Nvidias lågpresterande Geforce MX-serie för bärbara till historieböckerna

Permalänk
Melding Plague

Nvidias lågpresterande Geforce MX-serie för bärbara till historieböckerna

Grafikkort i segmentet som knappt trumfar integrerad grafikkrets kan vara ett minne blott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då både AMDs inbyggda som baserar sig på RDNA och Intels Xe är "rätt" kraftfulla så blir väl behovet för snarlik prestanda i ett separat chip mindre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Om något inte är uppgraderings eller utbytbart så är det för konsumenter endast fördelar om det är integrerat i en krets. Detta gäller grafikkort, ram och ssd.
Och jag ser det som naturligt att externa gpu försvinner för de som inte har högre grafikprestandakrav. På samma sätt som enkla och billiga externa ljudkort försvann från desktop.

Permalänk
Medlem

Minns mitt gamla geforce 2 mx, funkade rätt bra för att vara budget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag upplever rätt ok prestanda för enklare spel i mitt mx350, borde inte prestandan vara märkbar iom att det ändå är en dedikerad grafikkrets snarare än intergrerat i processorn?

Jag kan ha fel, men att ha ett dedikerat grafikkort känns som att det borde resultera i bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Jag upplever rätt ok prestanda för enklare spel i mitt mx350, borde inte prestandan vara märkbar iom att det ändå är en dedikerad grafikkrets snarare än intergrerat i processorn?

Jag kan ha fel, men att ha ett dedikerat grafikkort känns som att det borde resultera i bättre prestanda.

Borde och borde ...
Det beror naturligtvis på vilken integrerad grafikkrets det gäller och vilken dedikerad grafikkrets det gäller, vilken strömbudget de har osv. Som det är nu så kommer det alltid vara möjligt att bygga en dedikerad krets som är bättre än en integrerad, men det är i högpresteranda segmentet. Då får antagligen prestanda per peng i lågpris segmentet med en integrerad krets. Nvidia stryker mx chipen för att de helt enkelt inte är konkurrenskraftiga längre. Alltså inget att direkt gråta över.

Nvidia kanske gråter en skvätt för att de inte har någon lämpliga processor att sälja som soc till bärbara datorer

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Datavetare

Enda relevanta poängen jag kunnat se med GeForce MX-serien, givet hur dessa presterar mot AMD/Intels iGPUer idag, är att erbjuda lokal access till en CUDA-plattform i en "tunn och lätt bärbar".

Rätt hårt nischat, och gissar att det blir mindre och mindre viktigt allt eftersom det blir lättare och mer tillgängligt att bara köra motsvarande i "molnet". Ovanpå det har Intel gjort ett förvånansvärt bra jobb med deras OneAPI, man har fått in GPGPU-stöd i relativt många större ramverk (dock mest focus på maskininlärning).

Med OneAPI stöd går det att använda SSE/AVX samt GPGPU. Fungerar i nuläget både med Intels och Nvidias GPUer, finns även ett community-projekt som jobbar med att få igång OneAPI på Radeon-kort.

Skrivet av Fågelskrämman:

Jag upplever rätt ok prestanda för enklare spel i mitt mx350, borde inte prestandan vara märkbar iom att det ändå är en dedikerad grafikkrets snarare än intergrerat i processorn?

Jag kan ha fel, men att ha ett dedikerat grafikkort känns som att det borde resultera i bättre prestanda.

Det största problemet med integrerade GPUer är att de blir svältfödda på bandbredd mot RAM. Är primärt det som sätter gränsen för hur bra prestanda man kan få ur dessa för spel (finns en del GPGPU-laster som fungerar väl utan massiv RAM-bandbredd, men historiskt har CUDA-totaldominerat detta så ändå ingen poäng att använda Intel/AMD iGPUer, börjar dock hända lite genom OneAPI + Apple har riktigt bra stöd i MacOS).

Men MX-korten saknar den fördelen då deras bandbredd mot RAM inte är större än dual-channel DDR4, dagens DDR5/LPDDR5 plattformar har ju högre bandbredd mot RAM jämfört med de senaste MX-korten.

Apple har ju också visat att det är fullt möjligt att få riktigt bra iGPU-prestanda genom att skruva upp RAM-bandbredd. M1/M2 Pro har 4 kanaler DDR5 medan M1/M2 Max har 8 kanaler. Problemet är bara att det blir en väldigt dyr lösning!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer