Ny lag ska stoppa bluffreor

Permalänk
Medlem

Så ny rutin för företag blir att höja priset 31 dagar innan Black Friday och andra större reor...

30 dagar är på tok för lite.. 60 dagar borde va minimum..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Känns inte som detta kommer spela någon som helst roll. Stora kedjor planerar kanske över ett halvår vad de ska ta ut för en produkt och sätter nog normalpriset så högt så de får ett bra reapris. Reapriset styr alltså normalpriset i stor utsträckning.

Försäljning har med psykologi att göra, så ett reapris ger mer försäljning än inte reapris. Märkt det själv på kunderna när jag arbetade i butik.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ehh, hur tänkte du nu?

Att återförsäljare inte får presentera någon annan prisinformation än priset. Världens enklaste koncept.

Ta bort "ordinarie pris", MSRP och olika procentsatser.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Det känns orättvist mot dem som har riktiga reor som Inets Sweclockers Exclusive rea, där Inet för övrigt förlorar pengar.

Hur så? Om de legitimt har ett bättrepris så kommer folk köpa från dem. Det blir väl snarare bättre för dem om deras "riktiga reor" inte behöver jämföras mot falska priser från konkurrenter.

Det finns ingen orsak att låta företag förvirra situationen med annan information än priset. Det gynnar enbart bedragare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ur och Penn har haft rea hela tiden. Kändes skumt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

"Till SVT berättar Carl Lindholm, PR-chef på Prisjakt, att mer än vart tredje erbjudande som visas på Prisjakt riskerar att klassas som olagligt. Det rimmar väl med data från konkurrenten Pricerunner, som uppskattat att vart fjärde reapris under Black Friday är en bluff."

Så vad blir det för konsekvens om de inte uppfyller/följer detta?
Finns ju risk att folk kommer tro blint på att den här lagen uppfylls medan butiken kanske inte följer den, då blir ju situationen värre än innan eftersom folk har "guarden" nere.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Yippikayey:

"Till SVT berättar Carl Lindholm, PR-chef på Prisjakt, att mer än vart tredje erbjudande som visas på Prisjakt riskerar att klassas som olagligt. Det rimmar väl med data från konkurrenten Pricerunner, som uppskattat att vart fjärde reapris under Black Friday är en bluff."

Så vad blir det för konsekvens om de inte uppfyller/följer detta?
Finns ju risk att folk kommer tro blint på att den här lagen uppfylls medan butiken kanske inte följer den, då blir ju situationen värre än innan eftersom folk har "guarden" nere.

Enligt lagen så står det såhär:

Citat:

Om en näringsidkare inte lämnar prisinformation enligt denna lag eller enligt föreskrift som meddelats med stöd av denna lag, ska marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas. Sådan prisinformation ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen. Lag (2022:654).

Vilket bör innebära vite:

Citat:

Förelägganden
28 § I fall som inte är av större vikt får Konsumentombudsmannen meddela föreläggande om
1. förbud som avses i 23 § (förbudsföreläggande),
2. åläggande som avses i 24 § (informationsföreläggande), eller
3. åläggande som avses i 25 §.

Ett föreläggande ska förenas med vite, om det inte av särskilda skäl är obehövligt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robortic:

Jag förstår inte riktigt vad butiken skulle tjäna på vad du beskriver.
Det vore väl bättre att ha kläderna ute i butiken i alla storlekar och få lite sålt till normalpris.
Det finns ju inget självändamål att ha så mycket produkter som möjligt till försäljning på rea om de kan säljas tidigare till högre pris.

Det skulle vara om butiken plockar hem produkter endast för rean som aldrig skulle säljas för normalpris.

Det är precis som du säger. De varor som säljs (tänk dig en jacka för 3000) skulle aldrig säljas för 3000. Men eftersom ordinarie pris är vad de där enstaka jackorna ser ut att kosta i någon månad innan rean, så kan de istället sätta röd prislapp med 1999 3000 på och skicka ut reklammail med denna fina rea-produkt för att locka folk, etc.

Det de tjänar, dvs, är att folk tror den är på rea och därför är mer köpvilliga. Samma som Sportamore fick skit för för ett par år sen, fast i fysisk butik.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Teddilord:

Det är precis som du säger. De varor som säljs (tänk dig en jacka för 3000) skulle aldrig säljas för 3000. Men eftersom ordinarie pris är vad de där enstaka jackorna ser ut att kosta i någon månad innan rean, så kan de istället sätta röd prislapp med 1999 3000 på och skicka ut reklammail med denna fina rea-produkt för att locka folk, etc.

Det de tjänar, dvs, är att folk tror den är på rea och därför är mer köpvilliga. Samma som Sportamore fick skit för för ett par år sen, fast i fysisk butik.

Poängen är ju att företaget inte kommer sälja någonting av jackan under 30 dagar (då den är för dyr) för att sedan sälja mycket under kampanjen. Det skall därmed kosta dem såpass mycket i förlorade intäkter att de självmant väljer att sätta priser där varan säljer även utanför kampanjperioden, alltså ett ordinariepris som är mer i linje med marknaden i övrigt och som konsekvens ett kampanjpris som inte är överdrivet utan realistiskt nersatt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I närheten där jag bor finns en butik som har halva priset på alla varor som redan är rödmärkta. Detta har de haft runt 15år och jag imponeras att ingen har reagerat.

det är inte heller godkänt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

"Om en produkt tillhandahålls med angivande av att priset har sänkts ska även det tidigare priset anges. Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset under denna tid har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första prissänkningen anges."

Ponera att jag säljer en vara för 100kr. Två veckor innan min årliga rea sänker jag priset till 75kr.

1. Vid rean sänker jag priset till 50kr. Ordinariepriset skall då anges till 75kr (lägsta priset under de 30 dagarna innan rean). Min annons säger 33% rabatt.

2. Dagen innan rean sänker jag priset till 74,99kr. Vid rean sänker jag priset till 50kr. Ordinariepriset skall då anges till 100kr (priset före första prissänkningen) eftersom jag sänkt priset 'gradvis' (100->75->74,99) under de 30 dagarna innan rean. Min annons säger 50% rabatt.

Skall det vara så lätt att få ett erbjudande att se bättre ut? Känns spontant som jag misstolkat något...men orkar inte fundera på det i värmen, så jag tar en öl till och hoppas att någon här kan rätta mig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Sötast

REA är ju redan rätt hårt lagstadgat. Inte för långa reor, priserna skall skilja markant etc etc och ändå så har var varannan klädesbutik rea på "50%" c:a 365 dagar per år.

Är ju bara total bullshit allting.

Ett klädesplagg som kostar affären 10kr listas för 400kr och sedan 50% rea på det för "endast" 200kr är ju totalstandard.

Permalänk
Medlem

Finns en kaffesort I butiken jag jobbar på som har I fleeera år haft "30% extra kaffe på köpet". När slutat det vara 30% extra kaffe?

Så jävla mycket fuffen. Det är en bra lag men vem kommer se till att den följs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Onödigt komplicerat. Bara sätt ett totalförbud mot att ange, eller ens antyda, till något tidigare pris eller normalvärde.

En produkt, ett pris.

Mycket enklare att implementera och utan några potentiella feltolkningar.

Jag röstar på dig. Det gamla priset är ju ganska irrelevant, eftersom det inte längre gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Finns en kaffesort I butiken jag jobbar på som har I fleeera år haft "30% extra kaffe på köpet". När slutat det vara 30% extra kaffe?

Så jävla mycket fuffen. Det är en bra lag men vem kommer se till att den följs?

Står 1,75l på paketen, och den innehåller 1,75l - inga 17% extra där inte...

Skall kunden verkligen behöva vara bekant med att Arla brukar sälja mjölk i 1,5l-paket, och förstå att detta skall anses vara en specialvariant av dessa och inte en fristående produkt!? Kanske borde man skrivit ngt i stil med "1,5l + 17% = 1,75l" istället!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

https://d1ax460061ulao.cloudfront.net/500x500/d/7/d7f2e8e5cbf7e7646dfc99a3bb3f8075.webp
Står 1,75l på paketen, och den innehåller 1,75l - inga 17% extra där inte...

Skall kunden verkligen behöva vara bekant med att Arla brukar sälja mjölk i 1,5l-paket, och förstå att detta skall anses vara en specialvariant av dessa och inte en fristående produkt!? Kanske borde man skrivit ngt i stil med "1,5l + 17% = 1,75l" istället!?

Tycker Arla borde skriva "75% EXTRA!", för man är ju mest bekant med enlitrarna och det skulle låta betydligt mer och dessutom lättare att räkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Tycker Arla borde skriva "75% EXTRA!", för man är ju mest bekant med enlitrarna och det skulle låta betydligt mer och dessutom lättare att räkna.

Absolut, och Coca Cola borde skriva "500% extra" på 2l-flaskorna, för man (om man är i min ålder iaf) är ju mest bekant med 33cl-flaskorna.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag funderade på om det var samma butik, men du bor i Stockholm står det. Det känns som om myndigheterna behandlar olika butiker olika. Det butik jag tänker på säljer helt nya dyrare (pris 500-10 000kr) prydnadssaker Det ligger dock väldigt nära en stor butik.
Deras argument är säkert att samma produkt i ett helt annat land kostar mer och de köper och rear ut.

Jag själv tycker "alla" butiker är bra, mer handel är bra för samhället. Men rea 15år på samma vara är lite för länge och när de aldrig någon under dessa 15år inte har haft en produkt utan halva priset på rött pris.

Nej, det är en klädesbutik jag reagerat på. Ständig rea och halva reapriset, år ut och år in.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

"Till SVT berättar Carl Lindholm, PR-chef på Prisjakt, att mer än vart tredje erbjudande som visas på Prisjakt riskerar att klassas som olagligt. Det rimmar väl med data från konkurrenten Pricerunner, som uppskattat att vart fjärde reapris under Black Friday är en bluff."

Så vad blir det för konsekvens om de inte uppfyller/följer detta?
Finns ju risk att folk kommer tro blint på att den här lagen uppfylls medan butiken kanske inte följer den, då blir ju situationen värre än innan eftersom folk har "guarden" nere.

Ja det såg jag med. Lite lustigt att en representant för Prisjakt fick vara med, som tillåter lockpriser och falska "bäst pris" utan att Prisjakt gör ett enda dugg någonsin åt det. De bara tillåter det hur många gånger man än påvisar blufföretagen som de listar priser från. Hur lång tid ska det ta innan swelockers skriver en surt smakande artikel om Prisjakts skit?

Permalänk
Medlem

Svensk mästare i reor måste vara Mio.
De har ta mig tusan rea jämt.

Permalänk
Medlem

Jag är mest förvånad över att detta är ett problem?
Använder inte folk prisjakt/pricerunner?

Sen känns hela grejen rätt sjuk, konsumenterna ska alltså skyddas från att göra ”felaktiga” inköp baserat på hur procentuellt sänkt en produkt är?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BasseBaba:

Använder inte folk prisjakt/pricerunner?

Det är en ytterst liten del av de varor som säljs i svensk detaljhandel som indexeras av sådana tjänster.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Svensk mästare i reor måste vara Mio.
De har ta mig tusan rea jämt.

Verkligen. Ur & Penn samt Jysk är två andra kedjor som verkar ha anammat permanent rea. Ska bli intressant att se hur de tacklar den här lagen.

Permalänk
Medlem

ska bli intressant & se hur de ska lösa detta total kontroll eller e väl enkelt i dessa tider vi har ju fra om inte annat

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt inte hur detta skulle kunna hjälpa. 30 dagar är ju alldeles för kort tidsperiod för att vara relevant för många av de klassiska reorna. Det ger fortfarande handlarna gott om möjligheter att justera sina priser. Hade de istället låtit det handla om exempelvis sista 90 dagarna skulle situationen förbättrats. Men vi har ju fortfarande bekymret med att alltfler kedjor kör med sina egna varumärken vilket gör allting väldigt svårt att jämföra.

Skrivet av BasseBaba:

Jag är mest förvånad över att detta är ett problem?
Använder inte folk prisjakt/pricerunner?

Sen känns hela grejen rätt sjuk, konsumenterna ska alltså skyddas från att göra ”felaktiga” inköp baserat på hur procentuellt sänkt en produkt är?

Nej, de flesta människor använder inte Prisjakt/Pricerunner. Och för många varor är det dessutom meningslösa tjänster. Du går in på Jula och ser att de säljer arbetshandskar med 50 procent rabatt. Finns dessa ens indexerade på Prisjakt? Förmodligen inte. Men de här handskarna, är det en genuin nedsättning eller är det en ny produkt med sämre kvalitet än deras vanliga handskar där de nu jämför reapriset med någon typ av teoretisk MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ser faktiskt inte hur detta skulle kunna hjälpa. 30 dagar är ju alldeles för kort tidsperiod för att vara relevant för många av de klassiska reorna. Det ger fortfarande handlarna gott om möjligheter att justera sina priser. Hade de istället låtit det handla om exempelvis sista 90 dagarna skulle situationen förbättrats. Men vi har ju fortfarande bekymret med att alltfler kedjor kör med sina egna varumärken vilket gör allting väldigt svårt att jämföra.

Nej, de flesta människor använder inte Prisjakt/Pricerunner. Och för många varor är det dessutom meningslösa tjänster. Du går in på Jula och ser att de säljer arbetshandskar med 50 procent rabatt. Finns dessa ens indexerade på Prisjakt? Förmodligen inte. Men de här handskarna, är det en genuin nedsättning eller är det en ny produkt med sämre kvalitet än deras vanliga handskar där de nu jämför reapriset med någon typ av teoretisk MSRP.

Fine, men om man då själv har så dålig koll på dessa handskar, ska den procentuella rabatten vara det som avgör köpet?

Jag förstår fortfarande inte kärnan i problematiken, varför är det nedsatta priset så viktigt?

Jag säger inte att affärer som skriver upp priser för att sen skylta med en sänkning gör rätt, men jag tycker fortfarande hela modellen känns så konstig, att man ska driva konsumtion utifrån att kunden ska känna att den nån sorts ”klipp”?

Är det något man verkligen behöver men inte har råd med, då har man ju koll på produkten eller produktsegmentet och kan själv avgöra vad som är en bra deal(?).

Jag är fortfarande så förvånad över grundtesen att det är så ”hemsk” att ”folk” blir ”lurade” att konsumera baserat på att en rabattsats är fel.

Köper man något för 500:- och är nöjd, så skulle man sen en dag senare returnera varan bara för att man insåg att det var 10% och inte 50% rabatt? Blir produkten eller behovet av produkten påverkad av rabattsatsen?

——-

Gällande lagen så tycker jag även den verkar slå fel, det handlar ju bara om att skylta om sitt eget pris de senaste 30 dagarna?
Jag ser ofta aktörer som har korrekt nedsatta priser enligt sin egna prishistorik, men dom ligger helt fel mot vad resten av konkurrenterna tar. Det tycker jag är en värre problematik:

Butik A säljer ett tv-spel för 499:-
Sen kör dom en rea till 249:-
Dom kan ju nu, även med den nya lagen som jag tolkar det skriva 50% rea.
Saken är bara den, att alla andra konkurrenter ligger på 299:- på standardpris på detta spel…

REA-priserna borde i min mening ställas motbok form av ”nuvarande marknadsvärde” och inte en enskild butiks prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är mest förvånad över att detta är ett problem?
Använder inte folk prisjakt/pricerunner?

Sen känns hela grejen rätt sjuk, konsumenterna ska alltså skyddas från att göra ”felaktiga” inköp baserat på hur procentuellt sänkt en produkt är?

Är du okej med att handlare försöker lura kunder att tro på butikens "rea"-priser jämfört med deras normala priser? För det är den enda tolkningen man kan göra av ditt inlägg där du tycker det är sjukt att konsumenter skyddas från att bli lurade.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BasseBaba:

Fine, men om man då själv har så dålig koll på dessa handskar, ska den procentuella rabatten vara det som avgör köpet?

Jag förstår fortfarande inte kärnan i problematiken, varför är det nedsatta priset så viktigt?

Jag säger inte att affärer som skriver upp priser för att sen skylta med en sänkning gör rätt, men jag tycker fortfarande hela modellen känns så konstig, att man ska driva konsumtion utifrån att kunden ska känna att den nån sorts ”klipp”?

Ju mer nedsatt en produkt är ju mer benägna är många människor också att köpa den, det är ganska grundläggande psykologi som även handlare givetvis är medvetna om.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Är du okej med att handlare försöker lura kunder att tro på butikens "rea"-priser jämfört med deras normala priser? För det är den enda tolkningen man kan göra av ditt inlägg där du tycker det är sjukt att konsumenter skyddas från att bli lurade.

Nej, jag försvarar inte butikerna beteende.

Däremot så förstår jag inte att folk fortfarande gör köp baserat på butikernas priser?

Jag kan ta ett exempel:
Jag gjorde förra veckan ett inköp av en produkt som jag har -noll- koll på.

Tror ni att jag:
1) går till första bästa butik som säljer produkten och betalar vad dom vill ha?
2) letar runt, försöker bilda mig en uppfattning om produktsegmentet och tar reda på vad ett rimligt ”standardpris” för denna produkt är?

Källkritik. Man får väl för fasen ha nån sorts eget ansvar och förstå att butikerna givetvis kommer skylta på det sätt som gynnar dom bäst.

Jag skulle gärna handla på ”rea” hos butiker som ger mig 30-50% rabatt gentemot det lägsta priset på prisjakt, men märkligt nog har jag aldrig stött på ett sånt deal….

Skrivet av twit:

Ju mer nedsatt en produkt är ju mer benägna är många människor också att köpa den, det är ganska grundläggande psykologi som även handlare givetvis är medvetna om.

Precis. Och då gäller det ju som kund att förstå detta och kontra genom att helt enkelt genomskåda butikernas prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår fortfarande inte kärnan i problematiken, varför är det nedsatta priset så viktigt?

Tänk på det ursprungliga priset som ett resultat av "The Wisdom of Crowds". En tillräckligt stor mängd människor - genom sina egna preferenser och sin kunskap och genom det klassiska resonemanget om utbud och efterfrågan - har på den öppna marknaden låtit en vara prissättas till exempelvis 1000 kronor. Nu väljer butiken, kanske på grund av att de ska byta leverantör, att sätta ner priset till 500 kronor. Nyttovärdet är ju ännu 1000 kronor, men butiken ser en fördel i att så snabbt som möjligt bli av med de gamla produkterna. Därav rean.

Vad händer då när butikerna börjar manipulera reapriserna? Som kund tappar man den vägledning som det tidigare priset indikerade.