Cities: Skylines 2

Permalänk
Skrivet av THB:

Hoppas på "mixed zoning", väldigt många ställen som har tex butiker på bottenplan och sedan antingen lägenheter eller kontor våningarna ovanför.

Mer info om zoning kommer i juli tydligen: Tweet

Inga cyklar från start tydligen 😕

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Mer info om zoning kommer i juli tydligen: Tweet

Inga cyklar från start tydligen 😕

wtf, trodde jag såg någon cykel. Så jädrans dumt.

Angående mer info, kommer få ny info varje vecka (måndagar) om ett nytt ämne, finns på deras hemsida. Nästa måndag är det om vägar.

Permalänk
Skrivet av THB:

Hoppas på "mixed zoning", väldigt många ställen som har tex butiker på bottenplan och sedan antingen lägenheter eller kontor våningarna ovanför.

Den markerade zoningen här ser ju ut att stödja mixed faktiskt. Sen är det ju intressant vad som representeras av den amerikanska och europeiska flaggan? Nån form av Building theme kanske?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Feature highlight #1 är ute nu.

Road tools

Några intressanta detaljer:

Cut-and-fill
Road placement options have been expanded to include cut-and-fill construction for roads digging through the terrain and elevated roads running on top of other roads. Cut roads are built using the road elevation options where the first negative values create cut roads before the road turns into a tunnel. Elevated roads on the other hand require sufficient clearance below them; using the road elevation to raise them up allows building them across roads that run parallel to them. Building elevated roads is as easy as building a bridge or an overpass.

Ser intressant ut att det automatiskt byggs vallar när man bygger vägar som går igenom kullar.

Customizing roads
There are no grass or tree-lined versions of the roads as these, among others, are added using the Replace tool.

Roads can be customized by adding bus lanes and tram tracks to them using the additional network building tools. You can also create dedicated roads that only buses and service vehicles to operate on them, and tram tracks can be built separately bypassing road traffic altogether.
Inte längre femtioelva olika varianter av samma vägar för bussar, trams osv. Sånt verkar adderas efteråt på de "vanliga" vägarna

Road maintenance
Poor road quality or excess snow can slow down traffic and cause traffic jams. Road conditions also affect the chance of traffic accidents occurring, which halt traffic and cause gridlocks until they are secured and cleared. Road Maintenance takes care of these traffic accident aftermaths, clearing out the debris and allowing traffic to continue safely after the police have secured the site of the accident.
Olyckor känns som ett extra element i spelet som kan vara intressant

Det verkar dock inte som att "Intersection marking-tool" är inbyggt i spelet , inget de nämner i alla fall. De lite snyggare vägmarkeringarna som synts på bilder och klipp verkar vara ett resultat av att vägar kopplas ihop lite smartare.

ditt och datt
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Feature highlight #1 är ute nu.

Road tools

https://youtu.be/5lt_sE16yZk

Några intressanta detaljer:

Cut-and-fill
Road placement options have been expanded to include cut-and-fill construction for roads digging through the terrain and elevated roads running on top of other roads. Cut roads are built using the road elevation options where the first negative values create cut roads before the road turns into a tunnel. Elevated roads on the other hand require sufficient clearance below them; using the road elevation to raise them up allows building them across roads that run parallel to them. Building elevated roads is as easy as building a bridge or an overpass.

https://images.ctfassets.net/u73tyf0fa8v1/4vzLy34WECiRKl7D65S4Ph/0a1a937caac37a0a2036dfbc119b42bf/cities-skylines-ii-road-tools-Cut-and-fill.jpg?w=1920&q=75
Ser intressant ut att det automatiskt byggs vallar när man bygger vägar som går igenom kullar.

Customizing roads
There are no grass or tree-lined versions of the roads as these, among others, are added using the Replace tool.

Roads can be customized by adding bus lanes and tram tracks to them using the additional network building tools. You can also create dedicated roads that only buses and service vehicles to operate on them, and tram tracks can be built separately bypassing road traffic altogether.
Inte längre femtioelva olika varianter av samma vägar för bussar, trams osv. Sånt verkar adderas efteråt på de "vanliga" vägarna

Road maintenance
Poor road quality or excess snow can slow down traffic and cause traffic jams. Road conditions also affect the chance of traffic accidents occurring, which halt traffic and cause gridlocks until they are secured and cleared. Road Maintenance takes care of these traffic accident aftermaths, clearing out the debris and allowing traffic to continue safely after the police have secured the site of the accident.
Olyckor känns som ett extra element i spelet som kan vara intressant

Det verkar dock inte som att "Intersection marking-tool" är inbyggt i spelet , inget de nämner i alla fall. De lite snyggare vägmarkeringarna som synts på bilder och klipp verkar vara ett resultat av att vägar kopplas ihop lite smartare.

Gillade även att de tycks ha separat logik för rondeller! I vissa fall kunde de ge lite huvudvärk även med tmpe förut...

edit: och hur man på ett tillsynes smidigt sätt kan göra mer realistiska av- och påfarter för motorvägarna!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Lite mer om vägar i CS2 😃

Behind The Road Tools | Developer Insights #1 | Cities: Skylines II

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Feature highlight #2 är ute

Traffic AI

Lång läsning, men många intressanta förändringar det kan bli bra det här. Känns komplext med alla parametrar som styr vilka vägar olika "agenter" tar. Kul att man kan sätta egen parkeringsavgift för parkeringsytor och p-hus. Det verkar även som att folk kommer utnyttja fler "lanes" på ett bättre sätt, och till och med göra u-svängar i olika situationer, tex om de är fast i en kö pga en olycka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Tips, kolla in när bussen möter ett "road maintenance-vehicle" vid 3:31 in i videon

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Tips, kolla in när bussen möter ett "road maintenance-vehicle" vid 3:31 in i videon

Helljus är fan det värsta som finns, märks att de kommer här från norr om de implementerar sånt!

Permalänk
Medlem

Suck, kommer spendera allt för mycket tid i detta spelet... precis som med det första.
Keep 'em coming med tekniktrailersen!

Permalänk
Skrivet av medbor:

Helljus är fan det värsta som finns, märks att de kommer här från norr om de implementerar sånt!

Det är väl tur att bilarna bländar av, även om det är lite väl nära 😁

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Suck, kommer spendera allt för mycket tid i detta spelet... precis som med det första.
Keep 'em coming med tekniktrailersen!

Lite så ja, det lär inte bli nån brist på saker att göra i vinter, den saken är säker. Kanske måste säkra elpriset så man inte får en megaräkning efter allt spelande😅

Varje måndag fram till september 😉 så det kommer fler 👍🏼

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helljus är fan det värsta som finns, märks att de kommer här från norr om de implementerar sånt!

Du åker aldrig utanför tätbebyggt område?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du åker aldrig utanför tätbebyggt område?

Jag menade alltså folk som inte bländar av, att använda helljus är ju ett måste för mörkerkörning

Permalänk

Managing Traffic | Developer Insights #2 | Cities: Skylines II

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande med så mycket fokus på parkeringsplatser och inga cyklister, cykelvägar o.s.v.

Parkeringsplatser borde vara något som poppar upp om man t.ex. inte har byggt tillräckligt bra kollektivtrafik och som har negativa effekter som t.ex. minskat markvärde, men i CS2 verkar det snarare vara något man behöver bygga för att butiker o.s.v. ska få besökare. Verkar även som vuxna kommer välja att köra bil i första hand, d.v.s. spelet bygger på att kollektivtrafik bara är för de som är för fattiga för att köra bil. Känns väldigt mycket som USA på 60-talet snarare än moderna städer.
Är detta den idealiska staden i CS2 (Houston Texas på 70-talet)?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Lite oroväckande med så mycket fokus på parkeringsplatser och inga cyklister, cykelvägar o.s.v.

Parkeringsplatser borde vara något som poppar upp om man t.ex. inte har byggt tillräckligt bra kollektivtrafik och som har negativa effekter som t.ex. minskat markvärde, men i CS2 verkar det snarare vara något man behöver bygga för att butiker o.s.v. ska få besökare. Verkar även som vuxna kommer välja att köra bil i första hand, d.v.s. spelet bygger på att kollektivtrafik bara är för de som är för fattiga för att köra bil. Känns väldigt mycket som USA på 60-talet snarare än moderna städer.
Är detta den idealiska staden i CS2 (Houston Texas på 70-talet)?
<Uppladdad bildlänk>

Cyklande lär komma som en större uppdatering lite längre fram, alternativt som en DLC (kanske troligast). Men ja, det är synd att det inte är med från början, känns som en grundläggande grej.

Det här med parkering tycker jag nog ändå är en kul grej. Jag tror inte man måste gödsla med p-platser om man har skapat tillräckligt bra kollektivtrafik i balans med vad det kostar att åka, parkera osv. Att bara fattiga (i spelet) kommer åka kollektivt är kanske en sanning med modifikation. Det ska ju vara en balans mellan flera olika saker, komfort, kostnad, tid osv. Jag tror det kan bli bra, sen kommer det så klart krävas att man får lära sig en ny dynamik än vad man är van vid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Public & Cargo Transportation I Feature Highlights #3 I Cities: Skylines II

Ser bra ut

All landbaserad kollektivtrafik kräver nu en depå eller "yard". Dessa kan uppgraderas på olika sätt. Det verkar vara lättare/bättre att skapa linjer och så också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av benonikenobi:

The most noticeable change up front is that Cities: Skylines II is much, much bigger. Each map is made up of 441 tiles, which can be unlocked in any order you want.

“You can grow a continuous city from the starting tiles, create smaller separate areas connected by pre-built highways in the map or anything in-between,” Hallikainen tells us. “The cities can become massive and your imagination is the only limit!”

Så SimCity? Nä vad tråkigt om man inte själv har kontroll över något mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så SimCity? Nä vad tråkigt om man inte själv har kontroll över något mellan.

Det är väl upp till dig om du vill bygga något mellan? Du måste ju dock köpa rutorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Det är väl upp till dig om du vill bygga något mellan? Du måste ju dock köpa rutorna.

Fast den här delen får det att låta som SimCity där du inte kan göra någonting mellan dina städer:
"create smaller separate areas connected by pre-built highways in the map or anything in-between (annat in between är väl tåg eller vatten)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

(annat in between är väl tåg eller vatten)"

Eller så åsyftar det att du antingen kan bygga en stad med förorter, en megastad - eller allt däremellan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Eller så åsyftar det att du antingen kan bygga en stad med förorter, en megastad - eller allt däremellan.

Förorter ihopkopplade med färdigbyggda motorvägar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Förorter ihopkopplade med färdigbyggda motorvägar?

Har du sett Stockholm?
Jag antar att spelet är någorlunda likt Cities Skylines, och där gick det generellt sett någon typ av motorväg samt tågräls genom kartorna som länkar ihop med "omvärlden". Hur långa eller omfattande dessa var berodde på kartbyggaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Har du sett Stockholm?
Jag antar att spelet är någorlunda likt Cities Skylines, och där gick det generellt sett någon typ av motorväg samt tågräls genom kartorna som länkar ihop med "omvärlden". Hur långa eller omfattande dessa var berodde på kartbyggaren.

Ja men de kan du ta bort om du vill eller bygga om. Här låter det inte riktigt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ja men de kan du ta bort om du vill eller bygga om. Här låter det inte riktigt så.

Varför låter det inte så?

Det står ingenstans i texten du citerar att motorvägarna beter sig annorlunda än i första spelet. De var även där "pre-built", men du kunde ändra dessa om du köpte rutan de låg på.

Värt att tänka på är att spelet i stort har sålt sig som ett alternativ, det bättre alternativet, till Sim City. Informationen runt 2:an verkar för det mesta visa att de är större, bättre ha mer valfrihet. Varför skulle de då plötsligt tvärvända och säga - "Nej, Sim City gjorde det bättre - låt oss tvinga in folk i små rutor istället för allt vi har byggt vår framgång på"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Varför låter det inte så?

Det står ingenstans i texten du citerar att motorvägarna beter sig annorlunda än i första spelet. De var även där "pre-built", men du kunde ändra dessa om du köpte rutan de låg på.

Varför inte bara säga: You can build on the entire map, tweak and modify existing assets to your liking! Connect multiple cities and suburbs far away!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför inte bara säga: You can build on the entire map, tweak and modify existing assets to your liking! Connect multiple cities and suburbs far away!

För att det var underförstått - det är så första spelet fungerade? Ditt exempel utesluter inte heller att man kör Sim City-stil skall sägas.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Varför inte bara säga: You can build on the entire map, tweak and modify existing assets to your liking! Connect multiple cities and suburbs far away!

I alla sammanhang där storleken på kartorna diskuterats så är det som föregående talare skrev, underförstått att du helt och hållet själv bestämmer hur mycket eller hur lite du vill bygga. Du är fri att bygga precis som du vill 😃

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att modda så man kan köpa eller styra alla tiles? 21x21 är ju ganska fett!