PTS: "Övergång till IPv6 går trögt i Sverige"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJXn:

Bara för att du i ditt minimala hemmanät inte märker några skillnader gör inte IPv4 något minsta bättre eller mindre trasigt. Det betyder bara att du inte förstår bättre. Det är ok att inte förstå allt, det går alltid att fråga dem som vet eller lära sig själv mera om ämnet.

Ja jag har dålig koll på vilka sätt IPv6 är bättre utöver fler möjliga IP-adresser. Men jag förklarar ju bara varför jag inte gått över till det o varför jag inte bryr mig, o antagligen är det samma lika för dom allra flesta andra som fortfarande kör IPv4. Fråga nån lär jag inte heller göra eftersom jag tvivlar starkt på att det kommer ändra nåt för mig o mitt minimala hemmanät där jag fortfarande rockar "ynka" 100mbit o nå random WLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Nej? Du kan sätta secondary adresser på en device som har stöd för det, men det finns inget i protokollet som säger att något sådant skall finnas, du kan även ha en intermediary device som utför NAT, vilket skulle kunna tolkas som samma sak. Självklart kan du lägga flera IP på ett DNS-uppslag, det är knappast magi. Men att protokollet är byggt för att vara ISP oberoende, med multihoming-stöd inbyggt och dessutom inte bara löste de problem vi redan såg ~95 utan även flertalet problem som man inte ens var medveten om att man löste, samt några som inte längre behöver lösas...

Just multihoming och lastbalancering mellan två eller flera internetanslutningar är väl något som inte är helt löst för IPv6. I alla fall inte för små användare där PI-adresser inte är en lösning. Eller ska alla användare kunna skaffa PI-adresser, klarar routrarna på internet det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ktangfelt:

Jag kör ett IPv6-only wifi hemma som jag då och då testar. På sista tiden har jag faktiskt knappt märkt att de saknas något. Mesta tjänster och webbplatser jag besöker är nåbara

Skrivet av varget:

Med eller utan nat64/dns64? Jag körde utan för att se vad som var trasigt på egna saker men det vart mer en utmaning att se vad som faktiskt funkar. Men ska väl starta min vm igen och försöka använda den i en vecka.

Fick för mig att testa igen. Saker är horribelt trasigt. Om man står på NAT64/DNS64 så funkar mycket så klart, men inte program. Men för mig tar det stopp ganska fort för använder spotify och steam. Men testa nu på min mac att köra Ipv6 only med nat64/dns64 och då har jag hittills inte märkt av nått som inte funkar.

Permalänk

Handel med IPv4 addresser är onödig, smutsig och skapar oligapol.

Smutsig
Har du nya ISP startup ideer? Eller kanske du vill starta en cloud provider med en speciell ide? Bra vi behöver flera innovatörer, Men då behöver du IPv4 adresser, oups hala up ett par miljoner bara till IPv4 adresser. Och din IPv4 address investering har mycket troligt transformerats till en lägenhet i London för en korrupt tjänsteman i något korrupt land.

Skapar oligapol
Ju längre tid IPv6 drar ut på tiden skapar vi IPv4 oligapol, få drakar blir de facto bli vårt IPv4 "Internet" och AWS/Azure/GCP drakarna har störst ekonomiska resurser. Se AWS utveckling

Onödig
I Mauritius domstol finns det ett tiotal cases mellan Afrikas Nic och ett företag.

Finns det någon som ser denna soppa som någonting annat än korrupt och wierd? Btw Afrika har tilldelats 3% av världens IPv4 adresser till sin befolkning som är 14% av hela världens befolkning.
https://www.internetgovernance.org/2021/08/19/a-fight-over-cr...
AFRINIC has been at the center of a number of organizational controversies in the past five years. For some, it is hard not to see its current legal travails as yet another demonstration of the organization’s corruption and incompetence.

Svensson vakna, motverka korruption och främja innovation genom att omfamna IPv6.
Marknads priset på en IPv4 adress är 35$ i dag. Och Googla "ipv4 market price", titta på googles sponsrade länkar och annons priset för att köpa denna sponsrade länk.
Who is hording IPv4 addresses?
The problem here is that quite a few companies hoard IP addresses seemingly without a purpose. Some may not value the potential of unused assets, and others may not understand it altogether. While, in theory, we have run out of new IP addresses, around 20% (49 /8 blocks) of global IPv4 resources remain unused. According to IPXO’s VP of Strategic Sales, Paulius Judickas, the IPv4 price grew by almost 250% between 2020 and 2021.

One would think that companies sitting on unused IP resources would either monetize or sell them, but that hasn’t been the case. In fact, there are still over 800 million unused IPs, mostly held by companies that obtained resources when IPv4 scarcity wasn’t an issue. New companies, on the other hand, are suffering from the IPv4 shortage.


IPv6 är 20år gammal, säg ordet IPv6 till Internet providers, politiker och företag. Det gynnar oss vanliga dödliga i längden.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJXn:

Noobs som nick verkar passande.

Du behöver inte göra något för att inte använda IPv6. Så länge som du slår av IPv6 i din externa router.
Bara för du inte förstår dig på teknik, och varför IPv6 behövs för att Internet skall fungera, så innebär det inte att vi behöver lyssna på dig. Om du inte vill använda IPv6, så använd inte det.

Jag använder inte IPV6 hemma för det inte ger nånting. Varför det nu triggade dig så pass mycket det resulterade i personangrepp vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Mitt företag har skaffat sig ett AS, det tog ca ett halvår att få mina IP-adresser via RIPE och det jag fick var ett /24, inte direkt något jag kan skapa en ISP på eller en hostingtjänst.
Alternativt kan jag hyra IPv4 men de är ju trots allt inte mina och avtalet förlängs bara ett år i taget.
Ja visst jag kan köpa men det är inte billigt.
Så ja flytten till IPv6 gör att vi kan få fler leverantörer

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Skrivet av Cosidius:

Det är fortfarande inte KO som delar ut CGNAT adresserna, det är tjänstleverantörer.

Som stadsnät förvaltar du ett fibernät som kan nyttjas av flera tjänsteleverantörer. Om tjänsteleverantörer vill så kan de bygga egna fibernät men väljer att nyttja stadsnäten för att nå kunderna då det är väldigt dyrt att gräva ned egen fiber.

Jag vet inte vart du fått så fel uppfattning om vad en KO gör då du likställer det med att vi bromsar utvecklingen. Stadsnäten levererar inte Internet det gör tjänsteleverantörerna. Stadsnäten levererar fiber som kan användas av alla tjänsteleverantörer.

IPv6 är inte snabbare, tiden det tar för en normal NAT av en source adress mäts i microsekunder eller mindre. Så om du normalt med IPv4 har 20 ms latency till en tjänst eller 19.999 ms med IPv6 så kommer du troligen inte att mära av detta.

Att bygga infrastrktur är dyrt. Någon måste betala annars byggs det inget. Öppna nät innebär att du som kund kan välja tjänsteleverantör. I de fall där en tjänsteleverantör äger eller hyr hela infrastrukturen så kan du inte välja någon annan än just den tjänsteleverantören oavsett hur mycket du än hatar just det bolaget.

Åter igen - Googla på varför IPv6 är snabbare för det är det i alla tillfällen. Det är inte fibern som bestämmer det, det är protokollet som är snabbare än IPv4.

Permalänk
Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPv6-muppen:

Åter igen - Googla på varför IPv6 är snabbare för det är det i alla tillfällen. Det är inte fibern som bestämmer det, det är protokollet som är snabbare än IPv4.

I vissa fall, ja. Det finns även fall där IPv6 är klart långsammare, dock oftast fall som man normalt inte stöter på som privatperson.

https://ipng.ch/s/articles/2022/01/13/vpp-l2.html

Med det sagt så är CGNAT något som förstör internet, och IPv6 den uppenbara lösningen som definitivt bör rullas ut av alla ISP:er snarast möjligt. De har haft väldigt lång tid på sig nu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q