Sony lanserar Playstation 5-certifierad SSD

Permalänk
Melding Plague

Sony lanserar Playstation 5-certifierad SSD

Sony går samman med Western Digital och licensierar kylflänsbestyckad SSD som testats och provats ut särskilt för Playstation 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Kul att det kommer lite officiella grejer, men att köra en SN850 tillsammans med kylfläns från tredje part känns ändå fortfarande som det bättre alternativet.

Permalänk
Medlem

Låter bra, smidigt och enkelt för oss som inte orkar forska i vad som passar.

Permalänk
Medlem

Trots att dessa inte är direkt billiga sett till lösa SSDer, så är de ju fortfarande bättre och billigare än MS lösning till XSX, så inget att klaga på

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen inte att Ps5 behöver mer laddhastighet. Jag tycker att den är raåp som den är, men så är jag en söndagsspelande boomer så en mer inriktad gamer kan säkert ha nytta av 2s snabbare laddning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kul att det kommer lite officiella grejer, men att köra en SN850 tillsammans med kylfläns från tredje part känns ändå fortfarande som det bättre alternativet.

Det är ju antagligen den vanliga SN850 med WDs kylfläns, har en exakt sån i min Ps5:a. Det man betalar för lär vara pappasken med trycket “for ps5”.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag tycker verkligen inte att Ps5 behöver mer laddhastighet. Jag tycker att den är raåp som den är, men så är jag en söndagsspelande boomer så en mer inriktad gamer kan säkert ha nytta av 2s snabbare laddning.

Detta är för att utöka lagring, inte att byta ut den befintliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag tycker verkligen inte att Ps5 behöver mer laddhastighet. Jag tycker att den är raåp som den är, men så är jag en söndagsspelande boomer så en mer inriktad gamer kan säkert ha nytta av 2s snabbare laddning.

Skrivet av dlq84:

Detta är för att utöka lagring, inte att byta ut den befintliga.

Precis, det är nog ungefär samma hastighet bara att man får expanderad lagring.
Det som är bra med detta är att enheten då bör garanterat fungera bra med titlar framöver, vilket inte är 100% säkert med andra enheter. Idag så är det dock inga större problem med att köra med långsammare PCIe4 m.2 enheter, men framöver när spel blir exklusiva för de senaste konsolerna så kan det påverka gameplay på ett oförutsägbart sätt då utvecklarna räknar med en viss prestanda från lagringsenheten. Bland annat lagringslagg, FPS-drops, pop-ins och andra prestandaproblem kan uppstå.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mindfighter:

Det är ju antagligen den vanliga SN850 med WDs kylfläns, har en exakt sån i min Ps5:a. Det man betalar för lär vara pappasken med trycket “for ps5”.

Det verkar genuint vara exakt det. Från vad jag ser är måtten är identiska, bilderna är identiska och övriga specifikationer ser även de ut att vara identiska. Den specas därtill som kompatibel med Windows. Alltså bör det vara den SN850 med kylfläns som redan finns, men med en ny fin låda och/eller klistermärke.

Samtidigt skönt som tidigare nämnt att det finns ett alternativ som garanterat funkar, för den som känner sig lite mer osäker. Nu har jag ingen PS5 själv, men ibland kan ju mixtrande med icke-certifierad hårdvara exempelvis bli bökigare vid eventuella garantiärenden. Men det kanske iofs bryts oavsett om man väljer att montera en till SSD?

Permalänk
Medlem

3 tusen halva priset av en ps5. Jag tycker det lite för dyrt

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Alldels för mycket pengar för lite extra lagring. Nej tack i nuläget Blir till att avinstallera spel löpande tills priserna fallit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kul att det kommer lite officiella grejer, men att köra en SN850 tillsammans med kylfläns från tredje part känns ändå fortfarande som det bättre alternativet.

Menar du Corsair's vattenkylda block som funkar på alla m.2 SSD? För det är väl klart att man har sin PS5 vattenkyld.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Cassay:

3 tusen halva priset av en ps5. Jag tycker det lite för dyrt

Var köper man ett nytt PS5 för 6 tusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är ju antagligen den vanliga SN850 med WDs kylfläns, har en exakt sån i min Ps5:a. Det man betalar för lär vara pappasken med trycket “for ps5”.

Skrivet av landmarks:

Det verkar genuint vara exakt det. Från vad jag ser är måtten är identiska, bilderna är identiska och övriga specifikationer ser även de ut att vara identiska. Den specas därtill som kompatibel med Windows. Alltså bör det vara den SN850 med kylfläns som redan finns, men med en ny fin låda och/eller klistermärke.

Samtidigt skönt som tidigare nämnt att det finns ett alternativ som garanterat funkar, för den som känner sig lite mer osäker. Nu har jag ingen PS5 själv, men ibland kan ju mixtrande med icke-certifierad hårdvara exempelvis bli bökigare vid eventuella garantiärenden. Men det kanske iofs bryts oavsett om man väljer att montera en till SSD?

Ja, rent konkret så tyder väl det mesta på att det som faktiskt skett snarast är "WD köper rättigheten att klistra dit PS-logotyper på en del SN850 för att sedan sälja dessa lite dyrare", men för den osäkre köparen kan det ju den tydligheten ha ett värde i sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av New Origo:

Var köper man ett nytt PS5 för 6 tusen?

Tja, i seriösa butiker som säljer till rek-priset (Elgiganten , MediaMarkt osv). Dock får du nog ställa dig i kö nån månad eller två.

Permalänk
Skrivet av DaCapo_X:

Tja, i seriösa butiker som säljer till rek-priset (Elgiganten , MediaMarkt osv). Dock får du nog ställa dig i kö nån månad eller två.

Var hittar jag denna kö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av New Origo:

Var hittar jag denna kö?

Du masar dig till Mediamarkt och gör en bokning. För övrigt har PS5 funnits i lager i flera dagar senaste veckan för priset du nämnde, marknaden är inte alls som den var för ett några månader sedan. Vill du ha en och håller lite koll så har du en inom några dagars tid.

On topic: Gillar inte överprisade konsolbrandade saker när det inte gjorts något öht med den underliggande produkten, annat än en prishöjning. Finns många produkter som inkluderar ”works with PS5” eller liknande i sin produktbeskrivning, så denna produkt ämnar sig för den allra dummaste och lataste av oss alla.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer