Bethesda: "Starfield endast något försenat – tack vare exklusiv lansering"

Permalänk
Medlem

Min känsla kring starfield är MEH. Man slår på stora trumman att spelet ska vara det första i deras nya spelmotor och det ser inte direkt imponerande ut. Rent av ser det ut som fallout 4 i rymden.

Material från nya Unreal Engine 5 släppts och kan väl ha en del i görningen. Spelen som kommer spottas ut från den motorn kommer vara väldigt intressanta. Man kan koppas att Bethesdas motor uppdateras lagom till Elder Scrolls VII och Fallout 5.

Sen delar jag skeptismen att alla planeter kommer ha eget liv osv. Det kommer garanterat vara mycket upprepningar där man står och farmar massa material för att bygga sin bas/skepp/whatever. Och jag tror spelet kommer få kämpa för att ha hög "omspel"-faktor. Dvs att man kommer vilja komma tillbaka. Jag kommer inte repetera mina misstag och köpa Starfield när det släpps. Kan istället bli en personlig julklapp om det får bra recentioner.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, om inte Sony envisats med att ha sina proprietära APIer istället för att köra DirectX så hade det varit en annan femma, men Sony kommer alltid att vara Sony och vilja låsa in allting för att det inte ska vara allmänt tillgängligt. Komiskt att folk försvarar Sony i frågan om vem det som låser in konsumenter, men är inte förvånad när jag läser vilka användare det är.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

10% av planeterna kan du besöka, utforska och questa eller vad du nu vill göra.
Dvs 100 och inte 5 😂

Jag förstår det och är medveten om det. Jag var ironisk\dramatisk i min kommentar. Det gör dock inte saken bättre att det bara är 10% aka 100 planeter. resten utav de 900 isåfal är ju skit. Varför nämna eller ha med dem om allt du kan göra är att besöka och att landa på. Min ironiska kommentar 5 planeter vs de 100 eller 10% är ju samma oroande sak i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Min känsla kring starfield är MEH. Man slår på stora trumman att spelet ska vara det första i deras nya spelmotor och det ser inte direkt imponerande ut. Rent av ser det ut som fallout 4 i rymden.

Material från nya Unreal Engine 5 släppts och kan väl ha en del i görningen. Spelen som kommer spottas ut från den motorn kommer vara väldigt intressanta. Man kan koppas att Bethesdas motor uppdateras lagom till Elder Scrolls VII och Fallout 5.

Sen delar jag skeptismen att alla planeter kommer ha eget liv osv. Det kommer garanterat vara mycket upprepningar där man står och farmar massa material för att bygga sin bas/skepp/whatever. Och jag tror spelet kommer få kämpa för att ha hög "omspel"-faktor. Dvs att man kommer vilja komma tillbaka. Jag kommer inte repetera mina misstag och köpa Starfield när det släpps. Kan istället bli en personlig julklapp om det får bra recentioner.

Tack en som tänker som jag här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, om inte Sony envisats med att ha sina proprietära APIer istället för att köra DirectX så hade det varit en annan femma, men Sony kommer alltid att vara Sony och vilja låsa in allting för att det inte ska vara allmänt tillgängligt. Komiskt att folk försvarar Sony i frågan om vem det som låser in konsumenter, men är inte förvånad när jag läser vilka användare det är.

DirectX är ju Microsofts skapelse så hade blivit dyrt för Sony att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

DirectX är ju Microsofts skapelse så hade blivit dyrt för Sony att använda det.

I jämförelse med att göra allt själva från scratch? Tvivlar på det, men det ligger i Sonys modus operandi (precis som Nintendo) att precis allt ska låsas in i deras ekosystem. De får de gärna göra för min del, ska undvika köpa en enda Sony-produkt under återstoden av mitt liv, det blir bara löjligt när folk spelar vita riddare för Sony och försöker få det att framstå som att de är några välgörare för gamers.

Nu har DRM-debatten nästan dött ut tack vare att plattformar som Steam sett till att underhålla och fixa problematiska implementationer så att slutanvändaren inte märkt lika mycket, men det är bra att påminna som om att Sony legat bakom en rad extremt intrusiva DRM-tekniker under de senaste decennierna (t.ex. Denuvo, SecuROM och deras rootkit som distribuerades med CD-skivor) som skapat enorma problem för legala användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Och här har vi det tveksamma i mycket av rapporterandet som görs om spelmarknaden. Både Sony och Nintendo köper studior som gör spel exklusivt för sin egna plattform. Vilket det sällan gnälls över. Men när Microsoft släpper spel både på Xbox, PC och ibland även konkurrerande plattformar som Sony och Nintendo så är det Microsoft som sysslar med exklusivitet. Fattar folk inte vad exklusivitet är?

Färskt exempel från Sony där man åter köpt exklusivitet för Final Fantasy 16 och samtidigt bajsat på PC spelare. Tidsexklusivitet är också exklusivitet. Enorm skillnad på lansering dag ett och flera år senare. Om det någonsin sker.

Jo Sony mf är ju rena hycklare det vet alla

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I jämförelse med att göra allt själva från scratch? Tvivlar på det, men det ligger i Sonys modus operandi (precis som Nintendo) att precis allt ska låsas in i deras ekosystem. De får de gärna göra för min del, ska undvika köpa en enda Sony-produkt under återstoden av mitt liv, det blir bara löjligt när folk spelar vita riddare för Sony och försöker få det att framstå som att de är några välgörare för gamers.

Nu har DRM-debatten nästan dött ut tack vare att plattformar som Steam sett till att underhålla och fixa problematiska implementationer så att slutanvändaren inte märkt lika mycket, men det är bra att påminna som om att Sony legat bakom en rad extremt intrusiva DRM-tekniker under de senaste decennierna (t.ex. Denuvo, SecuROM och deras rootkit som distribuerades med CD-skivor) som skapat enorma problem för legala användare.

Varför skulle ms ens släppa in Sony? Det är inget de gör gratis iaf. Men finns ju lösningar som opengl och vulkan, så det bästa vore att alla gick över till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Jag förstår det och är medveten om det. Jag var ironisk\dramatisk i min kommentar. Det gör dock inte saken bättre att det bara är 10% aka 100 planeter. resten utav de 900 isåfal är ju skit. Varför nämna eller ha med dem om allt du kan göra är att besöka och att landa på. Min ironiska kommentar 5 planeter vs de 100 eller 10% är ju samma oroande sak i frågan.

Jag tolkar det lite som att de där 10% innebär att de har naturligt liv, dvs djur och så. Men fiender som tagit sig till planeter är ju ingen omöjlighet. Tänk banditer och liknande, så helt öde behöver de ju inte vara bara för de saknar liv. Dvs saknar eget liv. Kanske tolkar det för välvilligt hehe 😁

Nåväl, återstår att se. Inte vart direkt sugen på Starfield ens när det visades upp första gången för flera år sedan och är inte mer eller mindre taggad nu. Gillar inte stilen på något sätt, men det kanske blir en fullträff så det är ju på radarn i varje fall.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Och här har vi det tveksamma i mycket av rapporterandet som görs om spelmarknaden. Både Sony och Nintendo köper studior som gör spel exklusivt för sin egna plattform. Vilket det sällan gnälls över. Men när Microsoft släpper spel både på Xbox, PC och ibland även konkurrerande plattformar som Sony och Nintendo så är det Microsoft som sysslar med exklusivitet. Fattar folk inte vad exklusivitet är?

Färskt exempel från Sony där man åter köpt exklusivitet för Final Fantasy 16 och samtidigt bajsat på PC spelare. Tidsexklusivitet är också exklusivitet. Enorm skillnad på lansering dag ett och flera år senare. Om det någonsin sker.

När köper nintendo studios?

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Jonte53:

När köper nintendo studios?

Det händer, men inte i samma omfattning som Sony, Microsoft och framförallt Embracer (gjorde).

Retro Studios 2002 typ, Monolith Soft 2007 och Next Level Games 2021.

Finns säkert fler men det är några av de större.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag tolkar det lite som att de där 10% innebär att de har naturligt liv, dvs djur och så. Men fiender som tagit sig till planeter är ju ingen omöjlighet. Tänk banditer och liknande, så helt öde behöver de ju inte vara bara för de saknar liv. Dvs saknar eget liv. Kanske tolkar det för välvilligt hehe 😁

Nåväl, återstår att se. Inte vart direkt sugen på Starfield ens när det visades upp första gången för flera år sedan och är inte mer eller mindre taggad nu. Gillar inte stilen på något sätt, men det kanske blir en fullträff så det är ju på radarn i varje fall.

Det vore ju fantastiskt om fiender har en sådan pass ai att de utvidgar sig till andra planeter och kanske bygger bas som man sen kan upptäcka och anfalla mm.Men som du säger vi får se jag hoppas verkligen på detta spel men att hoppas brukar alltid leda till besvikelse i dagens spel industri.