B kort för att få köra a traktor.

Permalänk
Rekordmedlem

B kort för att få köra a traktor.

EU verkar komma att föreslå att det ska krävas b körkort för att få köra a traktor.
Jag tycker det är ett mycket bra förslag och hoppas även på krav på årlig kontrollbesiktning och totalförbud för lastbilar.
https://sverigesradio.se/artikel/eu-vantas-foresla-b-korkort-...

Vad tycker övriga, bra eller dåligt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Systemet som det är nu är ju helt galet. En rik slyngel kan "konvertera" en hummer och gå loss ute i trafiken. Något måste ju ändras omgående. Dessa mopedbilar har ju sina problem också, händer det något kan man ta reda på det med en dyson typ

Permalänk
Medlem

B-kort, max 3.5 ton samma besiktningsregler som bil men höj hastigheten till 45 kmh röstar jag för.

Permalänk
Expertgissare

"EU-kommissionen väntas föreslå den 1 mars att man måste ha B-körkort för att få köra EPA-traktor från 16 år."
Skulle de då mena att man från 16 år ska få ta B-körkort och då kunna framföra vanliga personbilar i trafik? Det hoppas jag verkligen inte

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Äntligen A/EPA-traktor spelade ut sin roll på 50/60-talet när arbetsfordon flottan i Sverige återhämtade sig efter WW2.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

"EU-kommissionen väntas föreslå den 1 mars att man måste ha B-körkort för att få köra EPA-traktor från 16 år."
Skulle de då mena att man från 16 år ska få ta B-körkort och då kunna framföra vanliga personbilar i trafik? Det hoppas jag verkligen inte

Kanske blir som i Finland där du kan söka åldersdispens (16år 8månader) om du reser ofta till och från skola/arbete där det inte finns någon vettig kollektivtrafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

"EU-kommissionen väntas föreslå den 1 mars att man måste ha B-körkort för att få köra EPA-traktor från 16 år."
Skulle de då mena att man från 16 år ska få ta B-körkort och då kunna framföra vanliga personbilar i trafik? Det hoppas jag verkligen inte

Nej åldersgränsen för bil ska inte ändras men det blir samma utbildning/kunskapskrav så 16 åringen behöver ta ett b kort och får bara köra a traktor före 18 års ålder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Röstade bra, men skulle helst slippa se fordonen överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Vad menar de? Att 16-åringar ska få ta B-kort?
Varför skulle de då köra A-traktor och inte bil?
Eller ska det hittas på en begränsad B-behörighet?
Annars kan de ju lika gärna bara förbjuda fordonet, finns ju ingen poäng med dem om man måste vara 18 och ha B-kort.

Men spontant skulle jag säga ja till ökade krav på körutbildningen och låt dem gå i 45.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Varför kan inte Eu mopedbil och a traktor ha samma regler bara?
Inte för att vara så, men den ända skillnaden jag ser är att mopedbilen får köra fortare.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

A-traktorn fyller en funktion för ungdomar på landsbygden som saknar vettiga transportmedel. Problemet är att det blivit för enkelt att bygga om bilar vilket lett till en explosionsartad ökning av dem, även i mer tätt trafikerade områden.

Lösningen är inte att kräva B-kort (och förmodad 18-årsgräns), bättre att begränsa vem som får regga och äga fordonen, eller var de får framföras.

Att kräva bättre utbildning i klass med B-kort fast begränsad likt som redan finns för MC, dvs. begränsat till framförande av A-traktor, det kan jag däremot stå bakom. Detta förutsatt att "B light" övergår i ett fullvärdigt B-kort vid 18 års ålder (förutsatt att körkortsinnehavaren skött sig).

Att låta 16-åringar ta fullt B kort hoppas jag ingen ens tänkt tanken på att införa.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Sötast

Jag gillar idén.

Sänk åldersgränsen för B till 16. Men kräv 18års gräns på bil.
Låter som ett vettigt vis att utbilda förare i trafiken.

Istället för som nu där det tydligen är ofarligt att ligga på vägen utan utbildning?!

Then again, så många man ser som ser ut att vara under 25 som inte vet vilken sida av vägen man kör på parkeringar, folk som är rädda för att köra motorväg eller som inte kan parkera om det finns andra bilar i närheten.

Kanske dags att se till att de dära 45+ männen som är trafikskolelärare inte kan godkänna "brudarna" utan att de faktiskt klarar kraven...

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Nej åldersgränsen för bil ska inte ändras men det blir samma utbildning/kunskapskrav så 16 åringen behöver ta ett b kort och får bara köra a traktor före 18 års ålder.

Det får man hoppas, men tycker att a-traktorer ska skrotas helt och ersättas med något nytt i likhet med vad de hade i Finland förut (innan EU skrotade det) med lätt personbil.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Förstår jag det hela rätt så ska det krävas traktorkort (16 år) för att få framföra A-traktorer i stället för AM körkort (15 år)? Det känns väl vettigt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-kor...

Permalänk
Medlem

Enligt Aftonbladet

"– Vi föreslår att A-traktorer ska kunna köras med ett B1-körkort och vi sänker då åldersgränsen till 16 år, säger Andia Valean"

Så ej vanligt B-körkort som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Förstår jag det hela rätt så ska det krävas traktorkort (16 år) för att få framföra A-traktorer i stället för AM körkort (15 år)? Det känns väl vettigt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-kor...

B-kort är körkort för bil, kräver godkänt teori- samt körprov.

Traktorkort är nåt vi "bonnaungar" tog för att kunna köra traktor samt A-traktor, vilket på min tid bara krävde godkänd teoriutbildning. Dock något svårare teoriprov än B, då 10 bilfrågor ersätts av traktorfrågor som bärighetsklasser på väg med tillhörande axelvikter och totatvikter.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

B1 låter ju rimligt så får man något som liknar A1 för personbil. Hade även suttit fint om man i samband med det kunnat se över vilka hastighetsgränser som är rimliga efter en sådan förändring. 30 är frusterande långsamt när man inte har möjligt att kör om, och är körkortskraven högre borde man även kunna höja den gränsen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tänker mig att egentligen är det skit samma vad det är för hastighet/fordon utan det är kombinationen. Ett stort tungt fordon ska färdas långsamt, ett lätt fordon kan få färdas snabbare, precis som energikraven på luftvapen. Stor kula, låg mynningshastighet. Liten kula, snabbare hastighet.

Ett fordon ska framföras utan att vara ett bekymmer för övrig trafik.

Att man pga teknikaliteter ska få framföra ett stort tungt fordon som A-traktor som ung, vettvillig och odödlig är helt fel. Att sitta på en moped och köra 45 km/h begränsar iaf skadorna på andras egendom åtminstone. En 3 ton tung SUV är helt andra grejer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tänker mig att egentligen är det skit samma vad det är för hastighet/fordon utan det är kombinationen. Ett stort tungt fordon ska färdas långsamt, ett lätt fordon kan få färdas snabbare, precis som energikraven på luftvapen. Stor kula, låg mynningshastighet. Liten kula, snabbare hastighet.

Ett fordon ska framföras utan att vara ett bekymmer för övrig trafik.

Att man pga teknikaliteter ska få framföra ett stort tungt fordon som A-traktor som ung, vettvillig och odödlig är helt fel. Att sitta på en moped och köra 45 km/h begränsar iaf skadorna på andras egendom åtminstone. En 3 ton tung SUV är helt andra grejer.

Småsuvar ? Den här lätta a traktorn såldes för några dagar sedan för 276 000kr utan trailer

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/a-traktor-scania-164g...

Eddie Malmberg, 15, kör en Scanialastbil på tio ton till skolan på Gotland.
Det rör sig om en A-traktor som är något alldeles extra.
– Det var nästan overkligt. Att jag på ett AM-körkort får köra en lastbil som jag drömt om i flera år, säger tonåringen.

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-...

Det är ju tur att ungarna inte fyller bagaget för de ser ut att kunna bli ganska tunga innan de inte kan lasta mer om de skulle få för sig att busa lite och det har ju aldrig hänt med a traktorer....
Jag undrar hur snälla föräldrar de har har de har råd att tanka för de drar väl mer än en eu moppe ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Eller ta bort möjligheten att regga bilar/lastbilar som a-traktor utan då får de köpa något som från fabrik är tänkt för ändamålet typ en traktor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Småsuvar ? Den här lätta a traktorn såldes för några dagar sedan för 276 000kr utan trailer
https://files.klaravikcdn.com/uploads/productimages/cd/19/400200/extrabilder5391741_large.jpg?v=1612281784
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/a-traktor-scania-164g...

https://static.cdn-expressen.se/images/4d/e4/4de492bdbafa4a17a28cc1c6b902f988/annan/991@40.jpg
Eddie Malmberg, 15, kör en Scanialastbil på tio ton till skolan på Gotland.
Det rör sig om en A-traktor som är något alldeles extra.
– Det var nästan overkligt. Att jag på ett AM-körkort får köra en lastbil som jag drömt om i flera år, säger tonåringen.

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-...

Det är ju tur att ungarna inte fyller bagaget för de ser ut att kunna bli ganska tunga innan de inte kan lasta mer om de skulle få för sig att busa lite och det har ju aldrig hänt med a traktorer....
Jag undrar hur snälla föräldrar de har har de har råd att tanka för de drar väl mer än en eu moppe ?

Några dagar sen och två år.
Sett tidigare. Hål i huvudet. Så mycket skada som kan ske med ett så stort tungt fordon.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Småsuvar ? Den här lätta a traktorn såldes för några dagar sedan för 276 000kr utan trailer
https://files.klaravikcdn.com/uploads/productimages/cd/19/400200/extrabilder5391741_large.jpg?v=1612281784
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/a-traktor-scania-164g...

https://static.cdn-expressen.se/images/4d/e4/4de492bdbafa4a17a28cc1c6b902f988/annan/991@40.jpg
Eddie Malmberg, 15, kör en Scanialastbil på tio ton till skolan på Gotland.
Det rör sig om en A-traktor som är något alldeles extra.
– Det var nästan overkligt. Att jag på ett AM-körkort får köra en lastbil som jag drömt om i flera år, säger tonåringen.

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-...

Det är ju tur att ungarna inte fyller bagaget för de ser ut att kunna bli ganska tunga innan de inte kan lasta mer om de skulle få för sig att busa lite och det har ju aldrig hänt med a traktorer....
Jag undrar hur snälla föräldrar de har har de har råd att tanka för de drar väl mer än en eu moppe ?

Att det är fel på regelverket bevisas ju verkligen när man ser det där, sen kan det ju knappast vara bra för miljön…

Permalänk
Medlem

Då får de byta namn till B-traktor?
Jag har inte full koll på vad för körkort som krävs för traktorer. Är det inte samma för A-traktor som jordbrukstraktor? Kommer de kräva B-kort då kan det hellet inte behövas någon hastighetsbegränsning?

Tycker inte EU ska lägga sig i hur vi gör i Sverige. Låt ungdomarna få ha sin hobby utan att krångla till det mer än de redan gjort.

Permalänk

Det är helt galet när man kör, ser en xc 90 framför sig och när man närmar sig och inser att den i princip står stilla så har dom ett sådant där jäkla varnings-triangel-klistermärke som formar sig som gör att dom blir mycket mindre när man kommer bakifrån.
Sedan alla som har knapp-upplåsning.
Tillämpa epa-regler och kräv att det inte ska finnas fjädring bak, som på en traktor.

Moped-bilarna är bättre, ser man på håll va katten det är och kan anpassa sig snabbare.
a-traktorer är djävulens påfund, och då är jag ändå uppvuxen på landet med dom. Men då var det inte ombyggda vanliga bilar på samma sätt som idag. A-traktorer fanns ju knappt. Bara epor (men förstår ju att materialet börjar ta slut).

Men b-kort är iaf en början. Kombinera det med en stor lampa på taget också.
Snart kommer väl tesla med en a-traktor-inställning för sverige. Såg en ferrari a-traktor för ett tag sedan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det finns idag A-traktor som är en ombyggd personbil och som får gå i 30 km/h, Traktor A som är en jordbrukstraktor som får gå i max 40 km/h och Traktor B som är en traktor som får gå fortare än 40 km/h.

Med dagens regler får du köra A-traktor och Traktor A med ett mopedkörkort (AM) från 15 års ålder. Traktor B kräver minst B körkort (personbil och 18 år) men ifall du ska köra Traktor B med släp yrkesmässigt krävs det lastbilskörkort (C eller CE).

Permalänk
Hjälpsam

Här uppe (Norrland) har vi Scania lastbilar, Porshe Panamera, X3 BMW suv utöver alla vanliga sänkta pimpade Mercedes. Aldels för många har fullösningar på att släppa spärrar och köra fullfart, ingen använder säkerhetsbälten och ofta ser man 3-4 ungar i framsätet.

B1-kort med samma teori och praktik som B samt bälteskrav låter som en bra början i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är vansinne att man får köra traktor med AM körkort. Traktorer är ett annat slags fordon som kräver en annan slags utbildning.

Låt A-traktorerna få gå i 40 km/h ifall dem vill men ha ett separat körkort för dem, 16 års gräns och begränsa dem till högst 3500 kg. Väger dem mer än 3500 kg eller går fortare än 40 km/h så ska det krävas minst personbilskörkort och 18 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

B1-kort med samma teori och praktik som B samt bälteskrav låter som en bra början i alla fall.

Alltså risk-1, risk-2 och halkkörning också? Varför inte.

Permalänk

Det spelar ingen större roll vad regelverket säger då det inte finns några konsekvenser när förarna bryter dem. Jag kan öppna dörren vilken dag och tidpunkt som helst och inom 10 minuter se en traktorförare bryta nog med regler för att en normal förare skulle förlora kortet.

Ta föräldrarnas/vårdnadshavarens körkort vid brott så kommer a-traktorer inte vara ett större problem längre. Bosse bryr sig inte att han behöver betala en halv timlön i böter för hans son efter att ha spenderat en halv miljon på traktorn. Det är om polisen ens bryr sig om att stoppa traktorerna till att börja med vilket inte är fallet.

Permalänk

Höj åldern till 20år. Samt CE körkort. )))

De är då vi får bort denna pest från vägarna.

Det finns buss och elcykel!