan disk så skickade de ut en ny. Den kom inom en vecka. Webhallen skötte det bra men man undrar om de inte skulle tjäna på att skicka med spårbart så kunde de se vart det är nån som snor dom, vilket jag är övertygad om är vad som händer.

Menar du verkligen "3 veckor"? Skulle aldrig vänta i 3 veckor på att få något levererat, inte ens under perioder med mycket leveranser runt i landet.

Skrivet av dlq84:

En vän har exakt samma problem, en WD Black SN850 1TB som försvann.. Anar ett mönster... Han fick beställa en ny (Valde Budbee denna gång) och hoppas på att PostNord hittar och skickar tillbaka den gamla.

Nån på PostMord verkar stjäla Webhallen-paket.

Min känsla är att leveranser "försvinner" i större utsträckning än förr, en kompis köpte ifrån Gymmgrosisten i höstas och de fick skicka samma paket 4 gånger, de 3 första lastades på bilen sedan stod de som "emballage förstört". Kul att de inte såg att paketet var trasigt först långt in på dagen, efter den lastats på bilen för leverans.

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall fått svar av Webbhallen nu efter en ny omgång i deras chatt, och att de nu har skickat en ersättningsvara, har frågat om vad PostNord sagt men inte fått svar på det än.

Webhallen löst det hela okej i alla fall, även om jag tycker att det tagit lite för många dagar för dem att agera, personalen har dock alltid varit så behjälpliga de nog kunnat vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Menar du verkligen "3 veckor"? Skulle aldrig vänta i 3 veckor på att få något levererat, inte ens under perioder med mycket leveranser runt i landet.

Min känsla är att leveranser "försvinner" i större utsträckning än förr, en kompis köpte ifrån Gymmgrosisten i höstas och de fick skicka samma paket 4 gånger, de 3 första lastades på bilen sedan stod de som "emballage förstört". Kul att de inte såg att paketet var trasigt först långt in på dagen, efter den lastats på bilen för leverans.

Jag väntar normalt sett kanske en vecka men jag hade inte bråttom här Och det brukar ta lite extra tid runt blackfriday, Jul och liknande, jag har själv jobbat med internethandel. SSD:n har legat på mitt skrivbord sen dess såattee...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

När jag hade en beställning som försvann, som skickades som ej spårbart från Webhallen, så efter 1 vecka skickade de en ny försändelse, spårbar. För att vara lite mer säkra på att varan skulle komma fram.

Gick väldigt smidigt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Postnord har tappat bort ett paket för mig på terminalen i Örebro. Skapade ett ärende i mitten av förra veckan då en person ska leta efter paketet. Han har ej hört av sig en han som tog ärendet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

En vän har exakt samma problem, en WD Black SN850 1TB som försvann.. Anar ett mönster... Han fick beställa en ny (Valde Budbee denna gång) och hoppas på att PostNord hittar och skickar tillbaka den gamla.

Nån på PostMord verkar stjäla Webhallen-paket.

Exakt det där tror jag också. Någonstans i ledet finns det en riktig räkmackaåkare som lever drömlivet genom att titta på paketavsändare och sedan säkert väga för att känna om det kan vara något kul att plocka med sig hem.

Vad bra att PostNord som ansvarar över Sveriges inhemska postutdelning saknar säkerhetskameror när de låter vilka som helst (allt annat vore ju "diskriminering") få hantera andras ägodelar... 👍

Det räknas som brottet "brytande av posthemlighet" (källa: https://lagen.nu/1962:700#K4P8S1).

Jag finner det oroväckande att något så essentiellt som post har så dålig tillsyn då det finns människor som måste få medicin, myndighetsbrev, med mera, via snigelpost vars levebröd och bokstavligen talat liv hänger på en skör tråd med hjälp av snigelpost.

Att vissa avfärdar det hela som, "Äh, är ju bara post, inte framtiden precis!", är minst lika illamående att höra.

Jag tycker att Webhallen ska sätta ned foten och säga att PostNord får ta och "fixa sin skit" eller så kör de vidare med DHL och andra kuriralternativ. Vore helt rätt. Åtgärda där det känns: ekonomin genom förlorad storkund.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AplAy:

Vad bra att PostNord som ansvarar över Sveriges inhemska postutdelning saknar säkerhetskameror när de låter vilka som helst (allt annat vore ju "diskriminering") få hantera andras ägodelar... 👍

Känns verkligen som att du hittar på här. Inga belägg?
Paket kan försvinna precis var som helst. På pallen/buren, i fordonet, på terminal, i andra pallar, hos ombud etc.

edit:

Skrivet av gonace:

Jag har i alla fall fått svar av Webbhallen nu efter en ny omgång i deras chatt, och att de nu har skickat en ersättningsvara, har frågat om vad PostNord sagt men inte fått svar på det än.

Webhallen löst det hela okej i alla fall, även om jag tycker att det tagit lite för många dagar för dem att agera, personalen har dock alltid varit så behjälpliga de nog kunnat vara.

Avsändaren har nån form av dialog med transportör förhoppningsvis, man måste ge de tid att svara och ibland kan man dessvärre få vänta ett tag.

Vi ringer SCH ibland och eftersöker leveranser, ibland får man inget svar alls och måste påminna dom, ibland dyker godset bara upp hos mottagare och man hör inget av transportör. Personligen tror jag att det ibland är för många inblandade

Permalänk
Avstängd

Varför skickar man paket utan REK? Köpte ett USB-MINNE för 150 kr. Det var spårbart. Dock inte från WH.

Permalänk
Medlem

När jag såg titeln på tråden så trodde jag det här var ett fall av postens nya trevliga "om paketet inte går in i brevlådehålet så hänger vi den i en påse på dörrhandtaget" policy för varubrev och sagda påse fått fötter

Hos Webbhallen kan man ju välja olika fraktalternativ men det blir ju surt när säljaren väljer alternativ och paketet försvinner och posten menar att de har levererat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Varför skickar man paket utan REK? Köpte ett USB-MINNE för 150 kr. Det var spårbart. Dock inte från WH.

För rek kostar minst 102kr där vikten får vara max 50 gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Varför skickar man paket utan REK? Köpte ett USB-MINNE för 150 kr. Det var spårbart. Dock inte från WH.

Varför skicka som rek och inte MyPack tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Avsändaren har nån form av dialog med transportör förhoppningsvis, man måste ge de tid att svara och ibland kan man dessvärre få vänta ett tag.

Vi ringer SCH ibland och eftersöker leveranser, ibland får man inget svar alls och måste påminna dom, ibland dyker godset bara upp hos mottagare och man hör inget av transportör. Personligen tror jag att det ibland är för många inblandade

Jag vet inte om jag köper argumentet, det är inte jag som köpare som ska få lida för vad speditören lyckas med och det är ju också därför man som avsändare har en försäkring med speditören.

Vill man ha en bra kundrelation så tycker jag att man ska vara bemötande och som nu Webhallen gjorde, skicka ut en ersättningsvara även om de enligt mig gjorde det aningen sent.

Men kort och gott så fick jag en ny produkt skickad av Webhallen och jag är nöjd med hur de löste det, till slut.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gonace:

Jag vet inte om jag köper argumentet, det är inte jag som köpare som ska få lida för vad speditören lyckas med och det är ju också därför man som avsändare har en försäkring med speditören.

Vill man ha en bra kundrelation så tycker jag att man ska vara bemötande och som nu Webhallen gjorde, skicka ut en ersättningsvara även om de enligt mig gjorde det aningen sent.

Men kort och gott så fick jag en ny produkt skickad av Webhallen och jag är nöjd med hur de löste det, till slut.

Vilket argument? Det är precis så det ska vara; du hör av dig till avsändaren som förhoppningsvis kollar upp med transportör som i sin tur reggar kollit som försvunnet och letar efter det. Det kan ta en dag till veckor.
Det är normalt att det dyker upp några dagar senare också, ibland är s.k linjen full med gods som ska gå före ditt så dit skjuts fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vilket argument?

Argumentet var väl, om jag inte förstod dig fel, precis som du skriver. Att det är normalt att det kan ta en eller flera veckor och att det är något man får infinna sig i.

Jag tycker inte att man som köpare ska infinna sig i att det tar mer än någon dag, att säljaren har försäkringar via speditören och att man därför bör få en ersättningsvara utskickad någon/några dagar efter.

Men där kan vi kanske tycka olika.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gonace:

Argumentet var väl, om jag inte förstod dig fel, precis som du skriver. Att det är normalt att det kan ta en eller flera veckor och att det är något man får infinna sig i.

Jag tycker inte att man som köpare ska infinna sig i att det tar mer än någon dag, att säljaren har försäkringar via speditören och att man därför bör få en ersättningsvara utskickad någon/några dagar efter.

Men där kan vi kanske tycka olika.

Vi får ju självklart tycka olika:)
Saken är att hela ledet är ganska stort, det börjar hos ÅF, ska med bud/last-bil till terminal där det packas om på antingen bur eller pall, sedan ska det möjligtvis till nästa terminal och eventuellt packas om där för att sedan köras ut med bud/last/dist.bil till ombud.
Tappas ett litet kolli bort redan på första terminalen kan det hamna precis var som helst i landet, spårlöst.
Det kan hamna under pallstallage eller i en bur med annat halvt övergivna prylar som ingen bryr sig om.
Vi har skickat gods som ska till större ort uppåt i landet men det har hamnat i större stad i södra delar av landet, har för mig att det var flera pallar det handlade om.

Man måste få finna sig i och förstå att sökandet tar tid. Är det dessutom ont om lagerpersonal kan det ta längre tid.

Att förvänta sig att ÅF skickar ut ersättningsvara efter två dagar är bara löjligt; dels är det x dagars leveranstid i landet dels kan oförutsedda saker ske, dels blir det mycket enklare att lura ÅF om man dagen efter kräver ersättningsvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man måste få finna sig i och förstå att sökandet tar tid. Är det dessutom ont om lagerpersonal kan det ta längre tid.

Att förvänta sig att ÅF skickar ut ersättningsvara efter två dagar är bara löjligt; dels är det x dagars leveranstid i landet dels kan oförutsedda saker ske, dels blir det mycket enklare att lura ÅF om man dagen efter kräver ersättningsvara.

Finns det någon praxis på hur lång tid man ska vänta på ett borttappat paket innan man kan/ska begära att ÅF skickar om? En vecka efter utsatt leveransdatum, två? 5 arbetsdagar i stället för 2 tycker jag personligen är OK om 2 är det utlovade, sen börjar det kännas surt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Parmenides:

Finns det någon praxis på hur lång tid man ska vänta på ett borttappat paket innan man kan/ska begära att ÅF skickar om? En vecka efter utsatt leveransdatum, två? 5 arbetsdagar i stället för 2 tycker jag personligen är OK om 2 är det utlovade, sen börjar det kännas surt.

Jo jag förstår att det känns surt, 5 dagar är väl OK imo.
Osäkert på om det finns en praxis för alla att följa eller om varje företag/transportör får sätta upp egna.

Permalänk
Medlem

en vecka sen borde dom skicka en ny. vad som hänt med den första ordern får dom ta med posten inte ditt problem eftersom du aldrig fick det.