Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Visst kommer priserna säkert gå upp, men att mackarna skulle lägga ner på löpande band händer inte närmsta 20 åren, tror jag.

Det har väl lagts ner en hel del mackar redan, inte så mycket på grund av elbilarna utan lönsamhet och förstås för att bilarna drar mindre idag. Jag bor i Göteborg och sedan jag var liten har mer än hälften av mackarna i staden försvunnit skulle jag säga. De som är kvar har ofta på senare tid minskat på antalet pumpar ganska kraftigt och lever väl mer på att vara svindyra servicebutiker med generösa öppettider.

Citat:

Förhoppningen är väl att många av dagens mackar kommer antingen konvertera helt eller delvis till laddning av elfordon.

Det kan nog ske i viss mån när det gäller mackar längs större vägar, men i städerna vet jag inte om behovet kommer att finnas riktigt. Ska elbilar slå även bland lägenhetsinnehavare så funkar det inte att betala typ 9 kronor per kWh i någon snabbladdare hela tiden utan det behövs långsamma billigare laddare som man nyttjar när bilen ändå står parkerad, vid ens jobb eller hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

förstås för att bilarna drar mindre idag.

Vet inte vilket tidsperspektiv du har men den lilla skillnaden i förbrukning kan inte vara en förklaring när det samtidigt finns många fler bilar nu. En del av förklaringen är politisk, mindre mackar drabbades av kravet på att sälja etonal/gas för att de inte hade lönsamhet nog till den investeringen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vet inte vilket tidsperspektiv du har men den lilla skillnaden i förbrukning kan inte vara en förklaring när det samtidigt finns många fler bilar nu. En del av förklaringen är politisk, mindre mackar drabbades av kravet på att sälja etonal/gas för att de inte hade lönsamhet nog till den investeringen.

Well, förbrukningen i snitt har väl typ minskat med hälften sedan 90 eller liknande, så det borde vara en bidragande orsak. Samtidigt har ju antalet bilar ökat, så jag vet inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Fråga som inte är varken för eller emot någon av biltyperna:

Med förbränningsmotorer så pratar man om hur mycket bränsle som krävs per mil bilen ska åka men med elbilar så ligger alltid fokus på hur långt man kan komma på en full laddning.
Varför är det så tror ni?
Varför är inte fokus på hur långt man kan åka på en full tank eller att med elbilar berätta hur mycket ströms som krävs för varje mil?
Jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur mycket ström en genomsnittlig elbil förbrukar per mil och det skulle vara nästan ännu mer intressant att veta hur långt en genomsnittlig bil med förbränningsmotor faktiskt kan köra på en full tank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Fråga som inte är varken för eller emot någon av biltyperna:

Med förbränningsmotorer så pratar man om hur mycket bränsle som krävs per mil bilen ska åka men med elbilar så ligger alltid fokus på hur långt man kan komma på en full laddning.
Varför är det så tror ni?
Varför är inte fokus på hur långt man kan åka på en full tank eller att med elbilar berätta hur mycket ströms som krävs för varje mil?
Jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur mycket ström en genomsnittlig elbil förbrukar per mil och det skulle vara nästan ännu mer intressant att veta hur långt en genomsnittlig bil med förbränningsmotor faktiskt kan köra på en full tank.

Tror det handlar om att bensin/diesel är dyrt, men går snabbt att tanka och går att tanka överallt, medans för elbil så är ström billigt(eller ja, billigare), men det är svårare/tar tid att ladda.

Sen så kan du åka genom halva europa på en tank med en modern fossilbil, så det slutar lite spela roll ifall man kan köra 120 mil eller 150 mil på en tank, och jag tror att detsamma gäller elbilar när räckvidden börjar bli standard runt 70+ mil.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, förbrukningen i snitt har väl typ minskat med hälften sedan 90 eller liknande, så det borde vara en bidragande orsak. Samtidigt har ju antalet bilar ökat, så jag vet inte riktigt.

Tror inte ett dugg på att snittet skulle vara hälften sen 90-talet, bilar har ju blivit större och fått mer utrustning med.
Äldsta bilen jag haft var en 1983 Passat som drog 0,8, nyaste en Golf (2020) som drog drygt 0,6.
Alla bilar jag haft har legat mellan 0,6-0,8 utom nuvarande Cheva, men inte drar en ny sån hälften heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Fråga som inte är varken för eller emot någon av biltyperna:

Med förbränningsmotorer så pratar man om hur mycket bränsle som krävs per mil bilen ska åka men med elbilar så ligger alltid fokus på hur långt man kan komma på en full laddning.
Varför är det så tror ni?
Varför är inte fokus på hur långt man kan åka på en full tank eller att med elbilar berätta hur mycket ströms som krävs för varje mil?
Jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur mycket ström en genomsnittlig elbil förbrukar per mil och det skulle vara nästan ännu mer intressant att veta hur långt en genomsnittlig bil med förbränningsmotor faktiskt kan köra på en full tank.

Jag håller med om att fokus på räckvidd (och laddhastigheter) är överdriven, samtidigt redovisas dessa förbrukningssiffror ju också. Det står i annonser exempelvis. Problemet är ju att det varierar så mycket mellan olika förhållanden, så den siffran är väl något mindre relevant för att ge en indikation om hur långt man faktiskt kommer, däremot funkar den ju rätt bra som en jämförelse mellan olika bilar då alla ju är testade under samma förhållanden och det är ju inte så att en bil är mycket mer effektiv i exempelvis kyla än vad den är när det är varmt relativt andra elbilar eller så.

Skrivet av Json_81:

Tror inte ett dugg på att snittet skulle vara hälften sen 90-talet, bilar har ju blivit större och fått mer utrustning med.
Äldsta bilen jag haft var en 1983 Passat som drog 0,8, nyaste en Golf (2020) som drog drygt 0,6.
Alla bilar jag haft har legat mellan 0,6-0,8 utom nuvarande Cheva, men inte drar en ny sån hälften heller.

Visst är det så att man har fokuserat på "mer kraft" snarare än "snålare" när motorerna har blivit effektivare, så man hade förstås kunnat ha ännu snålare bilar med ett annat fokus. Samtidigt så har förbrukningen ändå gått nedåt rätt kraftigt. Exempelvis låg snittförbrukningen år 2000 för bensinbilar i genomsnitt på 0,83 liter milen, år 2016 låg snittsiffran på 0,55. Detta trots ökade krav på säkerhet, mer utrustning, mer ljudisolering, SUV-trend och så vidare. För att ta en personlig anekdot så var min första bil en 240 GLT 84' med 136 hk som drog ungefär 1,5 liter milen, trots att den var rätt lätt (med dagens mått i alla fall) och förstås manuell låda och så. Min nuvarande bil har 190 hk, automat (edit: och AWD) och drar typ 0,7 i snitt, trots att den är tio år gammal och är fylld med utrustning som inte fanns till 240 som elstolar, klimatanläggning och så, dock en diesel.

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på förbrukning om vi tittar i backspegeln, sen ska man ju väga in aspekter såsom utrustning som ska drivas (större generatorer) avgasrening, större och bredare däck och andra saker som serviceintervall osv.

Försökte hitta två hyffsat lika bilar sett till storlek, vikt och prestanda och kan bara konstatera att det hänt en del.

https://www.ultimatespecs.com/se/car-specs/Volvo/4512/Volvo-2...
https://www.car.info/sv-se/skoda/octavia/octavia-combi-10-tsi...

Skodan har såklart bättre prestanda och drar ungefär hälften av vad Volvon gjorde, rätt kul att jämföra och inse att saker går framåt även om det inte alltid känns så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Allt beror på hur fort svenska folket ställer om, köper man bil idag tittar nog många på en ren elbil, de som inte gör det kommer troligtvis få se dalande andrahandsvärde när elbilarna kommer ut på andrahandsmarknaden ordentligt.
Elbilarna kommer inte alltid var så dyra som idag utan kommer att komma ner i pris, det krävs inte längre en hel armé av ingenjörer och konsulter för att ta fram en motor, elmotorer är väldigt enkla konstruktioner jämfört med förbränningsmotorer som är väldigt komplicerade.

Eller så blir det som de där etanolbilarna som Saab tillverkade. Eller diesel som skulle vara så bra.
Det är säkert inte första eller sista gången det kommer svänga om i en 180°

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Allt beror på hur fort svenska folket ställer om, köper man bil idag tittar nog många på en ren elbil, de som inte gör det kommer troligtvis få se dalande andrahandsvärde när elbilarna kommer ut på andrahandsmarknaden ordentligt.
Elbilarna kommer inte alltid var så dyra som idag utan kommer att komma ner i pris, det krävs inte längre en hel armé av ingenjörer och konsulter för att ta fram en motor, elmotorer är väldigt enkla konstruktioner jämfört med förbränningsmotorer som är väldigt komplicerade.

Idag tittar nog många på elbilar men få köper en efter att räntor skjutit i höjden. Det blir helt enkelt en dålig ekonomi med en bil för 500k+ och räntor på 7-8%. TCOn vs fossilbil går inte att räkna hem, speciellt inte om man kikar på begagnat. Hela den marknaden står stilla, finns för närvarande tex. fler än 800 Tesla till salu som ingen köper på Blocket.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Visst är det så att man har fokuserat på "mer kraft" snarare än "snålare" när motorerna har blivit effektivare, så man hade förstås kunnat ha ännu snålare bilar med ett annat fokus. Samtidigt så har förbrukningen ändå gått nedåt rätt kraftigt. Exempelvis låg snittförbrukningen år 2000 för bensinbilar i genomsnitt på 0,83 liter milen, år 2016 låg snittsiffran på 0,55. Detta trots ökade krav på säkerhet, mer utrustning, mer ljudisolering, SUV-trend och så vidare. För att ta en personlig anekdot så var min första bil en 240 GLT 84' med 136 hk som drog ungefär 1,5 liter milen, trots att den var rätt lätt (med dagens mått i alla fall) och förstås manuell låda och så. Min nuvarande bil har 190 hk, automat (edit: och AWD) och drar typ 0,7 i snitt, trots att den är tio år gammal och är fylld med utrustning som inte fanns till 240 som elstolar, klimatanläggning och så, dock en diesel.

Har du en källa på de siffrorna?
Jag hittar inget som visar på så stora skillnader.

Nog för att volvo varit törstiga men din anekdot tyder mer på skillnad i din högerfot än att skillnaden mellan bilarna skulle vara så stor med samma körmönster.
Hade din AWD haft bensinmotor hade den dragit runt litern vilket minskar skillnaden också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Har du en källa på de siffrorna?
Jag hittar inget som visar på så stora skillnader.

Det var bara den första artikeln jag hittade vid en enkel googling: https://sverigesradio.se/artikel/7220606

Citat:

Nog för att volvo varit törstiga men din anekdot tyder mer på skillnad i din högerfot än att skillnaden mellan bilarna skulle vara så stor med samma körmönster.
Hade din AWD haft bensinmotor hade den dragit runt litern vilket minskar skillnaden också.

Jo anekdoter är anekdoter, men det är ju vad som brukar användas som argument i denna typen av diskussioner. Jag ville bara visa att inte alla anekdoter är typ "jag körde min Fiesta från 78 på under halvlitern milen och nu drar min XC90 V8 mer än dubbelt så mycket...".

Permalänk
Medlem

Etanol, bensin och diesel används ju fortfarande och kommer användas även i framtiden.
Men en majoritet kommer klarar sig på en elbil och jag längtar verkligen tills den dagen då jag för nöjet att äga en som jag känner passar mina behov.

Visst älskar jag ljudet och doften av en bensinmotor, speciellt på en MC, men väger man teknikerna mot varandra så är el trevligt på många sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du en källa på de siffrorna?
Jag hittar inget som visar på så stora skillnader.

Nog för att volvo varit törstiga men din anekdot tyder mer på skillnad i din högerfot än att skillnaden mellan bilarna skulle vara så stor med samma körmönster.
Hade din AWD haft bensinmotor hade den dragit runt litern vilket minskar skillnaden också.

https://www.ultimatespecs.com/se/car-specs/Volvo/4512/Volvo-2....
https://www.car.info/sv-se/skoda/octavia/octavia-combi-10-tsi....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tror det handlar om att bensin/diesel är dyrt, men går snabbt att tanka och går att tanka överallt, medans för elbil så är ström billigt(eller ja, billigare), men det är svårare/tar tid att ladda.

Sen så kan du åka genom halva europa på en tank med en modern fossilbil, så det slutar lite spela roll ifall man kan köra 120 mil eller 150 mil på en tank, och jag tror att detsamma gäller elbilar när räckvidden börjar bli standard runt 70+ mil.

Om dom siffrorna stämmer hyfsat bra 120-150 mil på en tank så är det en bra bit över vad jag inbillat mig.

Permalänk
Medlem

Ingen av länkarna fungerar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megalex:

Idag tittar nog många på elbilar men få köper en efter att räntor skjutit i höjden. Det blir helt enkelt en dålig ekonomi med en bil för 500k+ och räntor på 7-8%. TCOn vs fossilbil går inte att räkna hem, speciellt inte om man kikar på begagnat. Hela den marknaden står stilla, finns för närvarande tex. fler än 800 Tesla till salu som ingen köper på Blocket.

Tja, samtidigt är ju inte merkostnaden så mycket högre för en elbil om man tittar på faktiska motsvarande modeller med liknande kraft eller prestanda. Sen att det är dåligt utbud på elbilar i lägre prisklasser är förstås som det är, och således är det svårt att räkna hem det om totalkostnad är det viktigaste, och man inte bryr sig så mycket om bilens övriga egenskaper. Men då bör man väl kolla på något äldre begagnat.

Se exempelvis BMW i4 mot 4-serien, eller iX3 mot X3, typ samma priser, om man kollar på de större motorerna på fossilbilarna, att man kan få en fyrcylindrig diesel med under 200 hästar billigare än en bil med över 400, eldriven eller ej, är väl inte så konstigt liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ingen av länkarna fungerar.

Ah, vet inte vad som hände. Här är dom igen

https://www.ultimatespecs.com/se/car-specs/Volvo/4512/Volvo-2...

https://www.car.info/sv-se/skoda/octavia/octavia-combi-10-tsi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Om dom siffrorna stämmer hyfsat bra 120-150 mil på en tank så är det en bra bit över vad jag inbillat mig.

150 är nog inte så vanligt, men över 100 är inte ovanligt. De bensinare jag haft har typiskt sett kommit 80-90 mil på en tank, men monterar du i en diesel istället med samma tankstorlek så stiger räckvidden normalt sett.

Permalänk
Medlem

Elbil, Kia E-niro, kört 3000 mil.
2 år leasing nu. Total leasingkostnad 100 000 kr.
Driftkostnad, laddar på jobbet, total kostnad på semesterladdning 2000 kr.
Spolarvätska 250 kr.
Försäkrning 250 kr i månaden.
Skatt 300 kr per år.
Milkostnad så här långt: 36kr per mil

Förgående bensinbil som jag ägde landade på en milkostnad på ca 25 kr mil, ej inräknat värdeminskning.

Är nöjd med en ökning av milkostnaden på 11 kr då jag nu kör en 14 år nyare bil som är riktigt trevlig .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Om dom siffrorna stämmer hyfsat bra 120-150 mil på en tank så är det en bra bit över vad jag inbillat mig.

De stämmer inte så bra skulle jag säga, men det beror ju väldigt mycket på storlek på tank och förbrukning förstås. Tanken kan ju vara typ 30 liter i en lite mindre bil, och kanske 80 i en större kombi, kanske ännu mer i en stor SUV eller så. Min bil har en tank på 70 liter (diesel Passat AWD etc.) så den brukar rapportera kring 100 mil när jag tankat fullt. Snålare dieselbilar med stora tankar kan ju gå ännu längre. Typ en V70 DRIVe med runt 110 hk går ju hur långt som helst, men den orkar ju knappt köra om heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Om dom siffrorna stämmer hyfsat bra 120-150 mil på en tank så är det en bra bit över vad jag inbillat mig.

Är inte helt ovanligt: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2014...

Det är även rätt stora bilar så som s80 D4 mm, vilket har en räckvidd på närmre 200 mil.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var bara den första artikeln jag hittade vid en enkel googling: https://sverigesradio.se/artikel/7220606
Jo anekdoter är anekdoter, men det är ju vad som brukar användas som argument i denna typen av diskussioner. Jag ville bara visa att inte alla anekdoter är typ "jag körde min Fiesta från 78 på under halvlitern milen och nu drar min XC90 V8 mer än dubbelt så mycket...".

Bra källa, de skriver också:

Citat:

I Stockholms län, Västra Götalands län och Hallands län drar personbilarna i genomsnitt mindre bensin, år 2016 låg förbrukningen på 0,77 liter per mil. Det kan jämföras med Jämtlands län där förbrukningen låg på 0,86 liter milen.

Hur ska de ha det?

I min anekdot skrev jag att jag körde en bil på 0,8, specifikationen på den är 0,79-0,92.
Du skrev 1,5 på en bil som har specifikation runt 1,0.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Är inte helt ovanligt: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2014...

Det är även rätt stora bilar så som s80 D4 mm, vilket har en räckvidd på närmre 200 mil.

Den tabellen är ju helt värdelös om de inte skriver ut tankstorlek också.

Men det är rätt ovanligt att komma så mycket över 100 mil på en tank. Undantaget är, som artikeln säger, snåldiesel-varianter. Men de är inte så poppis för de är ju rätt sega i allmänhet. Kollar man begagnat finns det inte jättemånga sådana och de som finns har gått sjukt långt. Vilket inte är så konstigt då det ju är vid väldigt långa sträckor som man tjänar mycket på att ha en så snål bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den tabellen är ju helt värdelös om de inte skriver ut tankstorlek också.

Men det är rätt ovanligt att komma så mycket över 100 mil på en tank. Undantaget är, som artikeln säger, snåldiesel-varianter. Men de är inte så poppis för de är ju rätt sega i allmänhet. Kollar man begagnat finns det inte jättemånga sådana och de som finns har gått sjukt långt. Vilket inte är så konstigt då det ju är vid väldigt långa sträckor som man tjänar mycket på att ha en så snål bil.

Naeh? Diskussionen gällde bränslebilars räckvidd på full tank, den hade inget med förbrukning att göra. Se inlägget från @Stan Carley. Och det är inte speciellt ovanligt att komma över 100 mil på full tank med moderna bränslebilar.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Naeh? Diskussionen gällde bränslebilars räckvidd på full tank, den hade inget med förbrukning att göra. Se inlägget från @Stan Carley. Och det är inte speciellt ovanligt att komma över 100 mil på full tank med moderna bränslebilar.

Tabellen lär dock vara baserad på den gamla NEDC-körcykeln som med tiden blev påtagligt missvisande när tillverkarna gjorde allt för att pressa ned siffran i och med politiska incitament. Därmed är nog siffrorna uppblåsta en del, även om bilarna säkert kommer rejält långt ändå.

(Mitt inlägg ovan avsåg verklig förbrukning.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Bra källa, de skriver också:

Hur ska de ha det?

Jag har inte skrivit artikeln, men jag gissar att den lägre siffran är för nya bilar medan snittsiffran per län/område är just ett snitt av alla bilar där.

Citat:

I min anekdot skrev jag att jag körde en bil på 0,8, specifikationen på den är 0,79-0,92.
Du skrev 1,5 på en bil som har specifikation runt 1,0.

Tja, jag vet inte hur jag ska förklara det. Min nuvarande Passat har på pappret en snittförbrukning för blandad körning på 0,46 medan jag ligger runt 0,7 beroende på hur mycket stadskörning jag har gjort, kör jag bara försiktig motorväg eller landsvägskörning så kan den kanske gå ner mot 0,6 men det är svårt att hamna under det, däremot kan den ju gå väldigt mycket högre om jag kör hetsigt i stan. Min 240 var en GLT så lite kraftigare än den vanliga, och sannolikt högre förbrukning men jag hittar ingen data om den specifikt. Men jag gillar att gasa, och det kan absolut vara så att jag gillade det lite mer när jag precis tagit körkort och hade Volvon, men samtidigt är jag ju en mycket mer van förare nu och kan pressa på ganska bra vid behov, då var jag mer försiktig skulle jag säga.

Men jag har nog aldrig kommit under 0,6 milen på några längre sträckor oavsett bil och då har jag haft en Aygo och en Iq bland annat.

Edit: En aspekt är ju att jag sällan körde några långresor med min gamla Volvo. Då bodde hela min familj i samma stad och så, och jag åkte inte på bilsemester med den eller liknande. Däremot några festivaler och kanske en och annan ölresa till Danmark. Nu har typ alla i min familj flyttat minst 20 mil bort så det blir lite mer långkörningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tabellen lär dock vara baserad på den gamla NEDC-körcykeln som med tiden blev påtagligt missvisande när tillverkarna gjorde allt för att pressa ned siffran i och med politiska incitament. Därmed är nog siffrorna uppblåsta en del, även om bilarna säkert kommer rejält långt ändå.

(Mitt inlägg ovan avsåg verklig förbrukning.)

Mycket möjligt, men den går ändå att använda som en fingervisning att "real life" siffror som 120-150 mil inte är speciellt ovanligt.

Dock känns det som att den här diskussionen börjar spåra lite.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Mycket möjligt, men den går ändå att använda som en fingervisning att "real life" siffror som 120-150 mil inte är speciellt ovanligt.

Dock känns det som att den här diskussionen börjar spåra lite.

Men artikeln tog ju upp de bilar som kan gå absolut längst av alla, tjugo modeller av åtminstone flera hundra liksom, så det är svårt att baserat på den säga att det inte är ovanligt att bilar går så långt. Det man kan säga är att det finns modeller och motoralternativ som kan gå så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men artikeln tog ju upp de bilar som kan gå absolut längst av alla, tjugo modeller av åtminstone flera hundra liksom, så det är svårt att baserat på den säga att det inte är ovanligt att bilar går så långt. Det man kan säga är att det finns modeller och motoralternativ som kan gå så långt.

Den sämsta bilen på listan har ju dock en räckvid på 180 mil, så det är knappast som att den 21 snålaste bilen har en räckvid på 50 mil. Så jag står fast i att det inte är ovanligt med bränslebilar som har en verklig räckvidd på 120-150 mil.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11