Permalänk
Medlem

Ansluta alla nätverksuttag - Switch?

Jag har flyttat in till en ny bostad med fiber från Obenet. Jag valde att köpa till en router och inte förlita mig på deras, lägger alltid undan ISP’er egna hårdvara.

Men nu till saken.

Fiberdosan är vid entrén i ett litet metallskåp inbyggt i väggen. Vill jag ansluta alla fiberportar hemma så vet jag hur man går tillväga och det är ju från mediaomvandlaren till WAN och LAN portarna länkade med rummen jag vill ansluta.
Problemet är att jag som degenerate köpte en GT-Ax6000 från Asus och den får inte plats i det lilla utrymme där inne. Det är ingen skönget att beskåda heller om den nu skulle monteras vid entrén, samt att de inte finns nån kabelgenomföring till skåpet.

Vad kan jag göra? Obenet’s router stödjer inte mer än 1 gbit och routern jag köpte gör de, så då kan jag inte använda den i bryggläge.

Kan jag istället köpa en switch att ha i skåpet och ansluta till alla rum jag vill?

Uppskattar om nån tar sin tid och besvara mitt I - landsproblem Allt gott.

Permalänk
Sötast

Sure, det bör inte vara några problem såvida du har en patchpanel i skåpet och dubbla uttag i rummen.

Router (som du sätter i ett uttag i ett rum)-> Switch (som du sätter i ditt mediaskåp)-> Patchpanel(i ditt mediaskåp) -> Uttag (valfria rum)

Bara tänk på patchuttagen som sladdar, det kvittar om de fysiskt sitter i ett mediaskåp eller 30-cm från stolen på skithuset

Permalänk
Medlem

Har du två uttag i något av rummen du tänkt ställa din router i? - Om ja då kan du helt enkelt dra;

1. Mediaomvandlare via nätverksuttag till rummet för router (WAN)
2. Rummet för router (LAN) tillbaka till nätverksuttag vid mediaomvandlaren
3. Nätverksuttaget (LAN) till den switch du tänkt köpa och sedan från switchens övriga portar till resterande nätverksportar

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sure, det bör inte vara några problem såvida du har en patchpanel i skåpet och dubbla uttag i rummen.

Router (som du sätter i ett uttag i ett rum)-> Switch (som du sätter i ditt mediaskåp)-> Patchpanel(i ditt mediaskåp) -> Uttag (valfria rum)

Bara tänk på patchuttagen som sladdar, det kvittar om de fysiskt sitter i ett mediaskåp eller 30-cm från stolen på skithuset

Skrivet av Nucky:

Har du två uttag i något av rummen du tänkt ställa din router i? - Om ja då kan du helt enkelt dra;

1. Mediaomvandlare via nätverksuttag till rummet för router (WAN)
2. Rummet för router (LAN) tillbaka till nätverksuttag vid mediaomvandlaren
3. Nätverksuttaget (LAN) till den switch du tänkt köpa och sedan från switchens övriga portar till resterande nätverksportar

Man tackar till er båda.

Ja patchkablar har jag, antar att det är portarna som går till olika rum? Ja varje dosa på väggen har 2 portar.

-

Såg även att det skulle kunna gå och använda en annan router som en switch med, eller som jag tolka det från google

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Man tackar till er båda.

Ja patchkablar har jag, antar att det är portarna som går till olika rum? Ja varje dosa på väggen har 2 portar.

-

Såg även att det skulle kunna gå och använda en annan router som en switch med, eller som jag tolka det från google

Ja bara stäng av dhcp-servern på den sämre routern så kan du använda alla portar förutom wan som en dum gbit switch. Det brukar dock bara dela en in till 3 ut men det kanske räcker