Geforce RTX 4060 säljstartar den 29 juni

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Jag menar fallen order.

Fallen Order verkar ha samma besvär som Jedi Survivor fast i mindre grad, och det har med Shader Caching att göra och påverkar alla typer av kort. Speciellt i första playthrough genom ett område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

128 bitars minnesbuss är så sjukt, jag får ont i huvudet varje gång jag läser det.

Ja, djävulen sitter onekligen i detaljerna.

Det är ju egentligen bara så att det är mest rationellt att använda stora (16 Gbit/2 GB) minnesmoduler, och eftersom det bara är 8 GB VRAM så landar man på 4x 2 GB, varav varje modul allokerar 32 bitar av minnesbussen. På tillverkningsnivå så innebär det sannolikt en kostnadsökning att använda hälften så stora moduler med dubbelt så bred buss, och det är inte för minnesbussen utan för att det är dubbelt så många komponenter som ska köpas och monteras.

Nu är ju dessutom 40-serien designad för att använda ett fåtal stora moduler, så då får bottenskrapet av modellserien av naturliga skäl inte de bästa specifikationerna. Det blir ändå intressant att se vad kortet presterar i slutänden, för det handlar ju i grund och botten om hur hög den ekonomiska tröskeln till PC-gaming blir.

Det verkar ju onekligen som att 40-serien säljer dåligt, och det enda vi kan hålla tummarna för nu är att Nvidia gör bot och bättring med 50-serien samt att AMD lyckas fortsätta hålla trycket uppe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, djävulen sitter onekligen i detaljerna.

Det är ju egentligen bara så att det är mest rationellt att använda stora (16 Gbit/2 GB) minnesmoduler, och eftersom det bara är 8 GB VRAM så landar man på 4x 2 GB, varav varje modul allokerar 32 bitar av minnesbussen. På tillverkningsnivå så innebär det sannolikt en kostnadsökning att använda hälften så stora moduler med dubbelt så bred buss, och det är inte för minnesbussen utan för att det är dubbelt så många komponenter som ska köpas och monteras.

Nu är ju dessutom 40-serien designad för att använda ett fåtal stora moduler, så då får bottenskrapet av modellserien av naturliga skäl inte de bästa specifikationerna. Det blir ändå intressant att se vad kortet presterar i slutänden, för det handlar ju i grund och botten om hur hög den ekonomiska tröskeln till PC-gaming blir.

Det verkar ju onekligen som att 40-serien säljer dåligt, och det enda vi kan hålla tummarna för nu är att Nvidia gör bot och bättring med 50-serien samt att AMD lyckas fortsätta hålla trycket uppe.
<Uppladdad bildlänk>

Hur håller AMD trycket uppe just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, djävulen sitter onekligen i detaljerna.

Det är ju egentligen bara så att det är mest rationellt att använda stora (16 Gbit/2 GB) minnesmoduler, och eftersom det bara är 8 GB VRAM så landar man på 4x 2 GB, varav varje modul allokerar 32 bitar av minnesbussen. På tillverkningsnivå så innebär det sannolikt en kostnadsökning att använda hälften så stora moduler med dubbelt så bred buss, och det är inte för minnesbussen utan för att det är dubbelt så många komponenter som ska köpas och monteras.

Nu är ju dessutom 40-serien designad för att använda ett fåtal stora moduler, så då får bottenskrapet av modellserien av naturliga skäl inte de bästa specifikationerna. Det blir ändå intressant att se vad kortet presterar i slutänden, för det handlar ju i grund och botten om hur hög den ekonomiska tröskeln till PC-gaming blir.

Det verkar ju onekligen som att 40-serien säljer dåligt, och det enda vi kan hålla tummarna för nu är att Nvidia gör bot och bättring med 50-serien samt att AMD lyckas fortsätta hålla trycket uppe.
<Uppladdad bildlänk>

Bra skrivet, men memet är inte riktigt applikabelt då AMD gör motsatsen till att få nVidias produkter att verka prisvärda. Det är nog mer stimulerande att jobba på AMD än att passa smöret också

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur håller AMD trycket uppe just nu?

Genom att existera med produkter i highend-segmentet grafikkort för konsumenter.

Det blir ju lite komiskt när jag som en av forumets största Nvidioter ska försvara AMD, men jag antar att du syftar på att AMD t.ex. inte går till priskrig och dumpar sina kort så att de blir väsentligt mycket billigare än motsvarande kort i Nvidias lineup?

Skrivet av ZaInT:

Bra skrivet, men memet är inte riktigt applikabelt då AMD gör motsatsen till att få nVidias produkter att verka prisvärda.

Om man bortser från hypen runt det meningslösa DLSS3 samt något sämre RT-prestanda så är det väl möjligen prislappen, men den är det ju som bekant marknaden som styr över mest. Priserna på AMDs kort tyder ju på att de säljer allt de tillverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fallen Order verkar ha samma besvär som Jedi Survivor fast i mindre grad, och det har med Shader Caching att göra och påverkar alla typer av kort. Speciellt i första playthrough genom ett område.

Fast jag hade inget stutter alls med mitt 2070 i det spelet. Och det är verkligen inte det enda soelet jag märk av det i.

Sedan är det väl skit samma vad som är den tekniska anledningen till fenomenet? Poängen är att det gick att köra på det ena grafikkortet pch inte det andra. Den stora skillnade i prestandan är att 2070 har markant högre överföringshastighet till/från minnet. Det är den enda förklaringen jag kan komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, djävulen sitter onekligen i detaljerna.

Det är ju egentligen bara så att det är mest rationellt att använda stora (16 Gbit/2 GB) minnesmoduler, och eftersom det bara är 8 GB VRAM så landar man på 4x 2 GB, varav varje modul allokerar 32 bitar av minnesbussen. På tillverkningsnivå så innebär det sannolikt en kostnadsökning att använda hälften så stora moduler med dubbelt så bred buss, och det är inte för minnesbussen utan för att det är dubbelt så många komponenter som ska köpas och monteras.

Nu är ju dessutom 40-serien designad för att använda ett fåtal stora moduler, så då får bottenskrapet av modellserien av naturliga skäl inte de bästa specifikationerna. Det blir ändå intressant att se vad kortet presterar i slutänden, för det handlar ju i grund och botten om hur hög den ekonomiska tröskeln till PC-gaming blir.

Det verkar ju onekligen som att 40-serien säljer dåligt, och det enda vi kan hålla tummarna för nu är att Nvidia gör bot och bättring med 50-serien samt att AMD lyckas fortsätta hålla trycket uppe.
<Uppladdad bildlänk>

Vill bara påpeka att det faktiskt är relevant dyrare att tillverka kretsar med en bredare minnesbuss. Chip på moderna noder har typiskt svårt att få plats med all IO när all logik tar mindre och mindre plats. Detta kanske är något mindre relevant för högpresterande GPUer än många andra kretsar, men det är säkert en del av orsaken till att de snålar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Fast jag hade inget stutter alls med mitt 2070 i det spelet. Och det är verkligen inte det enda soelet jag märk av det i.

Sedan är det väl skit samma vad som är den tekniska anledningen till fenomenet? Poängen är att det gick att köra på det ena grafikkortet pch inte det andra. Den stora skillnade i prestandan är att 2070 har markant högre överföringshastighet till/från minnet. Det är den enda förklaringen jag kan komma på.

Ska testa under fredagen med ett 128bitars kort så får se hur det blir för mig. I 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Priserna på AMDs kort tyder ju på att de säljer allt de tillverkar.

Det är ju precis det jag menar Eller var det inte du som gjort memet? Det var det jag syftade på; med originalscenen ur Rick & Morty i åtanke skulle AMD här bli nedstämda för att det skulle vara en hopplös/meningslös syssla att försöka få nVidia att verka dyra, men det är ju instället något de lyckas med och är väldigt stolta över till skillnad från roboten som får dödslängtan av att den existerar enkom för att passa runt smör vid matbordet.

Skrivet av DevilsDad:

Vill bara påpeka att det faktiskt är relevant dyrare att tillverka kretsar med en bredare minnesbuss. Chip på moderna noder har typiskt svårt att få plats med all IO när all logik tar mindre och mindre plats. Detta kanske är något mindre relevant för högpresterande GPUer än många andra kretsar, men det är säkert en del av orsaken till att de snålar.

Självklart är det så, men den kostnaden skulle nVidia utan att blinka kunna absorbera med sina vidrigt höga marginaler. Det är ju inte direkt som att det kostar flera tusen spänn mer per enskilt kort i tillverkning.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Vill bara påpeka att det faktiskt är relevant dyrare att tillverka kretsar med en bredare minnesbuss. Chip på moderna noder har typiskt svårt att få plats med all IO när all logik tar mindre och mindre plats. Detta kanske är något mindre relevant för högpresterande GPUer än många andra kretsar, men det är säkert en del av orsaken till att de snålar.

1440p Epic, 120hz, i ca 9 minuter med ett 4060ti undervoltad och underklockad från 2760 1.075v till 2650 0.925v
9 minuter kanske inte är tillräckligt länge.

Detta är dathomir
starwarsjedifallenorder.exe benchmark completed, 58399 frames rendered in 541.594 s
Minimum framerate : 65.1 FPS
Maximum framerate : 121.0 FPS
Average framerate : 107.8 FPS
1% low framerate : 65.8 FPS

Frametime snittar 9ms, fick en spik på 49 ms vid ett tillfälle under en 9 minuters period. I stort sett s amma som sker i Jedi Survivor för nästan alla när spelet släpptes. Digitalfoundry diskuterar detta i en av deras videor. Möjligt att de tar upp det i flera.
Av youtube att dömma gällande Fallen Order så ser siffrorna rätt lika ut som ett 3060ti, mina aningen högre, men kan vara pga olika CPUer, har en 13600K, och det kortet, 3060ti, har en bus width på 256!

Har kört Warzone 2 och DMZ på alla 3 banor nu i 8h utan något stutter så helt klart är 4060ti godkänt för 1440p spelande.