AMD Ryzen 9 7950X3D – mer cache för mer cash

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 9 7950X3D – mer cache för mer cash

Med hög prestanda kammar det spelfokuserade nya flaggskeppet hem utmärkelse som bra produkt, men spekulanter kan behöva is i magen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

För att ge en bättre bild av prestandalyftet i olika speltitlar kommer vi att så snart vi kan även göra ett uppföljande test på en mindre skara nyare spel och redovisa resultaten från detta.

Permalänk
Medlem

Missar jag nånting, eller är det inget betyg eller sammanfattning med i testet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av RVX:

Missar jag nånting, eller är det inget betyg eller sammanfattning med i testet?

Vi stuvade om i layouten den här gången så det finns på första sidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Missar jag nånting, eller är det inget betyg eller sammanfattning med i testet?

När jag läste precis var det på första sidan av testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi stuvade om i layouten den här gången så det finns på första sidan!

Vilket känns som en bra ide, tummen upp!

Edit: Med facit i hand så är jag grymt nöjd med köpet av e 5800x3d senast. Den kommer hålla ett bra tag hoppas jag

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Inget om överklockning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Inget om överklockning ?

SweStockers!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Daniel75:

Inget om överklockning ?

Min första tanke var att ha en sida med Curve optimizer och AMD:s automatiska överklockning men då jag fick enorma problem med stabilitet fick jag tyvärr prioritera bort detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi stuvade om i layouten den här gången så det finns på första sidan!

Aaah, satan. Muskelminnet av att kunna läsa sammanfattningen på sista sidan är ju hårt fastetsad !

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

TechPowerup körde även en simulering av 7800X3D (CCD1 Disabled i resultaten)
https://www.techpowerup.com/review/ryzen-7800x3d-performance-...

Prestandan är väl lite meh kan jag tycka, men måste säga att effektiviteten verkar bra med prestandan man får..
https://tpucdn.com/review/ryzen-7800x3d-performance-preview/i...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Min första tanke var att ha en sida med Curve optimizer och AMD:s automatiska överklockning men då jag fick enorma problem med stabilitet fick jag tyvärr prioritera bort detta.

Så kanske om några veckor när lite nya bios ökat stabiliteten då.

Ska bli intressant att se hur denna presterar i sim titlar. 5800x3d kunde pressa över 30% prestandaövertag i trippel 1440p i iracing ibland så blir intressant att se om dess uppföljare kan pressa yttligare 25% som den var uppe i mot 5800x3d i valhalla peak.

Edit. Hardware unboxed hade med ACC i deras testsvit. Där var 7950x3d bara någon % bättre än förra kungen 5800x3d i 1080p. Så får se när mer tester kommer in

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi stuvade om i layouten den här gången så det finns på första sidan!

if it ain't broke, don't fix it.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av infigo:

Så kanske om några veckor när lite nya bios ökat stabiliteten då.

Lite så är planen, jag tänker att en uppföljning är på sin plats så fort jag kan med lite fler tester. Det var väldigt mycket "beta" över en del av testprocessen så det kommer säkerligen bli bättre framgent.

Permalänk
Medlem

Mest imponerande efter att ha skummat igenom resultaten är prestanda per watt i mitt tycke. De skenande effektförbrukningarna de senaste åren påverkar inomhusklimatet negativt när man har stängd dörr till rummet. Så lite uppfriskande att se prestanda på rätt håll där.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det här med stor differens mellan 1% "lows" och hög genomsnittlig bildfrekvens tycker jag är rätt illavarslande för en processor som främst är tänkt till spel. Framförallt med den prissättningen. Sen är ju resultaten väldigt spretiga också. Längre fram skulle jag vilja se en jämförelse mot en hårt tweakad i9-plattform. Har redan ett AM5-moderkort som ligger och skräpar än sålänge. Blir väl antagligen 7800X3D eller att sälja moderkortet om 7800X3D inte hållet måttet sett till vad den kommer kosta här i Sverige.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ganska ’meh’

30W extra i idle är ganska illa känns det som

Permalänk
Medlem

Såg att 7900x3d ligger listad på proshop nu - 7949kr ^^

Permalänk
Medlem

Det är synd att Star Citizen inte har någon bra benchmark, är ett av de spel där mer cache verkar ha störst effekt.
Dock är det ju mest resultatet av dålig optimering också, så ganska värdelöst att köpa en CPU enkom för något som kan optimeras bort mjukvarumässigt.

Permalänk
Skrivet av sandos:

Det är synd att Star Citizen inte har någon bra benchmark, är ett av de spel där mer cache verkar ha störst effekt.
Dock är det ju mest resultatet av dålig optimering också, så ganska värdelöst att köpa en CPU enkom för något som kan optimeras bort mjukvarumässigt.

Det är bara i mmo spels denna cpu kommer tillrätta.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska ’meh’

30W extra i idle är ganska illa känns det som

Jag ser 15W diff mot 7950X? Jämför du med något annat?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se om 4090 skulle gjort mer skillnad...

fel
Permalänk
Medlem

Det är ingen slam dunk, men inte dåligt heller. Jag skulle verkligen vilja se mer RT tester då det tar så mycket CPU, och är stora dataset där större cache kan eller inte göra skillnad. Gärna Hogsmeade i Hogwarts.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av CrispVanDahl:

För att ge en bättre bild av prestandalyftet i olika speltitlar kommer vi att så snart vi kan även göra ett uppföljande test på en mindre skara nyare spel och redovisa resultaten från detta.

Kul! Det intressanta hade varit i spel som är väldigt enkeltrådade, typ alla spel jag spelar regelbundet som strategispel från Paradox och dylikt. Men lite svårt att bencha också.

Gillar skarpt att ni gjort om sidlayouten, det blev mycket bättre! Lättare att få en bra överblick med era tankar i bakhuvudet när man läser resultaten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Datavetare

Går man på 720p siffrorna har 7950X3D sämre 1%-lows jämfört med flera modeller (om man räknar ut ett "prestandaindex" m.h.a. geometrisk medelvärde). Bl.a. 13900K, 7700X och 5800X3D har bättre resultat här.

Nu testar SweC bara 5 titlar. Efter att snabbt kollat ComputerBase samt TechPowerUp så har de lite mindre trist resultat för 7950X3D, men det är inte bättre än att 7950X3D drar jämt med 13900K. Tar man bort de tre titlar med genomsnittlig FPS>300 hamnar 13900K precis före i sett till lägsta FPS.

Blev ju knappast någon "kross/pulvrisering" av övriga fältet i spel. Givet förväntningarna känns resultatet väldigt "meh".

Det är toppresultat, men inte i närheten på den nivå som spekulerades innan. Till och med AMDs 6 % bättre än 13900K verkar i överkant, bara Hardware Unboxed lyckades skaka fram den typen av siffror (de lyckas precis med 6 % fördel för 7950X3D över 13000K, helt enligt "facit"...).

Klicka för mer information
Visa mer

Ska man se detta från "glaset halvfullt" sidan är det väl att JEDEC-gänget kanske gjort ett rätt bra jobb. En spekulation som gjorts är att 3D-cachen kanske inte skulle få samma utväxling på DDR5-baserade plattformar som på DDR4.

DDR4 är ju i sluttampen på sin livscykel, den har börja dyka upp flaskhalsar på dagens snabbaste CPUer med den tekniken för vissa fall. En sak 3D-cachen kan hjälpa till med är att lindra effekterna hos dessa ålderskrämpor.

Vidare är DDR5 första minnestekniken som specifikt designats för multi-core CPUer, kikar man på Geekbench 5 och än mer Geekbench 6 får 5800X3D visst utdelning på sin cache i ett par av multitråd-testerna. De resultat som kommit in för 7950X3D visar liknande tendens, men det är klart mindre uttalat jämfört med på 5800X3D.

En stor förändring med DDR5 är ju att "konsumentplattformarna" gått från 2 st 64-bitars minneskanaler till 4 st 32-bitars minneskanaler. Vinsten med detta vid multicore är att det ger lägre effektiv latens när många kärnor vill komma åt RAM samtidigt och latens, inte bandbredd, är primär flaskhals (nu är även bandbredden bättre i DDR5, men den är sällan en stor flaskhals för CPUer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för en bar recension, välskiven som vanlig och rak på sak
Förstår inte riktigt poängen med 7950/7900, vad är syftet med att snabba upp "halva" CPUn?
Sweetspot för datorspel ligger vid 6-8 kärnor så varför inte ta fram "gaming optimized"-varianter av 7600 och 7800?

En sak som slog mig var hur det blivit helt omvända roller vid effektförbrukning
Med Bulldozer-familerna låg AMD som klar vinnare i effektförbrukning, nu är det Intels Core.
Undrar när Intel tar steget till MCM för konsument-CPUer

Permalänk
Medlem

Hmm känns som det är ganska mycket problem med den asymmetriska designen så som TPU/HUB visar med 7800X3D simuleringar. Undrar hur bra det fungerar att manuellt sätta core affinity i task manager för spel?

Permalänk
Avstängd

Någon som kan summera denna och typ hbu/gn?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Saagaa:

Hmm känns som det är ganska mycket problem med den asymmetriska designen så som TPU/HUB visar med 7800X3D simuleringar. Undrar hur bra det fungerar att manuellt sätta core affinity i task manager för spel?

Både bra och dåligt är min erfarenhet hittills. Gjorde jag inte det i Total War: Three Kingdoms så förlorade jag nästan 100 FPS average, men i Metro Exodus så fick jag istället enormt mycket "stuttering" när det sattes affinity för tråd 0-15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

För att ge en bättre bild av prestandalyftet i olika speltitlar kommer vi att så snart vi kan även göra ett uppföljande test på en mindre skara nyare spel och redovisa resultaten från detta.

Kan man då få begära lite testande av klassiskt CPU-begränsade spel? Jag tänker på en del Paradox-spel -- speciellt Stellaris - men också Civ VI och klassikern Dwarf Fortress.

Att jag frågar beror på att specifikt Stellaris går som tåget med min 5900X jämfört med den gamla 4670K, och detta trots att den knappt använder fler än de där fyra kärnorna Haswell har. Skillnaden där är istället cache, så det hade varit kul att se hur det fungerade med en ännu större cache och modernare arkitektur.

Visa signatur

5900X | 6700XT