Följer Sweclockers verkligen EU:s cookie-lag?

Permalänk
Medlem

Följer Sweclockers verkligen EU:s cookie-lag?

Jag väljer alltid att blockera tracking cookies när jag surfar på internet, så även här på Sweclockers. Då och då kommer dock pop-upen fram igen även om jag tackat nej till cookies tidigare, och jag blir alltid lika irriterad över att man måste öppna en meny för att tacka nej jämfört med ett enda knapptryck för att acceptera absolut allt. Det är heller inte speciellt smidigt att ta tillbaka godkännandet om man väl har råkat klicka acceptera alla.

Jag läser https://www.cookiebot.com/en/cookie-law/ och reagerar på följande rad:

"Enable end-users to refuse or withdraw consent as easily as they can give it."

Är inte detta ett ganska uppenbart fall där man medvetet gör det svårare att blockera kakor jämfört med att bara acceptera allt?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag börjar med att svara på det juridiska. Cookies och hur de används regleras i EU-direktivet 2009/136/EC.
Här anges i stycke 66 att "The methods of providing information and offering the right to refuse should be as user-friendly as possible". Vi vill så klart att det ska vara just så användarvänligt som möjligt, och ämnar åtgärda detta. Det som gör att det inte är på plats idag är vi inte har oändliga resurser och kan få ut alla åtgärder på en gång.

Du får därför två svar:
1. Vi kommer skapa bättre val för cookies-alternativen, men jag kan inte svara på när än.
2. Nej, vi bryter inte mot ePrivacy-direktivet och vi har definitivt inget uppsåt med att inte ha moderniserat våra cookies-alternativ än.

Jag ska undersöka om det finns några specifika skäl till varför du återkommande får pop-up:en, men det låter som att det handlar om att du får frågan för att blockeringen av cookies gör att hemsidan tror att du inte fått frågan alls tidigare.

Jag hoppas detta svarar på din feedback. Fortsatt trevlig dag!

/Chefredaktören

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

2. Nej, vi bryter inte mot ePrivacy-direktivet och vi har definitivt inget uppsåt med att inte ha moderniserat våra cookies-alternativ än.

Jag tror ni bryter mot gällande bestämmelser i det avseendet som TS nämner, dvs att det ska vara lika lätt att neka cookies som att godkänna dem.

Här är en artikel om hur Microsoft åkt på dryga böter i Frankrike och där denna fråga verkar vara en delmängd: https://www.scmagazine.com/analysis/compliance/microsoft-fine...

EDPB (EU:s dataskyddsmyndighet) skriver så här:

However, when consent is obtained via electronic means through only one mouse-click, swipe, or keystroke, data subjects must, in practice, be able to withdraw that consent equally as easily.

Where consent is obtained through use of a service-specific user interface (for example, via a website, an app, a log-on account, the interface of an IoT device or by e-mail), there is no doubt a data subject must be able to withdraw consent via the same electronic interface, as switching to another interface for the sole reason of withdrawing consent would require undue effort. Furthermore, the data subject should be able to withdraw his/her consent without detriment. This means, inter alia, that a controller must make withdrawal of consent possible free of charge or without lowering service levels

https://edpb.europa.eu/sites/default/files/files/file1/edpb_g...

Ganska svårtolkat vad ”specific user interface” innebär, men den allra första meningen tycks i alla fall för mig innebära att man i praktiken måste ha en avböj-knapp jämte godkänn-knappen. Stycket i fråga är dock skrivet utifrån kontexten dra tillbaka sitt godkännande om insamling av persondata, så det hela är svårtolkat ur flera aspekter.

Att jag intresserar mig för den här frågan beror på att jag motvilligt blev satt som ”business analyst” och fick skriva första utkastet på krav för cookie-consent på ett gäng webbsidor min arbetsgivare bygger åt sin kund. Det hela ska implementeras med OneTrust, samma leverantör som Sweclockers använder om jag föstått saken rätt. Jag valde förstås en så strikt väg som möjligt, eftersom det är så extremt stora belopp inblandade om man åker dit - kunden ifråga är ett relativt stort företag som finansierar webbarna med nyttig verksamhet, inte annonser.

Jag tar gärna emot reaktioner på ovanstående text, speciellt juridiska resonemang som inte bara är handviftande.

Permalänk
Skrivet av Enlightener:

Jag ska undersöka om det finns några specifika skäl till varför du återkommande får pop-up:en, men det låter som att det handlar om att du får frågan för att blockeringen av cookies gör att hemsidan tror att du inte fått frågan alls tidigare.

Mer eller mindre rätt: en del webbläsare tvingar fram en begränsad livstid även på funktionella kakor. Det betyder att man då och då behöver logga in på nytt, och det betyder precis som du skriver att man får upp godkänningsformuläret för kakor då och då.

Med det sagt finns tillägg till webbläsare som försöker identifiera kända kakprompter och besvara enligt den policy man valt i förväg. Det funkar naturligtvis bara om tillägget känner igen prompten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mer eller mindre rätt: en del webbläsare tvingar fram en begränsad livstid även på funktionella kakor. Det betyder att man då och då behöver logga in på nytt, och det betyder precis som du skriver att man får upp godkänningsformuläret för kakor då och då.

Jag får kakfrågan då och då även i webläsare som jag är inloggad på Swec från, senast nyss. Ofta sker det när jag använder en webläsare som jag inte använt på någon vecka. Men jag är alltså inloggad samtidigt som kakfrågan kommer upp, enbart baserat på att jag klickat i "håll mig inloggad" när jag loggade in långt tidigare. Jag vet inte om det är normalt eller speciellt för Swec.

Skrivet av KAD:

Jag tror ni bryter mot gällande bestämmelser i det avseendet som TS nämner, dvs att det ska vara lika lätt att neka cookies som att godkänna dem.

I mitt surfande känns det som att de flesta inte följer den principen (lagligen eller ej). Det vanligaste jag kommer ihåg (med reservation för att man mest minns sådant som irriterar) är att man brukar få valet att tacka ja direkt, eller gå vidare till en sida där man i bästa fall kan tacka nej. (hos Swec tillåter jag alla kakor, så där slipper jag bli irriterad).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Gissningsvis beror det på att det sätts en cookie för att hålla koll på att du faktiskt gjort ett cookieval, och om din webbläsare antingen inte sparar cookies alls, eller (ofta) kastar bort dem, så har Sweclockers (och andra sidor) inget annat val än att visa valdialogen.

Jag lider av exakt detta problem på väldigt många sidor, otroligt irriterande, men har valt att kringgå problemet genom att lägga på add-on-kombon "I don't care about cookies" + "Cookie AutoDelete" (i Firefox, men finns till alla Chromiumvarianter också). Den första slår ihjäl cookievaldialoger, den andra kastar sedan kakorna i voiden en kort stund efter jag lämnat sidan.

"I don't care about cookies" är dock ett dåligt namn, jag bryr mig definitivt, men jag vill inte ha en förbannad valdialog i nyllet varenda satans gång jag kommer till en sida.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090