Samsungs gör-det-själv-reparationer kommer till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Samsungs gör-det-själv-reparationer kommer till Sverige

Efter lanseringen i USA i höstas och nyligen i hemlandet Sydkorea kan användare i flera europeiska länder snart reparera sina Galaxy-mobiler själva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra om man kan se till att ens enheter håller längre. Men hur är det med mjukvaran då? Om Samsung slutar stödja så pass moderna telefoner som S9/S10 redan nu, vad finns för stabila alternativ idag? Annars är det ju ingen höjdare att laga telefonen om den ändå inte kan användas på ett säkert sätt (om ens alls).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bra initiativ men märkligt att batteri och skärm inte säljs separat.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Gick in då jag äntligen kunde få en chans att fixa min gamla s7 edge+ men icke, bara delar till S20 och nyare, ja detta va juuh värdelöst...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Bra initiativ men märkligt att batteri och skärm inte säljs separat.

Får mig att tro att de är ihoplimmade med varandra, skulle inte förvåna mig. Det gör att det blir väldigt dyrt och meningslöst om man bara behöver byta batteri.

Men det ser ut som att vi bara behöver stå ut med detta skräp ett par år till.

Permalänk
Medlem

Min Samsung S21 Ultra fick BSOD igår. Två månader efter att garantin gått ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Får mig att tro att de är ihoplimmade med varandra, skulle inte förvåna mig. Det gör att det blir väldigt dyrt och meningslöst om man bara behöver byta batteri.

Men det ser ut som att vi bara behöver stå ut med detta skräp ett par år till.

Må hända, känns ju riktigt korkat faktiskt. Med tanke på att skärm och batteri är de vanligaste delarna att byta ut, men inte samtidigt, lär ingen söka sig hit i första hand. Har ens telefon blivit överkörd av en bil är den här combon säkert prisvärd.

Byts skärmen ut om man lämnar in den på serviceställen också?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

På min fold 4 som hade problem med att ligga platt i uppfällt läge så byttes skärmen och batteri. För att åtgärda gångjärnen.
Gick på garantin. Skärmbyte på en sådan ligger på ca 8-9k kr annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är ju bra om man kan se till att ens enheter håller längre. Men hur är det med mjukvaran då? Om Samsung slutar stödja så pass moderna telefoner som S9/S10 redan nu, vad finns för stabila alternativ idag? Annars är det ju ingen höjdare att laga telefonen om den ändå inte kan användas på ett säkert sätt (om ens alls).

De enda som jag kan tänka på som håller igång äldre hårdvara riktigt länge i form av mjukvaruuppdateringar är Apple och Fairphone.

Fairphone är däremot de enda som låter dig kunna byta så gott som allt i telefonen utan en massa specialskruvar eller med risk att sabba garantin:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Min Samsung S21 Ultra fick BSOD igår. Två månader efter att garantin gått ut...

Är det eMMC:n som dog? Har hänt på ett par Samsungs för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är ju bra om man kan se till att ens enheter håller längre. Men hur är det med mjukvaran då? Om Samsung slutar stödja så pass moderna telefoner som S9/S10 redan nu, vad finns för stabila alternativ idag? Annars är det ju ingen höjdare att laga telefonen om den ändå inte kan användas på ett säkert sätt (om ens alls).

Detta är intressant, man pratar ofta om att när mjukvaran slutas uppdateras så är produkten slut. Trots det har jag flertalet prylar i mitt hem där det inte kommer mjukvaruuppdateringar till men jag har ALDRIG problem med att något blir hackat eller för den delen virus och annat skit. Jag kan då tillägga att ex min dotter har använt en Samsung S8 i bra många år nu och återigen, inga problem.

Så vad är det man syftar till? Är det för företagsverksamhet? För isåfall kan jag förstå oro att köra på äldre prylar.

Jag vet att det kan finnas vissa begränsningar i ex Apple och kanske även Android telefoner där man inte kan ladda ner vissa appar om man inte kör en viss version av OS eller för den delen hårdvara. I många fall känns det mest som ett vis att slippa anpassa och istället pressa kunder till att köpa nytt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Detta är intressant, man pratar ofta om att när mjukvaran slutas uppdateras så är produkten slut. Trots det har jag flertalet prylar i mitt hem där det inte kommer mjukvaruuppdateringar till men jag har ALDRIG problem med att något blir hackat eller för den delen virus och annat skit. Jag kan då tillägga att ex min dotter har använt en Samsung S8 i bra många år nu och återigen, inga problem.

Så vad är det man syftar till? Är det för företagsverksamhet? För isåfall kan jag förstå oro att köra på äldre prylar.

Jag vet att det kan finnas vissa begränsningar i ex Apple och kanske även Android telefoner där man inte kan ladda ner vissa appar om man inte kör en viss version av OS eller för den delen hårdvara. I många fall känns det mest som ett vis att slippa anpassa och istället pressa kunder till att köpa nytt.

Stora grejen tänkre jag är när mobilerna inte längre kan ha bankappar som mobilt bank-id. Föräldrarna fick köpa nya efter sina iphone 4 och 4s av den anledningen, de var riktigt sega men funkade bra för deras användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Stora grejen tänkre jag är när mobilerna inte längre kan ha bankappar som mobilt bank-id. Föräldrarna fick köpa nya efter sina iphone 4 och 4s av den anledningen, de var riktigt sega men funkade bra för deras användning.

Märkligt, vi har väldigt gamla Android lurar här som vi kör bank-id på utan problem. Men ja, jag förstår ju att man som utgivare av en sådan app har ansvar att se till att det är säkert. Istället för att verkligen sätta sig in och skräddarsy så att vi kan få en mer hållbar miljö så väljer man att blocka och tvinga till slit och släng när det kanske egentligen inte är nödvändigt. I grunden handlar allt om företagens ekonomi, ska prylar hålla längre så måste företaget anpassa sin modell.

Vi byter telefon varannat år på jobbet, ärligt talat kan jag säga att jag märkt väldigt liten skillnad vid byte de senaste 2 gångerna. Det händer inte mycket längre, kanske att batteritiden blir sämre möjligen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är det eMMC:n som dog? Har hänt på ett par Samsungs för mig.

Ingen aning, om du har några tips får du gärna svara i tråden jag skapade: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1692502-samsung-s21-ul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Märkligt, vi har väldigt gamla Android lurar här som vi kör bank-id på utan problem. Men ja, jag förstår ju att man som utgivare av en sådan app har ansvar att se till att det är säkert. Istället för att verkligen sätta sig in och skräddarsy så att vi kan få en mer hållbar miljö så väljer man att blocka och tvinga till slit och släng när det kanske egentligen inte är nödvändigt. I grunden handlar allt om företagens ekonomi, ska prylar hålla längre så måste företaget anpassa sin modell.

Vi byter telefon varannat år på jobbet, ärligt talat kan jag säga att jag märkt väldigt liten skillnad vid byte de senaste 2 gångerna. Det händer inte mycket längre, kanske att batteritiden blir sämre möjligen.

Tror att det i vissa fall kan vara att app-utvecklingen blir annorlunda beroende på vilken android / ios-version man har, och att man liksom fasar ut de äldre versionerna på den änden, eller att funktioner används som ej stöds i äldre programvara. Men jag håller med om att nödvändigheten för nyare/snabbare telefoner i de flesta användningsområden är ca 0.

edit: Alltså att det snarare är vilken android-version du har tillgång till från tillverkaren som sätter stopp, snarare än hårdvarans snabbhet och specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Min Samsung S21 Ultra fick BSOD igår. Två månader efter att garantin gått ut...

Tur att du har tre års reklamationsrätt i Sverige. Bara för dem att laga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Tror att det i vissa fall kan vara att app-utvecklingen blir annorlunda beroende på vilken android / ios-version man har, och att man liksom fasar ut de äldre versionerna på den änden, eller att funktioner används som ej stöds i äldre programvara. Men jag håller med om att nödvändigheten för nyare/snabbare telefoner i de flesta användningsområden är ca 0.

edit: Alltså att det snarare är vilken android-version du har tillgång till från tillverkaren som sätter stopp, snarare än hårdvarans snabbhet och specifikationer.

Ja precis, så ta betalt för de uppdateringar som ligger utanför vad man betalat för när man köpt prylen. Anpassar man sin modell så behöver detta troligen inte vara ett stort jobb i de flesta fallen. Sen kan man såklart köpa att det ibland faktiskt inte går längre men med den låga utvecklings hastigheten vi har nu så borde det inte vara ett stort problem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

De enda som jag kan tänka på som håller igång äldre hårdvara riktigt länge i form av mjukvaruuppdateringar är Apple och Fairphone.

Fairphone är däremot de enda som låter dig kunna byta så gott som allt i telefonen utan en massa specialskruvar eller med risk att sabba garantin:
https://www.youtube.com/watch?v=L1v3ZmfV_hw

Hade Fairphone fått till en design med IP6X certifiering hade jag haft en sådan nu.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Hade Fairphone fått till en design med IP6X certifiering hade jag haft en sådan nu.

Femman ryktas komma till sommaren/hösten så vi får väl se.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Femman ryktas komma till sommaren/hösten så vi får väl se.

Hoppas den har hörlursuttag. Största felet med fyran. Två fysiska SIM-kort och SD-kortplats skulle gjort telefonen mycket bra. Inte många som har den funktionen. Ofta är en SIM-plats kombinerad med SD-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Hoppas den har hörlursuttag. Största felet med fyran. Två fysiska SIM-kort och SD-kortplats skulle gjort telefonen mycket bra. Inte många som har den funktionen. Ofta är en SIM-plats kombinerad med SD-kortet.

Baserat på eventuellt läckta pressbilder så ser det ut som E-sim, fysiskt SIM och minneskortplats lär vara på tapeten. Förmodligen inget hörlursuttag däremot.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har Samsung Svensk support och isåfall har någon telenumret dit?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Min Samsung S21 Ultra fick BSOD igår. Två månader efter att garantin gått ut...

Min S21 bestämde sig för att låsa mig ute och ligger nu i sin kartong.
3-4 månader gick den att använda.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Har Samsung Svensk support och isåfall har någon telenumret dit?

Visst finns det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Baserat på eventuellt läckta pressbilder så ser det ut som E-sim, fysiskt SIM och minneskortplats lär vara på tapeten. Förmodligen inget hörlursuttag däremot.

Synd. Förstår inte varför de tar bort vitala funktioner som denna. Tvingas ha trådlösa hörlurar. Kan inte ladda och ha trådade lurar samtidigt. Eller dela internet till datorn med USB och prata i telefon samtidigt med headset.

Slå ihop Fairphone och Purisms tänk till en telefon hade varit super. Reparationsbar av användaren och respekterar användaren. Behöver inte ha Purisms egna mobila operativsystem utan Android GrapheneOS.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Bra initiativ men märkligt att batteri och skärm inte säljs separat.

Som gammal f.d. Samsung-engineer kan jag bekräfta att den officiella linjen för auktoriserade reparationstekniker, sedan en viss Note släpptes, har varit "om du behöver ta loss det fastlimmade batteriet från OCTA:n (chassi+skärm i ett) - byt då ut det". Hade du återanvänt samma batteri-serial vid ett skärmbyte så gick det inte att stänga reparationsjobbet.

Som kuriosa kan även nämnas att det i samma veva infördes en ny, mycket rigorös QC-process för batterier. Har för mig att det var åtta punkter eller fler.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Får mig att tro att de är ihoplimmade med varandra, skulle inte förvåna mig. Det gör att det blir väldigt dyrt och meningslöst om man bara behöver byta batteri.

Men det ser ut som att vi bara behöver stå ut med detta skräp ett par år till.

Skrivet av Clasito:

Må hända, känns ju riktigt korkat faktiskt. Med tanke på att skärm och batteri är de vanligaste delarna att byta ut, men inte samtidigt, lär ingen söka sig hit i första hand. Har ens telefon blivit överkörd av en bil är den här combon säkert prisvärd.

Byts skärmen ut om man lämnar in den på serviceställen också?

Batteri kan köpas separat utan att behöva betala för en ny skärm, men ett skärmbyteskit innehåller alltid ett nytt batteri, se min kommentar ovanför.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Samsung förbereder sig nog att följa EU lag inom "Right to repair" som Youtubern Louis Rossmann belyst https://youtu.be/Yn-R39-dtc0

Lagen träder i kraft 2027 se https://wccftech.com/new-eu-law-demands-replaceable-smartphon...

Länk till artikel tillagt