Seagates HAMR-hårddiskar startar på 32 terabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var en bisarr jämförelse. Om du köper denna dator från komplett så får du bara 2 TB för 60 000 kr, så det kostar 960 000 att få lika mycket som en Seagate-hårddisk.

Svenska Akademiens ordbok - PARODI

Mac fanbois be like;

Macar är så snabba att de inte behöver minne eller lagring.

Eftersom Mac har SSD så behöver de inte ha mer än 4MB RAM, till skillnad från Core i9 och andra Commodore 64:or som använder hålkort.

Mac behöver inte mer lagring än en tändsticksask eftersom de har Ethernet och/eller Wifi, till skillnad mot PC som behöver massa lokal lagring eftersom de bara kör med röksignaler istället.

Du behöver inte ladda ner en UHD film på en Mac eftersom alla versioner av Mac OS från 2005 och framåt innehåller Steve Jobs parningsläten extended edition som du kan lyssna på istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av osgorth:

Det är rätt fantastiskt att dessa äntligen släpps loss på marknaden. Jag vet att de brottats med smått galna tekniska problem för att få till detta, och som många säkert vet är det flera år sedan det var meningen att de skulle lanserats. Superkul att se att de nu faktiskt är på gång, på riktigt.

Prismässigt lär det ta flera år innan det blir meningsfullt för gemene man. Det vi kan hoppas på är att priserna kommer att pressas på befintliga CMR/PMR-enheter så vi kanske kan komma ner i ~150kr/TB. Priset på dessa 32TB-enheter kommer garanterat att hamna en bra bit över det, jag gissar på nånstans runt 8,000-9,000 per disk vid lansering, med en trend mot ~7,000kr över tid.

Sen får vi ju se vad WD hittar på. De har en enklare teknik som kommer att nyttjas upp till 30-32TB som de kallar ePMR2 och som förhoppningsvis kommer att ge oss lite bättre priser. Det har varit rätt tyst om det ett tag nu dock. Vi lär få höra mer om detta under nästa år, misstänker jag.

Skulle de kosta 8000kr vid lansering lär de sälja bra direkt om de inte har en massa barnsjukdomar.
De måste inte vara billigare än dagens diskar för de ger ju en stor fördel bara genom att vara större per enhet vilket sparar plats, troligen sänker ljudnivån och sparar energi.

Naturligtvis är det trevligt om de blir billigare men samma pris gör dem ändå mycket intressanta för diskar tar plats att lagra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

oh fan, var flera år sedan jag plockade isär en hdd och jag har inte varit insatt i hur dom har utvecklats :), tackar för info

Om du har bara öppnat diskar i den lägsta kapacitets-klassen för respektive chassie-modellen så kan det vara att det bara har 1 läshuvud - tex. om du köper en dagens 500 GB 2.5" snurrdisk så är det sannolikt bara en läshuvud medans köper du 1TB modell ur samma serie så är det 2 läshuvuden, och köper du en 5TB så är det 10 läshuvuden (och 5 skivor)

en läshuvud kostar typ 50:- i tillverkning så kan man spara det så gör man det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xxargs:

Om du har bara öppnat diskar i den lägsta kapacitets-klassen för respektive chassie-modellen så kan det vara att det bara har 1 läshuvud - tex. om du köper en dagens 500 GB 2.5" snurrdisk så är det sannolikt bara en läshuvud medans köper du 1TB modell ur samma serie så är det 2 läshuvuden, och köper du en 5TB så är det 10 läshuvuden (och 5 skivor)

en läshuvud kostar typ 50:- i tillverkning så kan man spara det så gör man det.

Jag tror att de också gör det för att kunna använda dåliga skivor, alla skivor tillverkas för att bli dubbelsidiga men de som bara får en fungerande sida används bara på ena sidan.
Ungefär som cputillverknning, man försöker göra "bäst" mäter resultatet och klassar dem sedan efter verkligt utfall och säljer dem som "sämre än bäst"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

prisökningen för lägga till mer lagring är anmärkningsvärd (även om man tittar på en och samma modell):

<Uppladdad bildlänk>

Implikationen blir väl att 32TB skulle kostar 128kkr om man nu bara tittar på lagringen (30kkr för att lägga till 7.5 TB), men det är ju då omöjligt att få i en och samma dator.

Sedan är det ju avsevärd skillnad på en hårddisk och en snabb SSD-lösning som i detta exempel, men ändå.

Ja kolla att välja 1TB lagring.
+2500kr.

För ca ~ 2500kr får man
1st 1TB M.2 NVME PCI-E Gen 4 SSD
+
2st 1TB SATA 2.5 SSD

Man får alltså 3st 1TB SSD till PC för priset det kostar att få 1TB på Mac.
Dessutom på Mac räknas det som en uppgradering från 512GB till 1TB.
Så egentligen är det bara 512GB man får för priset av 3TB PC SSD.

Även om man bygger en dator/server med mer fokus på masslagring än snabblagring så är det ändå klart rimligt att ändå ha minst 1st SSD i datorn eftersom man kan få en lite bättre 1TB SSD under 2000kr och en mer budget 1TB SSD under tusenlappen.

Då kan man åtminstone ha OS och lite andra saker på en SSD och inte behöver ha det på samma volym som masslagringen.

För dessa hårddiskar lär väl knappast komma i 2.5" format och de bärbara som har plats för 3.5" HDD är väl modeller som är så gamla att de var innan SATA och stöd för hårddiskar med TB kapacitet.
Så då handlar det ändå om stationära datorer som får dessa diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skulle de kosta 8000kr vid lansering lär de sälja bra direkt om de inte har en massa barnsjukdomar.
De måste inte vara billigare än dagens diskar för de ger ju en stor fördel bara genom att vara större per enhet vilket sparar plats, troligen sänker ljudnivån och sparar energi.

Naturligtvis är det trevligt om de blir billigare men samma pris gör dem ändå mycket intressanta för diskar tar plats att lagra.

Oja, jag har ingen som helst tvekan om att de kommer att sälja bra, och då primärt till datacenter/företag.

För entusiaster som jagar pris/TB lär det dock dröja ett par år innan de är överkomliga - det var det jag menade.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av osgorth:

Oja, jag har ingen som helst tvekan om att de kommer att sälja bra, och då primärt till datacenter/företag.

För entusiaster som jagar pris/TB lär det dock dröja ett par år innan de är överkomliga - det var det jag menade.

Flera diskar ökar kostnaden för det man kopplar in diskarna i och böket att behöva ha flera diskar så färre diskar för lika många TByte är intressant även om disken i sig inte är billigare så kan totalpriset bli lägre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

På tal om att lagra data tätare så är det överraskande att man inte hört mer om Dells prestation att trycka in 3840TB i en 2,5" SATA SSD...
<Uppladdad bildlänk>
(Screenshot från Dustins sajt)

Det verkar stå rätt i sökresultaten men sedan fel på själva produktsidan, intressant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

32TB @ 600MB/s ≈ 15h

Hoppas de skaffar bättre överföring än SATA
Jag skulle inte vilja ha dessa i RAID och vänta en vecka på att återställa efter en skadad disk upptäcks

Läsarmen på en hårddisk kan ju inte gå hur snabbt som helst.

Vill du ha högre hastighet så är det SSD:er som gäller.

Man kan ju stoppa in flera diskar i en och samma hårddisk och då även få fler läsarmar.

https://www.tomshardware.com/news/western-digital-unveils-dua...
https://www.tomshardware.com/news/20tb-hdd-production-ramping...

Och på så sätt öka hastigheten.

Men det finns ju en gräns gällande utrymme.

Permalänk
Medlem

Så småningom så kommer man till gränsen att man är nere på atomnivå. Men redan innan dess börjar kvanteffekter och kosmisk strålning komma in och ställa till elände.

Kan vara spännande vad framtiden ger när det gäller lagringstekniker.

Permalänk
Medlem

En 3.5" hårddisk har dragit ungefär samma effekt i snart årtionden i området 4.5 - 6 Watt när den arbetar och får man in dubbel kapacitet på samma chassie-storlek och energiförbrukning så är effektförbrukningen per TB data halverad.

Molnlagringsstjänster som blackblaze så är det orsak nog för att byta stora uppsättningar diskar till de med dubbel kapacitet för samma mängd elströmsförbrukning då elström i USA är en stor kostnad och på nivåer där våra elräkningar vintertid fortfarande anses billiga.

SSD/NVMe drar förvisso nästan ingen ström när dessa inte arbetar - men arbetar de konstant så kan dess strömförbrukning vida överstiga snurrdiskar räknat per TB. - det ser man också på dagens NVMe där kylflänsarna blir allt högre på de högpresterande varianterna

När det gällde att värma hett på liten yta som i HAMR-diskar så har vi en förebild på det i avseende optiska diskar och tex DVD+RW så värmdes sällsynta jordartsmetal-legeringen upp till nära 500 grader C när den skulle växla mellan amoft (svart) och metallisk kristallin struktur (reflekterande) - det på plastbärare (polycarbonat) och skulle hålla för minst 10000 cykler (kan ha varit mer). nu var förvisso metallagret omslutet av mycket tunt lager av glas på var sida innan plasten och det är troligen orsaken till att de visat sig ha mycket lång hållbarhet utan dataförlust över tiden i torrare klimat, mycket bättre än de vanliga dye-skivorna där man brände vitt (krackelerande plast av värmen) eller plastångbubblor av laserns värme i lagret [1].

Fläcken som värms vid HAMR är bara promille eller ännu mindre så stor som den i DVD+RW, några hundra atomer djup och och en utsträckning som kan räknas i någon eller ett par 10 nm i diameter (växlingarna mellan S/N/S/N... i magnetspåret är idag betydligt mindre än 10 nm-band idag)

Om nu värmeslitage av antalet skrivcykler skulle vara ett problem så får man använda samma etablerade teknik med FTL och wearlevling som man har på flashmedia och att då skriva 1000 ggr på samma fläck på en 32 TB stor disk kommer att ta en stund.

[1] naturen vill alltid minimera ytors area vilket innebär att på eftergivlig material som kan krypa/forma om sig med tiden att krakelering formar om sig till färre och större sprickor på samma sätt som nysnö omvandlar sig till is-snö och avlånga ångblåsor som skapats av lasern i lacklagret försöker göra sig rundare och därmed kortare - och avläsningslagoritmer DVD-läsaren som inte räknar med det rent timing-mässigt börja läsa av datat med allt mer fel med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Så småningom så kommer man till gränsen att man är nere på atomnivå. Men redan innan dess börjar kvanteffekter och kosmisk strålning komma in och ställa till elände.

Kan vara spännande vad framtiden ger när det gäller lagringstekniker.

Q-Bit lagring?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

...
Även om man bygger en dator/server med mer fokus på masslagring än snabblagring så är det ändå klart rimligt att ändå ha minst 1st SSD i datorn eftersom man kan få en lite bättre 1TB SSD under 2000kr och en mer budget 1TB SSD under tusenlappen.

Skall man ha server för datalagring på snurrdisk så är det förvisso vettigt med en eller 2 SSD som OS-disk, men det som räknas är massor av RAM - inget slår RAM i hastighet med vettiga OS som buffrar med olika prioritet som tex. att metadatat för filsystemen finns i stort sett som helhet inom RAM för snabba sökningar av tex. filnamn, ofta återkommande inläsning etc.

Visst SSD-cache finns förvisso men med dom kommer det en risk som inte är trevlig om de bestämmer sig för att gå sönder och man använder write-back mode, och med write-trough för överlevnad av en SSD-haveri så försvinner en del av iden med SSD-cache..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

När det gällde att värma hett på liten yta som i HAMR-diskar så har vi en förebild på det i avseende optiska diskar och tex DVD+RW så värmdes sällsynta jordartsmetal-legeringen upp till nära 500 grader C när den skulle växla mellan amoft (svart) och metallisk kristallin struktur (reflekterande) - det på plastbärare (polycarbonat) och skulle hålla för minst 10000 cykler (kan ha varit mer). nu var förvisso metallagret omslutet av mycket tunt lager av glas på var sida innan plasten och det är troligen orsaken till att de visat sig ha mycket lång hållbarhet utan dataförlust över tiden i torrare klimat, mycket bättre än de vanliga dye-skivorna där man brände vitt (krackelerande plast av värmen) eller plastångbubblor av laserns värme i lagret [1].

Fläcken som värms vid HAMR är bara promille eller ännu mindre så stor som den i DVD+RW, några hundra atomer djup och och en utsträckning som kan räknas i någon eller ett par 10 nm i diameter (växlingarna mellan S/N/S/N... i magnetspåret är idag betydligt mindre än 10 nm-band idag)

Om nu värmeslitage av antalet skrivcykler skulle vara ett problem så får man använda samma etablerade teknik med FTL och wearlevling som man har på flashmedia och att då skriva 1000 ggr på samma fläck på en 32 TB stor disk kommer att ta en stund.

Sony hade också ett format som hette MiniDisc

Skrivet av MiniDisc Physical characteristics:

The disc is permanently housed in a cartridge (68×72×5 mm) with a sliding door, similar to the casing of a 3.5" floppy disk. This shutter is opened automatically by a mechanism upon insertion into a drive. MiniDiscs can either be recordable (blank) or premastered. Recordable MiniDiscs use a magneto-optical system to write data: a laser below the disc heats a spot to its Curie point, making the material in the disc susceptible to a magnetic field. A magnetic head above the disc then alters the polarity of the heated area, recording the digital data onto the disk. Playback is accomplished with the laser alone: taking advantage of the magneto-optic Kerr effect, the player senses the polarization of the reflected light and thus interprets a 1 or a 0. Recordable MDs can be rerecorded repeatedly, with Sony claiming up to one million times.

Jag har inte haft MiniDisc själv.
Men de skulle väl vara ganska pålitliga?

Permalänk
Medlem

det är i grunden samma teknik men deras version behövde en magnetfält på 'smältan' och senare avläsning för att det skulle fungera rätt medan de senare CD-RW och fortsättningen DVD-RW och BL-RE klarade sig utan magnetfält.

Början på CD-RW fick man också köra raderingen på hela skivan i en separat session medans senare brännare kontrollerade man lasern så pass bra att man kunde bestämma om det skulle vara amorft eller kristallisk struktur vid bränningen oavsett hur det var innan med gammal data.

Minidisk-spelare med inspelning var ljusår bättre i inspelning än det mesta i bärbar kassettbandinspelning som var tillgänglig på konsumentnivå vid den tiden och åtm. den jag hade så hade man jobbat en del på dess ingångar att de skulle vara lågbrusiga.

idag är det samma problem att lagring och ADC kan ha hög upplösning med många bitar men systemet begränsas ändå av hur bra ingångsstegen och mixern i datorn jobbade och höll undan störningar från kraftförsörjning mm. - dvs knappt alls på typiska ADC integrerade på moderkort och laptop.

som inspelningsmaskin idag få man nog gå upp i nära studioklass-prylar för samma kvalitet och störningsfrihet som minidisk på den tiden erbjöd till konsumentpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kommer fortsätta spara all data på hålkort, det går åt några hålkortför 32TB data men det är säkert. Angående brandrisk, så kan man göra hålkorten av titan.

Skämt åsido. Jag tycker dessa hdd är intressanta, jag är dock skeptisk emot hållbarheten. Och det blir då att man får ha backup av backupen osv. Och detta leder till att det blir svindyrt.
Så jag funderar mycket på vad man ska skaffa för lagring när pengar är en viktig fråga? Där det inte finns ett självklart rätt svar, utan alltid handlar om risk vs pengar.
Med detta så tror jag att jag inte kommer köpa dessa troligen dyra hdd.

Att endast skaffa en 32TB hdd och ha all backup där, tror jag dock flera kommer göra. Jag själv anser det är dumt, men kanske är det den billigaste lösningen att ha 32TB data backuperad? Med billigaste även hänsyn tagen till enkelheten med en enda enhet.
Och är datan inte superviktig, så kanske detta val ändå är bättre än att lägga ut 20-30 000kr på en nas eller vad vissa anser personen borde ha.

Hur mycket har man egentligen som är VIKTIGT? Jag gick igenom mina mängder av lagrad data och kom fram till att väldigt mycket var O-viktigt. Det stora problemet med långtidslagring/arkivering handlar om hårdvara och mjukvarukompatibilitet. För media som ljud/film/bild handlar det om codecs, inte ovanligt att de som för inte så värst länge sedan vanligen användes nu saknar stöd i operativet, och därmed i bästa kan tillföras, men som ofta saknas och kommer innebära att filerna därmed betraktas som korrupta. Vad gäller hårdvara så har stora viktiga arkiv "försvunnit" pga av att hårvara saknats för avläsning, eller i bästa fall kunnat avläsas medelst att det återfunnits hårdvara hos entusiaster eller rent av på soptippar. Jag kom fram till att mina viktiga data klart ryms på ett antal Bluray-skivor (MDISC), och jag har ett antal enheter som kan läsa/skriva på dessa. Detta fungerar därmed så länge det finns SATA i datorer, men vem vet hur länge det kommer vara så???

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Hur mycket har man egentligen som är VIKTIGT? Jag gick igenom mina mängder av lagrad data och kom fram till att väldigt mycket var O-viktigt. Det stora problemet med långtidslagring/arkivering handlar om hårdvara och mjukvarukompatibilitet. För media som ljud/film/bild handlar det om codecs, inte ovanligt att de som för inte så värst länge sedan vanligen användes nu saknar stöd i operativet, och därmed i bästa kan tillföras, men som ofta saknas och kommer innebära att filerna därmed betraktas som korrupta. Vad gäller hårdvara så har stora viktiga arkiv "försvunnit" pga av att hårvara saknats för avläsning, eller i bästa fall kunnat avläsas medelst att det återfunnits hårdvara hos entusiaster eller rent av på soptippar. Jag kom fram till att mina viktiga data klart ryms på ett antal Bluray-skivor (MDISC), och jag har ett antal enheter som kan läsa/skriva på dessa. Detta fungerar därmed så länge det finns SATA i datorer, men vem vet hur länge det kommer vara så???

Ja, Jag tänkte skriva något liknande.
Man har mycket data. All data är inte lika mycket värd att kosta på dyr backup av backup för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

32TB @ 600MB/s ≈ 15h

Hoppas de skaffar bättre överföring än SATA
Jag skulle inte vilja ha dessa i RAID och vänta en vecka på att återställa efter en skadad disk upptäcks

en vecka?
snarare 4 veckor om det är en 90 TB raid. Garanterat dör en till disk vid rebuild.

Permalänk
Medlem

De får gärna skicka över ett par stycken

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips har nu hittat ett hem för dessa diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

en vecka?
snarare 4 veckor om det är en 90 TB raid. Garanterat dör en till disk vid rebuild.

Inget garanterat - men större sannolikhet att något kan hända under några dygns synkning än om det är en radda diskar med 300 GByte som skall synkas i en process som kanske är klar på en eller ett par timmar. Men det är klart, är alla diskar inom raiden redan +50000 timmar gamla så kan man inte förutsätta att de har lika låg felutfalls-sannolikhet som när disken är 5000 timmar gammal (förbi början av badkarkurvan då nya diskar har också större sannolikhet för felutfall de första tusen timmarna än efterföljande drifttid)

Har man också intelligentare RAID-struktur än just sektorspegling på lägsta nivå och bara synka den faktiskt lagrade datamängden så minskar disklasten betydligt vid en återställning och tillåts denna utsträckning vara över längre tid och lägre antal sökningar per tid för att ytterligare minska disklasten på eventuell vek disk så har man större chans att få återställningen felfri.

Det har kraxats olyckskorpar om RAID-återställning sedan diskarna har varit typ 1 GByte stora så fort det kommer en ny serie diskar som är typ dubbelt stora - visst, det finns de som har haft otur i samband med en RAID-återställning men inte i den alarmerande takt som olyckskorparna kraxat.

Dessutom alla som har minsta självbevarelsedrift av sina data, har någon form av backup på sina data att ta till om RAID-systemet havererar.

RAID är ingen backup ensam - men kan vara en medlem i en backupstrategi tillsammans med andra lagringar.

Förr i tiden gjorde man bandbackupper och hade strategier som Tower of hanoi i kassetthanteringen så att de skulle slitas så optimalt som möjligt och också möjlighet att kunna gå tillbaka till äldre uppsättningar som inte var för utdaterade om de senaste backupperna var odugliga för att man hade en ransomware som lurkat ett tid och filerna egentligen krypterade sedan några veckor tillbaka där en simpel roterande backup av en bunt kassetter kunde fått alla sina backupper med den krypterade versionen av filer och alla friska original förstörda/överskrivna.

Förr så förutsatte man att lagring kunde gå sönder och hade backupstrategier - men idag förutsätter många att backup är någon annans problem (tex. man tror att sin molnlagringstjänst löser det - gratis, och inte ens kontrollerat detta) och den dagen det skiter sig så visade det sig att det är inte någon annan som har tagit bollen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

SSD/NVMe drar förvisso nästan ingen ström när dessa inte arbetar - men arbetar de konstant så kan dess strömförbrukning vida överstiga snurrdiskar räknat per TB. - det ser man också på dagens NVMe där kylflänsarna blir allt högre på de högpresterande varianterna

Jag hoppas du förstår att SSDs utvecklar sin värme på en otroligt mycket mindre yta än en HDD samt saknar metallchassit, och att det inte är ett tecken på högre energiförbrukning än HDDs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hoppas du förstår att SSDs utvecklar sin värme på en otroligt mycket mindre yta än en HDD samt saknar metallchassit, och att det inte är ett tecken på högre energiförbrukning än HDDs.

Påståendet att en NVMe-disk kan ha mycket högre effekt/TB stämmer förvisso ändå.

980 PRO 500 GB drar 3.5 W i snitt vid kopiering (upp till 5.51 W). En HDD på 22 TB skulle därmed behöva dra 154 W i snitt för att gå jämnt ut, drar de mindre så är HDD effektivare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Påståendet att en NVMe-disk kan ha mycket högre effekt/TB stämmer förvisso ändå.

980 PRO 500 GB drar 3.5 W i snitt vid kopiering (upp till 5.51 W). En HDD på 22 TB skulle därmed behöva dra 154 W i snitt för att gå jämnt ut, drar de mindre så är HDD effektivare.

Man får nog ta in överföringshastiget i den kalkylen om den ska ha någon mening, d.v.s. hur länge behöver respektive enhet vara aktiv för att läsa/skriva en given datamängd.

Permalänk
Medlem

Och då får man nog också skilja mellan att läsa och skriva till en SSD/NVMe både i avseende snabbhet och effektutveckling och i hur långa sekvenser den klarar per gång innan den tappar mycket i hastighet...

Jag är inte särskilt imponerad av en SSD/NVMe av modern sort med SLC-cache när man skall skriva tillbaka en diskimage till dem och finner att en snurrdisk hänger med i att mata data när man skrivit förbi de första 25-50 GB när SLC-cachen tar slut och sedan värmetrottlingen av NVMe sänker farten ytterligare och datatakten är runt 80 MB/s resten av skrivningen... - det går fortar att skriva mot en laptop-snurrdisk...

nu pratar jag om NVMe som typiskt sitter i 'märkesdatorer' och laptop på företag och när man tex lägger tillbaka en tidigare tagen diskimage...

SSD/NVMe har bra prestanda i burst-skrivning och i söktider - men vid kontinuerlig skrivning i > 200 MB/s takt timme efter timme - nej... äldre SSD med MLC-minne klarar det klart bättre än dagens konsument SSD/NVMe där man bytt hastighet och predikerbar konstant skrivtakt mot storlek

- nu finns det förvisso industri/server versioner av SSD/NVMe också med RAM-cache och MLC-minne - men det är inte dessa jag råkar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och då får man nog också skilja mellan att läsa och skriva till en SSD/NVMe både i avseende snabbhet och effektutveckling och i hur långa sekvenser den klarar per gång innan den tappar mycket i hastighet...

Jag är inte särskilt imponerad av en SSD/NVMe av modern sort med SLC-cache när man skall skriva tillbaka en diskimage till dem och finner att en snurrdisk hänger med i att mata data när man skrivit förbi de första 25-50 GB när SLC-cachen tar slut och sedan värmetrottlingen av NVMe sänker farten ytterligare och datatakten är runt 80 MB/s resten av skrivningen... - det går fortar att skriva mot en laptop-snurrdisk...

nu pratar jag om NVMe som typiskt sitter i 'märkesdatorer' och laptop på företag och när man tex lägger tillbaka en tidigare tagen diskimage...

SSD/NVMe har bra prestanda i burst-skrivning och i söktider - men vid kontinuerlig skrivning i > 200 MB/s takt timme efter timme - nej... äldre SSD med MLC-minne klarar det klart bättre än dagens konsument SSD/NVMe där man bytt hastighet och predikerbar konstant skrivtakt mot storlek

- nu finns det förvisso industri/server versioner av SSD/NVMe också med RAM-cache och MLC-minne - men det är inte dessa jag råkar på...

Du är rolig du.

Vilken konsument har såna stora kontinuerliga datamängder som skrivs?

Du kan omöjligen ha kollat några benchmarks på vanliga konsument-SSDs i modern tid, då det funnits gott om modeller för vanliga konsumenter de senaste fem åren som skriver med 1-2 GB/s tills enheten är full. Sen är det klart att de allra billigaste budgetenheterna typ Intel 660p eller Kingston NV2 av olika skäl inte klarar det, men att det generellt skulle vara så att konsument-SSDs inte klarar stora sekventiella skrivningar med högre hastighet än valfri HDD är ju rent larv.

I stort sett alla moderkort har under samma tidsperiod som jag nämner ovan haft kylfläns/värmespridare på minst en av M.2-platserna så att även SSDns kontrollerkrets kan köras på full kapacitet utan termiska begränsningar.