Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Skrivet av Kilen:

Har läst en del om den surrande myggan. Har samma problem nämligen men endast efter jag stängt av tvn. Det jag hittade på andra forum var att det är någonting med wifi-kortet som inte direkt vill hoppa på stand-by läget och att det är den som ger av sig ljudet. Hos mig startar det ca. 30sek efter jag stängt av tvn och håller i sig i 1-2min innan det stängs av, vilket gör att jag inte bryr mig nämnvärt. Hade det varit ihållande hade jag fått panik😁

Precis som mig. Märker inget när TV är påslagen. Kanske för att TV volymen är högre?
Men iom att TVn står i samma rum som jag arbetar (kontoret/vardagsrummet), märker jag det några gånger på dagen pga att jag endast sitter 3 meter ifrån den.

Detta händer även långt efter TVn är avstängd i flera timmar.
Har läst att andra också har detta problem, men jag har testat slagit av wifi. Spelar ingen roll. Men även, ska ett Wifi-kort låta som en surrande mygga?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Nu verkar 85" QN95/90/85B vara i lager igen om ni har en rabattkod och inte använt den än!

Hittar bara i lager för 39k när jag går via Benify. Vart får jag tag på koden jag behöver, och vilket pris blir det med den?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Skrivet av kheldan:

Hittar bara i lager för 39k när jag går via Benify. Vart får jag tag på koden jag behöver, och vilket pris blir det med den?

Du måste ha koden redan. Med en kod blir priset 14990 kr för 85" QN95B, 13490 kr för 85" QN90B.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jaha, det förklarar ju saken! Synd, men tack för infon!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Kanske ingen nyhet men är det bara för mig som Samsungs svenska site är exceptionellt usel för det mesta, i synnerhet i inloggat läge? Det verkar på något sätt som iaf mitt konto är låst till Benify, så besöker jag hemsidan på annat sätt och försöker logga in så är det en kavalkad av "Request too big, error 400" osv osv.

Fick till och med skapa ett nytt konto då det gamla helt slutade fungera på hemsidan (men däremot fungerar utmärkt på min Galxy S23).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske ingen nyhet men är det bara för mig som Samsungs svenska site är exceptionellt usel för det mesta, i synnerhet i inloggat läge? Det verkar på något sätt som iaf mitt konto är låst till Benify, så besöker jag hemsidan på annat sätt och försöker logga in så är det en kavalkad av "Request too big, error 400" osv osv.

Fick till och med skapa ett nytt konto då det gamla helt slutade fungera på hemsidan (men däremot fungerar utmärkt på min Galxy S23).

Dom verkar ha sin data/sida på nån kalle-anka server. Går alltid extremt långsamt, sidan i sig(när den funkar) är väl Ok...

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Då kom första problemet med en av de två jag köpt.

55:an har fått en mycket tunn skarp svart linje som löper horisontellt över hela skärmen. Den kom till från en minut till en annan och går ej att få bort.

Snabb googling tycks tyda på att garantin behöver nyttjas.. suck..

Permalänk
Medlem

Kommer ju va bästa köpet jag gjort som man kan minnas iaf, fick mail om att Galaxy Tab S9 surfplattan kommer skickas så borde funkar för alla andra som köpte under kampanjperioden.

Permalänk
Medlem

Fick också mail om godkänd registrering! Överlägset bästa köpet jag gjort 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kommer ju va bästa köpet jag gjort som man kan minnas iaf, fick mail om att Galaxy Tab S9 surfplattan kommer skickas så borde funkar för alla andra som köpte under kampanjperioden.

https://i.imgur.com/n06AHrO.png

Skrivet av zAjben:

Fick också mail om godkänd registrering! Överlägset bästa köpet jag gjort 😀

Vad är det för kampanj? Vart signar man upp sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Vad är det för kampanj? Vart signar man upp sig?

https://www.samsung.com/se/offer/2023-b2s-tv/#esim-reg

Permalänk
Medlem

Fick samma idag, blir att sälja även den så är nya datorn till hösten redan betald 🥳

Permalänk
Medlem

Rätt märklig kampanj och hur det fungerat.

En del har inte kunnat köpa alls, trots försök i flera steg.

Andra har lyckats få köpa med rejäl rabatt och tydligen i vissa fall dessutom även möjlighet att få någon till pryl på köpet, dvs en del har gjort sitt bästa köp någonsin medan andra inte fått något. Det har tydligen inte heller handlat om att vara först el köpa när varorna står i lager, så vette tusan hur man skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Rätt märklig kampanj och hur det fungerat.

Känns det inte typiskt Samsung och deras helt urusla webstore? Känns som roulette om det blir till kundens fördel eller nackdel dock.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Med risk att jag är OT då det inte finns en dedikerad tråd för QN90/95B.

Frågor till er som äger QN95B:

  1. Min QN95B 85" verkar lida av DSE, det är svårt att säga hur omfattande det är. Mest synlig är det på videon nedan. Hur mycket DSE har ni på er tv?

    Test av DSE
    https://www.youtube.com/watch?v=Vs84_xCJPbc&t=57s

  2. Min tv har problem med ej funderande bakbelysning, händer när tvn har varit avstängt under en längre period. Detta är ett känd fel men skall ha åtgärdats i senaste FW 1520.7. Hände ytterligare en gång igår med FW 1520.7. Problemet försvinner om jag gör en mjuk omstart genom att hålla i power-knappen. Mjukvarufel eller bör jag kontakta Samsung då jag fortfarande är inom ångerrättsperioden?

    Video som beskriver problemet
    https://www.youtube.com/watch?v=nl1IwDeDzwQ

    Update version 1520.7 - August 2023
    https://eu.community.samsung.com/t5/tv/tv-firmware-changelogs...

  3. Jag uppgraderar från en Q85R och jag upplever att mina nya tv har sämre bild och flyt. Svårt att beskriva men färgerna upplever jag som artificiella och ryckiga både i SDR och HDR, testat mest genom streaming appar.

    Har testat att pilla på inställningar själv men även kopierat andra värden. Är detta en effekt av NEO som mina ögon inte är bekant med?

    Urval av inställningar
    https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-4k-qn90b-neo-ql...

Permalänk
Medlem

Ni som fått bekräftad extra peodukt, har ni alla handlar efter 7e augusti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

Ni som fått bekräftad extra peodukt, har ni alla handlar efter 7e augusti?

Tror inte det går igenom om du inte handlat efter 7e, jag har provat en gång förut på en annan rea och det gick inte igenom.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av b-george:

Har testat att pilla på inställningar själv men även kopierat andra värden. Är detta en effekt av NEO som mina ögon inte är bekant med?

Urval av inställningar
https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-4k-qn90b-neo-ql...

NEO = Samsungs marketing för mini-LED-baserad belysning. Gör man det rätt ska det inte vara någon visuellt skillnad mellan exempelvis en något äldre Q85R eller en nyare modell med mini-LED. Bara att den nyare modellen med mini-LED kan lysa mycket starkare ifall man önskar och kan täcka in ett större färgomfång i HDR.

De där inställningarna du länkar till gör verkligen rätt mycket fel. Dessa värden på reglagen måste dessutom ställas i relation till vilket bildläge som används, samt även sådant som ljussensor, "Intelligent läge" och energisparlägen. Film och Filmmaker är de som är användbara. Kör man Dynamisk bildläge är det alltid uppåt väggarna. De där inställningar är väldigt blå och klipper nivåer/fräter ut bilden samtidigt som EOTF gamma med de reglagen ger S-formad skevning. Alltså en mycket ljus, mycket blå och väldigt hård bildkaraktär.

Skulle du köra samma inställningar på en modell som Q85R skulle det bli samma effekt, bara att den modellen inte kan skjuta på lika mycket ljus och därför upplevs mildare.

Å just det: QN90B har även "AI-funktioner" för bild kallade Inställningar för Intelligent läge. Dessa överdriver också och ger märklig effekt. Ligger på helt annan plats i systemet.

Går igenom inställnignarna här: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Rätt märklig kampanj och hur det fungerat.

En del har inte kunnat köpa alls, trots försök i flera steg.

Andra har lyckats få köpa med rejäl rabatt och tydligen i vissa fall dessutom även möjlighet att få någon till pryl på köpet, dvs en del har gjort sitt bästa köp någonsin medan andra inte fått något. Det har tydligen inte heller handlat om att vara först el köpa när varorna står i lager, så vette tusan hur man skulle göra.

Kan hålla med om det, stod även på kampanjen att det inte gäller med andra kampanjer eller erbjudande så att vi får en bonusprodukt värd ~10.000:- är nästan skamligt haha.

Kanske kommer en liknande kampanj nästa sommar från Samsung med 2023-modellerna 🫡

Permalänk
Skrivet av Aarox:

Fick samma idag, blir att sälja även den så är nya datorn till hösten redan betald 🥳

Så du är också en scalper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Så du är också en scalper?

Köpte 2 st TV i första omgången till mig och föräldrarna. I omgång 2 köpte jag till en annan släkting men då ordern blev makulerad så köpte han en OLED istället.

Kompensations-koden kom långt senare så då sålde jag istället för att inte använda koden alls En väldigt trevlig man köpte QN95B 85” för 29.000 och var supernöjd med priset. Win - Win

Att jag sen får bonusprodukten känns lite taskigt men det man inte vet lider man inte av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Så du är också en scalper?

Jag skulle inte anse att scalper är ett korrekt attribut i detta scenario. En scalper köper en produkt som har extremt bristande tillgång, men hög efterfrågan. Det enda syftet är att lägga på pengar och sälja den för mer än vad den kostar i handeln. Detta fungerar endast för att det är enorm diskrepans mellan tillgång och efterfrågan.

I detta fall så köper man en vara där det finns gott om tillgång (alla stora kedjor har TVn i lager), men man lyckas få en väldigt bra deal. Sedan säljer man varan, visserligen till ett högre pris än vad man köpte den för, men fortfarande till ett betydligt bättre pris än det som råder i handeln (i ovan fall 20.000 kr under rådande marknadsvärde hos alla stora kedjor, alltså till 40% rabatt).

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle inte anse att scalper är ett korrekt attribut i detta scenario. En scalper köper en produkt som har extremt bristande tillgång, men hög efterfrågan. Det enda syftet är att lägga på pengar och sälja den för mer än vad den kostar i handeln. Detta fungerar endast för att det är enorm diskrepans mellan tillgång och efterfrågan.

I detta fall så köper man en vara där det finns gott om tillgång (alla stora kedjor har TVn i lager), men man lyckas få en väldigt bra deal. Sedan säljer man varan, visserligen till ett högre pris än vad man köpte den för, men fortfarande till ett betydligt bättre pris än det som råder i handeln (i ovan fall 20.000 kr under rådande marknadsvärde hos alla stora kedjor, alltså till 40% rabatt).

Om du köper den för att sälja den vidare tar du chansen från någon som skulle ha köpt den för att behålla den.
Då är du en scalper.

Det betyder inte att du är en dålig person. Helt tvärtom alla får göra som de vill.
Men försök inte formulera om att det här skulle va något annat än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Om du köper den för att sälja den vidare tar du chansen från någon som skulle ha köpt den för att behålla den.
Då är du en scalper.

Det betyder inte att du är en dålig person. Helt tvärtom alla får göra som de vill.
Men försök inte formulera om att det här skulle va något annat än det.

I detta fall håller jag faktiskt inte med dig. Jag köpte en 75” för att behålla men ordern makulerades. 1,5 månad senare kompenseras alla (det var möjligt för alla att köpa TV:n då den kom in i lager med jämna mellanrum hela tiden) med att köpa en annan TV till rabatterat pris.

Tycker det faller sig helt naturligt att ha en annan sits 1,5 månad senare särskilt med en annan produkt än den du köpt från början.

= Inga scalpers i beställningsomgång nummer 2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Om du köper den för att sälja den vidare tar du chansen från någon som skulle ha köpt den för att behålla den.
Då är du en scalper.

Det betyder inte att du är en dålig person. Helt tvärtom alla får göra som de vill.
Men försök inte formulera om att det här skulle va något annat än det.

Fast det vet du väl absolut ingenting om?
Visst, om det var en helt "öppen" rea och varan tog helt slut i lager för att någon köpte upp hela rasket och sedan började sälja av dem på Blocket, så kan jag hålla med om att det är lite scalp-tendenser.

Men i detta fall var det en rea som riktade sig till en begränsad målgrupp (Benify- och Mecenat-medlemmar) och med relativt låg spridning. Dessutom, och kanske det mest kritiska, så finns varan fortsatt i lager hos Samsung, bara det att kampanjen nu är slut.

Utöver detta, så har nu Samsung alltså skickat ut personliga rabattkoder till de som fick sin order makulerad. Så om någon väljer att inte utnyttja den rabattkoden, så kommer det alltså inte någon annan konsument till gagn överhuvudtaget. Personen som köper "scalperns" TV för 29.000 hade alltså inte fått köpa den för det rabatterade priset, eftersom kampanjen är avslutad. Så den enda "förloraren" (om man nu ens kan kalla de förlorare), är i så fall Samsung, som kanske fick ge mer rabatt än vad de tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

I detta fall håller jag faktiskt inte med dig. Jag köpte en 75” för att behålla men ordern makulerades. 1,5 månad senare kompenseras alla (det var möjligt för alla att köpa TV:n då den kom in i lager med jämna mellanrum hela tiden) med att köpa en annan TV till rabatterat pris.

Tycker det faller sig helt naturligt att ha en annan sits 1,5 månad senare särskilt med en annan produkt än den du köpt från början.

= Inga scalpers i beställningsomgång nummer 2!

Gick inte att köpa ändå, inte i andra omgången heller.
Då skulle man istället kompenseras med en kod för 10%, om man frågade efter den.
En del har tydligen fått en bättre kod i andra omgången, el om det var deras första vette tusan.
Sen om man skulle ignorera det mailet om 10% och sen få bättre kod, el om man skulle svara och då fick bättre är oklart.

Siktade på att köpa någon 75" till föräldrarna, men lyckades inte alls. Var inte så sugen på 85 då först, men det hade nog funkat det också ändå.

Permalänk
Skrivet av D.:

Gick inte att köpa ändå, inte i andra omgången heller.
Då skulle man istället kompenseras med en kod för 10%, om man frågade efter den.
En del har tydligen fått en bättre kod i andra omgången, el om det var deras första vette tusan.
Sen om man skulle ignorera det mailet om 10% och sen få bättre kod, el om man skulle svara och då fick bättre är oklart.

Siktade på att köpa någon 75" till föräldrarna, men lyckades inte alls. Var inte så sugen på 85 då först, men det hade nog funkat det också ändå.

Alla fick en kod. Vid olika tidpunkter bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Alla fick en kod. Vid olika tidpunkter bara

Fick kod efter första, men inte efter andra försöket. Efter andra erbjöd de 10% enbart trots att jag både svarade på mailet och kontaktade supporten.

Permalänk
Skrivet av D.:

Fick kod efter första, men inte efter andra försöket. Efter andra erbjöd de 10% enbart trots att jag både svarade på mailet och kontaktade supporten.

Aha kanske att de vet att du fått en kod tidigare?
Gjorde du ett köp med första koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

NEO = Samsungs marketing för mini-LED-baserad belysning. Gör man det rätt ska det inte vara någon visuellt skillnad mellan exempelvis en något äldre Q85R eller en nyare modell med mini-LED. Bara att den nyare modellen med mini-LED kan lysa mycket starkare ifall man önskar och kan täcka in ett större färgomfång i HDR.

De där inställningarna du länkar till gör verkligen rätt mycket fel. Dessa värden på reglagen måste dessutom ställas i relation till vilket bildläge som används, samt även sådant som ljussensor, "Intelligent läge" och energisparlägen. Film och Filmmaker är de som är användbara. Kör man Dynamisk bildläge är det alltid uppåt väggarna. De där inställningar är väldigt blå och klipper nivåer/fräter ut bilden samtidigt som EOTF gamma med de reglagen ger S-formad skevning. Alltså en mycket ljus, mycket blå och väldigt hård bildkaraktär.

Skulle du köra samma inställningar på en modell som Q85R skulle det bli samma effekt, bara att den modellen inte kan skjuta på lika mycket ljus och därför upplevs mildare.

Å just det: QN90B har även "AI-funktioner" för bild kallade Inställningar för Intelligent läge. Dessa överdriver också och ger märklig effekt. Ligger på helt annan plats i systemet.

Går igenom inställnignarna här: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Nu råkade jag länka fel, nedan kommer urval av många inställningar jag har provat utöver FMM. Stänger alltid av AI och div. olika förbättrings funktioner. Jag vet även att varje panel är unik och miljön den befinner sig i, mao är jag rätt insatt för att vara en lekman. Sällan att sambon får njuta av en filmkväll utan laborering av bildinställningar.

HDR Movie (Kalibrerad på 1520.7)
https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-4k-qn90b-neo-ql...

SDR Movie (Kalibrerad på 1520.7)
https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-4k-qn90b-neo-ql...

HDR och SDR Movie (Kalibrerad på 1520.7)
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AKRl%2D3Rqsj6UCwg&id=AE...

RTINGS
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled/settings

Intressant läsning gällande PWM som du har skrivit om i din genomgång.
Kan det var den effekten jag upplever?
Har även Q85R PWM och i samma omfattning?
Svårt att beskriva exakt vad som är dålig men bilden men det är samma upplevelse som att stirra på LEDslinga, efter ett tag blir ögon trötta och då upplevs synen som artificiell och ryckig.