B kort för att få köra a traktor.

Permalänk
Medlem

Kan vi se till att banna mopedbilarna också. Plastlåda med väldigt lätta avgas och krockkrav. A-traktorerna har uppfyllt krocksäkerhet någon gång i tiden (de flesta är väl 240/740/940 och nyare) och vad jag vet kräver de besiktning vilket inte mopedbil har som krav.

Här nere i göteborg träffar jag sällan på a traktorer men mopedbilar och de är inte bättre, mer än att de får gå 45. Fortfarande barn som kör som idioter. De bör ha samma krav på säkerhet som A-traktorerna. Alltså passerat krocktest enligt standard efter 1990 enligt mig.

Så höj kortgräns på A-traktor OCH mopedbil, låt A-traktor gå 45 likt mopedbilarna. Kräv besiktning och allt annat A-traktor kräver på mopedbilarna. Det är same shit, behandla dem som det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hela lagstiftningen utgår väl rimligen från att en A-traktor används som avsett, dvs att användas som en traktor, dvs ett arbetsredskap. På den punkten är jag inte säker på vad som är bäst, för jag vet inte om det finns några större problem där; det hör man väl aldrig talas om iaf.

Sedan känns det väl som att man får hitta en egen lösning på allt det här andra, som väl till 100% är nyttjande av ett kryphål i lagstiftningen och inte har något att göra med avsikten bakom att det öht existerar en kategori "A-traktor"...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Höj åldern till 20år. Samt CE körkort. )))

De är då vi får bort denna pest från vägarna.

Det finns buss och elcykel!

På Lidingö kanske (där antalet A-traktorer ökat mycket), men inte på stora delar av landsbygden där det om det går någon buss alls kanske går någon anropsstyrd två gånger om dagen e dyl. Sedan kan ju du cykla på din elcykel på en saltslaskig väg mitt i vintern med timmerbilar som blåser förbi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hela lagstiftningen utgår väl rimligen från att en A-traktor används som avsett, dvs att användas som en traktor, dvs ett arbetsredskap. På den punkten är jag inte säker på vad som är bäst, för jag vet inte om det finns några större problem där, det hör man väl aldrig talas om iaf.

Sedan känns det väl som att man får hitta en egen lösning på allt det här andra, som väl till 100% är nyttjande av ett kryphål i lagstiftningen och inte har något att göra med avsikten bakom att det öht existerar en kategori "A-traktor"...

Just de ombyggda lastbilarna används ju faktiskt ibland ihop med t ex en tillhörande maskintrailer för att flytta grävare e dyl. Och A-traktorerna måste ha draganordning, men det är klart att de ombygga personbilarna inte används så för det mesta. Lite ironiskt är det att reglerna säger att man inte för ha lastutrymme, men samtidigt ska ha så att man kan koppla på släp.

Även om en del beter sig som omhängd ungdom gör mest, så är det som ger mest uppmärksamhet de här upprepade biljakterna med någon som försökt köra ifrån polisen i 200 km/h e dyl. Det står att de jagat en A-traktor, fast det har de ju egentligen inte. I sak är det samma sak som att någon tagit föräldrarnas bil och kört som en idiot, eftersom fordonet inte längre är en A-traktor annat än enligt vägtrafikregistret. Här kan man dock konstatera att många ombyggnader uppenbart är väl lätta att manipulera utan att det är alltför märkbart. Samtidigt finns det ett legitimt intresse av att kunna bygga om modernare bilar och att fordonen inte ska behöva ligga på rödmarkeringen hela tiden. Det är uppenbart uselt sett till slitage, miljö , ljud och ekonomi. Samtidigt ska man komma ihåg att fenomenet med manipulerade fordon av den här typen ingalunda är nytt, särskilt som det förr inte var något besiktningskrav, så hade den väl gått igenom så behövde den ju inte ens se bra ut därefter. Möjligen kan man fråga sig om man inte borde skruva åt till årlig besiktning så att det blir lite jobbigare och att man kan spana efter nya "kreativa lösningar" som blir kända.

Permalänk

När jag tog mckort till 125:a vid 16år så övergick det automatiskt till ett körkort för tung mc den dagen jag fyllde 18.
Om man inför Bkort till epa så kan det kanske göras likadant, att man då får köra vanlig bil den dagen man fyller 18?
Jag menar att det är ju positivt för alla inblandade.
Sen måste jag klaga på alla atraktorer och moppebilar lite.
Jag kör dagligen på en sträcka med 100km/h och mitträcke 2-1 väg.
En moppebil, atraktor eller vanlig traktor där ökar köerna och olycksrisken markant.
Jag vet någon som kört moppebil där och han är livrädd för att bli påkörd bakifrån.
Som bilist ser du framförvarande bil men inte framför honom/henne och om de inte signalerar i god tid för omkörning utan bara svänger ut och jag får en bil på utsidan så blir det panikbroms kan jag lova.
Och då måste jag hela tiden ha koll bakåt med.
Specialljus på dem hade hjälpt en del så att man känt igen dem på håll.
Krockskyddet i en moppebil är inte bättre än på en vanlig moped så det känns ogenomtänkt att de ska ut i vanlig trafik. Att atraktor slipper bälteslagen är också sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Lite ironiskt är det att reglerna säger att man inte för ha lastutrymme, men samtidigt ska ha så att man kan koppla på släp.

Det där är väl bara just att försöka se till att det faktiskt är en traktor och skall användas så?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

När jag tog mckort till 125:a vid 16år så övergick det automatiskt till ett körkort för tung mc den dagen jag fyllde 18.
Om man inför Bkort till epa så kan det kanske göras likadant, att man då får köra vanlig bil den dagen man fyller 18?
Jag menar att det är ju positivt för alla inblandade.
Sen måste jag klaga på alla atraktorer och moppebilar lite.
Jag kör dagligen på en sträcka med 100km/h och mitträcke 2-1 väg.
En moppebil, atraktor eller vanlig traktor där ökar köerna och olycksrisken markant.
Jag vet någon som kört moppebil där och han är livrädd för att bli påkörd bakifrån.
Som bilist ser du framförvarande bil men inte framför honom/henne och om de inte signalerar i god tid för omkörning utan bara svänger ut och jag får en bil på utsidan så blir det panikbroms kan jag lova.
Och då måste jag hela tiden ha koll bakåt med.
Specialljus på dem hade hjälpt en del så att man känt igen dem på håll.
Krockskyddet i en moppebil är inte bättre än på en vanlig moped så det känns ogenomtänkt att de ska ut i vanlig trafik. Att atraktor slipper bälteslagen är också sjukt.

Andra delen av inlägget är inte helt begripligt, utan framstår som osorterade tankar som flödade ut med oklart samband.

I vilket fall som helst så uppgraderas inte MC-korten på det sättet. Man måste göra en ny uppkörning, men behöver inte göra om teorin. Riskutbildningen kan man behöva göra om beroende på när man tog det befintliga kortet (dvs man ska ha gjort en sådan enligt "modern standard").

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där är väl bara just att försöka se till att det faktiskt är en traktor och skall användas så?

Ja, men det blir lite komiskt att man inte får lasta i A-traktorn, men kan hänga på ett släp som tar mer last och om dragkroken är bra och släpet bromsat väldigt mycket last. Det är ju inte direkt så att någon lär hänga på ett jordbruksredskap på dragkroken och dra ut på en åker. Logiken med passagerarutrymmet och antal passagerare är på så sätt mer ändamålsenligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, men det blir lite komiskt att man inte får lasta i A-traktorn, men kan hänga på ett släp som tar mer last och om dragkroken är bra och släpet bromsat väldigt mycket last. Det är ju inte direkt så att någon lär hänga på ett jordbruksredskap på dragkroken och dra ut på en åker. Logiken med passagerarutrymmet och antal passagerare är på så sätt mer ändamålsenligt.

Ptja, "åker" har ju inte i sig med konceptet traktor att göra. Det handlar ju bara att det är en dragbil (därav "traktor"), oavsett om den går på väg, åker eller något annat.

Poängen med begränsningarna, både vad gäller passagerare och möjlighet att lasta saker i själva bilen, är väl just att den bara ska vara en traktor och inte uppmuntra annan användning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förutom att tillämpa B-körkort med särskilda regler för a-traktor tror jag även att det är bra med några regler på själva fordonen.

  • Maxvikt

  • Maxlängd

  • Maxhöjd

Höj hastigheten till 45 km/h så blir det inte riktigt samma bromskloss överallt. Om mopeder och mopedbilar får köra i den hastigheten ser jag inte varför det skulle vara annorlunda med a-traktor. Särskilt inte om det krävs B-körkort.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Själv tycker jag att det är vansinne att man får köra traktor med AM körkort. Traktorer är ett annat slags fordon som kräver en annan slags utbildning.

Låt A-traktorerna få gå i 40 km/h ifall dem vill men ha ett separat körkort för dem, 16 års gräns och begränsa dem till högst 3500 kg. Väger dem mer än 3500 kg eller går fortare än 40 km/h så ska det krävas minst personbilskörkort och 18 år.

Är inne på samma spår inför en ny klass B1, likt motorcykels A1.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Inte helt lätt att skriva ner mina åsikter kring detta då det är svårt att inte generalisera. Det finns ungdomar som sköter sig, som kör dessa fordon på ett snyggt sätt men alldeles för många missköter det, ibland så grovt att de är livsfarliga i trafiken. Om man bortser från att den låga farten blir ett hinder för annan trafik, framförallt på krokiga vägar där omkörningsmöjligheterna är få, så ser jag allt för många som visar att de inte är mogna att vara ute i trafiken med denna typ av fordon. De beter sig som 15-åringar ofta göra, de provocerar och tycker de har roligt utan att förstå hur farligt deras beteende är.

Att som 15-åring med bara mopedkörkort (AM) få köra en fullstor tung lastbil, utan att ha någon som helst utbildning och kunskap i hur fordonet fungerar, är fullständigt horribelt. När jag tog D-kort var det väldigt stora krav vad gäller kunskap i hur tunga fordon fungerar och hur jag gör säkerhetskontroll. En liten miss på säkerhetskontrollen och man blev underkänd. Något sådant finns inte i utbildningen för mopedkörkort.

Personligen tycker jag att A-traktorn som sådan borde förbjudas helt. Den fyller ingen som helst funktion i dagens samhälle. Att den skulle vara nödvändig för ungdomar på landsbygd är i mitt tycke ett väldigt ihåligt argument. Visst fanns A-traktorn när jag var ung också men de var väldigt ovanliga. Vi tog oss fram ändå med cykel, moped, åkte med äldre kompisar eller blev skjutsade av föräldrar. Är tonåringarna idag så lata och bortskämda att de inte klarar av att lösa sina behov själva?

Lösningen med ett B1 känns som en halvmessyr då det inte hindrar de som tar bort strypningen och kör för fort eller avsiktligt jävlas med andra trafikanter. Ja, det finns de som är 18 och äldre som beter sig illa också men någonstans där börjar ändå en viss förståelse för detta uppstå så de är färre.

A-traktorer ska inte vara ute på vägarna, det är min absoluta åsikt.

Vad gäller mopedbilarna så är jag mer kluven, mest för att de är så oerhört osäkra för de som sitter i dem. En frontalkrock i en mopedbil och det blir bara småbitar kvar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I vilket fall som helst så uppgraderas inte MC-korten på det sättet. Man måste göra en ny uppkörning, men behöver inte göra om teorin. Riskutbildningen kan man behöva göra om beroende på när man tog det befintliga kortet (dvs man ska ha gjort en sådan enligt "modern standard").

Det var så förr. När jag tog MC-kort som 16-åring så var det bara sätta mig på en tung MC den dag jag fyllde 18. Detta ändrades ett eller två år efter till att vara som nu, du måste göra ny uppkörning för tung MC.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Och vad tusan skulle skillnaden bli i praktiken då hade de tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det var så förr. När jag tog MC-kort som 16-åring så var det bara sätta mig på en tung MC den dag jag fyllde 18. Detta ändrades ett eller två år efter till att vara som nu, du måste göra ny uppkörning för tung MC.

Ännu mer förr behövde man inte ta separat tungt MC-kort alls, utan fick det "gratis" ihop med B... Numera är tidigare tung dessutom indelat i två klasser, så det finns A1, A2 och A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Röstade bra, men skulle helst slippa se fordonen överhuvudtaget.

Vadårå, gillar du inte att ligga bakom en gammal WV Touareg A-traktor i 40km/h med 0 möjligheter till att köra om

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

När jag tog mckort till 125:a vid 16år så övergick det automatiskt till ett körkort för tung mc den dagen jag fyllde 18.
Om man inför Bkort till epa så kan det kanske göras likadant, att man då får köra vanlig bil den dagen man fyller 18?
Jag menar att det är ju positivt för alla inblandade.
Sen måste jag klaga på alla atraktorer och moppebilar lite.
Jag kör dagligen på en sträcka med 100km/h och mitträcke 2-1 väg.
En moppebil, atraktor eller vanlig traktor där ökar köerna och olycksrisken markant.
Jag vet någon som kört moppebil där och han är livrädd för att bli påkörd bakifrån.
Som bilist ser du framförvarande bil men inte framför honom/henne och om de inte signalerar i god tid för omkörning utan bara svänger ut och jag får en bil på utsidan så blir det panikbroms kan jag lova.
Och då måste jag hela tiden ha koll bakåt med.
Specialljus på dem hade hjälpt en del så att man känt igen dem på håll.
Krockskyddet i en moppebil är inte bättre än på en vanlig moped så det känns ogenomtänkt att de ska ut i vanlig trafik. Att atraktor slipper bälteslagen är också sjukt.

Vet inte hur det är idag men har du en bil från t.ex 1968 slapp man använda bilbälte, från 1969 bilbälte fram, från 1971 bilbälte fram/bak.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vet inte hur det är idag men har du en bil från t.ex 1968 slapp man använda bilbälte, från 1969 bilbälte fram, från 1971 bilbälte fram/bak.

Har du en bil som tillverkades utan bilbälten så behöver du såklart inte använda bilbälte eftersom det inte finns något krav på att eftermontera.

Permalänk
Medlem

Röstade att det är bra med hårdare krav.

MEN

Jag anser att framför allt A-traktorer, men även även mopedbilar, ska bort ur trafiken. Det utgör ett stort frustrationsmoment för övriga trafikanter, och är en trafikfara både för sig själv och andra

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

A-traktorer ska inte vara ute på vägarna, det är min absoluta åsikt.

Vad gäller mopedbilarna så är jag mer kluven, mest för att de är så oerhört osäkra för de som sitter i dem. En frontalkrock i en mopedbil och det blir bara småbitar kvar.

Jag hade gärna sett att båda var otillåtna. Vill inte ha de ute i biltrafiken (eller i kompisarnas). Skulle vara skönt som förälder att slippa ta debatten med sina ungar. Spelar ingen roll om jag anser just min unge "mogen". Vill inte riskera nått och föredrar att de väntar tills de är 18 år och tar ett riktigt körkort med allt vad det innebär. Skulle nog kunna muta dem med att låt bli det där så betalar jag körkort/bil när det är dags.

Röstade inte då jag vill ha förbud och inte bara högre krav. Anser inte att man är gammal nog för att köra i biltrafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag hade gärna sett att båda var otillåtna. Vill inte ha de ute i biltrafiken (eller i kompisarnas). Skulle vara skönt som förälder att slippa ta debatten med sina ungar. Spelar ingen roll om jag anser just min unge "mogen". Vill inte riskera nått och föredrar att de väntar tills de är 18 år och tar ett riktigt körkort med allt vad det innebär. Skulle nog kunna muta dem med att låt bli det där så betalar jag körkort/bil när det är dags.

Röstade inte då jag vill ha förbud och inte bara högre krav. Anser inte att man är gammal nog för att köra i biltrafiken.

Är benägen att hålla med dig, ur säkerhetssynpunkt framför allt. Har sällan haft problem med mopedbilar dock. De håller sig oftast på sin kant medan A-traktorförarna i allt för hög grad djävlas med andra i trafiken, ofta med oss bussförare. Respekten för trafikregler är generellt mycket bättre bland mopedbilsförarna också, åtminstone utifrån mina observationer. Kanske har det att göra med att det är fler tjejer som kör mopedbil än killar, åtminstone i mina trakter, och helt enkelt är mognare än killarna som dominerar kraftigt bland A-traktorförarna.

Har själv inga barn men hade jag skulle inte jag släppa iväg dem i en mopedbil då jag vet hur hetsigt det är där ute.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på alla förbudsivrare. Bara för att man själv ogillar något som andra gör så ska det förbjudas för alla? Det är farligt att köra bil också så det rimliga vore att förbjuda alla bilar med samma logik. Nej just det ja, ni som kör bil vill inte att bilkörning förbjuds för då blir ni själva drabbade.

Jag tänker att nästa gång blir jag själv drabbad av något meningslöst förbud så jag önskar inte onödliga förbud på andra. Jag hamnar hellre bakom något långsamtgående fordon ibland än att jag bidrar till ett förbudssamhälle där inget är tillåtet.

Så därför tycker jag inte att det ska införas några hårdare regler än vi redan har.

Permalänk
Skrivet av klirre:

A-traktorn fyller en funktion för ungdomar på landsbygden som saknar vettiga transportmedel. Problemet är att det blivit för enkelt att bygga om bilar vilket lett till en explosionsartad ökning av dem, även i mer tätt trafikerade områden.

Lösningen är inte att kräva B-kort (och förmodad 18-årsgräns), bättre att begränsa vem som får regga och äga fordonen, eller var de får framföras.

Att kräva bättre utbildning i klass med B-kort fast begränsad likt som redan finns för MC, dvs. begränsat till framförande av A-traktor, det kan jag däremot stå bakom. Detta förutsatt att "B light" övergår i ett fullvärdigt B-kort vid 18 års ålder (förutsatt att körkortsinnehavaren skött sig).

Att låta 16-åringar ta fullt B kort hoppas jag ingen ens tänkt tanken på att införa.

De kan köpa en moped istället. Ungdomar har inget konsekvenstänk; det är övertydligt idag i vår TikTok-värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

"EU-kommissionen väntas föreslå den 1 mars att man måste ha B-körkort för att få köra EPA-traktor från 16 år."
Skulle de då mena att man från 16 år ska få ta B-körkort och då kunna framföra vanliga personbilar i trafik? Det hoppas jag verkligen inte

Skrivet av Json_81:

Vad menar de? Att 16-åringar ska få ta B-kort?
Varför skulle de då köra A-traktor och inte bil?
Eller ska det hittas på en begränsad B-behörighet?
Annars kan de ju lika gärna bara förbjuda fordonet, finns ju ingen poäng med dem om man måste vara 18 och ha B-kort.

Men spontant skulle jag säga ja till ökade krav på körutbildningen och låt dem gå i 45.

I artikeln står det B1.
Jag tolkar det som man gör med lätt motorcykel från 16år. Dvs man tar ett körkort när man är 16 som benämns B1 och man får köra "lätt bil" med reducerad hastighet. När man fyller 18 övergår det till B2 och man får köra personbil som vi känner till dem.

Personligen tycker jag det är kanon! 30kmh är en stoppklods i trafriken, 45km/h som mopedbilar och klass1 moped hade varit mer lämpligt. Och så krav på bälte, men tillåtelse till att använda baksätet och övrigt utrymme fullt ut.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Förstår mig inte på alla förbudsivrare. Bara för att man själv ogillar något som andra gör så ska det förbjudas för alla? Det är farligt att köra bil också så det rimliga vore att förbjuda alla bilar med samma logik. Nej just det ja, ni som kör bil vill inte att bilkörning förbjuds för då blir ni själva drabbade.

Jag tänker att nästa gång blir jag själv drabbad av något meningslöst förbud så jag önskar inte onödliga förbud på andra. Jag hamnar hellre bakom något långsamtgående fordon ibland än att jag bidrar till ett förbudssamhälle där inget är tillåtet.

Så därför tycker jag inte att det ska införas några hårdare regler än vi redan har.

A-traktor är en leksak, framfört av 15-åringar som har noll erfarenhet och konsekvenstänk, samt faller pladask för grupptryck.

Det är mer logiskt att spara pengarna och spendera på ett körkort och en bra bil 3 år senare (om vi räknar på att en EPA kostar 150 000).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan-dev:

A-traktor är en leksak, framfört av 15-åringar som har noll erfarenhet och konsekvenstänk, samt faller pladask för grupptryck.

Det är mer logiskt att spara pengarna och spendera på ett körkort och en bra bil 3 år senare (om vi räknar på att en EPA kostar 150 000).

Bilar kan också vara leksaker (sportbilar är inte förbjudet). A-traktorer kan också vara nyttiga transportmedel, särskilt i glesbygd utan kollektivtrafik. De behöver heller inte kosta så mycket, och sköter man om dem bra kan de säljas senare. Finns de som fixat till något gammalt vrak och sålt sedan med vinst.

Jag tycker att detta är något föräldrarna kan bestämma själva tillsammans med sina barn fram tills de fyllt 18. Sedan kan man bestämma själv vad man vill lägga sina pengar på och vilka risker man vill ta.

Själv har jag svårt att förstå de som väljer en EPA istället för lätt motorcykel eller snöskoter när de fyllt 16 men var och en får själv välja.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tog A1 körkort (Lätt mc) när jag var 16, lika svårt som vilket annat körkort, men att effekten på motorcykeln var begränsad. Alltså så kan man köra minst lika fort som vägarna tillåter.

Då kan vi lika gärna tillåta B1 körkort för 16 åringar, som kör lättare/effektstrypta personbilar som kan gå minst lika fort som vägarna tillåter.

Sen låter vi traktorkortet faktiskt vara kvar till de som faktiskt behöver det, de som bor på stora gårdar och behöver köra tunga maskiner lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tänker att nästa gång blir jag själv drabbad av något meningslöst förbud så jag önskar inte onödliga förbud på andra. Jag hamnar hellre bakom något långsamtgående fordon ibland än att jag bidrar till ett förbudssamhälle där inget är tillåtet.

Så därför tycker jag inte att det ska införas några hårdare regler än vi redan har.

Tsss vi är många generationer som har "drabbats" av att inte kunna köra bil förrän vi fyllt 18, och har ändå fattat det vettiga med en åldersgräns.

Den nuvarande dåliga situationen med A-traktorer har uppstått av misstag, enkelt uttryckt, efter ogenomtänkta ändringar av gamla regler. Det var aldrig meningen att högstadiekids ska kunna nöjesköra runt i tung lastbil på vägarna, och därmed är det inget "förbud" att fixa hålen i regelverket.

Permalänk

Jag tror på att införa bättre kontroll av fordonen (årlig besiktning för att kolla skick på bil och bromsar tex), bälteskrav och en ordentlig utbildning innan man får använda fordonet. Att begränsa fordonets vikt och storlek är ingen dum idé heller. Jag är inte för att höja hastigheten på traktorerna däremot.
Jag bor i ett område där många mopedbilar finns och måste säga att de utnyttjar att fordonet är lätt och "bara" går i 45km/h, de håller full gas genom korsningar och anpassar inte farten när de närmar sig en korsning tex. De tycker också att de har god tid att titta på telefonen i handen då det ändå inte går så fort (antar jag). Att höja hastigheten på de tyngre a-traktorer gissar jag kommer orsaka värre olyckor.

Kan bara säga hur omogen jag var som 15 åring men jag var rädd om livet på min moped, då jag lär ha slagit mig bra blodig om jag körde vält med den, att sitta i ett 4 hjuligt fordon vaggar in en i en falsk trygghet oavsett hastighet.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tsss vi är många generationer som har "drabbats" av att inte kunna köra bil förrän vi fyllt 18, och har ändå fattat det vettiga med en åldersgräns.

Den nuvarande dåliga situationen med A-traktorer har uppstått av misstag, enkelt uttryckt, efter ogenomtänkta ändringar av gamla regler. Det var aldrig meningen att högstadiekids ska kunna nöjesköra runt i tung lastbil på vägarna, och därmed är det inget "förbud" att fixa hålen i regelverket.

Hade kompisar som körde EPA gjord av lastbil på 1980-talet när jag var i den åldern så det är knappast nytt. Jag körde hellre moped, snöskoter och MC. Var skoj att köra ifrån deras EPA med min otrimmade moppe. Min gick i 35, deras i 30. Har inte koll på hur reglerna ändrats men inte är det något nytt påfund med sådana tunga fordon som EPA. Det var typ en dragbil med cementklump över bakhjulen. Minns inte varför cementklumpen behövdes, om det var för någon lag eller om det skulle bli bättre tyngd över drivhjulen.

Vi har olika nöjen. Ser inget fel att puttra runt för skojs skull. De puttrar runt i 30. Typ cykelfart. Lär knappast bli buskörning av det. Är nog inte jättemånga som har lastbilar men det är väl bara roligt för dem som gillar det. Det är ändå betydligt säkrare än mopedbilarna med tunt plastskal och som går fortare.

Edit: Med A1 körkort kan man som 16-åring köra en mitorcykel på 11 kW i en hastighet över 90 km/h. Om de inför B1 körkort för 16-åringar kan jag tycka dessa bilar borde få ha liknande prestanda. D.v.s sisådär 90-100 km/h i medvind typ.